Στη διαδικτυακή εκδήλωση με τίτλο «Η Ελλάδα 40 χρόνια μετά την ένταξή της στην Ευρωπαϊκή Ένωση -Αποτίμηση, αναστοχασμός και η επόμενη μέρα», συμμετείχε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως.
«Η ειρήνη, η σταθερότητα, η ευημερία, η ελεύθερη κυκλοφορία προσώπων, προϊόντων, υπηρεσιών, η αναπτυξιακή προοπτική, ο ποιοτικός ευρωπαϊκός τρόπος ζωής, δεν ήταν πάντα δεδομένα στη γηραιά ήπειρο, αλλά έγιναν χάρη στο όραμα μεγάλων Ευρωπαϊστών», τόνισε η κυρία Κεραμέως στην τοποθέτησή της.
Η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων αναφέρθηκε σε τρεις διαστάσεις που αφορούν στην ευρωπαϊκή συνεργασία στο πλαίσιο της εκπαίδευσης. Αυτές είναι, πρώτον, «η αξιοποίηση εργαλείων για την προώθηση ίσων ευκαιριών εκπαίδευσης και εργασίας στην ΕΕ», όπως το πρόγραμμα Erasmus και η προώθηση της κινητικότητας. Ειδικότερα, για την περίοδο 2021-2027 ιδιαίτερη έμφαση δίνεται «στην κοινωνική ένταξη, στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, στην προώθηση της συμμετοχής των νέων στο δημοκρατικό βίο».
Δεύτερον, η κ. Κεραμέως μίλησε για τη δημιουργία του ευρωπαϊκού χώρου εκπαίδευσης. Περιέγραψε την πρωτοβουλία για τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, στα οποία συμμετέχουν εφτά ελληνικά πανεπιστήμια.
Τρίτον, επισήμανε «τη σημασία των συνεργειών και της ανταλλαγής πρακτικών». Για παράδειγμα, η Ελλάδα έδωσε τα μαθήματα της εκπαιδευτικής τηλεόρασης που αναπτύχθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, στην Κύπρο. Επίσης, τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων της Ελλάδας βραβεύτηκαν από το Παγκόσμιο Δίκτυο Εκπαίδευσης στην Ευρώπη (GENE).
Κλείνοντας το χαιρετισμό της, η κ. Κεραμέως τόνισε, ότι «μαζί τα καταφέρνουμε καλύτερα και η φωνή μας στον κόσμο γίνεται πολύ πιο δυνατή». Υπενθύμισε δε, την ομόφωνη απόφαση που έβγαλε το συμβούλιο υπουργών Παιδείας της ΕΕ σχετικά με την πρόσβαση των γυναικών στο Αφγανιστάν στην εκπαίδευση.
«Η χώρα μας είναι μέλος στις πιο επιλεκτικές και εκλεκτικές συμμαχίες στον κόσμο»
Η υφυπουργός Παιδείας, Ζέττα Μακρή, στάθηκε στη σημασία της ένταξης της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή οικογένεια σε σχέση με τη συνολική πορεία από την Επανάσταση του 1821.
Η κυρία Μακρή είπε επίσης ότι «οφείλουμε να ενθαρρύνουμε τους μαθητές και τις μαθήτριες να ευαισθητοποιούνται ως προς την πολιτική, να συμμετέχουν ατομικά και συλλογικά σε δράσεις και εκδηλώσεις, να γίνονται εθελοντές, να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, να εκφράζονται και να ανταλλάσουν απόψεις».
«Από πλευράς ισχύος, η χώρα μας είναι μέλος στις πιο επιλεκτικές και εκλεκτικές συμμαχίες στον κόσμο, το κατεξοχήν παράδειγμα είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση», υπογράμμισε ο υφυπουργός Παιδείας, Άγγελος Συρίγος.
Ο κ. Συρίγος έκανε μια σύντομη ιστορική αναδρομή της ενταξιακής διαδρομής: Η Ελλάδα υπήρξε το πρώτο συνδεδεμένο κράτος της Ευρωπαϊκής Οικονομικής Κοινότητας (ΕΟΚ), «μια στρατηγική επιλογή από τον Κωνσταντίνο Καραμανλή», όπως είπε -αλλά η πορεία για ένταξη στην ΕΟΚ ανεστάλη από τη δικτατορία. Το 1975 η Ελλάδα ζήτησε να γίνει το δέκατο μέλος στην ΕΟΚ και οι επίσημες διαπραγματεύσεις ξεκίνησαν ένα χρόνο μετά. Την 1η Ιανουαρίου 1981 η Ελλάδα εισήρθε στην ΕΟΚ.
Η ένταξη της Ελλάδας στην ΕΕ, ανέφερε ο κ. Συρίγος, σημαίνει «πολιτική σταθερότητα, πρόσδεση σε σταθερές αξίες και θεσμούς και δυνατότητα να ατενίζουμε το μέλλον, όντας μέλος του πιο ευημερούντος τμήματος του κόσμου.