Ο Στέφανος Κασσελάκης ενδεχομένως θα είναι ο επόμενος πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, εκμεταλλευόμενος τα τρία «άλφα», το πολιτικό κενό που δημιουργήθηκε και τη δύναμη της εικόνας.
Ο Λευτέρης Κουσούλης, πολιτικός επιστήμονας, που έχει ασχοληθεί ενδελεχώς (και) με το πολιτικό φαινόμενο ΣΥΡΙΖΑ, για το οποίο έχει γράψει και το ομότιτλο βιβλίο, αναλύει στο iefimerida.gr πώς ο Στέφανος Κασσελάκης, που επ' ουδενί δεν είναι ουρανοκατέβατος στο κόμμα της Κουμουνδούρου, βγαίνει στον αφρό, εκμεταλλευόμενος όλα τα κακώς κείμενα του ΣΥΡΙΖΑ.
Από το πολιτικό κενό που δημιουργήθηκε με την άτακτη φυγή του Αλέξη Τσίπρα μετά τη διπλή κατακρήμνιση στις εκλογές του καλοκαιριού, την ανάγκη των φίλων-υποστηρικτών του κόμματος για κάτι καινούργιο πλέον του κυβερνώντος ΣΥΡΙΖΑ, και την υπεροχή του στον κόσμο του... θεάματος έναντι των αντιπάλων του.
Η περίπτωση Κασσελάκη και όχι το φαινόμενο Κασσελάκης εξηγείται ως εξής: «Ο Κασσελάκης δεν είναι ουρανοκατέβατος στον ΣΥΡΙΖΑ. Μπήκε στο ψηφοδέλτιο Επικρατείας του κόμματος και διαμορφώθηκε η σχέση του με τον πολιτικό χώρο.
Δύναται να είναι υποψήφιος αφού συγκέντρωσε 30 υπογραφές. Άρα έχει μια πολιτική υποστήριξη, δεν ξύπνησαν ένα πρωί και είπαν "πάμε να στηρίξουμε Κασσελάκη". Οπότε, έχει γίνει πολιτική προεργασία, γι' αυτό υπάρχει ο κ. Κασσελάκης. Άρα μπορεί να είναι υποψήφιος. Άρα εγκαθίσταται σαν πολιτικό πρόσωπο» εξηγεί ο κ. Κουσούλης.
Πώς αναδύθηκε από το πολιτικό κενό
Θα πρέπει να δούμε την πολιτική συνθήκη μέσα από την οποία εμφανίζεται ο Κασσελάκης, λέει ο κ. Κουσούλης και συνεχίζει: «Προέρχεται μέσα από την κατακρήμνιση του ΣΥΡΙΖΑ σε δύο εκλογές. Αν δεν υπήρχε τέτοια ήττα, θα υπήρχε ακόμα και ο Τσίπρας. Η συνθήκη του πολιτικού κενού δημιούργησε το πρόσφορο έδαφος για τον κ. Κασσελάκη».
Τα τρία «άλφα» πάνω στα οποία «πατάει» ο Κασσελάκης
Πώς προσδιορίζεται αυτό το πολιτικό κενό; Από τα τρία «άλφα»: απογοήτευση, αποδοκιμασία, αναζήτηση» λέει ο κ. Κουσούλης και εξηγεί: «Η απογοήτευση συνδέεται με τη βαριά εκλογική ήττα στα μέλη και τους ψηφοφόρους του κόμματος. Σε αυτά τα μέλη, όταν του δίνεται η ευκαιρία της κάλπης, την αρπάζει και περνάει μέσα από την ψήφο την πολιτική του άποψη. Τα μέλη και οι φίλοι του ΣΥΡΙΖΑ αποδοκιμάζουν την πρότερα κατάσταση, την οποία ενσαρκώνουν Αχτσιόγλου, Τσακαλώτος, Παππάς. Αυτοί οι τρεις εκφράζουν τον "κυβερνητικό ΣΥΡΙΖΑ".
Η αναζήτηση αφορά στην αναζήτηση διεξόδου, αδιαφορώντας αν αυτή η διέξοδος συνοδεύεται από πολιτικές θέσεις. Στο πρόσωπό του οι ψηφοφόροι του ΣΥΡΙΖΑ ψάχνουν μια διέξοδο που δεν συνοδεύεται κι από πολλές πολιτικές απαιτήσεις, δηλαδή από πολιτικό περιεχόμενο. Εφόσον έχει τους 30 (σ.σ.: που υπέγραψαν για να κατέβει στις εσωκομματικές εκλογές), συμμετέχει στη διαδικασία της αναζήτησης».
Τηλεόραση και φιλοθεάμον κοινό -Το επικοινωνιακό όπλο του Κασσελάκη
Ο Στέφανος Κασσελάκης είναι... μετρ του επικοινωνιακού παιχνιδιού και εκεί κερδίζει κατά κράτος τους αντιπάλους του, εξ ου και την πλειοψηφία. «Και φτάνουμε στο δικό του όπλο, που είναι το επικοινωνιακό. Έχει δεξιότητα στην επικοινωνία. Κάνει επικοινωνιακό ακτιβισμό μέσα από το πολιτικό κενό που έχει δημιουργηθεί. Αυτός ο ακτιβισμός που γίνεται είναι επιτυχημένος. Και έτσι κερδίζει και την προσοχή των ΜΜΕ, τα οποία έχουν ανάγκη από θεαματικό περιεχόμενο και εκμεταλλεύονται κάθε θέμα είτε πολιτικό είτε κοινωνικό για να καλύπτουν το μεγάλο κενό του χρόνου. Αυτό κάνουν και με τον Κασσελάκη, που κυριαρχεί στο μέτωπο της επικοινωνίας.
Οι άλλοι τρεις (Αχτσιόγλου, Τσακαλώτος, Παππάς) πάνε με τα παραδοσιακά μέσα επικοινωνίας να προβληθούν. Σε αυτόν τον ανταγωνισμό και υστερούν και ηττώνται».
Ο κ. Κουσούλης τονίζει ότι η πολιτική δεν είναι ασύμβατη με την επικοινωνία. Το αντίθετο μάλιστα, καθώς είναι άρρηκτα συνδεδεμένες. «Δεν έχουμε "εισβολή" της εικόνας (του Κασσελάκη). Πάντα υπήρχε αυτή η αλληλεπίδραση πολιτικού με πολίτη. Παλαιότερα, γινόταν πρόσωπο με πρόσωπο, τώρα γίνεται μέσα από την τηλεόραση. Ο Κασσελάκης αποσπάται από τους υπόλοιπους, σηκώνεται, αυτοπροβάλλεται, όλα αυτά έχουν μια σκηνοθεσία», η οποία συνάδει με αυτήν της τηλεόρασης, την οποία έχει κάνει «δική του» ο υποψήφιος πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ.
Κι αν ο Στέφανος Κασσελάκης επικοινωνιακά τα πηγαίνει περίφημα και έχει κάνει... χαμό στα social media, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από μόνα τους δεν είναι τόσο ισχυρά όσο φανταζόμαστε. Τουλάχιστον όχι σε τέτοιον βαθμό που μπορούν να... ανεβοκατεβάζουν κυβερνήσεις.
«Τα social media ναι μεν είναι ισχυρά, αλλά όχι όσο φανταζόμαστε. Αν το βίντεο ή η πληροφορία που μεταδίδει κάποιος δεν έπαιζε στην τηλεόραση, δεν θα είχε τόσο μεγάλη απήχηση. Ο Κασσελάκης λοιπόν κερδίζει όλο αυτόν τον μηχανισμό που αποτελείται από τηλεόραση, social media. Έτσι, για να κατανοηθεί απόλυτα η περίπτωση Κασσελάκη, ο υποψήφιος πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ καθίσταται ως πολιτική οντότητα, και σ' αυτό πατάει. Ο κόσμος επηρεάζεται απ' όλα τα παραπάνω, και γι' αυτό έχει αποκτήσει αυτό το προβάδισμα».
Αιχμάλωτοι της ιδεολογικής τους βεβαιότητας στον ΣΥΡΙΖΑ
Κλείνοντας, ο κ. Κουσούλης τόνισε: «Ο ΣΥΡΙΖΑ καταρρέει λόγω του παλαιού εαυτού του. Αν είχε κάνει μια αλλαγή όταν ήταν αντιπολίτευση από το 2019 μέχρι και πριν τις εκλογές του καλοκαιριού και να έλεγε "η κατάσταση άλλαξε, κάνουμε έναν αυτοπροσδιορισμό και βγάζουμε μια νέα διακήρυξη για να προχωρήσουμε στην επόμενη ημέρα", δεν το έκανε και δημιουργήθηκε αυτό το πολιτικό κενό. Οι παλαιοί είναι αιχμάλωτοι της ιδεολογικής τους βεβαιότητας. Δεν μπαίνουν στη διαδικασία να αμφισβητήσουν τον εαυτό τους και τις θέσεις τους. Δεν έβγαλε κανένας μια μπροσούρα να πει κάτι για την επόμενη ημέρα στον ΣΥΡΙΖΑ».
Όλα τα παραπάνω, λοιπόν, δίνουν προβάδισμα στον Στέφανο Κασσελάκη, ο οποίος, βάσει της δυναμικής που έχει διαμορφωθεί, φαίνεται ότι θα κερδίσει στις εκλογές της προσεχούς Κυριακής (24/9), έστω και στο... φώτο φίνις, το χρίσμα για την προεδρία του ΣΥΡΙΖΑ.