Η επιβατική κίνηση έχει πέσει δραματικά τις τελευταίες ημέρες και, σύμφωνα με τα επίσημα χθεσινά στοιχεία του ΟΑΣΑ, βρίσκεται στο 10% περίπου, δηλαδή έχει σημειωθεί μείωση (κατά μέσο όρο) 90% σε μετρό, τραμ και λεωφορεία δήλωσε ο υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής αλλά αυτό δεν σημαίνει, προσέθεσε, ότι δε γίνονται δρομολόγια.
«Στα αστικά λεωφορεία τις ώρες αιχμής, δηλαδή από την έναρξη της βάρδιας έως τις 10.00 το πρωί και από τις 3.00 το μεσημέρι μέχρι τις 6.00 το απόγευμα τα δρομολόγια γίνονται κανονικά, δεν υπάρχει η παραμικρή μείωση. Εκεί όπου έχουμε κάνει μείωση, για τα λεωφορεία, είναι στις ώρες που δεν είναι ώρες αιχμής» εξήγησε ο υπουργός μιλώντας στον ΣΚΑΙ.
Ανέφερε επίσης ότι στα τρένα διατηρείται ένα ζεύγος από και προς Αθήνα – Θεσσαλονίκη και δύο ζεύγη από και προς Θεσσαλονίκη – Λάρισα, καθώς και ότι στον προαστιακό της Αθήνας, τον οποίο χρησιμοποιούν πολλοί πολίτες για να μεταβούν στην εργασία τους, υπάρχουν έξι ζεύγη από και προς Αθήνα-Χαλκίδα, Πειραιά–αεροδρόμιο και Πειραιά–Κιάτο.
«Λαμβάνονται όλα τα μέτρα προφύλαξης λόγω κορωνοϊού»
Ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι λαμβάνονται όλα τα μέτρα προφύλαξης για τους εργαζόμενους και κάθε ημέρα στο τέλος της βάρδιας γίνεται η κατάλληλη απολύμανση σε συρμούς και οχήματα, σύμφωνα με τις οδηγίες που έχει δώσει ο ΕΟΔΥ. Σημείωσε ότι αυτό ισχύει για όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και τον προαστιακό. Ανέφερε ότι στόχος είναι να επιβιβάζεται σε συρμούς και οχήματα το 50% των εν δυνάμει επιβατών, ώστε να τηρούνται οι αποστάσεις και να μην υπάρξει συνωστισμός, καλώντας τους πολίτες εάν χρειαστεί να περιμένουν και να πάρουν το επόμενο μέσο. Ευχαρίστησε δε τους συμπολίτες μας, διότι δείχνουν απίστευτη κατανόηση και συνεργασία, σύμφωνα με τα λεγόμενα όλων των εργαζομένων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Ο κ. Καραμανλής εξήγησε ότι τα δρομολόγια πέραν των ωρών αιχμής έχουν μειωθεί στο πλαίσιο των μέτρων πρόληψης μετάδοσης του κορωνοϊού και πρόσθεσε: «Πρέπει και στους εργαζόμενους να πούμε -εγώ προσωπικά, αλλά νομίζω και όλοι – ένα πολύ μεγάλο ‘‘ευχαριστώ’’ για την τεράστια προσπάθεια που κάνουν».
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε εξάλλου ότι πρέπει να διασφαλιστεί ότι υπάρχει αστική συγκοινωνία, διότι υπάρχουν άνθρωποι που πρέπει να πηγαίνουν στην εργασία τους, για παράδειγμα σε σουπερμάρκετ και νοσοκομεία.
«Η Ευρώπη δείχνει για πρώτη φορά στοιχεία αλληλεγγύης»
Ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι σε μία πρώτη φάση η Ευρώπη έχει δείξει στοιχεία αλληλεγγύης. Αναφέρθηκε ειδικότερα στην απαγόρευση εισόδου υπηκόων τρίτων χωρών στην Ευρωπαϊκή Ένωση, κάτι που διασφαλίζει και ενισχύει τη Σένγκεν, καθώς και στη χαλάρωση των διατάξεων για το Σύμφωνο Σταθερότητας και στο γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα έχει ξεκινήσει ποσοτική χαλάρωση.
«Υπάρχει ένας δυϊσμός στην Ευρώπη, αυτό είναι μία πραγματικότητα. Η Ευρώπη κινείται με πολύ αργούς ρυθμούς και χρειάζεται μία διαδικασία διαπραγμάτευσης. Η Ευρώπη θα πρέπει να δει εάν θα πάρει ενιαία δραστικά μέτρα, όπως προτείνουν οι εννέα και όπως προτείνει και ο Έλληνας πρωθυπουργός, ή αν θα περιχαρακωθεί στα όρια του κράτους – μέλους. Θέλω να πιστεύω ότι τις επόμενες δύο εβδομάδες θα δούμε ότι όλες οι χώρες, ακόμη και χώρες του Βορρά, θα καταλάβουν ότι αυτή είναι μία απίστευτη κρίση, με συνέπειες τις οποίες δεν μπορούμε να υπολογίσουμε. Είδαμε ακόμη και τεχνοκράτες και ανθρώπους των τραπεζών όπως η Κριστίν Λαγκάρντ, να βγαίνει και να λέει ότι πρέπει να πάρουμε αμέσως πολύ περισσότερα μέτρα» συνέχισε ο κ. Καραμανλής και προσέθεσε:
«Εδώ λοιπόν υπάρχει μία πολύ μεγάλη πίεση και θέλουμε να πιστεύουμε όλοι, ειδικά εμείς εδώ στην Ελλάδα και η ελληνική κυβέρνηση, ότι τελικά θα καμφθούν αυτές οι αντιδράσεις, οι οποίες, αν θέλετε, σε ένα γκρουπ 27 χωρών-μελών είναι φυσικό να υπάρχουν. Η Ευρώπη πάντα λειτουργεί με συμβιβασμούς, δεν παίρνονται αποφάσεις από 27 χώρες μέσα σε ένα βράδυ».
Τι ισχύει με τα ΚΤΕΟ;
Ο κ. Καραμανλής κατέστησε σαφές ότι πρέπει να περιοριστούν οι μετακινήσεις και τόνισε ότι δεν πρέπει να ανησυχούν οι πολίτες εάν έχει λήξει το ΚΤΕΟ του οχήματός τους ή το δίπλωμα οδήγησής τους, διότι έχει δοθεί παράταση. Το ίδιο ισχύει και με τους λογαριασμούς της ΕΥΔΑΠ.
Κάλεσε τους πολίτες να δείξουν και εκείνοι κατανόηση και να περιορίσουν τις μετακινήσεις τους στις απολύτως απαραίτητες, υπενθυμίζοντας ότι, όπως έχει πει και ο καθηγητής Σωτήρης Τσιόδρας, αυτές οι δύο εβδομάδες είναι πολύ κρίσιμες, ενώ επισήμανε ότι η πλειοψηφία του ελληνικού λαού έχει δείξει ψυχραιμία.
Ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι υπάρχει μέριμνα για τους οδηγούς ταξί και τα ΚΤΕΛ διότι κατατάσσονται και αυτοί στην κατηγορία των ελεύθερων επαγγελματιών, σημειώνοντας ότι σιγά-σιγά το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης θα ξεδιπλώσει την πολιτική που θα ακολουθήσει τον επόμενο μήνα. Ανέφερε επίσης ότι το ΤΕΕ έχει καταθέσει πρόταση για εισοδηματικά κριτήρια όσον αφορά την ένταξη των μηχανικών στο επίδομα των 800 ευρώ. Πρόσθεσε ότι η κρίση είναι δυναμική και άρα και τα μέτρα είναι δυναμικά και ανάλογα με τις εξελίξεις προσαρμόζονται, ενώ υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση θα κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να στηρίξει τον ιδιωτικό τομέα, που φέρνει έσοδα και είναι ο κινητήριος μοχλός της παραγωγικότητας.
Ανέφερε ότι εργοτάξια ακόμη λειτουργούν, διότι δεν μπορούν να «παγώσουν» όλες οι οικονομικές δραστηριότητες στη χώρα. Τόνισε ότι πρέπει να ακολουθούνται με μεγάλη ευλάβεια τα πρωτόκολλα του ΕΟΔΥ για την ασφάλεια των εργαζομένων.
Ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση το πτητικό έργο έχει ελαχιστοποιηθεί και τόνισε ότι η χώρα μας έχει έτοιμο σχέδιο, σε περίπτωση που χρειαστεί, για να διατηρηθούν σε κάθε περίπτωση ορισμένες πτήσεις εσωτερικού και να διασφαλιστεί η διασυνδεσιμότητα ειδικά με τα νησιά.
Ερωτηθείς για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες του χώρου των αερομεταφορών, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών απάντησε ότι βρίσκεται σε συνεχή επαφή με την Επίτροπο Μεταφορών, Αντίνα Βαλεάν για τα θέματα των αεροπορικών μεταφορών και των αεροδρομίων, καθώς σε όλη την Ευρώπη η αεροπορική βιομηχανία έχει υποστεί τεράστιο πλήγμα και γίνονται πολλές προσπάθειες για την ενίσχυση των αερομεταφορών. Τόνισε δε ότι η ελληνική κυβέρνηση θα κάνει ό,τι περνάει από το χέρι της ώστε οι εταιρείες του χώρου να μείνουν όρθιες και την επόμενη ημέρα.