«Την απόρριψη και των δύο προτάσεων για σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής» που έχουν καταθέσει ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ πρότεινε ο εισηγητής της ΝΔ, Κώστας Καραγκούνης στην Ολομέλεια της Βουλής.
Ο κ. Καραγκούνης ανέφερε ότι η ΝΔ «ψήφισε την πρόταση του ΚΚΕ για σύσταση Εξεταστικής Επιτροπή γιατί πραγματικά θέλουμε να δούμε ποιες είναι οι αιτίες που μας οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη και γενικά στην απαξίωση του σιδηροδρόμου. Να εξετάσουμε όλους τους παράγοντες και όλες τις συνθήκες και παραμέτρους συνολικά και όχι αποσπασματικά». Αντίθετα, σημείωσε ο εισηγητής της ΝΔ, με τις δύο προτάσεις για σύσταση Προανακριτικών Επιτροπών που έχετε καταθέσει «θέλετε η έρευνα να φύγει από το πραγματικό πεδίο της εξέτασης και από τη συνολική διάσταση του ζητήματος και να μεταφερθεί στη σφαίρα της εξειδίκευσης ποινικής ευθύνης πολιτικών προσώπων για αδικήματα οικονομικού συμφέροντος και δη σε συγκεκριμένα και αποσπασματικά ερευνώμενα χρονικά διαστήματα».
Ο βουλευτής της ΝΔ, αναλύοντας το σκεπτικό των προτάσεων, υποστήριξε ότι «το κατηγορητήριο είναι σαθρό, καθώς εύκολα και αναντίρρητα με όσα αναγράφονται σε αυτό προκύπτει ότι δεν τίθεται ζήτημα ποινικού ελέγχου υπουργού». «Προσπαθείτε να στρέψετε αλλού την έρευνα και όχι στην πραγματική διάσταση που επιβάλλεται», τόνισε απευθυνόμενος στον ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ, επισημαίνοντας: «Εμείς δεν αποδίδουμε εύκολα κατηγορίες, εμείς θα ψάξουμε σε βάθος την υπόθεση και να είστε σίγουροι θα το κάνουμε ψύχραιμα και συγκροτημένα στην Εξεταστική Επιτροπή». Όπως υποστήριξε, οι προτάσεις που κατέθεσαν ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ «είναι αντιγραφή η μία της άλλης».
Για περίοδο Μ. Χρυσοχοΐδη- Κ. Χατζηδάκη
Ο εισηγητής της ΝΔ αναφερόμενος στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για παραπομπή σε Προανακριτική Επιτροπή των πρώην υπουργών Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και Κωστή Χατζηδάκη είπε πως «η ανάγκη υπογραφής της Σύμβασης 717 υπήρξε καθώς από το 1985 έως το 2001 είχαν εγκατασταθεί συστήματα μέσω 15 συμβάσεων από τον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ σηματοδότησης - τηλεδιοίκησης στα τμήματα της σιδηροδρομικής γραμμής από Αθήνα μέχρι Προμαχώνα που ήταν ασύμβατα μεταξύ τους και δεν συγχρονίζονταν μεταξύ τους». Επισήμανε ότι οι δύο τότε υπουργοί αυτό που έκαναν ήταν να προσπαθήσουν «πιάσουν τόπο τα 250 εκατ. ευρώ που είχαν δαπανηθεί σε εξοπλισμό και έργα ως τότε» και ζήτησαν «την εκπόνηση σχετικών μελετών ώστε να συγκεραστεί η υφιστάμενη τεχνολογία με τις νέες του τότε» Ο κ. Καραγκούνης απαντώντας στις αιτιάσεις κατά των δύο υπουργών που γίνεται στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ γιατί χορήγησαν το δικαίωμα στην ανάδοχη κοινοπραξία να μην εκτελέσει τη σύμβαση και της έδωσαν παράταση 424 ημερών σημείωσε ότι η παράταση δόθηκε όχι εξ αιτίας υπαιτιότητας του αναδόχου αλλά λόγω παραλείψεων και ελλείψεων του ΟΣΕ. Για όλα τα υπόλοιπα που αναγράφονται στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ ο κ. Καραγκούνης είπε ότι «δεν άπτονται της χρονικής περιόδου των εν λόγω υπουργών, ούτε σε οποιαδήποτε ενέργεια αυτών, συνεπώς είναι περιττό να μιλάμε για οποιαδήποτε ποινική ή πολιτική ευθύνη τους».
Για την περίοδο Χρ. Σπίρτζη
Ο εισηγητής της ΝΔ, αναφερόμενος στην συνέχεια της Σύμβασης 717 επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ που ακολούθησε, είπε, «βλέπουμε αλλεπάλληλες έξι παρατάσεις της συμβάσεως με παρόμοιο όλες αιτιολογικό που είχε προηγηθεί, δηλαδή, όχι για έλλειψη αποκλειστικής υπαιτιότητας της αναδόχου κοινοπραξίας». Ο κ . Καραγκούνης σημείωσε ότι αυτό που κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ στην πρότασή του «είναι παροιμιώδες καθώς καταγγέλλετε τον κ. Σπίρτζη ως παραβαίνοντα των υπουργικών του καθηκόντων, ζητάτε τον έλεγχό του από Προανακριτική και μέσα στην ίδια την καταγγελία και πρότασή σας, μας λέτε ότι δεν έχει καμία ευθύνη»! Ο κ. Καραγκούνης σχετικά με τον έλεγχο του πρώην υπουργού του ΣΥΡΙΖΑ, Χρίστο Σπίρτζη, ανέφερε ότι «πολιτικά θα πρέπει να ελεγχθεί και να διακριβωθεί για ποιο λόγο δίνονται έξι συνεχόμενες παρατάσεις της συμβάσεως με τις ίδιες ή παρεμφερείς αιτιολογίες. Και εν τέλει πάντα με έλλειψη αποκλειστικής υπαιτιότητας του αναδόχου».
Για την περίοδο Κ. Καραμανλή
Ο εισηγητής της ΝΔ, σχετικά με τα όσα καταλογίζονται στις δύο παρατάσεις για τον πρώην υπουργό της Κωνσταντίνο Αχ. Καραμανλή, ανέφερε ότι με «όλες αυτές τις καθυστερήσεις φτάσαμε το 2019» όπου «με την απραξία της προηγούμενης περιόδου με τις 6 παρατάσεις, η πρόοδος υλοποίησης ήταν χαμηλή, κατ΄ όνομα 33% αλλά στην πραγματικότητα λειτουργικό ήταν μόνο το 18%. Οι μελέτες εφαρμογής της τηλεμετρίας για το τμήμα ΣΚΑ-Πλατύ δεν είχαν εκπονηθεί, ούτε εγκριθεί από τη δανειοπάροχο εταιρεία (ALSTOM Ferroviaria), χωρίς μάλιστα αντίδραση από πλευράς της ΕΡΓΟΣΕ. Είχε επιβληθεί δημοσιονομική διόρθωση από την ΕΔΕΛ για επιστροφή 2,2 εκ ευρώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση λόγω ότι το έργο είχε βαλτώσει και είχε αποφασιστεί από την ΕΡΓΟΣΕ το Δεκέμβριο του 2017 και εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΣ) τον Ιούνιο του 2018 σχέδιο της 1ης ΣΣΕ με επιπλέον τίμημα 13 εκ. ευρώ, η οποία θεωρήθηκε απαραίτητη για την ολοκλήρωση του έργου». Ο κ. Καραγκούνης σημείωσε ότι στις προτάσεις «εγκαλείτε τον Καραμανλή για δήθεν καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του έργου. Ο Καραμανλής όμως έκανε αυτό που ήταν αδύνατο για την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, δηλαδή την υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης με σκοπό αντιμετώπισης των τεχνικών προβλημάτων της αρχικής σύμβασης, το έκανε εφικτό και δεν παρέμεινε απλώς μια υπογεγραμμένη σύμβαση αλλά το έργο όπως συμπληρώθηκε ήδη σήμερα αποπερατώθηκε». Πρόσθεσε ότι «υπό την ασφυκτική πίεση του πορίσματος της ΕΔΕΛ η υποβολή των μελετών από την δανειοπάροχο εταιρία ALSTOM έγινε τον Φεβρουάριο του 2020. Η τεχνική πρόταση όμως της ALSTOM που μετέβαλε την αρχιτεκτονική του συστήματος σηματοδότησης δεν είχε περιγραφεί στο σχέδιο που είχε εγκρίνει το Ελεγκτικό Συνέδριο τον Ιούνιο του 2018, έτσι αποφασίστηκε να επανυποβληθεί ο φάκελος στο Ελεγκτικό Συνέδριο, προκειμένου αυτό να κρίνει εκ νέου τη νομιμότητα της προτού υπογραφεί. Αποτέλεσμα αυτού ήταν να απαιτηθεί επιπλέον χρόνος προκειμένου να είναι πλέον δυνατή η υπογραφή της 1ης ΣΣΕ τον Μάιο του 2021». Ο κ . Καραγκούνης σχολίασε πως «ζητάτε τον έλεγχο του υπουργού για τον κίνδυνο ζημίας από την απειλούμενη δημοσιονομική διόρθωση που ζητά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήθεν για καθυστερήσεις του έργου της σύμβασης 717. Αυτό που λέτε είναι απολύτως αβάσιμο δεδομένου ότι αυτή η απειλούμενη δημοσιονομική διόρθωση 14,4 εκ. ευρώ δεν αφορά την σύμβαση 717 αλλά αφορά προηγούμενο πρόγραμμα που είχε ενταχθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ταμείου Συνοχής 2007 - 2013 και δεν αφορά την περίοδο Καραμανλή αλλά την δική σας περίοδο όπου λαμβάνατε και σχετικές επιστολές και υπομνήσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για καθυστερήσεις». Ζητάτε είπε ο κ. Καραγκούνης, «τον έλεγχό του κ. Καραμανλή για την έκδοσή της από 6.3.2020 απόφαση παράτασης της σύμβασης. Όταν ο ΣΥΡΙΖΑ είχε υπογράψει 6 απανωτές παρατάσεις» σημειώνοντας πως «η απόφαση περί παρατάσεως ήταν απολύτως αναγκαία εάν θέλαμε να γίνει το έργο». Σημείωσε πως «η έκπτωση της αναδόχου θα είχε ως μόνο βέβαιο αποτέλεσμα την άμεση διακοπή της εκτέλεσης του έργου. Και έπρεπε να κινηθεί εκ νέου η διαδικασία δημοπράτησης για την ανάθεση του ανεκτέλεστου μέρους, κάτι που όλοι γνωρίζουμε ότι σημαίνει τουλάχιστον 2 χρόνια καθυστέρησης και ότι είχε ήδη εκτελεστεί από τη Σύμβαση 717 θα είχε περιπέσει σε αχρησία». Ο κ. Καραγκούνης απέρριψε τον έλεγχο του κ. Καραμανλή για τα αδικήματα τέλεσης απιστίας ή παράβαση καθήκοντος.
Ο εισηγητής της ΝΔ σχολιάζοντας τα όσα ανέφεραν στις τοποθετήσεις τους, η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Θεοδώρας Τζάκρη και του ΠΑΣΟΚ Ευαγγελίας Λιακούλη για τα θέματα των υποκλοπών, τις φωτιές και την οικονομική κατάσταση, είπε «η συζήτηση αυτή πρέπει να γίνει με την ευπρέπεια και τον σεβασμό που αρμόζει στην περίπτωση και στην μνήμη των θυμάτων» και «κυρίως θα περιμέναμε να στηρίξετε, να στοιχειοθετήσετε αυτά που κατηγορείτε τους πρώην υπουργούς».