Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης προχώρησε σε δήλωση μετά την ανακοίνωση του Ελεγκτικού Συνεδρίου ως προς τις πρόσφατες αποφάσεις 1030, 1031 και 1032/2023, για τις συντάξεις των δικαστών.
«Η κυβέρνηση επαναλαμβάνει ότι σέβεται τη Δικαιοσύνη. Σέβεται όμως και τις θυσίες των Ελλήνων πολιτών την περασμένη δεκαετία, αλλά και την ανάγκη η χώρα να προχωρήσει με σταθερότητα μπροστά, μακριά από νέες οικονομικές περιπέτειες», αναφέρει στη δήλωσή του ο κ. Χατζηδάκης.
Και συνεχίζει: «Μετά τις αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η κυβέρνηση θα αναλάβει χωρίς καθυστέρηση σχετική νομοθετική πρωτοβουλία, που όμως ως βασικό της άξονα θα έχει την προστασία του ασφαλιστικού συστήματος από νέα ελλείμματα, των οποίων θύματα θα ήταν τελικά οι φορολογούμενοι και οι υπόλοιποι συνταξιούχοι».
Ελεγκτικό Συνέδριο: Διευκρινίσεις για τις αποφάσεις που αφορούν στις συντάξεις των δικαστικών λειτουργών
Νωρίτερα σήμερα, διευκρινίσεις σχετικά με τις αποφάσεις που αφορούν στις συντάξεις των δικαστικών λειτουργών και τον θόρυβο που προκλήθηκε έδωσε στη δημοσιότητα το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Με δελτίο Τύπου το ανώτατο δημοσιονομικό δικαστήριο ξεκαθαρίζει ότι οι τρεις δικαστικές αποφάσεις της μείζονος ολομέλειας (1330/2023, 1331/2023 και 1332/2023) είναι πιλοτικές, δηλαδή «επιλύονται ζητήματα γενικότερου ενδιαφέροντος που έχουν συνέπειες για ευρύτερο κύκλο προσώπων και όχι διαφορές που αφορούν ειδικώς τον συγκεκριμένο διάδικο» και ουσιαστικά επιλύουν ζητήματα που έχουν να κάνουν με την εκτέλεση των αποφάσεων 255/2021 και 2/2022 του Μισθοδικείου.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ανοίγει ο δρόμος και για άλλους συνταξιούχους δικαστικούς που είτε έχουν προσφύγει είτε προτίθενται να προσφύγουν, να διεκδικήσουν την επαναφορά των αποδοχών τους στα επίπεδα προ του 2012. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι κατατεθειμένες προσφυγές υπολογίζονται περίπου στις 450.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο σημειώνει ότι με τις αποφάσεις του Μισθοδικείου κρίθηκε ότι «η υπαγωγή για τον υπολογισμό των συντάξεων των δικαστικών λειτουργών στη νομοθεσία περί ΕΦΚΑ είναι αντισυνταγματική λόγω του υπερβολικά χαμηλού ποσοστού αναπλήρωσης που προκύπτει και ότι, μετά τη θέση εκποδών ως αντισυνταγματικής της εν λόγω νομοθεσίας, εφαρμόζεται για τον υπολογισμό των συντάξεων των δικαστικών λειτουργών η προϊσχύσασα νομοθεσία».
Το ανώτατο δημοσιονομικό δικαστήριο εξηγεί ότι σε υποθέσεις συνταξιούχων δικαστικών λειτουργών, είναι υποχρεωμένο κατά το Σύνταγμα να σέβεται τις αποφάσεις του Μισθοδικείου και επαναλαμβάνει ότι η σιωπηρή άρνηση της διοίκησης να προβεί στον επανακανονισμό των συντάξεων είναι «μη νόμιμη και ακυρωτέα».
Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση: «Η εκ του άρθρου 88 παρ. 2 του Συντάγματος υποχρέωση για παροχή πλήρους δικαστικής προστασίας από την προσβολή των συνταξιοδοτικής φύσης δικαιωμάτων των δικαστικών λειτουργών και η εντεύθεν διασφάλιση της πρακτικής αποτελεσματικότητας του δικαιώματος του οποίου η προσβολή διαγνώστηκε με απόφαση του ειδικού Δικαστηρίου, επιβάλλει όπως η συνταξιοδοτική Διοίκηση, μετά τη δικαστική διάγνωση της αντισυνταγματικότητας μειώσεων σε σύνταξη δικαστικού λειτουργού, προβεί, εφ’ όσον τούτο ζητηθεί και ανεξαρτήτως αν η απόφαση του εν λόγω Δικαστηρίου αφορούσε στον ίδιο τον αιτούντα, σε νέο, σύμφωνο με το Σύνταγμα, υπολογισμό της σύνταξης, εκδίδοντας νέα εκτελεστή διοικητική πράξη».
Η πρώτη απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου
Υπενθυμίζεται ότι προχθές, Τετάρτη, το Ελεγκτικό Συνέδριο έκρινε κατά πλειοψηφία (28-3) απόφαση, σύμφωνα με την οποία οι συντάξεις των δικαστικών λειτουργών πρέπει να καθοριστούν βάσει των όσων ίσχυαν πριν από τις μνημονιακές περικοπές του 2012, σύμφωνα με απόφαση που έχει ήδη ληφθεί από το Μισθοδικείο και αφορά προσφυγή του πρώην προέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου Νικόλαου Αγγελάρα.
Σύμφωνα με την απόφαση είναι μη νόμιμη και ακυρωτέα η σιωπηρή άρνηση της Διοίκησης-Πολιτείας για επανακανονισμό της σύνταξης του πρώην προέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου Νίκου Αγγελάρα, που είχε προσφύγει στο Ανώτατο Δημοσιονομικό Δικαστήριο, διότι όφειλε η Διοίκηση-Πολιτεία να υπολογίσει τη σύνταξή του μη εφαρμόζοντας τις κριθείσες από το Μισθοδικείο ως αντισυνταγματικές σχετικές διατάξεις του νόμου 4387/2016, αλλά τις προϊσχύσασες αυτών.
Δηλαδή, εφαρμοστέες για τον καθορισμό του ύψους των συντάξεων των πρώην δικαστών, εισαγγελέων και μελών Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ) είναι οι προϊσχύσασες διατάξεις του «νόμου Κατρούγκαλου» (νόμος 4387/2016).
Δηλαδή, οι συντάξεις των δικαστών επανέρχονται στα επίπεδα που ίσχυαν προ του 2012, με άλλα λόγια προ του καθεστώτος που είχε διαμορφωθεί πριν το νόμο 4093/2012.
Η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου καταλαμβάνει όσους συνταξιούχους έχουν ήδη προσφύγει στο ανώτατο δικαστήριο.
Το σκεπτικό της απόφασης
«Η εκ του άρθρου 88 παρ. 2 του Συντάγματος υποχρέωση για παροχή πλήρους δικαστικής προστασίας από την προσβολή των συνταξιοδοτικής φύσης δικαιωμάτων των δικαστικών λειτουργών και η εντεύθεν διασφάλιση της πρακτικής αποτελεσματικότητας του δικαιώματος του οποίου η προσβολή διαγνώστηκε με απόφαση του ειδικού Δικαστηρίου, επιβάλλει όπως η συνταξιοδοτική Διοίκηση, μετά τη δικαστική διάγνωση της αντισυνταγματικότητας μειώσεων σε σύνταξη δικαστικού λειτουργού, προβεί, εφ’ όσον τούτο ζητηθεί και ανεξαρτήτως αν η απόφαση του εν λόγω Δικαστηρίου αφορούσε στον ίδιο τον αιτούντα, σε νέο, σύμφωνο με το Σύνταγμα, υπολογισμό της σύνταξης, εκδίδοντας νέα εκτελεστή διοικητική πράξη· τυχόν δε άρνηση να ενεργήσει σχετικώς αποτελεί απορριπτική εκτελεστή διοικητική πράξη που προσβάλλεται με έφεση ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Σε υποθέσεις συνταξιούχων δικαστικών λειτουργών το Ελεγκτικό Συνέδριο υποχρεούται να σέβεται τις επί νομικών ζητημάτων κρίσεις του ειδικού κατά το άρθρο 88 παρ. 2 του Συντάγματος Δικαστηρίου (Μισθοδικείου), που έχει τη σχετική πρωτογενή εκ του Συντάγματος δικαιοδοσία.
Μη νόμιμη και ακυρωτέα η σιωπηρή άρνηση της συνταξιοδοτικής Διοίκησης για επανακανονισμό της σύνταξης του εκκαλούντος δικαστικού λειτουργού, αφού αυτή όφειλε να υπολογίσει τη σύνταξή του μη εφαρμόζοντας τις κριθείσες αρμοδίως ως αντισυνταγματικές ρυθμίσεις, αλλά τις προϊσχύσασες αυτών.
Εφαρμοστέες για τον κανονισμό της σύνταξης του εκκαλούντος είναι οι προϊσχύσασες του ν. 4387/2016 διατάξεις, ενώ το καταβλητέο ποσό της σύνταξης υπόκειται μόνο στις περικοπές και τις κρατήσεις που δεν αντίκεινται σε υπερνομοθετικής ισχύος κανόνες, σύμφωνα με όσα έχουν κριθεί από το ως άνω ειδικό Δικαστήριο και το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Αρμόδιο για τον καθορισμό του χρονικού σημείου έναρξης των αποτελεσμάτων απόφασης επί τρίτων προσώπων, στα οποία εκτείνεται κατά το Σύνταγμα η δικαιοδοσία του, είναι το ειδικό κατά το άρθρο 88 παρ. 2 του Συντάγματος Δικαστήριο.
Το ζήτημα της συμπερίληψης στις αποδοχές που λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό της αναλογίας μεταξύ αποδοχών ενεργείας και συντάξιμων αποδοχών, του ποσού της αποζημίωσης λόγω της συμμετοχής δικαστικών λειτουργών στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο, ανήκει, ως εκ της φύσης του ζητήματος και ενόψει του ότι δεν έχει αυτό επιλυθεί με απόφασή του, στην αρμοδιότητα του ως άνω ειδικού Δικαστηρίου».