Ο Γιώργος Γεραπετρίτης διαβεβαίωσε ότι η έρευνα για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη θα φτάσει μέχρι τέλους ώστε να μη μείνει καμία σκιά, ενώ επεσήμανε τα λάθη του σταθμάρχη αλλά και τις διαχρονικές ευθύνες.
Στη δευτερολογία του στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής ο μεταβατικός υπουργός Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης, δήλωσε μεταξύ άλλων χθες ότι «η διερεύνηση που έχει ξεκινήσει θα φτάσει μέχρι τέλους» και «αυτή είναι η πρόθεση της κυβέρνησης».
«Καμία συγκάλυψη»
«Καμία συγκάλυψη», είπε ο κ. Γεραπετρίτης, ανοίγοντας τον κύκλο των συζητήσεων για την τραγωδία στα Τέμπη και τα μέτρα που προωθεί η κυβέρνηση για την ασφαλή επαναλειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου.
Κατά τη διάρκεια ενημέρωσης της επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, απέρριψε τη μομφή περί διάχυσης ευθυνών και «έκτισης ποινής», κάνοντας λόγο για ανάληψη χρέους. «Η Δικαιοσύνη έχει επαλειφθεί με γοργούς ρυθμούς στο ανώτατο επίπεδο. Όπως θα το κάνει και η επιτροπή εμπειρογνωμόνων σε διοικητικό επίπεδο. Εκτιμώ ότι σε ένα μήνα από σήμερα θα είναι σε θέση να υποβάλλει το πόρισμα για τα αίτια που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα», σημείωσε.
Αναφερόμενος στην τραγωδία των Τεμπών έκανε λόγο για αλληλουχία λαθών που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα.
«Η τηλεδιοίκηση στη Λάρισα λειτουργούσε πλήρως»
Ο κ. Γεραπετρίτης τόνισε ότι το κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας βρισκόταν σε πλήρη λειτουργία και πρόσθεσε πως όλη την ημέρα υπήρξε αυτόματη χάραξη μέσω τηλεδιοίκησης. «Αυτό που συνέβη ήταν ότι ο σταθμάρχης επέλεξε αντί να κάνει την αυτόματη χάραξη να κάνει χειροκίνητη δρομολόγηση, λειτουργούσε πλήρως ο πίνακας. Θεώρησε ότι τα κλειδιά ήταν στη γραμμή ανόδου ενώ δεν ήταν και δεν βρέθηκε μπροστά στον πίνακα ελέγχου», σημείωσε,
«Για 5,5 χιλιόμετρα είχε δυνατότητα μπροστά στον πίνακα να δει την κίνηση της αμαξοστοιχίας. Η αυτόματη χάραξη η οποία θα είχε γλιτώσει από το κακό ήταν υποχρέωση από τη στιγμή που υπήρχε τηλεδιοίκηση στη Λάρισα, ήταν υποχρέωση που την είχε επιβάλλει ο ΟΣΕ», πρόσθεσε και επέρριψε ευθύνες στον μοιραίο σταθμάρχη λέγοντας πως ήταν προσωπική του επιλογή ότι έγινε. Εστίασε στην απουσία του δεύτερου σταθμάρχη και πρόσθεσε πως δέκα λεπτά μετά την αποχώρηση του τρένου από τη Λάρισα ο πίνακας έδειχνε αντίθετη τροχιά.
«Κανένα ανθρώπινο λάθος δεν μπορεί να κρύψει τις όποιες ατέλειες υπάρχουν και δεν αποτελεί άλλοθι για παραλείψεις πλημμέλειες και λάθη», είπε ο κ. Γεραπετρίτης, τονίζοντας ότι από την πρώτη στιγμή υπήρξε ανάληψη της ευθύνης και «διατυπώθηκε συγγνώμη που δεν παίρνει πίσω όσα έγιναν».
Να σημειωθεί ότι ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστος Σπίρτζης μιλώντας πριν από μερικές ημέρες στον ΣΚΑΙ, αφού εξέφρασε τη λύπη του για το τραγικό δυστύχημα με τα τρένα, υποστήριξε πως δεν έχει καμία απολύτως ευθύνη ο ΣΥΡΙΖΑ για τα Τέμπη, ενώ πρόσθεσε πως το «όλοι φταίνε» δεν ισχύει.
Από τη πλευρά του ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας, σε συνέντευξη που παραχώρησε την Τρίτη στο Mega, παραδέχθηκε «το μερίδιο ευθύνης που του αναλογεί», για τη τραγωδία στα Τέμπη, υπό την έννοια ότι και ο ίδιος ήταν πρωθυπουργός. «Με την ευθύνη δεν έχω τσακωθεί. Αναλαμβάνω την ευθύνη που μου αναλογεί. Σε κρίσιμες στιγμές ανέλαβα την ευθύνη και εγώ και ο ΣΥΡΙΖΑ. Και σε καταστροφές μεγάλες έχω αναλάβει την ευθύνη», είπε χαρακτηριστικά.
Ο Γιώργος Γεραπετρίτης αναφερόμενος στα λάθη και τις παραλείψεις, έκανε λόγο για δύο διαστάσεις, αυτές του προσωπικού το οποίο «ήταν αποψιλωμένο» και των υποδομών.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε το σιδηροδρομικό δίκτυο χωρίς καμία δικλίδα ασφαλείας
Σχετικά με την επίμαχη σύμβαση που υπογράφηκε το 2014 επανέλαβε ότι περιλαμβάνει συνολική αναβάθμιση όλων των φωτοσήμων σε 52 σταθμούς και τηλεδιοίκηση και ανάταξη τριών σταθμών. Είπε ότι το 2016 προέκυψαν ζητήματα και απέρριψε τη θέση του ΣΥΡΙΖΑ περί παράδοσης μεγάλου μέρους του έργου, λέγοντας πως «αυτό που ακούω ότι είχε παραδοθεί ένα μέρος που αγγίζει το 70%, δεν είναι σωστό».
Σημείωσε πως η πραγματικότητα είναι ότι το 2016 είχε παραδοθεί λιγότερο από το 33% του συνολικού έργου. Επί της ουσίας, όπως είπε, έως το 2016 παραδόθηκε λειτουργικά το 18%, ενώ από το 2016 έως το 2019 δεν υπήρξε καμία εξέλιξη. Από το 2019 έως σήμερα έχει εκτελεστεί πρόσθετο έργο 52%, με αποτέλεσμα σήμερα να έχει παραδοθεί τυπικά το 70% του έργου.
Ο κ. Γεραπετρίτης απάντησε στον ΣΥΡΙΖΑ λέγοντας πως για την αξιωματική αντιπολίτευση «φταίνε μόνο οι άλλοι. Παρουσίασε με έγγραφα ότι το 2019 η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε το σιδηροδρομικό δίκτυο «χωρίς καμία δικλίδα ασφαλείας».
Αναφερόμενος στην σύμβαση 717 του 2014 είπε ότι έληγε το 2016 και έπρεπε να είναι έτοιμο το σύνολο του έργου. «Τι παραδόθηκε; Από τους 52 σταθμούς που έπρεπε να αναταχθούν οι 17. Μηδέν κέντρο τηλεδιοίκησης. Από το 2017-2019 δεν έγινε απολύτως τίποτε για τη συμπληρωματική σύμβαση, αυτή είναι η πραγματικότητα» είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός Επικρατείας.
«Οι συμβάσεις θα ολοκληρωθούν εντός του 2023. Έως το τέλος Ιουνίου το βόρειο κομμάτι και έως το τέλος Σεπτεμβρίου του το νότιο κομμάτι της γραμμής. Άρα από τον Οκτώβριο θα έχουμε λειτουργικά πλήρη σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση. Θα έχουμε σοβαρότατη αναβάθμιση σε ηλεκτρονικά μέσα», είπε μεταξύ άλλων και παραδέχθηκε ότι δυστυχώς η χώρα αποκτά με καθυστέρηση ένα ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτρονικής διοίκησης που σήμερα μόνον τρεις χώρες της ΕΕ διαθέτουν.
Σε πλήρη λειτουργία η τηλεδιοίκηση τον Οκτώβριο
«Ευελπιστούμε βάσιμα ότι το έργο θα ολοκληρωθεί στον προβλεπόμενο χρόνο ώστε από Οκτώβριο όλο το δίκτυο Αθήνας - Θεσσαλονίκης να έχει τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα», είπε.
Ο κ. Γεραπετρίτης σημείωσε ότι μέχρι τον Σεπτέμβριο που θα παραδοθεί όλο το έργο θα υπάρξει αυστηρότερο πλαίσιο σχετικά με τη λειτουργία, μεγαλύτερος αριθμός προσωπικού στα κρίσιμα πόστα, μείωση δρομολογίων για διασφάλιση της παρακολούθησής τους, μείωση της ταχύτητας των συρμών, αύξηση των μηχανοδηγών και αστυνόμευση του δικτύου για κλοπές και δολιοφθορές. Όπως είπε, θα γίνει κακούργημα όχι μόνο η κλοπή σιδηροδρομικού υλικού αλλά και η κλεπταποδοχή.
Τη Δευτέρα θα συνεδριάσει η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας με ακρόαση του τέως υπουργού Κώστα Καραμανλή, καθώς και του υπουργού της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ Χρήστου Σπίρτζη, του πρώην υπουργού Μιχάλη Χρυσοχοϊδη και του νυν Γιώργου Γεραπετρίτη.