Τα λάθη του σταθμάρχη αλλά και τις διαχρονικές ευθύνες για τα Τέμπη, επεσήμανε στη δευτερολογία του στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής ο μεταβατικός υπουργός Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης.
Παράλληλα δεσμεύτηκε ότι «η διερεύνηση που έχει ξεκινήσει θα φτάσει μέχρι τέλους, αυτή είναι η πρόθεση της κυβέρνησης. Καμία συγκάλυψη. Ας έχουμε όμως το θάρρος, ενώπιον της Βουλής να αναλαμβάνουμε όλοι τις ευθύνες μας».
Ο κ. Γεραπετρίτης απάντησε στον ΣΥΡΙΖΑ λέγοντας πως για την αξιωματική αντιπολίτευση «φταίνε μόνο οι άλλοι» ενώ παρουσίασε με έγγραφα ότι το 2019 η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε το σιδηροδρομικό δίκτυο «χωρίς καμία δικλίδα ασφαλείας».
Αναφερόμενος στην σύμβαση 717 του 2014 είπε ότι έληγε το 2016 και έπρεπε να είναι έτοιμο το σύνολο του έργου. «Τι παραδόθηκε; Από τους 52 σταθμούς που έπρεπε να αναταχθούν, οι 17. Μηδέν κέντρο τηλεδιοίκησης. Από το 2017-2019 δεν έγινε απολύτως τίποτε για τη συμπληρωματική σύμβαση, αυτή είναι η πραγματικότητα» είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός Επικρατείας.
Γεραπετρίτης: Ο σταθμάρχης δεν έκανε αυτόματη χάραξη, αλλά χειροκίνητη
«Την κρίσιμη νύχτα το κέντρο τηλεδιοίκησης στη Λάρισα λειτουργούσε απολύτως. Πώς αποδεικνύεται; Όλα εκείνη την ημέρα έγιναν με αυτόματη χάραξη. Αυτό που συνέβη ήταν ότι ο σταθμάρχης επέλεξε, αντί να κάνει αυτόματη χάραξη, να κάνει χειροκίνητη δρομολόγηση», λέει ο κ. Γεραπετρίτης, αποδίδοντας ευθύνες στον σταθμάρχη.
«Δεν έγινε η αυτόματη χάραξη, ο σταθμάρχης θεώρησε ότι τα κλειδιά ήταν στη γραμμή ανόδου, αλλά ήταν στην κάθοδο και δεν βρέθηκε μπροστά στον πίνακα ελέγχου. Για 5,5 χλμ. είχε τη δυνατότητα να βρεθεί μπροστά στον πίνακα και να δει την κίνηση της αμαξοστοιχίας. Δεν υπήρξε και αντίδραση όταν η αμαξοστοιχία βρέθηκε στο ανάποδο διάζωμα. Η αυτόματη χάραξη που θα είχε γλιτώσει το κακό ήταν υποχρέωση από τη στιγμή που υπήρχε τηλεδιοίκηση στη Λάρισα, προφανώς ήταν προσωπική επιλογή».
«Δικλίδες υπήρχαν, δεν ήταν τυφλό το σημείο. Είχαν δύο σταθμάρχες που τελικά δεν υπήρχαν, υποχρέωση αυτόματης χάραξης, χειροκίνητη τοποθέτηση κλειδιών, δεν έγινε επιτόπιος έλεγχος και είχαν υποχρέωση να είναι στον πίνακα τηλεδιοίκησης. Δέκα λεπτά ο πίνακας έδειχνε κίνηση στην αντίθετη πλευρά. Δεν είναι ότι δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση», λέει ο κ. Γεραπετρίτης.
Γεραπετρίτης: «Χρέος να ερευνήσουμε και να μην ξαναγίνει»
Ο υπουργός Επικρατείας σχολίασε πως υπάρχει χρέος να ερευνηθεί το περιστατικό, ώστε να μην ξαναγίνει: «Δεν είναι έκτιση ποινής, αλλά ανάληψη χρέους να ερευνήσουμε και να μην ξαναγίνει. Και θα γίνουν και τα δύο. Θα είναι αυτά που σας είπα σε όλο τον κύριο άξονα και το σύστημα ECTC, δηλαδή η αλληλεπίδραση τρένου με σηματοδότη, όπου το τρένο κόβει ταχύτητα μόνο του. Κόκκινος ήταν ο σηματοδότης και δόθηκε εντολή για παράβλεψη του κόκκινου…».
Αποδίδοντας ευθύνες και στον ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Γεραπετρίτης είπε: «Η ενδοεπικοινωνία παραδόθηκε επί ΣΥΡΙΖΑ, αλλά δεν είχε προβλεφθεί η διαπίστευση των συστημάτων, που ήταν εκτός εργολαβίας. Σε ό,τι αφορά το κομμάτι του σταθμού, έχει ήδη υπάρξει πιστοποίηση από ανεξάρτητο εκτιμητή και τη ΡΑΣ και το δεύτερο μέρος που αφορά την αμαξοστοιχία εκκρεμεί για να δώσει η ΡΑΣ έγκριση για να εγκατασταθεί. Σήμερα που μιλάμε, το σύστημα αυτό λειτουργούσε για ενδοεπικοινωνίες και δεν περιελάμβανε μηχανοδηγούς, οι οποίοι μιλούσαν με το συμβατικό σύστημα VHF», ενώ ανέφερε πως «μέχρι το Πάσχα θα έχουμε πόρισμα που θα μπορεί να τεθεί υπ' όψιν της δικογραφίας». Σημείωσε επίσης πως «δεν υπάρχει προϊστάμενος αμαξοστοιχίας, γιατί καταργήθηκε το 2019. Η κατάσταση ήταν πολύ χειρότερη από σήμερα».
Γεραπετρίτης για τη συμφωνία με τη Hellenic Train
Για άγονες γραμμές και τη συμφωνία με τη Hellenic Train, είπε: «Αναφέρεστε στην τελική σύμβαση σε σχέση με μνημόνιο που είχε υπογραφεί ως σχέδιο διαπραγμάτευσης. Είναι κατά βάση ετεροβαρείς συμβάσεις. Είχε σοβαρά αντισταθμιστικά η σύμβαση αυτή, 50 εκατ. επί 15 χρόνια. Τι επιστρέφει η εταιρεία; 435 εκατ. ευρώ για υποδομή και τροχαίο υλικό, επενδύσεις σε νέα τρένα και επιπλέον για πρώτη φορά προβλέπεται ότι το Δημόσιο έχει συμμετοχή 20% στα κέρδη της εταιρείας. Επιστρέφεται ποσό περίπου 600 εκατ. και το 20% των κερδών. Αυτά είναι τα δεδομένα που διαβάζω στη σύμβαση». Και συνέχισε: «Το νέο πλαίσιο είναι πολύ αυστηρό, το μεταβατικό θα επανεξεταστεί μέχρι τον Οκτώβρη. Μέχρι τότε πρέπει να είναι εξαιρετικά αυστηρό για την εμπιστοσύνη των πολιτών».
Γεραπετρίτης: Δεν είμαι υπουργός περιορισμένης ευθύνης
Μιλώντας για τις αρμοδιότητές του, ο κ. Γεραπετρίτης απάντησε στα σχόλια των μελών της αντιπολίτευσης πως όλα έχουν γίνει όπως ορίζει το Σύνταγμα και ουδέποτε τέθηκε ζήτημα για την ορκωμοσία του ή για την ανάληψη περαιτέρω αρμοδιοτήτων, πέραν της υπόθεσης των Τεμπών. «Δεν ταιριάζει στην ιδιοσυγκρασία μου να μοιράζω ευθύνες. Δεν είμαι περιορισμένης ευθύνης, έγινε προσπάθεια από την αντιπολίτευση να αναφερθούν στον τρόπο που ανέλαβα αρμοδιότητα. Δεν κατανοώ το πώς έχει ανακύψει το ζήτημα αυτό. Το Σύνταγμα λέει στο άρθρο 37 ότι ορίζεται ο υπουργός με προεδρικό διάταγμα, το 83 αναφέρει ότι ο υπουργός Επικρατείας αναλαμβάνει αρμοδιότητες και ο νόμος 46/22 άρθρο 13 λέει ρητώς ότι ο υπουργός Επικρατείας αναλαμβάνει αρμοδιότητες άλλων υπουργείων, ακόμα και να προΐσταται υπουργείου. Προφανώς και δεν πρέπει να ορκιστώ. Με αυτήν την εκδοχή, αν πάρω μια μικρή ύλη ναυτιλίας, για παράδειγμα, θα έπρεπε να δίνω μερικό όρκο. Δεν ισχύει αυτό. Ούτε περιορισμένης ευθύνης, ούτε τίποτα».
Γεραπετρίτης: Το 2016 έπρεπε να παραδοθεί το σύνολο του έργου
«Το 2016 έληγε η σύμβαση και έπρεπε να παραδοθεί το σύνολο έργου. Παραδόθηκε κάτι; 17 από 52 σταθμούς. Μηδέν κέντρο τηλεδιοίκησης και η λήξη σύμβασης 2016. Όλα αυτά συνιστούν εκπλήρωση σύμβασης. Ναι, υπάρχουν ευθύνες διαχρονικές. Από το '17 ως το '19 δεν έγινε τίποτα για συμπληρωματική σύμβαση. Από το 2017 μέχρι το 2019 δεν έγινε απολύτως τίποτα. Θα καταθέσω στα πρακτικά τα στοιχεία», είπε ο κ. Γεραπετρίτης και συμπλήρωσε: «Άκουσα τον κ. Φάμελλο να επιχειρηματολογεί πως πληρώθηκαν χωρίς να έχει παραδοθεί το φυσικό αντικείμενο: η εκταμίευση μπορεί να γίνει με την υλοποίηση έργου, χωρίς τη λειτουργική παραλαβή. Και το δεύτερο και βασικότερο, μετράτε και το έργο που ήταν άχρηστο και έπρεπε να γίνει από την αρχή; Το 15%. Σας καταθέτω τον αρνητικό λογαριασμό 1,3 εκατ. του '21, το έργου που υποτίθεται υλοποιήθηκε το '15-'16 και χρειάστηκε να ξαναγίνει από την αρχή».
Μιλώντας για τις ελλείψεις στο προσωπικό του ΟΣΕ, ανέφερε: «Είναι μεγάλη πληγή. Υπάρχει έλλειψη προσωπικού, αλλά το λέω ειλικρινά ότι έγινε προσπάθεια να στελεχωθεί στις κρίσιμες υποδομές ο ΟΣΕ, στα κεφάλαια δρομολόγησης συρμών», ενώ για την τηλεδιοίκηση στη Λάρισα είπε: «Μας παραδόθηκε το 2019 κατεστραμμένη. Δεν υπήρχε όταν αναλάβαμε καθόλου, όλα γίνονταν χειροκίνητα, τέθηκε σε πλήρη λειτουργία την 1/11/22. Σας καταθέτω το πρωτόκολλο διοικητής παραλαβής».
Γιαννούλης: «Με αυτά που ίσχυαν το 2019, θα έχαναν τη ζωή τους 57 άνθρωποι;»
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστος Γιαννούλης, είπε στον κ. Γεραπετρίτη: «Με αυτά που ίσχυαν το 2019, όπως ήταν ο σιδηρόδρομος, με ηλεκτρονικά δίκτυα παρακολούθησης, κλειδούχους και σταθμάρχες, θα έχαναν την ζωή τους 57 άνθρωποι σε μετωπική σύγκρουση; Που είχε να συμβεί από το 1974; Η τραγωδία των Τεμπών είναι αποκλειστικά αποτέλεσμα απαξίωσης, αδράνειας και εμμονής να αποψιλώνεται ο ΟΣΕ».
Και συνεχίζει: «Το δυστύχημα οφείλεται στην τετραετή διακυβέρνηση της ΝΔ. Από τους 1.300 εργαζόμενους πάμε στους 700. Από διπλή βάρδια σε μονή. Επιλέγετε εργολαβικούς υπαλλήλους. Μην επιχειρείτε, σας θερμοπαρακαλώ, να βρίσκετε άλλοθι και σωσίβιο στη σύμβαση 717, μην το χρησιμοποιείτε ως σανίδα σωτηρίας. Με χαρά να ανοίξουμε το παρελθόν. Μόνο η αλήθεια αναπαύει τις ζωές».
Κόντρα Γεραπετρίτη-Γιαννούλη για ρουσφέτι στον ΟΣΕ
«Να δούμε τι σημαίνει πελατειακό κράτος και πώς βρέθηκε ο κυρ Βασίλης στο σταθμαρχείο Λάρισας. Γνωρίζετε τον κ. Γεράσιμο Κατσιγιάννη. Είναι μέλος του διοικητικού συμβουλίου του ΟΣΕ. Έχω μπροστά μου σύμβαση παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών, όπου ο ΟΣΕ την 1/8/2022 προσλαμβάνει ως σταθμάρχη την κυρία Κατσιγιάννη Βασιλική του Γεράσιμου. Με μια σύμβαση 6 μηνών για καθήκοντα σταθμάρχη στη Θεσσαλονίκη. Η σύμβαση λήγει 31/3/2023. Πρόσληψη σταθμάρχη από την πίσω πόρτα, εκτός ΑΣΕΠ, και φοβάμαι να μην είναι όλοι περιπτώσεις όπως του Βασίλη στη Λάρισα».
Ο κ. Γεραπετρίτης απάντησε: «Το ρουσφέτι, τον κ. Κατσιγιάννη… Να το ψάξω; Όταν ακόμα ήταν νωπή η κατάσταση με το δυστύχημα, ακουγόταν πως ο σταθμάρχης ήταν ρουσφέτι. Προήλθε από κινητικότητα, βγήκαν 18 θέσεις και κατέθεσαν μόνο 2. Τι ρουσφέτι, με πλεονάζουσες τόσες θέσεις; Δεν υπάρχει καμία απολύτως παρέμβαση, ούτε για συγκεκριμένο, ούτε για κανένα».
Ο μεταβατικός υπουργός Μεταφορών είπε επίσης τα εξής: «Δεν μπορεί να είναι αυτό πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης. Επιλέξατε να το τρέψετε όμως σε τέτοιο και λυπάμαι που θα το πω: άκουσα, κ. Γιαννούλη, ότι αν ίσχυαν αυτά που εφαρμόζονταν το '19, δεν θα είχε γίνει η τραγωδία και ότι το δυστύχημα οφείλεται αποκλειστικά στην κυβέρνηση. Το είπατε κατά λέξη, κ. Γιαννούλη. Τη συγγνώμη που αναλάβαμε για λογαριασμό του πολιτικού συστήματος δεν την άκουσα από την αντιπολίτευση. Αυτό πιστεύετε, ότι φταίνε μόνο οι άλλοι. Να είμαστε ειλικρινείς. Λέμε θα πάει μέχρι τέλους, καμία συγκάλυψη, αλλά να έχουμε το θάρρος στη Βουλή να αναλαμβάνουμε τις ευθύνες μας».