Ανοίγει η αυλαία της πολυαναμενόμενης κοινοβουλευτικής μάχης στην συνεδρίαση της επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας (10:00 ) που θα εξετάσει την πορεία υλοποίησης της ταλαιπωρημένης σύμβασης 717 για την τηλεδιοίκηση και τη σηματοδότηση μετά το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη που στοίχισε τη ζωή σε δεκάδες ανθρώπους.
Ποιοι έχουν κληθεί στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας
Στο πλαίσιο αυτό στην επιτροπή θεσμων και διαφάνειας έχουν κληθεί να τοποθετηθούν όλα τα πρόσωπα που διετέλεσαν υπουργοί Μεταφορών και με τον έναν ή άλλο τρόπο καταπιάστηκαν με την επίμαχη σύμβαση από το 2014 μέχρι και σήμερα. Πρόσωπα όπως, ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ο Χρήστος Σπίρτζης, ο Κώστας Καραμανλής και ο Γιώργος Γεραπετρίτης. Ειδικά για τον κ. Καραμανλή θα είναι η πρώτη του δημόσια εμφάνιση όπου θα του δοθεί η δυνατότητα να τοποθετηθει αναφορικά με αυτά που έκανε ή δεν έκανε τη περίοδο της υπουργίας του.
Σε κάθε περίπτωση τα κόμματα έχουν ήδη από τα τέλη της περασμένης εβδομάδας προετοιμαστεί και προχωρήσει και σε συγκεκριμένες αντικαταστήσεις μελών τους στην επιτροπή. Η ΝΔ, αντικατέστησε τον Κώστα Τζαβάρα με τον Δημήτρη Καιρίδη, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ προχώρησε σε τρεις αλλαγές: τη θέση του Παύλου Πολάκη, πήρε ο Γιάννης Ραγκούσης, του Σπύρου Λάππα ο τομεάρχης Μεταφορών, Νίκος Παππάς και του Θεόφιλου Ξανθόπουλου ο Χρήστος Γιαννούλης. Από το ΚΚΕ στη θέση του Μανώλη Συντυχάκη ορίσθηκε ο Χρήστος Κατσώτης.
Μπορεί στον ΣΥΡΙΖΑ να υποστηρίζουν πως η αντικατάσταση Πολάκη αφορά καθαρά και μόνο την αλλαγή σκυτάλης στον τομέα Διαφάνειας, τα όσα έχουν προηγηθεί ωστόσο με τις εμπρηστικές δηλώσεις, τους όρκους μεταμέλειας και τις μετέπειτα δημόσιες αντιπαραθέσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δεν αφήνουν και πολλά περιθώρια παρερμηνείας αναφορικά με την πρόθεση της αξιωματικής αντιπολίτευσης να αποφύγει τις κακοτοπιές μέσα στην επιτροπή.
Η κυβερνητική πλειοψηφία πάντως αναμένεται να αναδείξει την κατάσταση στην οποία είχαν περιέλθει οι σιδηρόδρομοι όταν ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας η ΝΔ, τις παραλείψεις και τα σοβαρά προβλήματα που είχαν συσσωρευτεί και δημιουργούσαν ένα αρνητικό πλαίσιο λειτουργίας. Οι εικόνες εγκατάλειψης άλλωστε που είδαν το φως της δημοσιότητας σε τουλάχιστον 20 σταθμούς που βρίσκονται κατά μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου Αθήνας – Θεσσαλονίκης το 2019 είναι ενδεικτικές.
Σε ό,τι αφορά την επίμαχη σύμβαση 717, που υπογράφηκε το 2014, η κυβέρνηση έχει τονίσει πως ο ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε τους 17 από τους 52 συνολικά σταθμούς που έπρεπε να αναταχθούν χωρίς να έχει ολοκληρώσει κανένα από τα 3 κέντρα τηλεδιοίκησης ως όφειλε. Μάλιστα, τη διετια 2017-2019 φέρεται να μην έχει γίνει «απολύτως τίποτα» για την συμπληρωματική σύμβαση.
Παράλληλα, όπως ήδη έχει τονίσει στην παραγωγής και εμπορίου, ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης στο δυστύχημα στα Τέμπη ο σταθμάρχης προχώρησε σε μια μοιραία αλληλουχία λαθών:
- επίλεξε την χειροκίνητη χάραξη πορείας από την αυτόματη (την οποία ήταν υποχρεωμένος να χρησιμοποιήσει)
- Τοποθέτησε χειροκίνητα τα κλειδιά και δεν έλεγξε την αμαξοστοιχία όταν περνούσε προκειμένου να διαπιστώσει πως βρίσκονταν σε λάθος γραμμή
- Δεν παρέμεινε ως όφειλε για 10 λεπτά στον πίνακα τηλεδιοίκησης προκειμένου να διαπιστώσει ότι το τρένο πήγαινε στην αντίθετη τροχιά.
Από την πλευρά του ο ΣΥΡΙΖΑ αναμένεται να επιμείνει στο αφήγημα πως στον σταθμό της Λάρισας δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση ούτε λειτουργούσαν οι φωτεινοί σηματοδότες. Η αξιωματική αντιπολίτευση επιμένει στην επίμαχη καταγγελία παρότι φαίνεται να γίνεται αποδεκτό πως με την χρήση της τοπικής τηλεδιοίκησης μπορούσε να γίνει αυτόματη χάραξη πορείας. Επίσης, τουλάχιστον στον βαθμό που το ανέδειξε ο Νίκος Παππάς την περασμένη βδομάδα στη Βουλή, τιθεται ζήτημα «συναλλαγής» στην σύμβαση που τελικώς ήρθε και ψηφίστηκε στη Βουλή μεταξύ του δημοσίου και της Hellenic Train για το μεταφορικό έργο.