Στην εκπομπή του ΕΡΤNEWS «Στο Κέντρο» και τον δημοσιογράφο Γιώργο Κουβαρά μίλησε ο νέος Δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας.
«Λέμε ότι το Πράσινο για εμάς είναι ζωή. Δεν είναι απλά lifestyle και ποιότητα, αλλά είναι επιβίωση. Θέλω μετρό στα Εξάρχεια, θέλω και δένδρα όμως στα Εξάρχεια, όπως θέλω μετρό στη Ριζάρη και δέντρα στη Ριζάρη, όπως θέλω μετρό και δέντρα παντού. Με την πρώτη ανάπλαση στον Ελαιώνα θα αναβαθμίσει όλη η γύρω περιοχή», είπε μεταξύ άλλων ο κ Δούκας.
Οι βασικές τοποθετήσεις του Χάρη Δούκα
Για το πράσινο
«Για εμάς το πράσινο είναι επιλογή και μάλιστα πολύ σημαντική. Είναι ζωή, δεν είναι απλά lifestyle, είναι επιβίωση. Η Αθήνα έχει πολύ περιορισμένο πράσινο: 11% σε σχέση με 30% που είναι ο ευρωπαϊκός μέσος όρος. Έχει τριπλάσιο αριθμό μικροσωματιδίων στην ατμόσφαιρα σε σχέση με το επιτρεπόμενο όριο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και σημειώνονται κοντά στους 3.000 θανάτους που συνδέονται έμμεσα ή άμεσα με τη ρύπανση και τη μόλυνση. Γι’ αυτό και όσοι χώροι είναι “πνεύμονες πρασίνου, πνεύμονες οξυγόνου”, είναι πάρα πολύ σημαντικοί για την πόλη και πρέπει να διασωθούν. Πρέπει να αγαπήσουμε ξανά την πόλη, τις γειτονιές της, τα πάρκα της και πρέπει να περάσουμε αυτή την κουλτούρα σαν μια νέα προσέγγιση και μια νέα σχέση πόλης, ανθρώπου, περιβάλλοντος. Αυτό μπορεί να συμβεί με συζήτηση, διαβούλευση για όλα τα κρίσιμα θέματα, έτσι ώστε να έχουμε ελευθερία στην έκφραση και δημόσιο χώρο, αλλά με κανόνες».
Για το μετρό στο πάρκο Ριζάρη
«Η συζήτηση που υπάρχει είναι αν θα γίνει ο σταθμός σε ένα σημείο που βρίσκονται 200 και πλέον δέντρα ή αν θα πάει 70 μέτρα πιο πέρα, όπου υπάρχουν πολύ λιγότερα δέντρα. Υπάρχει λοιπόν η δυνατότητα να γίνει ένα έργο που είναι φιλολαϊκό και φιλοπεριβαλλοντικό, όπως το μετρό, με έναν κατασκευαστικό τρόπο που θα προστατεύει και τα δέντρα όσο αυτό είναι δυνατόν. Το έχω καταστήσει, νομίζω απολύτως ξεκάθαρο ότι εμείς είμαστε και με το μετρό και με το πράσινο παντού. Πρέπει να προσεγγίζουμε αυτά τα έργα με τρόπο που θα υπάρχει η μικρότερη επιβάρυνση για τα οικοσυστήματα, κατά τη διάρκεια της κατασκευής τους. Γιατί είμαστε σε συνθήκες κλιματικής κρίσης. Τα δέντρα τα οποία αναγκαστικά θα χρειαστεί να μεταφερθούν, είναι σημαντικό να μην χαθούν. Άρα χρειαζόμαστε σωστή μεταφύτευση, βιώσιμη μεταφύτευση, που δεν είναι εύκολο να γίνει. Στα περίπου 100 δένδρα που προσπάθησε να μεταφυτεύσει η εταιρία στο Κολωνάκι και σε άλλες περιοχές, κοντά στα 90% δεν τα κατάφεραν. Τα δέντρα ξεράθηκαν. Άρα είναι μια πολύ σύνθετη διαδικασία, πολύπλοκη διαδικασία, μια διαδικασία που απαιτεί ειδικούς».
Για το μετρό στα Εξάρχεια
«Θέλω μετρό στα Εξάρχεια, θέλω και δέντρα στα Εξάρχεια. Όπως θέλω μετρό στη Ριζάρη και δέντρα στη Ριζάρη. Όπως θέλω μετρό και δέντρα παντού. Έχουμε ξεκάθαρη αυτή την αρχή και την τηρούμε. Τα δέντρα στα Εξάρχεια δεν είναι διαφορετικά δέντρα από τα δέντρα στη Ριζάρη, ή τα δέντρα στο Κολωνάκι. Άρα αν θέλουμε να προστατεύουμε τα δέντρα, πρέπει να το κάνουμε με όλα τα δέντρα. Μπορούμε με διαβούλευση, με σωστή χωροθέτηση, με μια διαφορετική προσέγγιση για τον τρόπο που γίνονται τα μεγάλα έργα, να προχωρήσουμε χωρίς αντιδράσεις. Το μεγάλο μου άγχος είναι όταν έργα περιβαλλοντικά όπως το μετρό συνδέονται με καταστροφή πρασίνου. Αυτό είναι μια εικόνα πολύ κακή. Ταυτόχρονα όμως, οφείλω να πω ότι ο τρόπος που προσεγγίζονται αυτά τα μεγάλα έργα είναι ένας τρόπος που θυμίζει παλιότερες δεκαετίες. Δηλαδή θα πρέπει ο τρόπος, που σχεδιάζουμε, που χωροθετούμε, που κατασκευάζουμε να είναι διαφορετικός – κι ας κοστίσει λίγο περισσότερο. Άρα είναι ψευτοδίλημμα το “Μετρό ή δέντρα”. Μπορούμε να τα κάνουμε και τα δύο μαζί, όπως γίνεται σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες».
Για την Βασιλίσσης Όλγας
«Υπάρχει μία εξέλιξη σύμφωνα με την οποία βρέθηκαν αρχαία εκεί τα οποία είναι πολύ σημαντικά. Εγώ θέλω να εξετάσουμε το θέμα αυτό με πολύ μεγάλη υπευθυνότητα. Εάν υπάρχουν αρχαία που είναι πολύ σημαντικά, βεβαίως να προχωρήσουν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες. Θέλω να συνεργαστώ και δεν έχω καμία πρόθεση να δημιουργώ συγκρούσεις. Ήταν μια βασική προεκλογική μου δέσμευση να ανοίξει η Β. Όλγας για τον εξής λόγο: Όχι από κάποιο καπρίτσιο, αλλά γιατί έκλεισε και τρία χρόνια μένει κλειστή, αλλά μπαίνουν και βγαίνουν οχήματα με διάφορους τρόπους. Ταυτόχρονα, δεν υπάρχουν άλλες σχετικές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και οι άνθρωποι που είναι στην Πλάκα χρειάζεται να φτάσουν στο Σύνταγμα για να πάνε σπίτια τους, ενώ οι άνθρωποι που είναι στο Παγκράτι και στο Μετς φτάνουν στο Κουκάκι για να κατευθυνθούν προς το κέντρο της πόλης. Εγώ λέω: Ας ανοίξει η Β. Όλγας, ας προχωρήσουμε τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που είναι απαραίτητες και ας εξετάσουμε μια επικαιροποιημένη μελέτη, η οποία θα ενώσει και τον κόσμο και την επιστημονική κοινότητα. Αυτή τη στιγμή ακολουθείται μια προσέγγιση η οποία δεν έχει επιστημονική και κοινωνική ωρίμανση. Διχάζει και τους επιστήμονες και την κοινωνία. Αυτή είναι μια λάθος προσέγγιση».
Για τις κάμερες
«Δεν έβαλα ποτέ θέμα ότι είμαι κατά της χρήσης των καμερών. Είπα όμως ότι στην πολιτική υπάρχουν προτεραιότητες. Είναι πολύ σημαντικό να φωτίσουμε τις πλατείες, να τις γεμίσουμε με κόσμο, να τις καθαρίσουμε, να έχουμε Δημοτική Αστυνομία, και όπου η ΕΛΑΣ θεωρεί ότι χρειάζεται να μπουν και κάμερες, χωρίς όμως να παραβιάζονται οι κανόνες που έχουν να κάνουν με την χρήση τους, με το ποιος χρησιμοποιεί τα δεδομένα. Σε δύσκολες περιοχές, στον Άγιο Παντελεήμονα, στην πλατεία Αμερικής, οι άνθρωποι εκεί δεν μου έλεγαν, όταν πήγαινα, ότι «το πρόβλημά μας είναι να μπουν κάμερες». Μου έλεγαν «δεν βλέπουμε τον αστυνομικό της γειτονιάς, δεν έχει φώτα, δεν είναι καθαρή η πλατεία». Γι’ αυτό και έβαλα αυτά σαν πολιτική προτεραιότητα».
Για τα προβλήματα στα σχολεία
«Στην Αθήνα τα σχολεία έχουν σοβαρό πρόβλημα. Είναι παλιά σχολεία. Το 65% είναι πιο παλιά από το 1980 και το 23% πιο παλιά από το 1960. Ο δήμος έχει προϋπολογισμό 1,1 δισ. ευρώ. Για εμάς η βελτίωση των σχολικών υποδομών είναι βασικός στόχος. Στο 39ο ΓΕΛ Κυψέλης υπήρχε μια αποκάλυψη της θεμελίωσης. Ξεκίνησε το 2017, το 2020 υπήρξε πάρα πολύ σοβαρό πρόβλημα και ήρθαν γονείς, καθηγητές και ζήτησαν από την τότε δημοτική αρχή να προβεί άμεσα σε δράσεις, θέτοντας τα προβλήματα στατικότητας. Είμαστε 2023, μπαίνουμε στο 2024. Τα έργα ξεκίνησαν μόλις πριν λίγες μέρες διότι εστάλη επιστολή από την δική μας παράταξη και βεβαίως και μια διαμαρτυρία στο Δημαρχείο. Μπήκε επιτέλους το συνεργείο και το μεγάλο άγχος είναι πριν τις βροχές, πριν τον χειμώνα να προχωρήσουν γρήγορα τα έργα αυτά για να μην υπάρξει πρόβλημα».
Για την διπλή ανάπλαση
«Η περιοχή ακόμα και σήμερα δεν θυμίζει εργοτάξιο. Ο Ελαιώνας είναι ένα μεγάλο χαμένο στοίχημα όλα αυτά τα χρόνια, διότι παρά τις προσπάθειες δεν μπόρεσε να προχωρήσει. Και τώρα υπάρχει μία πολύ μεγάλη ευκαιρία. Είναι ένα έργο εθνικής εμβέλειας. Είναι ένα πολύ μεγάλο στοίχημα και μία πολύ μεγάλη ευθύνη. Με χαρά θα τρέξω το έργο αυτό. Το Μάιο του 2026 είναι ένας συμβατικός στόχος για το γήπεδο. Το κομμάτι της Αλεξάνδρας θα πάει πιο μετά χρονικά γιατί πρώτα θα ολοκληρωθούν τα έργα στον Ελαιώνα και μετά θα πάμε στην Αλεξάνδρας. Εγώ θέλω σε κάθε περίπτωση μέσα στη δική μου θητεία να μπορέσω να εγκαινιάσω ένα γήπεδο "στολίδι" με πολύ χαμηλό ανθρακικό αποτύπωμα κι ένα πάρκο που θα είναι πνεύμονας ζωής. Νομίζω ότι θα είναι ένα έργο το οποίο θα αλλάξει ριζικά την Αθήνα. Αυτή τη στιγμή είναι δεσμευμένα 250 εκατομμύρια: 140 από το Ταμείο ανάκαμψης, 110 από το ΠΔΕ. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει χρηματοδότηση διαθέσιμη για να προχωρήσει η διπλή ανάπλαση».