«Η Ελλάδα μεγαλώνει ξανά. Διατηρούμε το δικαίωμα επέκτασης και στην Κρήτη κι αλλού», τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου για την επέκταση της αιγιαλίτιδας ζώνης στα 12 ναυτικά μίλια στο Ιόνιο.
Με μια αναφορά του στο ενιαίο κράτος των Ιονίων Νήσων, που απέκτησε συνταγματική υπόσταση το 1818, ξεκίνησε την ομιλία του στη Βουλή ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. «Ήταν η πρώτη μορφή εδαφικής αναφοράς ελληνισμού μετά από 400 χρόνια σκλαβιάς. Και χώρος που το 1864 ενσωματώθηκε στο ελληνικό βασίλειο. Περισσότερο από ενάμιση αιώνα μετά, η Ελλάδα μεγαλώνει ξανά στο ίδιο μέρος», είπε ο πρωθυπουργός, και συνέχισε:
«Σήμερα, στην αρχή του 2021, κάνουμε το δεύτερο μεγάλο ουσιαστικό βήμα. Η χώρα μας επεκτείνει στα 12 μίλια την κυριαρχία της στο Ιόνιο. Το είχα ήδη αναγγείλει από τον Αύγουστο. Και πράγματι οι θάλασσές μας εκεί διπλασιάζονται. Η Ελλάδα προφανώς μπορεί και στην Κρήτη να ασκήσει αυτό το δικαίωμα. Όμως σε χρόνο, με τρόπο και υπό συνθήκες που η ίδια θα επιλέξει».
Μητσοτάκης: Μήνυμα της κυβέρνησης απέναντι σε απειλές και λεονταρισμούς
Ο πρωθυπουργός επισήμανε ότι η σημερινή ψήφιση του νομοσχεδίου αποτελεί ένα πολύ καθαρό μήνυμα, που στέλνει και τώρα η κυβέρνηση σε όσους με απειλές και λεονταρισμούς επιχειρούν να στερήσουν αυτό το δικαίωμα από την πατρίδα μας. «Η σημερινή εξέλιξη δεν ήταν τυχαία και τίποτε δεν ήταν αυτονόητο», συνέχισε. «Έγινε λόγω της ενεργητικής διπλωματίας και άφησε πίσω της αγκυλώσεις και φοβικά σύνδρομα. Με λιγότερα λόγια και περισσότερη δράση. Έχουμε καταλήξει σε διαδοχικές συμφωνίες με Ιταλία και Αίγυπτο. Οι συμφωνίες αποτελούν αποτέλεσμα σκληρών και δύσκολων διαπραγματεύσεων υπό τον υπουργό Εξωτερικών, Νίκο Δένδια», ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, και εξήγησε: «Πρόκειται για δύο κρίκους ειρήνης και συνεργασίας, αλλά και υπόδειγμα ασφάλειας και σταθερότητας σε μία περιοχή που κάποιοι απειλούν να μετατρέψουν σε ναρκοπέδιο. Μόλις πρόσφατα ο Αλβανός πρωθυπουργός δήλωσε ότι η επέκταση στα 12 μίλια είναι αναφαίρετο δικαίωμα της Ελλάδος, αποδεικνύοντας ότι η Μεσόγειος μπορεί να γίνει θάλασσα ειρήνης».
«Η δράση στα διεθνή μέτωπα δεν θα ήταν δυνατή χωρίς θωράκιση της πατρίδας»
Αναφερόμενος στις Ενοπλες Δυνάμεις, ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε ότι «η δράση στα διεθνή μέτωπα δεν θα ήταν δυνατή χωρίς την εγγύηση ότι η θωράκιση της πατρίδας μας είναι εξασφαλισμένη».
«Γνωρίζετε πως η συμφωνία για την αγορά 18 μαχητικών Rafale έχει ψηφιστεί και δρομολογείται με πρωτόγνωρους ρυθμούς. Ταυτόχρονα, η αναβάθμιση των F-16 και η απόκτηση 4 νέων φρεγατών πολλαπλού ρόλου. Απόφαση που θα πάρουμε στο πρώτο εξάμηνο του 2021. Ένα πρόγραμμα 105 πρωτοβουλιών, συνολικού κόστους 11 δισ. ευρώ». Πρόκειται, όπως είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, για «ενιαία εξωτερική πολιτική, για την οποία συνεργάζεται ο πρωθυπουργός και ο υπουργός Εξωτερικών», ενώ, απαντώντας εμμέσως πλην σαφώς στην αξιωματική αντιπολίτευση, είπε: «Άκουσα για κάποιες διαφοροποιήσεις. Είναι ισχυρισμοί χωρίς ίχνος αλήθειας. Περίεργο να ακούγονται από αυτούς που είχαν δώσει την ευθύνη από τη μία στον Καμμένο και από την άλλη στον Κοτζιά».
Αναφορικά με την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων, ο κ. Μητσοτάκης τόνισε: «Η δική μας θέση ήταν σαφής εξαρχής: Σταματούν οι προκλήσεις, αρχίζουν οι συζητήσεις» ανέφερε ο πρωθυπουργός, και τόνισε πως «προσερχόμαστε με αισιοδοξία, αυτοπεποίθηση, όμως και με μηδενική αφέλεια στις διερευνητικές επαφές που ξεκινούν στις 25 Ιανουαρίου».
«Η Ελλάδα παγίως τάσσεται υπέρ του διαλόγου, υπό δύο συνθήκες: να πάψουν οι τουρκικές προκλήσεις εντός της ελληνικής ΑΟΖ και να επαναρχίσουν οι διερευνητικές από εκεί όπου διεκόπησαν», συνέχισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. «Υπάρχει επίσης η προοπτική των κυρώσεων της ΕΕ κατά της Τουρκίας με την έκθεση Μπορέλ. Υπάρχει και η αποφασιστική στάση των ΗΠΑ. Οι κυρώσεις δεν αποτελούν αυτοσκοπό, αλλά μέσο για να επιστρέψουν οι γείτονες στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Πρόθεσή μας είναι η συνολική προσέγγιση, που θα μπορούσε να επιλύσει και άλλα ζητήματα, όπως το προσφυγικό. Η Ελλάδα κατέστησε τις διαφορές της με την Τουρκία και ευρωπαϊκές. Καμία όμως συζήτηση δεν μπορεί να αφορά στην ελληνική κυριαρχία και τα δικαιώματα της χώρας», τόνισε ο πρωθυπουργός.
Ολόκληρη η τοποθέτηση του Κυριάκου Μητσοτάκη
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, περίπου τέτοιες μέρες, το 1818, ένα ελληνικό κρατικό μόρφωμα αποκτούσε τη συνταγματική του υπόσταση. Ήταν το Ηνωμένο Κράτος των Ιονίων Νήσων. Βεβαίως, αποτελούσε ακόμα Βρετανικό προτεκτοράτο. Δεν έπαυε, όμως, να είναι ταυτόχρονα ένα ημιαυτόνομο κρατίδιο. Ήταν η πρώτη μορφή εδαφικής αναφοράς του ελληνισμού μετά από σχεδόν 400 χρόνια σκλαβιάς.
Μία εστία της εθνικής ιδέας για την Επανάσταση, η οποία ακολούθησε 3 χρόνια αργότερα. Και χώρος που το 1864 ενσωματώθηκε στο μικρό τότε Ελληνικό Βασίλειο για να καταστεί αμέσως η πρώτη επέκταση της Πατρίδας.
Περισσότερο από δύο αιώνες μετά στην ίδια περιοχή η Ελλάδα μεγαλώνει ξανά. Για πρώτη φορά μετά την προσάρτηση των Δωδεκανήσων, το 1947, η εθνική επικράτεια μεγεθύνεται περίπου κατά 10%, όχι με απόσπαση εδαφών, ούτε σε βάρος άλλων χωρών, αλλά με την άσκηση κυριαρχικών δικαιωμάτων στη θαλάσσια ζώνη, η οποία απλώνεται από τους Οθωνούς μέχρι το Ακρωτήριο Ταίναρο και με διαδικασίες απόλυτα θεμελιωμένες στους κανόνες του Διεθνούς Δικαίου.
Θυμίζω ότι είχε προηγηθεί το πρώτο βήμα με το Προεδρικό Διάταγμα και τους κλειστούς κόλπους και τη χάραξη των γραμμών βάσης. Μία προϋπόθεση της Σύμβασης Δικαίου της Θάλασσας για τον υπολογισμό αιγιαλίτιδας ζώνης και υφαλοκρηπίδας του κάθε Κράτους. Και σήμερα, στην αυγή του 2021, κάνουμε το δεύτερο μεγάλο ουσιαστικό βήμα: Η χώρα μας επεκτείνει στα 12 μίλια την κυριαρχία της στο Ιόνιο.
Την επέκταση των χωρικών μας υδάτων την είχα ήδη αναγγείλει από τον Αύγουστο και πράγματι 4 μήνες μετά οι θάλασσές μας εκεί διπλασιάζονται. Ένα δικαίωμα απόλυτα συμβατό με τη διεθνή νομιμότητα και το οποίο η Ελλάδα προφανώς μπορεί να ασκήσει και σε άλλες περιοχές. Προφανώς και στην Κρήτη αλλά και αλλού. Όμως, σε χρόνο με τρόπο και υπό συνθήκες που η ίδια θα το επιλέξει. Είναι κάτι που αναφέρεται ρητά στο πρώτο κιόλας άρθρο του νομοσχεδίου που συζητούμε σήμερα.
Άλλωστε, η συγκεκριμένη αυτή δήλωση συνοδεύει από το 1995 και την επίσημη κύρωση της σύμβασης για το Δίκαιο της θάλασσας από την ελληνική Βουλή. Πρόκειται για ένα πολύ καθαρό μήνυμα που στέλνει και τώρα η Κυβέρνηση σε όσους προσπαθούν με απειλές, με λεονταρισμούς να στερήσουν από την Πατρίδα μας ότι της επιτρέπουν οι κανόνες του Διεθνούς Δικαίου.
Αγαπητοί συνάδελφοι, η σημερινή εξέλιξη δεν προέκυψε τυχαία. Και τίποτα από όσα οδήγησαν σε αυτή δεν ήταν αυτονόητο. Όλα, όμως, υπήρξαν αποτέλεσμα της ενεργητικής διπλωματίας που άσκησε και ασκεί αυτή η Κυβέρνηση. Περνώντας από την αμήχανη καταγραφή των δεδομένων στη δυναμική διαμόρφωσή τους, αφήνοντας πίσω αγκυλώσεις και παλιά φοβικά σύνδρομα και επιλέγοντας την κεντρική σκηνή των αποτελεσματικών κινήσεων από το μοναχικό θεωρείο των παρατηρήσεων με λιγότερα λόγια και περισσότερη δράση.
Έτσι, πριν φτάσουμε στο διπλασιασμό των χωρικών μας υδάτων είχαμε καταλήξει σε διαδοχικές συμφωνίες με την Ιταλία, με την Αίγυπτο για την οριοθέτηση των Αποκλειστικών Οικονομικών μας Ζωνών. Κλείσαμε, δηλαδή, ζητήματα που χρόνιζαν επί δεκαετίες και ανοίξαμε με τόλμη ένα νέο κεφάλαιο τόσο στις διμερείς μας σχέσεις όσο και στην πολυμερή συνεργασία σε όλη την Ανατολική Μεσόγειο. Οι συμφωνίες αυτές ήταν αποτέλεσμα σκληρών και δύσκολων διαπραγματεύσεων που διεξήχθησαν υπό τον Υπουργό Εξωτερικών, Νίκο Δένδια.
Ψηφίστηκαν, όμως, ταχύτατα από την Εθνική μας Αντιπροσωπεία και το κείμενο της Συνθήκης με την Αίγυπτο έχει ήδη αναρτηθεί στη σχετική σελίδα του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Σύντομα θα ακολουθήσει και η αντίστοιχη με την Ιταλία. Πρόκειται για δυο κρίκους ειρήνης και συνεργασίας μεταξύ των χωρών μας, πρόκειται όμως και για ένα χειροπιαστό παράδειγμα, ένα υπόδειγμα ασφάλειας και σταθερότητας, σε μια περιοχή που κάποιοι απειλούν να μετατρέψουν σε ναρκοπέδιο.
Την ίδια ακριβώς περίοδο ο Έλληνας Υπουργός Εξωτερικών συνεργάστηκε με τον Αλβανό ομόλογό του και τώρα οι όποιες διαφωνίες μας με τα Τίρανα οδεύουν, πλέον, προς διεθνές δικαιοδοτικό όργανο. Μόλις πρόσφατα, μάλιστα, ο Πρωθυπουργός της Αλβανίας δήλωσε ρητά και απερίφραστα ότι η επέκταση στα 12 μίλια αποτελεί αναφαίρετο κυριαρχικό δικαίωμα της Αθήνας, προσθέτοντας ένα ακόμα επιχείρημα υπέρ της θέσης μας ότι τα νερά της Μεσογείου μπορούν να ενώνουν αντί να χωρίζουν λαούς. Τέλος, αυτή η διεύρυνση των δικαιωμάτων μας στη θάλασσα θα είχε παραμείνει χίμαιρα αν η Ελλάδα δεν είχε δρομολογήσει με σχέδιο, με μεθοδικότητα, ένα ευρύ σύστημα συμμαχιών σε ολόκληρη την Ανατολική Μεσόγειο.
Θυμίζω, ενδεικτικά αναφέρω ότι περίπου τέτοιες μέρες πέρυσι με τον Πρόεδρο Αναστασιάδη, τον Πρωθυπουργό του Ισραήλ, Benjamin Netanyahu, υπογράφαμε από κοινού τη συμφωνία για τον αγωγό East Med, ενώ η συνεργασία μας με την Κύπρο, με την Αίγυπτο εμβαθύνεται διαρκώς μέσω του τριμερούς forum και ήδη πλαισιώνεται με μία αναβαθμισμένη σχέση με πολύ σημαντικούς παίκτες στην περιοχή της Μέσης Ανατολής, όπως είναι τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Σαουδική Αραβία.
Με άλλα λόγια, η εξωτερική μας πολιτική ξεδιπλώνεται, πλέον, έμπρακτα σε πολλά επίπεδα και αποτυπώνεται κυρίως με συγκεκριμένα αποτελέσματα σε διαφορετικά σημεία του παγκόσμιου χάρτη.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, σχεδόν 40 χρόνια από την κύρωση της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας το 1982 και άλλα 27 από την ψήφισή της στην ελληνική Βουλή, η επέκταση των χωρικών υδάτων αποτελούσε μόνιμο επιχείρημα κάθε Κυβέρνησης. Μόνο που σήμερα για πρώτη φορά αυτή η επαναλαμβανόμενη ρητορική, αυτή η έκφραση πρόθεσης, μετατρέπεται σε χειροπιαστό αποτέλεσμα. Από μελλοντική δυνατότητα μετατρέπεται σήμερα σε τρέχουσα πραγματικότητα.
Οι συνθήκες, κατά τη διάρκεια του 2020, δεν ήταν τόσο διαφορετικές από τα προηγούμενα χρόνια. Συνολικά διαφορετική, όμως, ήταν η ελληνική στάση απέναντι σε προκλήσεις. Το νέο δόγμα για την προστασία των θαλασσίων και των χερσαίων συνόρων μας συνδυάστηκε με την αξιοπιστία της χώρας μας στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και έτσι ο Έβρος και το Αιγαίο κατοχυρώθηκαν στην πράξη ως τα ανατολικά όρια ολόκληρης της ηπείρου μας.
Μόλις προ ημερών και ο Υπουργός Εξωτερικών της Ρωσίας επανέλαβε τη θέση της χώρας του ότι η επέκταση των χωρικών υδάτων στα 12 μίλια αποτελεί αναφαίρετο νόμιμο δικαίωμα της Ελλάδος, ενώ με μελετημένες κινήσεις η Ελλάδα έχει πλέον καταστεί κομβικός σύμμαχος των Ηνωμένων Πολιτειών στην περιοχή. Και παρά τις διαφορετικές οπτικές, σε πολλά ζητήματα η συνεργασία μας με την απερχόμενη Αμερικανική διοίκηση έφερε πολύ θετικά αποτελέσματα και με τη νέα ηγεσία η σύμπλευση αυτή θα γίνει ακόμα αποτελεσματικότερη.
Γνωρίζω προσωπικά τον Πρόεδρο Biden. Είναι ένα έμπειρος πολιτικός που γνωρίζει όσο λίγοι την περιοχή μας, αλλά και τις ευαισθησίες της. Είναι, επίσης, ένας ηγέτης ο οποίος πορεύεται με σύνεση, αλλά και με αυτοπεποίθηση, κυρίως όμως πορεύεται με σταθερές και αδιαπραγμάτευτες αξίες. Αναλαμβάνοντας τα νέα του καθήκοντα, είμαι σίγουρος ότι οι Ελληνοαμερικανικοί δεσμοί θα γίνουν πιο ισχυροί από ποτέ.
Θα επαναλάβω, λοιπόν, ότι τα χειροπιαστά αποτελέσματα του σήμερα χτίστηκαν από τις αθόρυβες προσπάθειες του χθες. Προσπάθειες που ξεδιπλώθηκαν σε όλη τη σκακιέρα της διεθνούς σκηνής. Σε διμερές και σε βαλκανικό επίπεδο, στην Ευρώπη, στη Μεσόγειο, στο ΝΑΤΟ, στον Αραβικό κόσμο, με μία πολιτική ενιαία, που ασκείται μάλιστα, ταυτόχρονα, στους στίβους της διπλωματίας από τη μία και της εθνικής άμυνας από την άλλη. Γιατί στη δική μας αντίληψη η δεύτερη αποτελεί παράλληλο πυλώνα της πρώτης. Πράγματι, ήταν η επίπονη και επίμονη εργασία της ηγεσίας, αλλά και των στελεχών του Υπουργείου Εξωτερικών που διαμόρφωσε αυτή τη δέσμη συμμαχιών της χώρας. Όμως, η δράση στα διεθνή μέτωπα δεν θα ήταν δυνατή χωρίς την εγγύηση ότι η θωράκιση της πατρίδας μας είναι εξασφαλισμένη.
Γι’ αυτό και η καλύτερη αναγνώριση του έργου των Ενόπλων Δυνάμεων δεν είναι άλλη από την έμπρακτη ενίσχυσή τους. Γνωρίζετε πως η συμφωνία για την αγορά 18 μαχητικών αεροσκαφών Rafale έχει ήδη ψηφιστεί, ευτυχώς, με μεγάλη πλειοψηφία από την Εθνική Αντιπροσωπεία και υλοποιείται με ρυθμούς ταχύτατους, πρωτόγνωρους για τα δεδομένα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και της Ελληνικής δημόσιας διοίκησης εν γένει. Ταυτόχρονα, εξελίσσεται η αναβάθμιση των F-16. Προχωρούν ενέργειες για την απόκτηση και νέων ανθυποβρυχιακών ελικοπτέρων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών.
Για το Ναυτικό, όπως έχω δεσμευτεί, θα προχωρήσει ο εκσυγχρονισμός των φρεγατών ΜΕΚΟ, αλλά και η δρομολόγηση απόκτησης ναυπήγησης 4 νέων φρεγατών πολλαπλού ρόλου. Θα είναι η μεγάλη απόφαση την οποία πρέπει να πάρουμε ως χώρα, ως Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ως Εθνική Αντιπροσωπεία, το πρώτο εξάμηνο του 2021.
Και, βέβαια, προχωράμε και σε σημαντική ενίσχυση του Στρατού Ξηράς. Συνολικά μιλάμε για ένα πολύ φιλόδοξο, μεγάλο πρόγραμμα 105 διαφορετικών πρωτοβουλιών ύψους 11,5 δισεκατομμυρίων ευρώ. Ενώ δρομολογείται ακόμα η ενίσχυση του δυναμικού των Ενόπλων Δυνάμεων με πρόσληψη ακόμα 15.000 επαγγελματιών νέων στελεχών.
Διπλωματία και Άμυνα, λοιπόν, συμπλέουν σε μία ενιαία εθνική κοίτη. Όπως ενιαία, προφανώς, είναι και η εξωτερική πολιτική για την οποία συνεργάζεται ο Πρωθυπουργός με τον Υπουργό Εξωτερικών. Το λέω αυτό, διότι άκουσα χθες κάποιες αναφορές για δήθεν διαφοροποιήσεις. Είναι ισχυρισμοί χωρίς ίχνος αλήθειας. Και είναι τουλάχιστον παράξενο να ακούγονται από αυτούς οι οποίοι είχαν αναθέσει την εθνική ευθύνη από τη μία πλευρά στον κ. Καμμένο και από την άλλη στον κ. Κοτζιά. Επομένως, όλα έχουν ένα όριο. Εγώ θα κρατήσω από αυτή τη συζήτηση το γεγονός ότι διαμορφώνεται η συνθήκη για μία ουσιαστική διακομματική σύμπλευση στα θέματα εξωτερικής πολιτικής μεταξύ των περισσότερων κομμάτων της Εθνικής Αντιπροσωπείας. Και παρά τις επιμέρους διαφοροποιήσεις, την επιμέρους κριτική, αυτή η σύμπλευση είναι μία σύμπλευση θετική για την υπεράσπιση των εθνικών συμφερόντων της χώρας.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, η Κυβέρνηση εισηγείται σήμερα ένα νομοσχέδιο το οποίο ενισχύει την εθνική υπόσταση αλλά προφανώς έχει και μία διεθνή διάσταση. Μπορεί η επέκταση των χωρικών υδάτων να ασκείται κατά το Διεθνές Δίκαιο ως δική μας, ως εθνική πρωτοβουλία, η εμβέλεια και η επίδρασή της, ωστόσο, ξεπερνούν τα τοπικά δεδομένα. Γιατί, ουσιαστικά εγκαθιστούν τη διεθνή νομιμότητα σε ολόκληρη την ευρύτερη περιοχή κατοχυρώνοντας, έτσι, αν μου επιτρέπετε να το πω, ένα τετελεσμένο σταθερότητας και ασφάλειας στο ρευστό περιβάλλον της Ανατολικής Μεσογείου.
Για την Ελλάδα η διάθεση κυριαρχίας δεν σημαίνει βούληση επικυριαρχίας. Η άσκηση εθνικού δικαιώματος αποτελεί ταυτόχρονα και άσκηση διεθνούς συνεργασίας και η επέκταση των υδάτων προς δυσμάς στέλνει αναπόφευκτα και ένα μήνυμα προς Ανατολάς. Δείχνει πως η βία δεν παράγει δίκιο, αλλά ότι αντίθετα είναι το δίκαιο αυτό το οποίο παράγει η ειρήνη.
Συνεπώς, στο ίδιο πνεύμα και με το ίδιο νομικό πλέγμα, μπορούμε να ρυθμίσουμε και τη μεγάλη μας διαφορά με την Τουρκία, αρκεί η ηγεσία των γειτόνων να εγκαταλείψει το μονόλογο των αμφισβητήσεων και να προσέλθει στο διάλογο, στο τραπέζι των συνεννοήσεων. Είναι αλήθεια ότι το 2020 υπήρξε εξαιρετικά πυκνό αλλά, δυστυχώς, καθόλου γόνιμο για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Θα έλεγα ότι καμία ελληνική Κυβέρνηση από το 1974 και μετά δεν είχε να διαχειριστεί τόσες πολλές ταυτόχρονες και διαφορετικές προκλήσεις των γειτόνων μέσα σε τόσους λίγους μήνες και όλα αυτά μάλιστα σε συνθήκες πανδημίας.
Από την άλλη πλευρά, η δική μας θέση υπήρξε απολύτως σαφής εξ αρχής. Σταματούν οι προκλήσεις, ξεκινούν οι συζητήσεις. Χωρίς, όμως, η Αθήνα να ξεχνά ούτε την προηγούμενη στάση, ούτε συχνά και τη διπλή γλώσσα της Άγκυρας.
Προσερχόμαστε, λοιπόν, με αισιοδοξία, με αυτοπεποίθηση, αλλά και με ελπίδες στις διερευνητικές επαφές που θα ξεκινήσουν στις 25 Ιανουαρίου. Προσερχόμαστε, όμως, και με μηδενική αφέλεια. Θυμίζω ότι οι διερευνητικές επαφές είναι άτυπες, μη δεσμευτικές συναντήσεις, είχαν διακοπεί μετά από σχεδόν 15 χρόνια το 2016 επί της προηγούμενης Κυβέρνησης και στόχος της δικής μας Κυβέρνησης είναι τώρα να συνεχιστούν από το σημείο στο οποίο σταμάτησαν. Πολύ περισσότερο όταν από το ξεκίνημα της πρόσφατης κρίσης η Ελλάδα είχε πάντα ταχθεί υπέρ του διαλόγου υπό δύο συνθήκες όμως: Να πάρουν τέλος οι επιθετικές ενέργειες της Τουρκίας εντός της ελληνικής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης και να ξαναπιάσουμε το νήμα των διαπραγματεύσεων από το σημείο που διακόπησαν το 2016.
Οι δύο αυτές συνθήκες σήμερα ισχύουν, πληρούνται. Και, επιπλέον, υπάρχει και το κεκτημένο των ρητών αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Υπάρχει η προοπτική ουσιαστικών κυρώσεων κατά της Τουρκίας, αν αυτή δεν διατηρεί έμπρακτη την αποκλιμάκωση και σε βάθος χρόνου. Υπάρχει η προοπτική της έκθεσης Bοrell, η οποία θα παρουσιαστεί στην επόμενη Σύνοδο Κορυφής της 25ης και 26ης Μαρτίου, που προφανώς θα πρέπει να παρακολουθήσει τη συμμόρφωση της Τουρκίας με τη διεθνή νομιμότητα. Υπάρχει βέβαια και η ανάλογη αποφασιστική στάση, πια, των Η.Π.Α. με συνέπειες πια όχι μόνο διπλωματικές, αλλά και οικονομικές, γεωστρατηγικές.
Πρόθυμα, λοιπόν, θα συζητήσουμε στο φως του Διεθνούς Δικαίου το ζήτημα για το οποίο διαφωνούμε εδώ και δεκαετίες και το οποίο και προκάλεσε την πρόσφατη ένταση, τον καθορισμό, δηλαδή, των θαλασσίων ζωνών στο Αιγαίο, αλλά και στην Ανατολική Μεσόγειο. Ας μην ξεχνά κανείς ότι πρώτος εγώ έχω πει πολλές φορές -και σε αυτή την αίθουσα, αλλά και στην Ευρώπη- ότι οι κυρώσεις αυτές καθ’ αυτές δεν αποτελούν αυτοσκοπό, αλλά μέσο για να επανέλθουν οι γείτονες στο δρόμο του Διεθνούς Δικαίου και της κοινής λογικής. Πως αυτές, αν χρειαστεί να επιβληθούν, θα βλάψουν πρωτίστως τον τουρκικό λαό που έχει κάθε λόγο να θέλει να συνυπάρχει ειρηνικά με τον ελληνικό λαό. Και ότι πρόθεσή μας είναι μία συνολική προσέγγιση που θα εξυπηρετούσε τελικά και τη λύση άλλων σοβαρών ζητημάτων, όπως το προσφυγικό και το μεταναστευτικό.
Άλλωστε κάθε διμερές θέμα στην περιοχή μας είναι τελικά και θέμα ευρωπαϊκό, είναι ζήτημα διεθνούς σταθερότητας και η Ελλάδα πέτυχε τις όποιες διαφορές της με την Τουρκία να μην τις περιορίσει στο πλαίσιο της Ανατολικής Μεσογείου, αλλά να καταστήσει απολύτως σαφές γιατί αυτές έχουν και σημαντικές ευρωπαϊκές επιπτώσεις.
Με την ίδια παρρησία, όμως, διακηρύσσω ότι καμία συζήτηση δεν μπορεί να αφορά την εθνική κυριαρχία και τα δικαιώματα της χώρας. Ούτε, προφανώς, να αμφισβητεί διεθνείς συνθήκες και κανόνες Διεθνούς Δικαίου. Γι΄ αυτό ακριβώς έχουμε πει πολλές φορές ότι αν δεν καταφέρουμε να συμφωνήσουμε, τότε πρέπει να είμαστε έτοιμοι να συμφωνήσουμε για τον τρόπο με τον οποίον θα παραπέμψουμε τη διαφωνία μας στα διεθνή δικαιοδοτικά όργανα.
Και με την ευκαιρία αυτή, επιτρέψτε μου και μία ακόμα παρατήρηση: Έχω πει πολλές φορές ότι στα εθνικά θέματα τα οποία πολλές φορές έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε ανοιχτά στην αίθουσα του Ελληνικού Κοινοβουλίου, είναι πάντα καλύτερο να λέγονται λίγο λιγότερα και να πράττονται λίγα περισσότερα. Και ακόμα έχει αποδειχθεί ότι η εμπρηστική ρητορική δεν παράγει αποτελεσματική πολιτική. Θα καλούσα λοιπόν και ορισμένα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης να δείξουν ίσως μεγαλύτερη ωριμότητα. Ας μη γίνονται εύκολα μεγάφωνα γειτονικών δηλώσεων. Γιατί έτσι πυροδοτούν έναν αχρείαστο πόλεμο εντυπώσεων.
Αγαπητοί συνάδελφοι, την ώρα που στη θάλασσα επεκτείνεται η εθνική επικράτεια, στο χρόνο επεκτείνεται και η εθνική μάχη κατά της πανδημίας. Μόλις την Παρασκευή είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε για σχεδόν 7 ώρες τα θέματα αυτά στην Εθνική Αντιπροσωπεία. Παρουσίασα τα τελευταία στοιχεία σχετικά με τον COVID-19, με την εκστρατεία “Ελευθερία”, τον εμβολιασμό, τα μέτρα στήριξης της οικονομίας, ειδικά για το δύσκολο πρώτο τρίμηνο του 2021. Και παρουσίασα και το πλήρες πρόγραμμα των εμβολιασμών, με όλες τις δράσεις της πολιτείας, με αριθμούς, με στόχους, με χρονοδιαγράμματα. Η χώρα βαδίζει με μικρά, αλλά προσεκτικά βήματα προς αυτό που λέμε, μερική κανονικότητα.
Επαναλειτουργούν βαθμίδες εκπαίδευσης, άνοιξε το λιανεμπόριο, ενώ εξακολουθούν να ισχύουν γενικοί περιορισμοί, αλλά και τοπικές παρεμβάσεις σε περιοχές όπου διαπιστώνεται ότι υπάρχουν εστίες έξαρσης του ιού. Εφαρμόζεται, δηλαδή, το κυλιόμενο σχέδιο, σύμφωνα με το οποίο τα επιδημιολογικά δεδομένα των 7 προηγούμενων ημερών θα καθορίζουν τις ενέργειες για τις επόμενες.
Έχουμε ξεπεράσει τους 90.000 εμβολιασθέντες. Κλείνει ο πρώτος κύκλος του εμβολιασμού των υγειονομικών, αλλά και των συμπολιτών μας άνω των 85 ετών που μπορούν να προσέλθουν να εμβολιαστούν μόνοι τους. Θα ανοίξει σύντομα η πλατφόρμα για τις ηλικίες από τα 80 στα 84 χρόνια. Όλα αυτά γίνονται χωρίς ουρές, χωρίς ταλαιπωρία. Από σήμερα αυξάνονται τα σημεία όπου διεξάγονται οι εμβολιασμοί. Προστίθενται 65 Κέντρα Υγείας, 144 νέα σημεία εμβολιασμού. Σύμφωνα με την ενημέρωση που είχα σήμερα το πρωί, όλα φαίνονται να εξελίσσονται ομαλά. Και, βέβαια, από τον Φεβρουάριο και ως τα μέσα Μαρτίου θα μπουν και στη μάχη 4 νέα μεγάλα κέντρα εμβολιασμού τα οποία θα έχουν τη δυνατότητα από μόνα τους, μόνο αυτά, να εξυπηρετούν 20.000 συμπολίτες μας στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη.
Όμως, θα το ξαναπώ, η παραγωγική δυνατότητα των εμβολίων δεν είναι, δυστυχώς, σταθερή. Κατά συνέπεια, ο ρυθμός των εμβολιασμών στη χώρα μας θα ακολουθεί το ρυθμό των παραλαβών. Όσα εμβόλια έρχονται, θα γίνονται ταχύτατα, φροντίζοντας πάντα να υπάρχει ένα απόθεμα για να εξασφαλίσουμε τη δεύτερη δόση για όλους τους συμπολίτες μας.
Από χθες ξεκίνησε και η έκδοση του ψηφιακού πιστοποιητικού εμβολιασμού. Ακόμα μία ελληνική καινοτομία που καταχωρείται αυτόματα στην ψηφιακή θυρίδα του κάθε πολίτη για να αξιοποιεί αυτό το πιστοποιητικό όπως αυτός κρίνει. Όπως ξέρετε, έχω ήδη θέσει το ζήτημα ενός ενιαίου ευρωπαϊκού πρότυπου ενός τέτοιου πιστοποιητικού. Θέλω να το ξαναπώ, δεν πρόκειται για κάποιον περιορισμό, αλλά αντίθετα για απαλλαγή από περιορισμούς που εκ των πραγμάτων ο COVID θέτει σήμερα στις μετακινήσεις των ευρωπαίων. Κάτι που αφορά, βέβαια, και τον τουρισμό και την οικονομία μας. Το ζήτημα αυτό θα έχω την ευκαιρία να το συζητήσω αύριο στην έκτακτη τηλεδιάσκεψη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και ξέρω ότι με τη θέση μου αυτή συμφωνούν ήδη και πολλοί συνάδελφοί μου και εύχομαι ότι σύντομα θα μπορούμε να καταλήξουμε σε ένα ενιαίο ευρωπαϊκό σύστημα πιστοποίησης.
Θα έχω την ευκαιρία να εισηγηθώ και την ενεργοποίηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς δύο ακόμα κατευθύνσεις: Η πρώτη είναι η άμεση έγκριση εμβολίων τα οποία βρίσκονται στο τελικό στάδιο της αδειοδότησης με πρώτο το εμβόλιο της AstraZeneca το οποίο ήδη έχει κριθεί ασφαλές από πολλές άλλες χώρες. Και βέβαια, δεύτερο σημείο που πρέπει να εστιάσουμε την προσοχή μας, είναι να πιέσουμε τη Pfizer ώστε να είναι απολύτως συνεπής στα χρονοδιαγράμματα για τα οποία έχει δεσμευτεί απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ένωση σχετικά με τις παραδόσεις εμβολίων το πρώτο τρίμηνο του 2021. Και τα δύο θα σημαίνουν περισσότερα εμβόλια και γρηγορότερο τέλος της πανδημίας στην Ευρώπη.
Ταυτόχρονα, θα παρακολουθούμε σε ημερήσια, αλλά και σε εβδομαδιαία βάση με προσοχή τα επιδημιολογικά δεδομένα. Επόμενη προτεραιότητα της Κυβέρνησης είναι το άνοιγμα των Γυμνασίων και των Λυκείων. Άλλες δραστηριότητες μπορούν να περιμένουν λίγο ακόμα για να επαναλειτουργήσουν.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, κλείνω λέγοντας ότι με αυτό το σύστημα επιφυλακής και προόδου των εμβολιασμών στόχος είναι να φτάσουμε στην ασφάλεια και στην πλήρη επανεκκίνηση της οικονομικής και της κοινωνικής δραστηριότητας. Γιατί η γρήγορη θωράκιση της υγείας θα φέρει και ταχύτερη ανάκαμψη της οικονομίας και φυσικά μεγαλύτερη ανάσα της κοινωνίας. Αυτή, άλλωστε, βρίσκεται και στο επίκεντρο της πολυμέτωπης δράσης της Κυβέρνησης εδώ και 18 μήνες. Χωρίς ασφαλή τον πληθυσμό, χωρίς στιβαρή οικονομία και η εθνική πολιτική μένει μετέωρη και τομείς, σημαντικές πρωτοβουλίες όπως η επέκταση της αιγιαλίτιδας ζώνης που ψηφίζουμε σήμερα, δεν θα βρουν ποτέ το πραγματικό τους αντίκρισμα. Δεν νοείται αποτελεσματική διπλωματία με γονατισμένη την οικονομία. Και δύσκολα μπορούμε να αποκρούσουμε εξωτερικές απειλές όταν την εσωτερική ζωή απειλούν κίνδυνοι για τη δημόσια υγεία αλλά και για το εισόδημα των πολιτών. Όλα αυτά λοιπόν συνδέονται μεταξύ τους.
Κλείνω, λοιπόν, με τα διδάγματα του 2020 τα οποία μπορούν να σταθούν, να τα χρησιμοποιήσουμε ως φάρους για την πορεία μας το 2021. Και αυτά δεν είναι άλλα από την ενότητα και την εθνική αυτοπεποίθηση. Χάρη σε αυτές αναχαιτίσαμε τις εξωτερικές αμφισβητήσεις, περιορίσαμε τις επιπτώσεις του COVID-19, σφυρηλατήσαμε, όμως, μια νέα σχέση εμπιστοσύνης και αποδείξαμε ότι μπορούμε να μετατρέψουμε και πρωτοφανείς κρίσεις σε προωθητικές ευκαιρίες για τη χώρα.
Χωρίς όλα αυτά ίσως δεν θα κάναμε και το μεγάλο βήμα των 12 ναυτικών μιλίων. Γιατί σήμερα δεν διευρύνουμε μόνο τη θαλάσσια κυριαρχία μας, διευρύνουμε και την εθνική ομοψυχία μας. Με άλλα λόγια, με το νομοσχέδιο που σε λίγο θα ψηφίσουμε η Ελλάδα μεγαλώνει σε έκταση, αλλά ταυτόχρονα μεγαλώνει και σε πίστη, ανάστημα και σιγουριά για το μέλλον. Γι’ αυτό και πρέπει να έχει την έγκριση όλων μας.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Δείτε την τοποθέτηση του Κ. Μητσοτάκη
Τα σημαντικότερα σημεία της δευτερολογίας του Κ. Μητσοτάκη
- Η αλήθεια δεν επιδέχεται αμφισβήτησης. Η Ελλάδα για πρώτη φορά από το 1947 μεγαλώνει. Και θα έπρεπε να δώσουμε μεγαλύτερη έμφαση σε αυτό και όχι σε άλλα ζητήματα για να μη μειώσουμε τη σημασία αυτής της απόφασης. Γιατί αν ήταν τόσο αυτονόητη, γεννάται το ερώτημα γιατί δεν έγινε τόσα χρόνια.
- Εγώ δεν έχω τοποθετηθεί για το ζήτημα του Ιονίου, γιατί αντιλαμβάνομαι την περιπλοκότητα των ζητημάτων. Στελέχη μας είχαν ενστάσεις ως προς την χρονικότητα τότε της επέκτασης.
- Ο κ. Κοτζιάς λέει στο βιβλίο του ότι ο κ. Τσίπρας έκανε πίσω για την επέκταση στο Ιόνιο, λέγοντας ότι πιθανώς ακούσατε συνεργάτες σας και φοβηθήκατε ότι θα θυμώσουν οι Τούρκοι. Είναι αλήθεια όσα λέει ο Κοτζιάς; Γιατί δεν το κάνατε, κ. Τσίπρα, τότε; Ακολουθήσατε την πολιτική της δημιουργικής αδράνειας.
- Θα ήθελα να κάνω μία επισκόπηση όσων πετύχαμε στην εξωτερική πολιτική. Δύο συμφωνίες με Ιταλία και Αίγυπτο. Για πρώτη φορά. Εμείς το κάναμε. Μία επί της αρχής συμφωνία με την Αλβανία, αφού η Ελλάδα έχει επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα, για να πάμε σε συνυποσχετικό.
- Αποδεικνύουμε ότι σε περίπτωση που δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε για να λύσουμε τις διαφορές μας, μπορούμε να προσφύγουμε σε διεθνές δικαστήριο.
- Ενισχύσαμε τις τριμερείς συμμαχίες με σημαντικούς στρατηγικούς παίκτες, όπως η Σαουδική Αραβία και τα ΗΑΕ.
- Αναφορικά με τις ΗΠΑ, είπατε ότι δεν είδατε κανένα αποτέλεσμα που να δείχνει ότι στηρίζουν τα ελληνικά συμφέροντα. Δεν μπορείτε να αμφισβητήσετε ότι δηλώσεις αξιωματούχων των ΗΠΑ ήταν όσο ποτέ άλλοτε υποστηρικτικές στην Ελλάδα.
- Μιλήσατε, κ. Τσίπρα, για τη συμφωνία με τη Γαλλία, την ώρα που εσείς ούτε ανταλλακτικά για τα Μιράζ δεν μπορέσατε να εξασφαλίσετε. Κι αν είχατε τόσες επιφυλάξεις για τα Ραφάλ, γιατί ψηφίσατε τη σύμβαση;
- Εχει κριθεί από τον ελληνικό λαό όσα κάνατε όταν ήσασταν εσείς στην κυβέρνηση. Ειδικά στα θέματα εξωτερικής πολιτικής έχει κριθεί ποιος είναι πιο αξιόπιστος.
- Κάνατε έναν παραλληλισμό των γεγονότων στο Καπιτώλιο και των διαδηλώσεων για τη Συμφωνία των Πρεσπών. Είπατε ότι είχαν ομοιότητα. Πράγματι οι διαδηλώσεις για τις Πρέσπες είχαν και γραφικά στοιχεία. Όμως όλοι όταν είδαν το Καπιτώλιο θυμήθηκαν την πάνω και την κάτω πλατεία το 2011 και τις κρεμάλες στη Βουλή. Στα οποία ήσασταν παρόντες και καβαλήσατε το κύμα της πάνω και της κάτω πλατείας που ενώθηκαν πολιτικά το 2015 και σας έφεραν στην εξουσία. Γι αυτό ενωθήκατε με τον κ. Καμμένο και κυβερνήσατε χωρίς προβλήματα.
Η τριτολογία του Κ. Μητσοτάκη
Αν κατάλαβα καλά είπατε ότι αντιληφθήκατε τι προβλέπει το Σύνταγμα. Ότι χρειάζεται προεδρικό διάταγμα. Το ερώτημα είναι συγκεκριμένο. Στείλατε τέτοιο προεδρικό διάταγμα στο ΣτΕ; Κάνατε προεργασία. Είπατε ότι έπρεπε να υπάρχει η συναίνεση της αντιπολίτευσης. Τότε γιατί δεν επικοινωνούσατε μαζί μου για να ζητήσετε τη στήριξη της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Επίσης, αυτή τη συναίνεση γιατί δεν την επιδιώξατε για τη Συμφωνία των Πρεσπών; Γιατί επιδιώξατε να διχάσετε την ΝΔ. Για τις Πρέσπες επιλέξατε να προχωρήσατε μόνος σας αλλά για το Ιόνιο θέλατε συναίνεση; Εξακολουθεί πάντως να υπάρχει η αναφορά του κ, Κοτζιά ότι απλά φοβηθήκατε την αντίδραση της Τουρκίας. Η πραγματικότητα γράφει ότι εξωτερική πολιτική μόνο με προθέσεις δεν μπορεί να γίνει. Ήσασταν εσείς ο ίδιος ΥΠΕΞ και δεν προχωρήσατε. Και ήρθε αυτή η κυβέρνηση να λύσει κι αυτήν την εκκρεμότητα.