Βουλή: Έμπρακτη αναγνώριση της νησιωτικότητας η ομόφωνη απόφαση της αρμόδιας Επιτροπής - iefimerida.gr

Βουλή: Έμπρακτη αναγνώριση της νησιωτικότητας η ομόφωνη απόφαση της αρμόδιας Επιτροπής

Η Νάουσα της Πάρου
Η Νάουσα της Πάρου /Φωτογραφία: Shutterstock
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Στην ανάγκη η έννοια της νησιωτικότητας να έχει ουσιαστικό περιεχόμενο και μόνιμο χαρακτήρα, συμφώνησαν όλοι στην συνεδρίαση της υποεπιτροπής Νησιωτικών Περιοχών στη Βουλή.

Η συνεδρίαση είχε θέμα «Προς μία σύγχρονη δημόσια πολιτική για τη νησιωτικότητα».

Τόσο οι αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες, όσο και οι εκπρόσωποι της Αυτοδιοίκησης και οι βουλευτές, μέλη της Επιτροπής έδωσαν έμφαση στις στρατηγικές πολιτικές και τις θεσμικές παρεμβάσεις που πρέπει να δρομολογηθούν εντονότερα και αποτελεσματικότερα, όπως τονίστηκε, με στόχο την βιώσιμη ανάπτυξη των ελληνικών νησιών.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο πρόεδρος της Επιτροπής, Μανώλης Κόνσολας διαβεβαίωσε ότι οι θεσμικές συζητήσεις θα συνεχιστούν με στόχο να μείνει ένα ηχηρό θεσμικό αποτύπωμα για την ουσιαστική έννοια της νησιωτικότητας.

Ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Στέφανος Γκίκας, τόνισε ότι η Ελλάδα κατάφερε να διεκδικήσει σημαντικά ευρωπαϊκά κονδύλια μέσα από μία ολοκληρωμένη εθνική νησιώτικη πολιτική βασιζόμενη σε τρεις άξονες την αναβάθμιση των λιμένων, την ασφάλεια της ναυσιπλοοίας και την επιτήρηση, και την ενίσχυση του ακτοπλοϊκού δικτύου άγονων γραμμών.

«Καταφέραμε στο Πρόγραμμα Μεταφορές 2021-2027, να γραφτεί ότι βασική προτεραιότητα στις θαλάσσιες μεταφορές είναι η αναδιάρθρωση του συστήματος μεταφορών προς τα νησιά με έμφαση στην διασύνδεση μεταξύ τους, καθώς και με την Ηπειρωτική χώρα, θέτοντας σε λειτουργία ένα δίκτυο θαλασσίων συγκοινωνιών δημόσιας υπηρεσίας με σκοπό την εξασφάλιση διαρκών, σταθερών και αξιόπιστων συνδέσεων για τις άγονες γραμμές σε συνδυασμό με το σύνολο των νησιωτικών περιοχών», τόνισε.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Παράλληλα προανήγγειλε ότι μέχρι την 'Ανοιξη με αρχές του καλοκαιριού θα υπάρξουν εξορθολογιστικές παρεμβάσεις για το μεταφορικό ισοδύναμο.

Όπως είπε, «το μεταφορικό ισοδύναμο θα εξορθολογιστεί πάνω σε τέσσερεις βασικούς άξονες:

  • την κλαδική και χωρική εξειδίκευση του μέτρου του μεταφορικού ισοδυνάμου επιχειρήσεων ώστε σε κάθε γεωγραφική περιοχή-νησί να στηρίζονται κλάδοι που πλήττονται περισσότερο από τα υψηλά κόστη που συνδέονται με το θαλάσσιο κόστος μεταφοράς.
  • την άμεση ενεργοποίηση του προγράμματος της νησιωτικής επιχειρηματικότητας, σε συνεργασία με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, με παροχή δανείων και εγγυήσεων για παροχή ρευστότητας στις επιχειρήσεις των νησιών μας με κριτήρια και χαρακτηριστικά που αναγνωρίζουν την νησιωτικότητα.
  • την δημιουργία, -σε συνεργασία με το ΚΕΠΕ και του Παρατηρητηρίου Τιμών- κόστους πρώτων υλών, προϊόντων και υπηρεσιών μεταφοράς, ώστε να υπάρχει μία συστηματικότητα στην παρακολούθηση και ανάλυση του κόστους του νησιωτικού επιχειρεί.
  • την διάκριση του μεταφορικού ισοδυνάμου επιχειρήσεων για τα μικρά νησιά και την θέσπιση ειδικού μέτρου προγράμματος για πάγια ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων με 12μηνη λειτουργία.

Πρόσθεσε ότι για το μεταφορικό ισοδύναμο επιβατών, η πρόθεση της κυβέρνησης είναι η άμεση καταβολή του.

Έμφαση έδωσε και στο Ταμείο μικρών έργων, σημειώνοντας ότι «είμαστε σε επαφή με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα επενδύσεων για να ξεκινήσει το πρόγραμμα».

Από την πλευρά του, ο Εμμανουήλ Κουτουλάκης, Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, μίλησε για «μεθοδική συστηματική εργασία που έγινε, ώστε να διεθνοποιηθεί η έννοια της νησιωτικότητας και να μην παραμείνει ένα άδειο κοστούμι».

«Η συνεργασία μας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπου προτάξαμε την νησιωτικότητα δημιούργησε χρηματοδοτήσεις. Περίπου 35 έργα δρομολογούνται ήδη σε κρίσιμες νησιωτικές υποδομές. Για πρώτη φορά η Επιτροπή αναγνώρισε ότι η έννοια των μη εμπορικών -άγονων- γραμμών είναι καθοριστικής σημασίας», ανέφερε.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Παράλληλα έδωσε έμφαση στην συνεργασία και σύμπραξη όλων των αρμόδιων, θεσμικών οργάνων.

«Η ατζέντα έχει τεθεί τα τελευταία χρόνια εμφατικά και ο όρος νησιωτικότητα έπαψε να είναι μία έννοια θεωρητική.

Προφανώς οι ανάγκες είναι τέτοιες που προϋποθέτει να έχουμε μια ζωντανή διαρκή και δυναμική νησιωτική πολιτική δημόσια. Το ζητούμενο είναι η συνεργασία, η συνέργεια, η σύμπραξη, και νομίζω ότι οι τοποθετήσεις και των θεσμικών εταίρων και των μελών της επιτροπής, όχι μόνο για τα αιτήματα αλλά και με τις αντίθετες απόψεις, βοηθούν στη λογική ότι πρέπει για κάθε πρόβλημα να έχουμε μία λύση και όχι μια λύση που δημιουργεί νέα προβλήματα», επεσήμανε.

Έμφαση έδωσε στην ακτοπλοϊκή διασύνδεση τονίζοντας ότι «συνήθως η νησιωτικότητα είναι οικογενειακές μικρομεσαίες επιχειρήσεις».

«Αυτή τη στιγμή έχουμε καταφέρει να διπλασιάσουμε τους πόρους για τις άγονες γραμμές.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις είναι μικρομεσαίες οικογενειακές επιχειρήσεις, έχουμε περίπου 45 ναυτιλιακές εταιρίες που εκτελούν αυτή τη στιγμή το πιο νευραλγικό κομμάτι της σύνδεσης της ενδονησιωτικής εξυπηρέτησης. Είναι μικρομεσαίες οικογενειακές επιχειρήσεις και ναι, πρέπει και για αυτές να δημιουργήσουμε τις συνθήκες να λάβουν πρόσβαση σε χρηματοδότηση, σε φθηνότερη χρηματοδότηση, σε χαμηλότοκα δάνεια, ο,τιδήποτε επιτάσσει η οικονομική δυνατότητα της Ευρωπαϊκής Περιφερειακής Πολιτικής για να μπορέσουμε να επιλύσουμε το πρόβλημα.

Θέλουμε τις μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών να έχουν πρόσβαση σε αυτό που έχουν και οι μεγαλύτερες.

Και αν αυτό σημαίνει ότι θα διεκδικήσουμε πόρους ευρωπαϊκούς θα το πράξουμε», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Παράλληλα, έδωσε έμφαση και στο θέμα της λειψυδρίας στα νησιά λέγοντας:.

«Καταφέραμε μαζί με τον κ. Σκυλακάκη να προσδιορίσουμε και να εισάγουμε τη ρήτρα νησιωτικότητας στις χρηματοδοτήσεις του Υπουργείου Περιβάλλοντος, και να εξασφαλίσουμε τα πρώτα 18 εκ ευρώ. Με εντολή του πρωθυπουργού συνεχίζουμε. Για το κομμάτι της λειψυδρίας ήδη η γενική γραμματεία υλοποιεί πάνω από 350 έργα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στο πλαίσιο της διεθνοποίησης του προβλήματος, έχει αναλάβει η γενική γραμματεία, στο πλαίσιο των Ευρωπαϊκών Ημερών Θάλασσας στο Κόρτ της Ιρλανδίας, την διοργάνωση ενός πολύ ειδικού γεγονότος τον Μάιο. Προσκεκλημένοι φορείς, κρίσιμοι, Ευρωπαϊκοί , θα συζητήσουμε για την νησιωτικότητα. Σκωτία, Ιρλανδία, Σουηδία, Κροατία, οι χώρες με τις οποίες ήδη έχουμε χτίσει σχέσεις και διεκδικούμε, μαζί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, να συμμετέχουμε σε μία πολύ στοχευμένη συνάντηση για το μέλλον, όχι της πολιτικής συνοχής αλλά της νησιωτικής ευρωπαϊκής πολιτικής και όλα αυτά γίνονται γιατί το κράτος ανέκτησε την σοβαρότητα του».

«Οι αντίστοιχες κοινοβουλευτικές επιτροπές των ευρωπαϊκών κοινοβουλίων είναι έτοιμες να συζητήσουν στη βάση της δουλειάς της ελληνικής κυβέρνησης. Νομίζω ότι μπορούμε από κοινού, εμείς είμαστε στη διάθεση σας, να ασκήσουμε από κοινού αυτή την ειδική διπλωματική οδό του να διεκδικήσουμε και άλλους συνομιλητές», συμπλήρωσε.

Από την πλευρά του, ο Στράτος Χαρχαλάκης, Πρόεδρος της Επιτροπής Νήσων και Πολιτικής Συνοχής της ΚΕΔΕ, Δήμαρχος Κυθήρων και Αντικυθήρων, επεσήμανε την ανάγκη στοχευμένων μέτρων τονίζοντας ότι «δεν μπορούμε να μιλάμε για ανάπτυξη και συνοχή στα νησιά χωρίς ειδικές εξειδικευμένες πολιτικές».

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο Γεώργιος Μαρινάκης, Πρόεδρος της ΠΕΔ Κρήτης, Δήμαρχος Ρεθύμνου, σημειώνοντας πως

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Δεν μπορεί να κλείσουμε τα μάτια σε αυτές περιοχές, που είναι μεταξύ άλλων απρόσιτες σε υγεία και παιδεία», σημείωσε.

Ο Μιχάλης Αγγελόπουλος, Πρόεδρος του Επιστημονικού Συμβουλίου του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΙΤΑ) της ΚΕΔΕ, έδωσε έμφαση στην στελέχωση των υπηρεσιών των νησιών, αλλά και την κινητροδότηση, ο Αθανάσιος Ζλατούδης, γενικός γραμματέας ΕΟΑΕΝ και Αναπληρωτής πρόεδρος Τμήματος Τουρισμού στην δημιουργία υποδομών και συνθηκών, ώστε να παραμένουν στο νησί τους οι κάτοικοι και ο Δημήτρης Μαραβέλιας, Πρόεδρος του Δ.Σ. της Ελληνικής Εταιρείας Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης στην ισόρροπη ανάπτυξη, ώστε να βοηθηθούν τα μικρά νησιά.

Ο Γιώργος Λεονταρίδης, μέλος ΔΣ ΕΝΠΕ, Αντιπεριφερειαρχής Π.Ε Κυκλάδων, τόνισε ότι «ο κορμός των προβλημάτων παραμένει διαχρονικά, έγιναν πολύ μικρά βήματα και αυτό που λείπει είναι η βούληση και η αποφασιστικότητα για την λήψη αποφάσεων σε πολιτικές που θα κρατήσουν τους κατοίκους των μικρών νησιών στον τόπο τους».

ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ Βουλή επιτροπή Νησιωτικότητα
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ