«Η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής βρίσκεται στο επίκεντρο της συζήτησης για τη χάραξη της νέα Κοινής Αγροτικής Πολιτικής» δηλώνει o Mάκης Βορίδης.
Σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο νέος υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Μάκης Βορίδης, τονίζει ότι η Ελλάδα πρέπει να πρωτοπορήσει, να καλύψει το χαμένο έδαφος για μία αγροτική ανάπτυξη βιώσιμη και φιλική προς το περιβάλλον με ενισχυμένη την ασφάλεια τροφίμων.
Βορίδης: Η νέα Κυβέρνηση θα κριθεί επί του πολιτικού αποτελέσματος που θα παραχθεί
Ο κ. Βορίδης σημείωσε, επίσης, ότι στο πρόσφατο Συμβούλιο υπουργών Γεωργίας της ΕΕ έθεσε το θέμα ότι «οι αυξημένες περιβαλλοντικές φιλοδοξίες της ΕΕ δεν θα μπορέσουν να υπηρετηθούν σε καθεστώς μειωμένου προϋπολογισμού αγροτικής ανάπτυξης».
Ερωτηθείς για το πότε θα φανούν οι προεκλογικές δεσμεύσεις της ΝΔ, ο Μάκης Βορίδης αναφερόμενος στις φορολογικές ελαφρύνσεις τονίζει ότι θα νομοθετηθούν άμεσα, ενώ άμεσα θα αρχίσει να φαίνεται και η διαφορά στα θέματα ασφάλειας, όπως λέει, καθώς θα ψηφιστούν ήδη με τα πρώτα νομοσχέδια οι διατάξεις για την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου και κάποιες αλλαγές στον ποινικό κώδικα και στον κώδικα ποινικής δικονομίας ενώ ήδη ξεκινούν οι περιπολίες των ειδικών αστυνομικών μονάδων.
Τέλος, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων δηλώνει με νόημα ότι η νέα κυβέρνηση θα κριθεί, μετά την εφαρμογή του σχεδίου της επί του πολιτικού αποτελέσματος που θα παραχθεί.
Ακολουθεί η συνέντευξη του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Μάκη Βορίδη στην Ευτυχία Αδηλίνη για το Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Κύριε υπουργέ, προεκλογική δέσμευση της ΝΔ ήταν, μεταξύ άλλων, οι φορολογικές ελαφρύνσεις και η αποκατάσταση της ασφάλειας. Θα ήθελα, λοιπόν, να μου πείτε και στα δύο αυτά θέματα πότε θα φανούν τα πρώτα αποτελέσματα στους Έλληνες πολίτες;
Σε ό,τι αφορά στις φορολογικές ελαφρύνσεις, αυτές θα νομοθετηθούν άμεσα, ελπίζουμε εντός του Αυγούστου, θα ενσωματωθούν στο προσχέδιο του προϋπολογισμού για το 2020, που θα κατατεθεί τον Οκτώβριο και θα ψηφιστούν φυσικά στον προϋπολογισμό τον Δεκέμβριο του 2019. Οι μειώσεις θα γίνουν αισθητές τον Ιούνιο του 2020 στις δηλώσεις για την φορολογία του εισοδήματος του 2019, όταν οι μειωμένοι φορολογικοί συντελεστές θα οδηγήσουν σε καταβολή μικρότερων ποσών από τους πολίτες.
Σε ό,τι αφορά στα θέματα δημόσιας τάξης και ασφάλειας, η διαφορά θα αρχίσει να φαίνεται άμεσα καθώς θα ψηφιστούν ήδη με τα πρώτα νομοσχέδια οι διατάξεις για την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου και κάποιες αλλαγές στον ποινικό κώδικα και στον κώδικα ποινικής δικονομίας ενώ ήδη ξεκινούν οι περιπολίες των ειδικών αστυνομικών μονάδων.
Πολλές φορές έχετε μιλήσει για τη «μάχη των ιδεών». Θα ήθελα να μου πείτε πώς ορίζετε αυτή τη μάχη και αν τώρα με κυβέρνηση ΝΔ πιστεύετε ότι θα κερδηθεί;
Οι πολιτικές που ασκούνται δεν είναι αξιολογικά και ηθικά ουδέτερες. Δεν είναι δηλαδή η εξουσία μία τεχνική διαχείρισης των δημοσίων πραγμάτων. Προφανώς όλα τα θέματα έχουν κρίσιμες τεχνικές πτυχές. Αλλά τελικά οι στρατηγικές επιλογές που θα κάνει μία κυβέρνηση θα κριθούν στο επίπεδο των ιδεολογικών επιλογών. Για παράδειγμα το πώς στέκεται κάποιος απέναντι στο μεταναστευτικό φαινόμενο προφανώς συνδέεται με την αντίληψή του για το πώς συγκροτούνται οι εθνικές κοινωνίες. Άρα ακόμη και αν πολλές φορές οι τεχνικές λεπτομέρειες δείχνουν να κυριαρχούν σε μία νομοθετική συζήτηση, τελικά η κάθε πολιτική προκύπτει από ένα σύμπλεγμα αξιακών και ηθικών παραδοχών. Για παράδειγμα το πανεπιστημιακό άσυλο: όλοι καταλαβαίνουμε ότι σε ώριμες δυτικές δημοκρατίες, η ακαδημαϊκή ελευθερία δεν προστατεύεται από την απαγόρευση εισόδου της αστυνομίας στα πανεπιστήμια για να διακριβώσει την τέλεση εγκληματικών πράξεων. Γιατί όμως η αριστερά το υπερασπίζεται: γιατί είναι ενταγμένο στην πολιτική της παράδοση, γιατί αντικατοπτρίζει μια ελευθεριακή κουλτούρα που πρεσβεύει για την λειτουργία των ΑΕΙ. Άρα η κατάργηση του ασύλου έγινε πολιτικό επίδικο κατά την προεκλογική περίοδο και τελικά ο λαός αποφάσισε να ψηφίσει την κατάργησή του. Αυτό είναι μία ιδεολογική νίκη. Η αλλαγή όμως του ιδεολογικού παραδείγματος και η ανατροπή της ιδεολογικής ηγεμονίας της Αριστεράς δεν έχει κριθεί: εξαρτάται από την επιτυχία της κυβέρνησής μας, της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Ποια είναι η πρόβλεψή σας για την επόμενη μέρα του ΣΥΡΙΖΑ; Και πώς ερμηνεύετε το σχόλιο του Αλέξη Τσίπρα για μετεξέλιξη του ΣΥΡΙΖΑ σε ένα μαζικό, λαϊκό, προοδευτικό κόμμα;
Βάζει το κάρο μπροστά από τον γάιδαρο. Θέλει να αποφύγει μια πραγματικά βαθιά και ουσιαστική συζήτηση γύρω από τα αίτια της ήττας του ΣΥΡΙΖΑ κυρίως γιατί ανησυχεί ότι θα βρεθεί μπροστά σε κρίσιμα διλήμματα για την ίδια την ταυτότητα της λεγόμενης ριζοσπαστικής Αριστεράς που επιθυμεί να εκπροσωπεί. Έτσι θέτει οργανωτικούς στόχους για να ξεφύγει από την ουσία της κριτικής. Δεν δουλεύει έτσι: η δομή δεν μπορεί να υποκαταστήσει το περιεχόμενο, έρχεται να υποστηρίξει το περιεχόμενο, ποτέ το ανάποδο. Απλώς ο κ. Τσίπρας ελπίζει ότι αποφεύγοντας να πάρει θέση για τα θέματα, η λύση θα δοθεί από την φορά των πραγμάτων. Ωστόσο η δυσκολία αυτή δεν θα εξαφανιστεί από μόνη της: θα φανεί και στις αντιπολιτευτικές επιλογές που θα έχει να κάνει.
Πιστεύετε ότι τον ΣΥΡΙΖΑ θα τον βρείτε αντιμέτωπο στα πεζοδρόμια στις όποιες προσπάθειες κάνει η κυβέρνησή σας για ακανθώδη θέματα, όπως το άσυλο, η ΔΕΗ, τα Εξάρχεια και άλλα;
Είναι ακριβώς αυτό που σας έλεγα: πώς να αντιπολιτευθείς όταν έχεις μόλις ηττηθεί ακριβώς επί αυτών των θεμάτων; Κακά τα ψέματα, η κυβέρνηση έχει αρκετό χρόνο μπροστά της για να εφαρμόσει το σχέδιό της. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί να την εμποδίσει σε αυτό. Θα κριθεί μετά την εφαρμογή του σχεδίου της επί του πολιτικού αποτελέσματος που θα παραχθεί.
Θα ήθελα το σχόλιό σας για την πληροφορία ότι ο πρώην υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος είναι μεταξύ αυτών που ακούγονται για τη θέση του επικεφαλής του ΔΝΤ;
Λογικό μου φαίνεται. Είναι η ανταμοιβή της μετατροπής της ανυπότακτης Αριστεράς σε πειθήνια Αριστερά. Κάποιο αντάλλαγμα θα υπάρχει για αυτό.
Κύριε υπουργέ τα φαινόμενα κλιματικής αλλαγής δημιουργούν πλέον προβλήματα και στη χώρα μας. Πρόσφατο παράδειγμα η θεομηνία στη Χαλκιδική. Ήθελα να σας ρωτήσω, υπάρχει πρόβλεψη στο πλαίσιο της ΕΕ να αυξήσει τους πόρους για την αντιμετώπιση των συνεπειών σε χώρες με αγροτική παραγωγή όπως η Ελλάδα;
Η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής βρίσκεται στο επίκεντρο της συζήτησης για τη χάραξη της νέας Κοινής Αγροτικής Πολιτικής. Περισσότεροι πόροι θα τοποθετηθούν για επενδύσεις στην πράσινη και ευφυή γεωργία, σε επενδύσεις που θα εξοικονομούν νερό, που θα επιτρέπουν την μειωμένη χρήση φυτοφαρμάκων, που θα παρακολουθούν συστηματικά την ποιοτική μεταβολή του εδάφους, που θα περιορίζουν την χρήση των ορυκτών καυσίμων, που θα περιλαμβάνουν την περιβαλλοντική διαχείριση των πλαστικών, που θα αξιοποιούν επιστημονικά την πρόγνωση του καιρού για να προλαμβάνονται οι ζημίες στην παραγωγή. Είναι ένας άλλος αιώνας, είναι ένας άλλος τρόπος για την αγροτική ανάπτυξη που την θέλει βιώσιμη, φιλική προς το περιβάλλον, με ενισχυμένη την ασφάλεια των τροφίμων. Κινούμαστε σε αυτήν την κατεύθυνση, ο κόσμος κινείται σε αυτήν την κατεύθυνση, η Ελλάδα πρέπει να πρωτοπορήσει, να καλύψει το χαμένο έδαφος και όχι να δίνει μάχες οπισθοφυλακών.
Στην πρώτη σας παρουσίαση στο Συμβούλιο υπουργών Γεωργίας της ΕΕ και με δεδομένο ότι συζητήθηκαν, έστω και σε πρώτη προσέγγιση, κάποια στοιχεία που αφορούν την νέα ΚΑΠ ποιες είναι οι πρώτες ενδείξεις σας σχετικά με τους ευρωπαϊκούς πόρους που θα δοθούν στη χώρα μας;
Συζητήθηκαν θέματα που αφορούν στην στρατηγική, όχι ποσά. Αλλά έθεσα το θέμα ότι οι αυξημένες περιβαλλοντικές φιλοδοξίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν θα μπορέσουν να υπηρετηθούν σε καθεστώς μειωμένου προϋπολογισμού αγροτικής ανάπτυξης.
Κύριε υπουργέ μπορείτε να μας δώσετε κάποια στοιχεία σχετικά με τον νέο νόμο για τους συνεταιρισμούς τον οποίο προτίθεστε να εισάγετε;
Μελετώ το υφιστάμενο καθεστώς. Μου είναι ήδη σαφές ότι χρειαζόμαστε ένα καθαρό, σαφώς οριοθετημένο νομικό καθεστώς που να επιλύει και δύσκολα και σύνθετα θέματα μετάβασης. Η στρατηγική στόχευση είναι σαφής: θέλουμε να θωρακίσουμε νομικά και να κινητροδοτήσουμε οικονομικά τις ομάδες παραγωγών. Προφανώς υπάρχει αρκετή δουλειά που πρέπει να γίνει για να διαμορφωθεί το πλαίσιο αυτό.
Υπάρχει κάποιος τρόπος και ποιος είναι αυτός για την αντιμετώπιση των παράνομων ελληνοποιήσεων αγροτικών προϊόντων;
Ξέρω ότι για πολλές κυβερνήσεις, και ακόμη περισσότερους υπουργούς, το θέμα της αντιμετώπισης των παράνομων ελληνοποιήσεων και του μιμητισμού των ελληνικών προϊόντων αποτέλεσε εξαγγελία τους. Αυτό σημαίνει ότι πολιτικά δεν υπάρχει αντιδικία στο ζήτημα αυτό, σημαίνει όμως και ότι υπάρχει σημαντική δυσκολία στην αντιμετώπιση του. Λέω κάτι απλό: είναι κρίσιμο ζήτημα τόσο για το εισόδημα των παραγωγών όσο και για την ποιότητα των προϊόντων. Θα εξετάσουμε λοιπόν τρία επιμέρους πεδία: την επάρκεια του κατασταλτικού νομικού πλαισίου (ποινές, πρόστιμα, λοιπά διοικητικά μέτρα), την επάρκεια του ελεγκτικού μηχανισμού, για τον οποίο μία πρώτη εικόνα δείχνει να παρουσιάζει κενά, αδυναμίες, επικαλύψεις και κατακερματισμό, και την ενίσχυση των τεχνολογικών δυνατοτήτων των υπηρεσιών για τον εντοπισμό των παράνομων. Ξέρετε ότι θέση μας είναι η ενίσχυση της οικονομίας και ότι πιστεύουμε στην ιδιωτική οικονομία. Ταυτόχρονα με την στήριξη των βιοτεχνιών και βιομηχανιών τροφίμων, λέμε ότι ζητάμε την απόλυτη συμμόρφωσή τους με την νομιμότητα, ειδικά στο θέμα των παράνομων ελληνοποιήσεων προϊόντων.