Ηταν σχεδόν επτά χρόνια πριν, με την Ελλάδα να βρίσκεται στη δίνη της κρίσης, όταν δημιουργήθηκε η Ancient Greek Sandals. Το αρχαιοελληνικό στυλ συνάντησε τη σύγχρονη δημιουργία. Τα σανδάλια της μπήκαν στους ναούς της μόδας παγκοσμίως και τώρα η φίρμα αποκτά το πρώτο της κατάστημα, στην Αθήνα, κάνοντας την οδό Κολοκοτρώνη το νέο κέντρο της πόλης, αλλά και το κέντρο του χάρτη για τη διεθνή δράση της.
Βράδυ Πέμπτης, στην ανοιχτή στοά στο νούμερο 1 της οδού Κολοκοτρώνη, αναδύθηκε μία από τις πιο ενδιαφέρουσες συνθέσεις πολιτών, μια ιδιαίτερη ανθρωπογεωγραφία της Αθήνας (ακόμα και με ομάδες που έμοιαζαν ετερόκλιτες) με αφορμή τα επίσημα εγκαίνια του flagship store της Ancient Greek Sandals. Στεγάζεται στο γωνιακό ισόγειο κατάστημα, εκεί όπου για δεκαετίες συναντούσαμε την Καλογήρου, δύο βήματα παραδίπλα από το ιστορικό εστιατόριο Κεντρικόν που επίσης έχει κλείσει. Η φίρμα σανδαλιών που δημιούργησαν οι Χριστίνα Μαρτίνη και Νικόλας Μίνογλου, απόκτησε το πρώτο της κατάστημα παγκοσμίως, δημιουργώντας ένα φρέσκο, καινοτόμο, τρόπων τινά τοπόσημο στην Αθήνα που για πρώτη φορά μοιάζει με αξιώσεις να μεταβαίνει σε αυτό που αποκαλούμε «μητροπολιτική». Μια μετάβαση που ουδεμία σχέση με θεσμικές παρεμβάσεις αλλά με την επίμονη, μελετημένη δράση ιδιωτών που δημιουργούν νέου τύπου υποδομές στην Αθήνα.
Το κατάστημα των Ancient Greek Sandals ανήκει σε αυτή την περίπτωση. Είναι η ιδιοφυής αλλά νηφάλια συνάντηση της αρχιτεκτονικής, αστικής, εικαστικής παράδοσης της χώρας με τους νευρώνες της σύγχρονης δημιουργίας, της εικόνας που γεννιέται τώρα. Μπαίνεις στον χώρο των δύο επιπέδων και νιώθεις ότι περπατάς στον άδειο πυθμένα μίας πισίνας με εκατοντάδες μικρές τιρκουάζ ψηφίδες να λαμπυρίζουν και να ορίζουν τους κυκλικούς χώρους έκθεσης των υποδημάτων. Η αρχαιοελληνική έννοια της Εστίας, συναντά τις στιλπνές εικόνες τουρισμού των ένδοξων Ξενία του Αρη Κωνσταντινίδη, της αριστοκρατικότητας της Ελλάδας που είδαμε μέσα από τον φακό του Slim Aarons.
Οι Μαρτίνη και Μίνογλου καλούν ως συνοδοιπόρους στο εγχείρημά τους, κάποιους νέους δημιουργούς από ένα ευρύ φάσμα. Είναι η ομάδα «Αρχιτέκτονες της Φάλαινας» που ανέλαβε τον σχεδιασμό. Είναι και η Αλεξάνδρα Μπίσσα που έχει δημιουργήσει πολύχρωμα υφαντά τα οποία ντύνουν τους τοίχους του καταστήματος που οδηγούν στον πάνω χώρο – νεότατη, η Μπίσσα δουλεύει με μηχανικό αργαλειό για πολλά πρότζεκτ τέχνης και μόδας και έχει την βάση της στο «Ρομάντσο». Ανεβαίνοντας στον πρώτο όροφο, ο κυκλικός χώρος που εκτίθενται τα σανδάλια διακόπτεται από μια πυκνή πλέξη πράσινου πλαστικού που σε παραπέμπουν σε παγκάκι. Κάθεσαι και βλέπεις έξω από την βιτρίνα την Παλιά Βουλή, τις νεραντζιές του δρόμου, την κίνηση των οχημάτων στη Σταδίου, μέρος του αγάλματος του Κολοκοτρώνη.
Η Αθήνα κυριολεκτικά εισέρχεται μέσα στον χώρο. Μαζί με τα σανδάλια σε ειδικές βιτρίνες εκτίθενται δημιουργίες σημαντικών Ελλήνων σχεδιαστών κοσμημάτων οι οποίοι έχουν δημιουργήσει και σανδάλια ειδικά για το Ancient Greek Sandals. Ο Γιάννης Σεργάκης, o οίκος Λαλαούνη, η Ιλεάννα Μακρή, η Ευγενία Νιάρχου (Venyx), η Μαρί Βαγγαλάτη των Leather Trinkets, η Μαργαρίτα Χρυσάκη των Magoosh. Καθώς ο ήλιος δύει πάνω από την Σταδίου και στην όψη του κτιρίου απέναντι από την Κολοκοτρώνη 1 προβάλλεται φωτεινό το σύμβολο της Ancient Greek Sandals, το φτερωτό σανδάλι, εκατοντάδες κόσμου φτάνουν για να δουν το κατάστημα και για να γιορτάσουν τα εγκαίνιά του. Ενα μεγάλο «υφαντό» που φέρει κεντημένο μέσα του την λέξη Αθήνα απλώνεται στην κεντρική βιτρίνα και είναι σαν να εισέρχεσαι στο νέο κέντρο της πόλης.
Η μουσική με εκπλήξεις – από Ντέμη Ρούσο μέχρι σύγχρονες μελωδίες από τον Dj Dear Quentin- εντείνει την συνθήκη του πάρτι όπου συναντιούνται κυριολεκτικά όλοι. Η Μαρέβα Γκαρμπόφσκι Μητσοτάκη με την Μιμίκα Κολοτούρα, οι ιδρύτριες της Zeus+Dione με την dream team της εταιρείας, ο διεθνής δημιουργών κοσμημάτων Γιάννης Σεργάκης, η Ολγα Κεφαλογιάννη, ο Παύλος και ο Νικόλαος γιοι του τέως βασιλιά Κωνσταντίνου, η Κατερίνα Ψωμά γνωστή σχεδιάστρια κοσμημάτων, η Ιλεάννα Μακρή, οι κυρίες Λαλαούνη, διευθύντριες των κορυφαίων ελληνικών περιοδικών κ.ο.κ.
Είναι από τις λίγες φορές που ένα event που έχει σχέση με τη μόδα συγκεντρώνει τέτοιο κοινό και όχι μόνο τις κλασικές φυσιογνωμίας του χώρου, ακριβώς επειδή εκπροσωπεί κάτι πέραν της μόδας: μια ιστορία επιχειρηματικής επιτυχίας, μια πρόταση αισθητικής, ένα υπόδειγμα για το πως το ελληνικό γίνεται διεθνές χωρίς να είναι φολκλόρ.