Η μάχη με τον νέο κορωνοϊό δεν έχει ακόμα φθάσει στο τέλος της και το ζήτημα της επαναλειτουργίας των σχολείων εξακολουθεί να είναι ο μεγάλος γρίφος για την Πολιτεία και την κοινωνία.
Ηδη, από χθες, άρχισαν να διαρρεόυν τα πρώτα «στέρεα» σενάρια για την επαναλειτουργία των σχολείων και τις Πανελλαδικές εξετάσεις. Σύμφωνα με αυτά, όλο το βάρος του σχεδιασμού πέφτει στη Γ' Λυκείου -λόγω των Πανελλαδικών- με τις υπόλοιπες βαθμίδες των σχολείων να έπονται και να υπάρχει ενδεχόμενο να μη λειτουργήσουν ξανά, κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά.
Μιλώντας στο iefimerida.gr, ο Στράτος Στρατηγάκης, Μαθηματικός – Σύμβουλος Σταδιοδρομίας, εκφράζει την εκτίμηση ότι «πιθανότατα τα σχολεία δεν θα ανοίξουν. Διότι υπάρχει κίνδυνος τα παιδιά να μεταφέρουν τον ιό και να ξανακυλήσουμε. Σε αυτή την περίπτωση τα σχολεία θα λειτουργήσουν, όμως θα είναι πιθανό να μη διεξαχθούν Πανελλαδικές εξετάσεις.»
Στρατηγάκης: Τι ισχύει για τα Δημοτικά και τα Γυμνάσια
Αναφορικά με τα Δημοτικά σχολεία, ο έμπειρος εκπαιδευτικός αναλυτής σημειώνει ότι «ο μόνος λόγος για να λειτουργήσουν (τα Δημοτικά) είναι για να πάνε οι γονείς τους στη δουλειά. Αν δηλαδή μείνουν κλειστά, οι γονείς των παιδιών αυτών, που είναι στην ηλικιακή ομάδα των 30 – 45 ετών, πώς θα πάνε να εργαστούν; Θα μείνουμε με τους παπούδες τα παιδιά; Θα πρέπει, επίσης, να υπάρξει μέριμνα για νέες άδειες ειδικού σκοπού.»
Ο κ. Στρατηγάκης επισημαίνει ότι «για την Παιδεία αποφασίζουν οι γιατροί. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Σε αυτό, η κυρία Κεραμέως δεν έχει ευθύνη. Αποφασίζουν άλλοι γι' αυτήν, δεν ορίζει η ίδια τις εξελίξεις.»
Σύμφωνα με τον Στράτο Στρατηγάκη, «το ίδιο ισχύει και για τα Γυμνάσια, με τη σημαντική διαφορά ότι τα παιδιά έχουν μεγαλύτερη αυτονομία. Δηλαδή μπορούν να μείνουν μόνα τους στο σπίτι ή να μετακινηθούν, όταν είναι απαραίτητο. Ομως εάν ανοίξουν τα Γυμνάσια θα ανοίξουν και τα Δημοτικά. Η υποχρεωτική εκπαίδευση, νομίζω, πάει όλη “πακέτο”.»
Η δύσκολη «εξίσωση» για τη Γ' Λυκείου
Ο κ. Στρατηγάκης, ομοίως, εκτιμά ότι «δεν υπάρχει κανένας λόγος να λειτουργήσουν ξανά οι Α' και Β' Λυκείου. Επαναλαμβάνω, ότι αν ανοίξουν κανονικά όλα τα σχολεία θα τεθεί σε άμεσο κίνδυνο η διενέργεια των Πανελλαδικών. Πρέπει επίσης να πούμε ότι οι προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις δεν είναι απαραίτητες. Κάθε άλλο. Ολοι οι μαθητές περνούν στην επόμενη τάξη, ούτως ή άλλως. Το μοναδικό πραγματικό πρόβλημα είναι η Γ' Λυκείου, λόγω των Πανελλαδικών.»
Για τη Γ' Λυκείου ο Στράτος Στρατηγάκης αναφέρει ότι υπάρχουν προβλήματα με την ύλη καθώς «δεν έχει καλυφθεί με τον ίδιο τρόπο στα σχολεία. Υπήρχαν καθηγητές που δεν ακολούθησαν τις οδηγίες και, έτσι, κάλυψαν την ύλη με διαφορετικό τρόπο. Αν δεν είχε προκύψει η πανδημία θα ολοκλήρωναν την ύλη και δεν θα υπήρχε θέμα. Πλέον όμως υπάρχει πρόβλημα. Και γι' αυτό κάποιοι υποστηρίζουν ότι πρέπει να επιστρέψουν στα θρανία οι μαθητές της Γ' Λυκείου.»
«Βίαιο “σπρώξιμο” προς τα εμπρός η τηλεκπαίδευση»
Ο εκπαιδευτικός αναλυτής χαρακτηρίζει το εγχείρημα της τηλεκπαίδευσης ως «ένα βίαιο “σπρώξιμο” προς τα εμπρός. Μέσα σε λίγες ημέρες έγινε κάτι που έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια. Η Ελλάδα, να σημειώσουμε, είναι τεχνολογικά αναλφάβητη. Στον ψηφιακό κόσμο είμαστε τρίτοι, από το τέλος, στην Ευρώπη, πάνω μόνο από Βουλγαρία και Ρουμανία.»
Ο Στράτος Στρατηγάκης εξηγεί ότι η τηλεκπαίδευση δεν δοκιμάζει την επάρκεια των εκπαιδευτικών, αλλά και των μαθητών. «Συνηθίζουμε να λέμε ότι τα παιδιά είναι σαΐνια στην τεχνολογία, κάτι που δεν ισχύει. Τα περισσότερα παιδιά ξέρουν μόνο το κινητό τους. Το είδαμε αυτό και στις τελευταίες αιτήσεις για τις Πανελλαδικές. Ζητήθηκε από τα παιδιά να φτιάξουν ένα αρχείο word, να το αποθηκεύσουν και να το στείλουν με email. Πολλά παιδιά δεν ήξεραν να το κάνουν.»
Με την τηλεκπαίδευση, προσθέτει, «πάρα πολλοί καθηγητές ζορίστηκαν. Ομως προχώρησαν και έμαθαν πράγματα. Ολους μάς πήγε μπροστά. Οσοι προσπάθησαν, καθηγητές και μαθητές, ωφελήθηκαν. Αναπτύχθηκαν ομάδες που συζητούσαν τα προβλήματα, πώς λειτουργεί κάθε πτυχή, ήταν μια πραγματική ψηφιακή έκρηξη.»
Στρατηγάκης: Απαραίτητη η κοινωνικοποίηση για τα παιδιά
Ο κ. Στρατηγάκης τονίζει ότι υπήρχαν και περιπτώσεις καθηγητών «που δεν μπορούσαν να στείλουν ένα email. Είναι προφανές ότι δεν έκαναν τίποτα. Το χάσμα λοιπόν αυξάνει. Κάποιοι μένουν πίσω, κάποιοι προχωρούν. Ομως την ίδια στιγμή, όσοι κατακρίνουν το εγχείρημα της τηλεκπαίδευσης θα πρέπει να εξηγήσουν ποια είναι η άλλη εναλλακτική. Να κάθονται τα παιδιά στο σπίτι και να μην κάνουν τίποτα;»
Αντιθέτως, παρατηρεί ο Στράτος Στρατηγάκης, «με την τηλεκπαίδευση τα παιδιά μιλούν με συμμαθητές, καθηγητές. Αυτό, πέραν του μαθήματος, είναι μια κοινωνικοποίηση, κάτι απαραίτητο.» Ενα άλλο επιχείρημα των πολέμιων της τηλεκπαίδευσης ήταν το ζήτημα του εξοπλισμού και των υποδομών: «Κάτι που πρέπει, αρχικά, να πούμε είναι ότι υπήρχαν προβλήματα στις υποδομές του υπουργείου Παιδείας. Το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο σερνόταν και εκνεύρισε μαθητές, καθηγητές και γονείς, διότι τα μηχανήματα -οι σέρβερς- είναι αρχαία και οι καθυστερήσεις τεράστιες. Οσο φιλότιμο και να έχεις, αν δεν έχεις ικανούς σέρβερ στον ψηφιακό κόσμο, δεν κάνεις τίποτα. Ομως όλους τους έπιασε απροετοίμαστους αυτή η κατάσταση» λέει ο κ. Στρατηγάκης και καταλήγει ως εξής:
«Κάποιοι επίσης σχολίασαν ότι τα παιδιά δεν έχουν τάμπλετ. Πολύ σωστό, ναι, κάποια παιδιά δεν έχουν, κάποια έχουν θέματα, κάποια έχουν άλλα προβλήματα. Ομως δεν σταματάς το εγχείρημα γι' αυτό. Αντιθέτως προσπαθείς να λύσεις αυτά τα προβλήματα για να πάμε όλοι μπροστά. Αυτή η συζήτηση μου θυμίζει την εποχή που ξεκίνησαν οι ψηφιακές φορολογικές δηλώσεις. Ελεγαν πολλοί τότε “πώς θα μπει ο παππούς από το χωριό στο Taxisnet, δεν ξέρει από υπολογιστές”. Αντί να βρουν λύση, έναν λογιστή, ένα εγγονό, έναν γείτονα, ήθελαν να μείνει όλη η Ελλάδα πίσω με το επιχείρημα του “παππού από το χωριό”».