Πώς συμπληρώνουμε σωστά ένα μηχανογραφικό δελτίο -Τι πρέπει να προσέξουμε, ειδικός εξηγεί στο iefimerida - iefimerida.gr

Πώς συμπληρώνουμε σωστά ένα μηχανογραφικό δελτίο -Τι πρέπει να προσέξουμε, ειδικός εξηγεί στο iefimerida

Μηχανογραφικό δελτίο
Φωτογραφία: EUROKINISSI
ΝΙΚΟΣ ΜΑΡΟΥΛΙΔΗΣ

Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για το άνοιγμα της πλατφόρμας για τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου των υποψηφίων που συμμετείχαν στις Πανελλήνιες 2024.

Η διαδικασία θα ξεκινήσει πιθανότατα στις 8 ή 9 Ιουλίου και από τη στιγμή που θα ανοίξει η πλατφόρμα οι υποψήφιοι θα έχουν τη δυνατότητα να διαμορφώσουν το μηχανογραφικό τους δελτίο για τα ΑΕΙ ή τα δημόσια ΙΕΚ της χώρας. Σημειώνεται ότι βασική προϋπόθεση για να διεκδικήσουν μια θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι να έχουν ξεπεράσει την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) κάποιου τμήματος στο επιστημονικό πεδίο σχολών που έχουν δηλώσει.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μια ανάσα λοιπόν πριν την έναρξη υποβολής των μηχανογραφικών δελτίων, το iefimerida.gr ήρθε σε επικοινωνία με τον δρα Ταουσάνη Χρήστο, Ιδρυτή & Επιστημονικό Διευθυντή της EMPLOY EDU Σύμβουλοι Εκπαίδευσης & Σταδιοδρομίας, ο οποίος απάντησε σε μια σειρά από σχετικά ερωτήματα επί της διαδικασίας, αποκαλύπτοντας παράλληλα το πιο συχνό λάθος των υποψηφίων.

«Κάθε χρόνο, έπειτα από την ανακοίνωση και των βαθμολογιών, ακολουθεί η συμπλήρωση του μηχανογραφικού. Μια διαδικασία την οποία δυστυχώς πολλοί μαθητές δεν κάνουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και με ολόπλευρη ενημέρωση. Ως αποτέλεσμα, χάνουν σημαντικές ευκαιρίες που θα μπορούσαν να έχουν εκμεταλλευτεί και παράλληλα, αρκετοί βρίσκονται να σπουδάζουν σε ένα τμήμα το οποίο πρακτικά δεν τους αρέσει λόγω ενός ''επιπόλαιου'' μηχανογραφικού», λέει αρχικά ο κ. Ταουσάνης.

Μηχανογραφικό: Οι 3 βασικές αρχές που πρέπει να εφαρμόσουμε

Σύμφωνα με τον κ. Ταουσάνη, υπάρχουν τρεις σημαντικές αρχές που πρέπει να λάβουμε υπ' όψιν μας κατά τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού μας δελτίου.

«Πρώτον, στο μηχανογραφικό εκφράζουμε πάντα την πραγματική μας επιθυμία για τις σπουδές που θέλουμε να κάνουμε. Ο αριθμός που παραθέτουμε δίπλα σε κάθε τμήμα είναι η δήλωση επιθυμίας μας, που πρακτικά σε συνδυασμό με τα μόριά μας είναι τα στοιχεία που αξιολογούνται για την εισαγωγή μας σε κάθε τμήμα. Συνεπώς, η αρίθμηση πρέπει πριν και πάνω από όλα να εκφράζει την επιθυμία μας και μετά οτιδήποτε άλλο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

»Δεύτερον, δεν αλλάζουμε τα θέλω μας και τους στόχους μας επειδή με τα μόριά μας πιάνουμε και μια υψηλότερη βαθμολογικά σχολή. Το γεγονός πως πολλοί μαθητές δηλώνουν τμήματα στο ύψος της βαθμολογίας τους -δίχως πράγματι να το θέλουν μόνο και μόνο για να μη ''χαραμίσουν'' τα μόριά τους- είναι από τα κλασικά λάθη των μαθητών που τα πήγαν πολύ καλά στις Πανελλήνιες.

»Τρίτον, δεν στηριζόμαστε στις προβλέψεις των βάσεων. Η τακτική πολλών υποψηφίων να στηρίζονται σε προβλέψεις βάσεων μπορεί να τους οδηγήσει εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ειδικά τη φετινή χρονιά που έχουμε τρομερές αλλαγές στα επαγγελματικά δικαιώματα και τις αντιστοιχίες των μετεγγραφών».

Πόσες σχολές μπορούμε να δηλώσουμε στο μηχανογραφικό

Στο ερώτημα πόσες σχολές μπορούμε να δηλώσουμε στο μηχανογραφικό των Πανελλαδικών και στο παράλληλο μηχανογραφικό ο κ. Ταουσάνης αναφέρει χαρακτηριστικά: «Ο μαθητής μπορεί, αν το επιθυμεί, να δηλώσει ακόμη και όλα τα τμήματα από το πεδίο ή τον τομέα που έχει πρόσβαση. Στο παράλληλο μηχανογραφικό όμως, που αφορά τις ΣΑΕΚ (πρώην Δημόσια ΙΕΚ), μπορεί μέχρι 30 ειδικότητες».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λάθη στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού

Την ίδια ώρα, σχετικά με το συνηθέστερο λάθος των υποψηφίων κατά την συμπλήρωση του μηχανογραφικού τους δελτίου ο κ. Ταουσάνη αναφέρει ότι στην πλειοψηφία παρασύρονται από τα (υψηλά ή χαμηλά) μόρια ενός τμήματος.

«Η θέση που έχει κάθε σχολή δεν αντικατοπτρίζει πάντα και τις προοπτικές των αποφοίτων της. Υπάρχουν τμήματα που είναι χαμηλά βαθμολογικά και πρακτικά μας δίνουν ίδια επαγγελματικά δικαιώματα με ομοειδή τμήματα που βρίσκονται σε υψηλότερες βαθμολογίες. Αντίστοιχα, τμήματα με υψηλές βαθμολογίες τα οποία είναι τρομερά κορεσμένα στην αγορά εργασίας. Όπως επίσης, πολλοί προσπερνάνε και δεν δηλώνουν τμήματα όπως π.χ. το τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας & Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, το οποίο συνδέεται με περιζήτητες ειδικότητες του μέλλοντος. Την ίδια στιγμή που δεν ψάχνω να βρω τι κρύβεται πίσω από τη σύνθετή ονομασία αυτού του τμήματος την ίδια στιγμή προσπερνάω ένα τμήμα που δίνει δυνατότητες να ασχοληθώ ως 3D Specialist ή Game Developer!», εξηγεί ο Ιδρυτής & Επιστημονικός Διευθυντή της EMPLOY EDU Σύμβουλοι Εκπαίδευσης & Σταδιοδρομίας και προσθέτει:

«Μην αγνοείτε τμήματα τα οποία ενδεχομένως είναι δυνητικά προσβάσιμα και στις βαθμολογίες σας αλλά δεν γνωρίζετε επακριβώς σε ποιον κλάδο ή επάγγελμα οδηγούν. Διερευνούμε με ιδιαίτερη προσοχή το πρόγραμμα σπουδών κάθε τμήματος, τα επαγγελματικά δικαιώματα, τα συνδεόμενα επαγγέλματα κλπ. Δεν εξετάζουμε μόνο τα τμήματα που γνωρίζουμε ή μας ενδιαφέρουν και αγνοούμε παντελώς τα υπόλοιπα, διότι μπορεί σε κάποιο από τα υπόλοιπα να ανακαλύψουμε ένα τμήμα που μας ταιριάζει, μας αρέσει και εν τέλει μας οδηγεί στο επαγγελματικό πεδίο που μας ενδιαφέρει».

Οι παγίδες στο μηχανογραφικό δελτίο

Στο ερώτημα πώς μπορεί ο υποψήφιος να αποφύγει τις κλασικές παγίδες που θα τον εμποδίσουν να κάνει την καλύτερη ιεράρχηση των επιλογών του ο κ. Ταουσάνης απαντά:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Αρχικά να συγκεντρώσει όσο το δυνατό περισσότερα στοιχεία και δεδομένα. Ακούστε και αξιολογείστε τις συμβουλές και τις απόψεις τρίτων αλλά μην παρασύρεστε από αυτές. Στη συνέχεια, στηριχτείτε στα σωστά δεδομένα. Τα δεδομένα δεν είναι τα μόρια και οι βαθμοί σας, αλλά στοιχεία που αφορούν στην απασχόληση των αποφοίτων, στην αναλογία καθηγητών ανά σπουδαστή, αλλά και στη σύνδεση της σχολής με την αυριανή αγορά εργασίας. Δεδομένα που μας δείχνουν ότι μπορούμε να έχουμε τμήματα κάτω από 10.000 μόρια όπως το Διοίκησης Εφοδιαστικής Αλυσίδας στο ΔΙΠΑΕ, το οποίο όμως να παρουσιάζει απορροφητικότητα των αποφοίτων του την τελευταία διετία στο 90%! Και όσον αφορά τις βαθμολογίες, μην εφησυχάζετε στην υψηλή βαθμολογία που έχετε ή μην απογοητεύεστε από μια μέτρια βαθμολογία. Το ότι έχετε συγκεντρώσει πολλά μόρια δεν είναι λόγος για να δηλώσετε 2-3 σχολές στο μηχανογραφικό σας. Όπως επίσης και αν συγκεντρώσατε λίγα μόρια, μην κάνετε μηχανογραφικό αγγαρεία! Διασφαλίστε πως είτε στα υψηλά είτε στα χαμηλά βαθμολογικά επίπεδα, έχετε δημιουργήσει ένα μηχανογραφικό που καλύπτει πολλά σενάρια αυξομειώσεων των βάσεων και το οποίο, ανάλογα με τη διακύμανση των βάσεων, μπορεί να επιφυλάσσει για εσάς και μια ευχάριστη έκπληξη. Δημιουργήστε αυτό που κάνουμε και εμείς ως ειδικοί, ένα ''δίχτυ ασφαλείας''».

Πρώτα τα «θέλω»

Στο ερώτημα τι πρέπει να έρχεται πρώτο τα «θέλω» ή οι καλές προοπτικές ενός κλάδου ο κ. Ταουσάνης σημειώνει στο iefimerida.gr: «Σε καμία περίπτωση να μην αγνοήσετε τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα σας προς όφελος της λεγόμενης επαγγελματικής αποκατάστασης, ειδικά σε μία τόσο ρευστή αγορά εργασίας όπως η ελληνική, αλλά και η μελλοντική. Απαραίτητη αφετηρία είναι τα ''θέλω'' του ενδιαφερόμενου και όχι τα «θέλω» του κοινωνικού περίγυρου. Ο μαθητής θα πρέπει να γνωρίζει ποιες είναι οι κλίσεις του και πως μπορεί να τις αξιοποιήσει δημιουργικά μέσω ενός επιστημονικού κλάδου. Σαφώς και ο ιδανικός συνδυασμός είναι μια επιλογή που συνδυάζει την προσωπικότητα του με ένα τμήμα που έχει καλύτερες προοπτικές και είναι το μεγάλο ζητούμενο σε κάθε μηχανογραφικό. Παράλληλα, τα ''θέλω'' μας πάντα προσπαθούμε να τα συγκεράσουμε και να τα αξιολογήσουμε και με βάση τις προσδοκίες που έχουμε αύριο μεθαύριο στη σταδιοδρομία και στη ζωή μας».

«Ένα καλό μηχανογραφικό χρειάζεται χρόνο και προσοχή. Είναι από τις πλέον σημαντικές αποφάσεις που λαμβάνουμε στη σταδιοδρομία μας και οφείλουμε να δώσουμε την κατάλληλα προσοχή. Και εάν πάλι μέσα από το μηχανογραφικό δεν μπορούμε να βρούμε τον επιθυμητό στόχο; Αδιέξοδα δεν υπάρχουν! Προχωράμε στο Plan B που πάντα υπάρχει και πάντα πρέπει να έχουμε. Και εάν χρειαστεί ζητάμε τη βοήθεια των ειδικών και πιστοποιημένων συμβούλων που μπορούν να μας κατατοπίσουν!», καταλήγει.

Ο Ιδρυτής & Επιστημονικός Διευθυντής της EMPLOY EDU Σύμβουλοι Εκπαίδευσης & Σταδιοδρομίας, Χρήστος Ταουσάνης
Ο Ιδρυτής & Επιστημονικός Διευθυντής της EMPLOY EDU Σύμβουλοι Εκπαίδευσης & Σταδιοδρομίας, Χρήστος Ταουσάνης
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ