Οι Πανελλήνιες εξετάσεις για το 2022 βρίσκονται πλέον σε εξέλιξη, με χιλιάδες υποψηφίους να διεκδικούν μια από τις θέσεις στα ΑΕΙ της χώρας.
Η μεγάλη «πρεμιέρα» για τα ΓΕΛ ήρθε με το μάθημα της Έκθεσης – Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, με τα θέματα να είναι μεν βατά αλλά να κρύβουν και «παγίδες». Σύμφωνα με το πρόγραμμα που έχει εκδώσει το υπ. Παιδείας, οι Πανελλήνιες εξετάσεις θα ολοκληρωθούν στις 10 Ιουνίου για τους μαθητές των ΓΕΛ και στις 17 Ιουνίου για τους μαθητές των ΕΠΑΛ, ενώ θα ακολουθήσει η εξέταση των Ειδικών Μαθημάτων (18-30 Ιουνίου).
Στις φετινές Πανελλήνιες εξετάσεις χρησιμοποιείται εκ νέου ο «κόφτης» της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, ενώ και τα μόρια που θα συγκεντρώσουν οι υποψήφιοι θα υπολογιστούν με διαφορετικό τρόπο. Το υπουργείο Παιδείας έχει ήδη αναρτήσει τους πίνακες με τους εισακτέους, με τους αναλυτές να υποστηρίζουν ότι ο αριθμός τον εισακτέων δεν θα επηρεάσει σημαντικά τις Πανελλαδικές εξετάσεις.
Ποια είναι όμως τα πιο μαθήματα που «παραδοσιακά» δυσκολεύουν περισσότερο τους υποψήφιους; Το iefimerida.gr ζήτησε τα «φώτα» του Στράτου Στρατηγάκη, ο οποίος είναι μαθηματικός – σύμβουλος σταδιοδρομίας και δημιουργός του εξειδικευμένου ιστότοπου stadiodromia.gr.
Πανελλήνιες 2022: Τα πιο δύσκολα μαθήματα των εξετάσεων
«Στο πρώτο Πεδίο έχουμε φέτος την επαναφορά της εξέτασης των Λατινικών, σε αντικατάσταση της Κοινωνιολογίας, είναι η σημαντικότερη αλλαγή. Το μάθημα με τους περισσότερους υποψηφίους κάτω από τη βάση είναι η Ιστορία με 51,18% και μέσο όρο όλων των υποψηφίων 10,15. Οι μέσοι όροι προκύπτουν από δική μας εκτίμηση, καθώς το Υπουργείο Παιδείας δεν δημοσίευσε του μέσους όρους» λέει αρχικά ο κ. Στρατηγάκης, αναφερόμενος στο 1ο Πεδίο.
Όπως εξηγεί και δείχνει με τον πίνακα που επιμελήθηκε, «τα μαθήματα με τους λιγότερους αριστούχους είναι η Νέα Ελληνική Γλώσσα και τα Αρχαία Ελληνικά. Αυτά αποτελούν και το κριτήριο για τις υψηλές επιδόσεις, που καθορίζουν την εισαγωγή στις περιζήτητες σχολές».
Τα «μπαστούνια» του 2ου Πεδίου
Στο δεύτερο Πεδίο, προσθέτει ο Στράτος Στρατηγάκης, «τα Μαθηματικά δεν αποτελούν πια το μεγάλο αγκάθι, καθώς τα θέματα το 2021 ήταν πιο εύκολα από τα προηγούμενα χρόνια. Το μάθημα που είχε τους λιγότερους αριστούχους, πέρα από τη Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία που πάντα δυσκόλευε τους αριστούχους, είναι η Χημεία: Μόνο το 9,34% των υποψηφίων κατάφερε να αριστεύσει».
Ωστόσο, «το μάθημα με τους περισσότερους υποψηφίους κάτω από τη βάση στο Πεδίο ήταν η Φυσική με το 44% των υποψηφίων να γράφει κάτω από 10. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να σημειωθεί ο μικρότερος μέσος όρος στους βαθμούς των υποψηφίων με 11,17» λέει ο έμπειρος αναλυτής των Πανελλήνιων εξετάσεων στο iefimerida.gr.
Σύμφωνα με τον κ. Στρατηγάκης, «η δυσκολία των θεμάτων και, συνεπώς, οι χαμηλότερες επιδόσεις στα διάφορα μαθήματα διαφέρουν από χρονιά σε χρονιά, καθώς τη μία χρονιά αποδεικνύονται εξαιρετικά δύσκολα τα θέματα σε ένα μάθημα και μία άλλη χρονιά σε ένα άλλο. Τα τελευταία χρόνια, από το 2018, ζούμε τη δυσκολία της Χημείας με τους αριστούχους να κινούνται γύρω στο 5%, σε αντίθεση με τα χρόνια πριν το 2018, όταν οι αριστούχοι ήταν πάνω από 20%».
Πανελλήνιες: Τα παράδοξα του 3ου Πεδίου
Στο τρίτο Πεδίο, αναφέρει ακολούθως ο Στράτος Στρατηγάκης, «η Βιολογία είχε το μεγαλύτερο αριθμό υποψηφίων με βαθμολογία μικρότερη του 10, αλλά είχε και αρκετούς αριστούχους. Αντίθετα η Χημεία είχε λιγότερους υποψηφίους με βαθμό μικρότερο του 10 και λιγότερους αριστούχους από τη Βιολογία».
Στη Φυσική, προσθέτει «είχαμε το μικρότερο μέσο όρο του πεδίου με 10,79. Η δυσκολία των θεμάτων στη Χημεία και τη Βιολογία, κυρίως, έφερε τη μεγάλη πτώση στις βάσεις των ιατρικών τμημάτων. Παλαιότερα οι άριστοι μαθητές είχαν σχεδόν ως δεδομένο το άριστα στη Χημεία και τη Βιολογία με αποτέλεσμα οι βάσεις των Ιατρικών σχολών να βρίσκονται πολύ ψηλά».
Μαθηματικά: Το «βαρίδι» του 4ου Πεδίου
Στο τέταρτο πεδίο, σύμφωνα με τον κ. Στρατηγάκη, «τα Μαθηματικά αποτελούν το διαχρονικό πρόβλημα του πεδίου. Το 2021 έγραψαν κάτω από τη βάση το 72,76% των υποψηφίων, διότι παλαιότερα το ποσοστό έφθανε το 83%. Ο μέσος όρος του μαθήματος ήταν 6,9. Πρόκειται για το μοναδικό μάθημα των Πανελλαδικών που έχουμε μέσο όρο κάτω από το 10. Αυτό σημαίνει ότι ένα γραπτό που βαθμολογείται με 10 αποτελεί μεγάλη επιτυχία για τον υποψήφιο. Ένας τέτοιος βαθμός μαζί με υψηλή βαθμολογία στα δύο άλλα, ευκολότερα μαθήματα, ανοίγει το δρόμο για τις περιζήτητες σχολές του πεδίου. Στα υπόλοιπα μαθήματα οι επιδόσεις στην Οικονομία είναι καλύτερες από την Πληροφορική» σημειώνει.
Καταλήγοντας, ο κ. Στρατηγάκης επισημαίνει ότι «οι υποψήφιοι θα πρέπει να θυμούνται ότι ο κόφτης που λέγεται ΕΒΕ προσαρμόζεται στις επιδόσεις των υποψηφίων. Αν φέτος, που θα είναι πολύ δύσκολη χρονιά λόγω των συνεπειών της πανδημίας, οι επιδόσεις των υποψηφίων είναι πολύ χαμηλές, τότε θα χαμηλώσει και η ΕΒΕ, που υπολογίζεται από το μέσο όρο κάθε πεδίου. Αν, αντίθετα, οι επιδόσεις είναι πολύ υψηλές, αντίστοιχα θα μεγαλώσει και η ΕΒΕ. Σημασία έχει, λοιπόν, όχι αν θα γράψει ένας υποψήφιος άριστα, αλλά αν θα γράψει καλύτερα από τους άλλους υποψηφίους».