Ως θέμα υψηλών απαιτήσεων χαρακτηρίζει η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδας το θέμα της Έκθεσης που έπεσε σήμερα στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, στην πρεμιέρα των Πανελληνίων 2020.
Η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδας (ΟΕΦΕ) σχολίασε γενικότερα τα θέματα των Πανελληνίων στα οποία κλήθηκαν να απαντήσουν οι μαθητές (δείτε εδώ τις απαντήσεις), όσον αφορά τόσο το νέο όσο και τα παλαιό σύστημα.
Πανελλήνιες 2020: Το σχόλιο της ΟΕΦΕ για τη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία (νέο σύστημα)
Η θεματική ενότητα του «Βιβλίου» εντάσσεται στα διδακτέα θέματα των μικρότερων τάξεων του λυκείου, ενώ, ταυτόχρονα, συνδέεται και με την προτροπή της φιλαναγνωσίας σε όλη τη διάρκεια της φετινής χρονιάς και σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Παρόλα αυτά, ο συνδυασμός των κειμένων και των ερωτημάτων με την ειδική ενότητα της ποίησης προκαλεί δυσκολίες στην ανάπτυξη τόσο του λογοτεχνικού ερωτήματος, όσο και των επιμέρους αναφορών σε αυτήν.
Όσον αφορά στις λεξιλογικές ασκήσεις, αυτές αντλούνται με σχετική ευκολία μέσα από τα κείμενα, αλλά χρειάζεται προσοχή από τους μαθητές τόσο στο ερώτημα «ΣΩΣΤΟ-ΛΑΘΟΣ» (Β1), επειδή απαιτούνται αναφορές και στα δύο κείμενα, όσο και στα ερωτήματα που αφορούν τη στίξη και τα σχήματα λόγου (Β2.α), καθώς είναι επιβεβλημένες ακριβείς αναφορές. Το θέμα της έκθεσης απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή, διότι ο κάθε μαθητής/τρια είναι ανάγκη να υποστηρίξει με προσωπικά επιχειρήματα τη στάση του απέναντι στην ανάγνωση βιβλίων. Πρόκειται για ένα υψηλών απαιτήσεων θέμα, που απευθύνεται σε κατάλληλα προετοιμασμένους μαθητές.
Στην προσπάθειά μας να καλύψουμε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο φάσμα προσεγγίσεων, αναφέρουμε και τις δύο συμπεριφορές γνωρίζοντας ότι οι μαθητές μπορούν να επιδείξουν είτε αρνητική στάση απέναντι στην ανάγνωση βιβλίων, είτε φιλαναγνωσία. Ευχόμαστε καλή επιτυχία σε όλους τους μαθητές που δίνουν τον αγώνα τους και καλά αποτελέσματα.
Το σχόλιο της ΟΕΦΕ για τη Νεοελληνική Γλώσσα (παλαιό σύστημα)
Η θεματική ενότητα του «Βιβλίου» εντάσσεται στα διδακτέα θέματα των μικρότερων τάξεων του λυκείου, ενώ, ταυτόχρονα, συνδέεται και με την προτροπή της φιλαναγνωσίας σε όλη τη διάρκεια της φετινής χρονιάς και σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Στο σύνολό του το διαγώνισμα των αποφοίτων είναι διαχειρίσιμο, με οικείες, τυποποιημένες ερωτήσεις, χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις. Το θέμα της έκθεσης-παραγωγής λόγου είναι προσδιορισμένο στην οικεία ενότητα του βιβλίου (η συμβολή του βιβλίου στη συγκρότηση της προσωπικότητας των νέων και δράσεις εντός και εκτός σχολείου που θα βοηθήσουν στη φιλαναγνωσία), είναι με ευκρίνεια δοσμένο και δεν παρουσιάζει δυσκολίες στην προσέγγισή του.
Ευχόμαστε καλή επιτυχία στους απόφοιτους μαθητές που δοκιμάζονται για δεύτερη φορά και καλά αποτελέσματα.