Περιορισμένες, «χειρουργικές», αλλά σημαντικές αλλαγές περιελάμβαναν οι ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας για τις Πανελλαδικές και τις θέσεις εισακτέων στα πανεπιστήμια.
Βάσει των τελικών στοιχείων, φέτος «ανοίγουν» για τα πανεπιστήμια, την ΑΣΠΑΙΤΕ και τις Εκκλησιαστικές Ακαδημίες 77.415 θέσεις εισακτέων, ένας αριθμός μειωμένος κατά 500 περίπου θέσεις από την περυσινή χρονιά. Υπενθυμίζεται ότι έχει ήδη ανακοινωθεί το αναλυτικό πρόγραμμα των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων.
«Δεν έχουμε πολλές αναταράξεις στα τμήματα. Μια πρώτη παρατήρηση που μπορούμε να κάνουμε είναι ότι έκοψαν μερικές θέσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και τις έδωσαν σε περιφερειακά με στόχο να μην κλείσουν. Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι δεν θα κλείσουν», λέει ο μαθηματικός-σύμβουλος σταδιοδρομίας Στράτος Στρατηγάκης στο iefimerida.gr.
Πανελλαδικές 2021: Ο «χάρτης» των εισακτέων
Σύμφωνα με τον κ. Στρατηγάκη, «υπάρχουν πολλά τμήματα που τα άφησαν με ίδιο αριθμό σε σχέση με πέρυσι. Αυτό σημαίνει ότι δεν έχουμε μεγάλες αλλαγές στους εισακτέους».
Οπως εξηγεί, ο εφετινός «χάρτης» των εισακτέων και των τμημάτων έχει ως εξής:
- 335 τμήματα χωρίς μεταβολή εισακτέων
- 4 κλείνουν
- 10 τμήματα με μείωση > 50 θέσεων
- 25 τμήματα με μείωση μεταξύ 20 και 50 θέσεων
- 13 τμήματα με αύξηση >50 θέσεων
- 27 τμήματα με αύξηση μεταξύ 20 και 50 θέσεων
«Οταν λέμε κλείνουν εννοούμε ότι θα κλείσουν όταν περατώσουν τις σπουδές τους οι φοιτητές που ήδη φοιτούν σε αυτά», διευκρινίζει ο Στράτος Στρατηγάκης.
Εκτιμάται ότι για να συγκρατηθεί ο αριθμός εισακτέων στα ίδια, περίπου, επίπεδα με πέρυσι αυξήθηκαν οι θέσεις σε τμήματα που, ούτως ή άλλως, μένουν «άδεια».
Ενδεικτική περίπτωση είναι το τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων στα Γρεβενά, που πέρυσι είχε 300 εισακτέους και φέτος 452. Ενα ακόμη παράδειγμα είναι αυτό του τμήματος Στατιστικής και Αναλογιστικών Χρηματοοικονομικών Μαθηματικών της Σάμου, που «είδε» τους εισακτέους να ανεβαίνουν στους 350, από τους 272 πέρυσι.
Οι πίνακες των εισακτέων:
Τα 4 τμήματα που «κόπηκαν»
Ενα από τα σημεία που προκάλεσαν εντύπωση στις χθεσινές ανακοινώσεις είναι η «εξαφάνιση» 4 τμημάτων του Πανεπιστημίου Πατρών που είχαν ιδρυθεί επί υπουργίας Γαβρόβλου και θεωρήθηκαν «ασήμαντα» έως και «ρουσφετολογικά».
«Είχε ανακοινωθεί ότι θα γίνει αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη και το Πανεπιστήμιο Πάτρας είχε κάνει τις δικές του προτάσεις. Μέσα σε αυτές ήταν η κατάργηση των 4 αυτών τμημάτων. Θεωρώ ότι δεν είναι λάθος κίνηση. Για παράδειγμα, το να υπάρχει τμήμα Μουσειολογίας στον Πύργο, λόγω της Αρχαίας Ολυμπίας, είναι κάπως, ας πούμε, παράδοξο», επισημαίνει ο Στράτος Στρατηγάκης.
Να σημειωθεί ότι πέραν της πρότασης του Πανεπιστημίου Πατρών είχε γίνει σχετική εισήγηση και της ΕΘΑΑΕ. Και τα δυο έγγραφα «υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της συνολικής προσπάθειας που είναι εν εξελίξει -και των ίδιων των ιδρυμάτων, όπως η προκείμενη- για εξορθολογισμό του ακαδημαϊκού χάρτη», σημείωσε από την πλευρά του το υπουργείο Παιδείας.
Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής
Το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε χθες και τους συντελεστές που όρισε το κάθε Πανεπιστημιακό Ίδρυμα για κάθε Τμήμα/Σχολή του, βάσει των οποίων θα προκύψει η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ).
Υπενθυμίζεται ότι για την εισαγωγή υποψηφίων σε ΑΕΙ απαιτείται η επίτευξη στις πανελλαδικές εξετάσεις βαθμολογικής επίδοσης ίσης ή μεγαλύτερης της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής ανά Σχολή, Τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση.
Η ΕΒΕ διαμορφώνεται από το μέσο όρο των μέσων όρων των βαθμολογικών επιδόσεων των υποψηφίων στα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα ανά επιστημονικό πεδίο, ο οποίος πολλαπλασιάζεται με συντελεστή που καθορίζεται από τα ιδρύματα εισαγωγής για κάθε Σχολή, Τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση και στρογγυλοποιείται στο δεύτερο δεκαδικό ψηφίο.
Ο συντελεστής βρίσκεται εντός του διαστήματος ελάχιστης και μεγίστης τιμής, που έχει διαμορφωθεί στο εύρος μεταξύ 0,80% και 1,20%, ενώ ως ελάχιστη και μέγιστη τιμή του συντελεστή της ΕΒΕ των ειδικών μαθημάτων ή πρακτικών δοκιμασιών έχουν οριστεί οι τιμές 0,70% και 1,10% αντιστοίχως.
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, με το Νόμο 4777/2021, η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) θεσπίστηκε:
• για τη διασφάλιση των ακαδημαϊκών προϋποθέσεων της επιτυχούς φοίτησης και της έγκαιρης ολοκλήρωσης των σπουδών,
• για τη θωράκιση του κύρους των πανεπιστημιακών σπουδών,
• για την ενίσχυση της αυτονομίας των ΑΕΙ και της δυνατότητας κάθε τμήματος να διαμορφώσει την ιδιαίτερη ακαδημαϊκή τους φυσιογνωμία, καθώς για πρώτη φορά προβλέπεται αποφασιστικός ρόλος των ΑΕΙ στην εισαγωγή των φοιτητών,
• για την ορθολογικότερη κατανομή και χρήση των πόρων του κάθε ΑΕΙ.
Δείτε τον συντελεστή βαρύτητας και τις ελάχιστες βάσεις εισαγωγής για κάθε σχολή: