Με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας έκαναν οι υποψήφιοι από τα ΓΕΛ το «ποδαρικό» στις Πανελλαδικές.
Σύμφωνα με το πρόγραμμα των Πανελλαδικών, αύριο, Τρίτη 15 Ιουνίου, σειρά παίρνουν οι υποψήφιοι από τα ΕΠΑΛ, οι οποίοι θα διαγωνιστούν στα Νέα Ελληνικά. Το υπουργείο Παιδείας έδωσε στη δημοσιότητα τα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας στα οποία διαγωνίστηκαν σήμερα οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών.
Το θέμα της Έκθεσης για τους υποψηφίους των ημερήσιων και εσπερινών λυκείων αφορά τους νέους και πώς θα αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της εποχής, ενώ το κομμάτι της λογοτεχνίας είχε να κάνει με ποίημα του Νίκου Γκάτσου.
Η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος (ΟΕΦΕ) σχολίασε τα θέματα που «έπεσαν» ως εξής:
«Οι υποψήφιοι κλήθηκαν να επεξεργαστούν το θέμα των προσδοκιών της νέας γενιάς για το μέλλον, θεματική ενότητα που διδάσκεται και στις τρεις τάξεις του Λυκείου. Τα θέματα κρίνονται βατά. Οι λεξιλογικές και υφολογικές ασκήσεις αντλούνται με σχετική ευκολία από τα κείμενα αναφοράς, ενώ στο θέμα της παραγωγής λόγου ζητείται να παραθέσουν την προσωπική τους γνώμη για τα εφόδια που απαιτούνται ώστε να αντιμετωπιστούν οι δυσμενείς επιπτώσεις του μέλλοντος καθώς και οι δράσεις με τις οποίες θα μπορούσαν να βελτιώσουν έναν διαρκώς εξελισσόμενο κόσμο»
Πανελλαδικές: Οι απαντήσεις στα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας
Οι προτεινόμενες απαντήσεις στα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, σύμφωνα με την έμπειρη ομάδα των Φροντιστηρίων «Πουκαμισάς», είναι οι εξής (*αν δεν ανοίγει το pdf πατήστε εδώ):
Οι απαντήσεις στα θέματα, όπως τις ανάρτησε η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος (ΟΕΦΕ):
Δείτε όλες τις ειδήσεις για τις Πανελλήνιες 2021.
Τα μέτρα για τις Πανελλαδικές
Υπενθυμίζεται ότι οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών, αλλά και όλοι όσοι εμπλακούν στη διαδικασία θα πρέπει να ακολουθούν πολύ συγκεκριμένα μέτρα.
Κατά τη διάρκεια των εξετάσεων, είναι υποχρεωτική η χρήση προστατευτικής μάσκας από υποψηφίους, εκπαιδευτικό, διοικητικό και λοιπό προσωπικό εντός των εξεταστικών κέντρων και στους εξωτερικούς χώρους τους, και εξακολουθούν να ισχύουν τα μέτρα πρόληψης και προστασίας από τον κορονοϊό (επαρκής φυσικός αερισμός των αιθουσών, αποφυγή συγχρωτισμού, τήρηση αποστάσεων και προσωπικών κανόνων υγιεινής-χρήση αντισηπτικού, καθώς και σχολαστικός καθαρισμός των αιθουσών).
Στην εξέταση του μαθήματος «Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία» επιτρέπεται η χρήση πνευστών και κρουστών οργάνων, ωστόσο θα πρέπει να τηρείται απόσταση τριών μέτρων μεταξύ εξεταζομένων και εξεταστών πίσω από το παραβάν, και τα μουσικά όργανα θα πρέπει μετά την ολοκλήρωση της εξέτασης κάθε υποψηφίου να καθαρίζονται με απολυμαντικό υγρό.
Για τις πρακτικές δοκιμασίες ΤΕΦΑΑ τόσο τα όργανα εξέτασης όσο και ο βοηθητικός εξοπλισμός απολυμαίνονται πριν από κάθε χρήση, ενώ τηρείται απόσταση μεταξύ των υποψηφίων στους χώρους προετοιμασίας ή προθέρμανσης. Για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας, συνιστάται στους συγγενείς των υποψηφίων να μην συνωστίζονται έξω από το χώρο του εξεταστικού κέντρου.
Τι επιτρέπεται και τι όχι στις αίθουσες εξέτασης
Κατά την είσοδό τους στην αίθουσα της εξέτασης οι υποψήφιοι απαγορεύεται να φέρουν μαζί τους βιβλία, τετράδια, σημειώσεις, διορθωτικό, κινητά τηλέφωνα, υπολογιστικές μηχανές και οποιαδήποτε άλλα ηλεκτρονικά μέσα μετάδοσης ή λήψης πληροφοριών ή επικοινωνίας.
Επιτρέπεται να έχουν στυλό μόνο ανεξίτηλης μελάνης (μαύρο ή μπλε), μολύβι, γομολάστιχα, γεωμετρικά όργανα και μπουκαλάκι με νερό ή αναψυκτικό. Το μολύβι γενικά δεν επιτρέπεται στις απαντήσεις, παρά μόνο αν το διευκρινίζουν οι οδηγίες των θεμάτων.
Οι υποψήφιοι γίνονται δεκτοί στις εξετάσεις με βασικό αποδεικτικό στοιχείο το Δελτίο εξεταζομένου και δεν είναι απαραίτητο να έχουν άλλο αποδεικτικό στοιχείο (ταυτότητα ή διαβατήριο).
Απαγορεύεται η είσοδος εντός του εξεταστικού κέντρου (κτιριακό συγκρότημα και αύλειος χώρος) οποιουδήποτε άλλου εκτός των εξεταζομένων, των μελών και λοιπού προσωπικού των οικείων επιτροπών, του βοηθητικού προσωπικού και των επιτηρητών. Εξαίρεση από την απαγόρευση αυτή επιτρέπεται μόνο στην περίπτωση παροχής έκτακτης τεχνικής ή ιατρικής βοήθειας μετά από σχετική πρόσκληση της επιτροπής. Επίσης, απαγορεύεται η γνωστοποίηση των θεμάτων σε οποιονδήποτε και με οποιονδήποτε τρόπο.
Πανελλαδικές: Οι 3 οδηγίες της τελευταίας στιγμής
Ο μαθηματικός – σύμβουλος σταδιοδρομίας Στράτος Στρατηγάκης παρουσίασε στο iefimerida.gr τις 9 βασικές οδηγίες που πρέπει να ακολουθήσουν οι υποψήφιοι πριν, κατά τη διάρκεια της εξέτασης αλλά και… μετά από αυτήν.
Οι τρεις συμβουλές του κ. Στρατηγάκη που αφορούν το διάστημα της εξέτασης και το μετά είναι οι εξής:
Την ημέρα της εξέτασης
Πηγαίνετε εγκαίρως στο σχολείο εφοδιασμένοι με τα απαραίτητα σύνεργα 2 στυλό, μολύβι, γόμα (το μπλάνκο απαγορεύεται) την ταυτότητα υποψηφίου, νερό ή χυμό. Πρέπει οπωσδήποτε να έχετε ένα ρολόι χεριού, κάτι που δεν συνηθίζετε στην καθημερινή σας ζωή, αλλά, αφού δεν επιτρέπεται το κινητό, πρέπει να έχετε κάποιο τρόπο να ελέγχετε τον χρόνο. Προσέξτε λίγο το κινητό. Δεν επιτρέπεται να το έχετε επάνω σας στη διάρκεια της εξέτασης ακόμη και κλειστό. Η ύπαρξή του πάνω σας (ακόμη και απενεργοποιημένο) αρκεί για να μηδενιστείτε.
Να έχετε πάρει ένα καλό πρωινό και μην ανοίγετε συζητήσεις με τους συμμαθητές σας για τα πιθανά θέματα. Σκεφτείτε κάτι πιο θετικό όπως για παράδειγμα το μακρύ καλοκαίρι που σας περιμένει, χωρίς καμία υποχρέωση. Το καλοκαίρι αυτό θα κρατήσει μέχρι την 1η Οκτώβρη γιατί τότε, περίπου, ξεκινούν τα μαθήματα στο Πανεπιστήμιο. Ονειρευτείτε πως θα περάσετε καλύτερα. Δεν θα έχετε ποτέ ξανά τόσο μεγάλες διακοπές. Του χρόνου, που θα είστε φοιτητές, θα έχετε εξεταστική περίοδο τον Σεπτέμβριο.
Τα θέματα έφτασαν
Διαβάστε τα προσεκτικά. Ξεκινήστε απ’ αυτά που γνωρίζετε καλύτερα. Όπως γνωρίζετε έχουν διαφορετικό βαθμό δυσκολίας. Το 4ο θέμα (στα μαθήματα που έχουν 4 θέματα) λογικά θα είναι το δυσκολότερο. Μην ξεκινήσετε απ’ αυτό. Τώρα είστε κυνηγοί… μορίων. Προσπαθείτε να συγκεντρώσετε τα περισσότερα δυνατά μόρια από τα 100 που υπάρχουν στα θέματα. Δεν προσπαθείτε να φανείτε μάγκες λύνοντας το 4ο θέμα. Το 4ο θέμα σας δίνει 25 μόρια, όσα και το πρώτο, που θεωρητικά είναι το ευκολότερο. Δεν έχει νόημα να λύσετε το 4ο και να χάσετε το πρώτο.
Αν δείτε ότι δεν ξέρετε κάποιο θέμα καλά, μην απογοητεύεστε. Μπορεί να είναι όντως πολύ δύσκολο και να μη το γνωρίζουν και οι υπόλοιποι υποψήφιοι. Μπορεί ακόμη και να είναι λάθος και να ακυρωθεί. Έχει συμβεί κι αυτό. Προσπαθήστε να γράψετε όσο καλύτερα μπορείτε. Τη στιγμή που γράφετε δεν μπορείτε να γνωρίζετε αν ο βαθμός σας θα είναι αρκετός για να πετύχετε το στόχο σας. Μην απογοητεύεστε, λοιπόν, αν δείτε ότι γράφετε χειρότερα από ό,τι ελπίζατε. Πολλές φορές κάποιοι υποψήφιοι με πολύ υψηλούς στόχους όταν αντιλαμβάνονται ότι δεν μπορούν να προσεγγίσουν το άριστα καταρρέουν και γράφουν τελικά κάτω από τη βάση. Ψυχραιμία μέχρι το τέλος και μόνο όταν ανακοινωθούν οι βάσεις θα δείτε τι καταφέρατε.
Δυστυχώς, σκοπός σας είναι να γράψετε καλύτερα από τους άλλους συνυποψηφίους σας, ώστε συγκεντρώνοντας περισσότερα μόρια απ’ αυτούς, να πετύχετε στη σχολή που σας ενδιαφέρει. Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι ένας διαγωνισμός συμπλήρωσης θέσεων και, συνεπώς, μια ανταγωνιστική διαδικασία εξ ορισμού.
Μην ασχοληθείτε με τους φίλους σας, που απεγνωσμένα ζητούν «τα φώτα σας» για να γράψουν καλά. Δυστυχώς αυτές οι εξετάσεις είναι, όπως είπαμε, ανταγωνιστικές. Μπορεί να χάσετε τη συγκέντρωσή σας, προσπαθώντας να βοηθήσετε ή, ακόμη χειρότερα, να γράψουν αυτοί καλύτερα από εσάς.
Να θυμάστε ότι έχετε περίπου 45 λεπτά για κάθε θέμα στα μαθήματα που έχουν 4 θέματα. Αν «κολλήσετε» κάπου και ο χρόνος περνάει αφήστε το προς το παρόν. Θα επανέλθετε στο τέλος, αφού γράψετε όλα τα άλλα και θα εξαντλήσετε το χρόνο που απομένει σ’ αυτό. Πόσες φορές άκουσα υποψηφίους να λένε: «έχασα 2 ώρες στο ένα θέμα που δεν μπορούσα να λύσω και τελικά δεν πρόλαβα να γράψω κι αυτά που ήξερα». Συνήθως αυτά τα γραπτά βαθμολογούνται κάτω από τη βάση.
Να είστε αναλυτικοί και επεξηγηματικοί στον τρόπο που γράφετε. Μη δημιουργήσετε την παραμικρή αμφιβολία στον διορθωτή για τις γνώσεις σας και τον αναγκάσετε να σας κόψει μόρια. Φτάνουμε στο τέλος. Γράψατε όσα θέματα γνωρίζατε, έχετε κουραστεί από την έντονη προσπάθεια, σκέφτεστε να δώσετε το γραπτό σας. Αν έχει μείνει λίγος χρόνος ξανακοιτάξτε το. Μπορεί με ένα δεύτερο «χτένισμα», να διορθώσετε κάποια μικρολάθη, που κοστίζουν σε μόρια. Μπορεί να βελτιώσετε κάποια διατύπωση, να συμπληρώσετε κάποια έλλειψη. Εξαντλήστε το χρόνο. Δεν είναι μαγκιά να τελειώσεις γρήγορα. Μαγκιά είναι να γράψεις όσο καλύτερα μπορείς.
Μετά την εξέταση
Μη δείτε τις απαντήσεις του διαγωνίσματος. Η σύγκριση ανάμεσα σ’ αυτό που βλέπετε μπροστά σας και σε αυτό που θυμάστε ότι γράψατε είναι άνιση. Μπορεί να γεμίσετε αμφιβολίες γι’ αυτά που γράψατε και να πέσει το ηθικό σας. Μας ενδιαφέρει το επόμενο μάθημα και όχι το προηγούμενο. Σκεφτείτε αυτό που μονότονα επαναλαμβάνουν όλοι οι αθλητές: «Βλέπουμε κάθε αγώνα ξεχωριστά.» Αυτή η μονότονη δήλωση δείχνει αυτό που πρέπει να κάνετε. Μην κοιτάτε πίσω, μόνο μπροστά. Σκεφτείτε το επόμενο μάθημα. Απολογισμό θα κάνετε στο τέλος των εξετάσεων.
Όλες οι προηγούμενες συμβουλές σκοπό έχουν να σας επιτρέψουν να αποδώσετε στο χαρτί τις πραγματικές σας γνώσεις. Δε γίνεται ένας μαθητής που έχει διαβάσει για 12 να γράψει 18. Γίνεται όμως να γράψει 9 ή 10 ακόμη και 12. Αν γράψετε 12 έχοντας διαβάσει για 12 έχετε πετύχει το μέγιστο δυνατό και έχετε πάει όσο καλύτερα γίνεται. Γι’ αυτό για να καταφέρετε να δείξετε στις εξετάσεις την πραγματική σας αξία, ακολουθήστε τις προηγούμενες συμβουλές. Καλή επιτυχία.
*Ο Στράτος Στρατηγάκης είναι μαθηματικός, ερευνητής και σύμβουλος σταδιοδρομίας