Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία που ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, ο κύκλος εργασιών στο λιανικό εμπόριο μειώθηκε κατά 3,8% σε ετήσια βάση τον Φεβρουάριο και κατά 9,8% σε όρους όγκου.
Η κατανομή δείχνει αδυναμία σε όλες τις κατηγορίες, συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων (μείωση κατά 11% σε ετήσια βάση σε όρους αξίας και -9,8% σε ετήσια βάση σε όρους όγκου) και των τροφίμων (-2,6% σε ετήσια βάση σε όρους αξίας, -8% σε ετήσια βάση σε όρους όγκου), σημειώνει η Wood.
Τα αποτελέσµατα αυτά υπογραµµίζουν ότι η Ελλάδα υστερεί σε σχέση µε την ανάκαµψη των δαπανών στην Ευρωζώνη συνολικά, διότι τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι, για τα αναγκαία είδη, η ζήτηση έχει ανακάµψει και, σε ορισµένες χώρες, οι δαπάνες διακριτικής ευχέρειας παρουσιάζουν δειλά σηµάδια βελτίωσης.
Η ιδιάζουσα περίπτωση της Ελλάδας λόγω Πάσχα
Η περίπτωση της Ελλάδας είναι ιδιάζουσα από πολλές απόψεις- εδώ διευκρινίζουμε τις διαφορές και τις προοπτικές. Πρώτον, η Ελλάδα δημοσιεύει στοιχεία για την κατανάλωση ένα μήνα αργότερα από άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Ετσι, ενώ, για την υπόλοιπη Ευρώπη, τα στοιχεία του Μαρτίου δημοσιεύθηκαν την περασμένη εβδομάδα, στην Ελλάδα, τα τελευταία αποτελέσματα αναφέρονται στον Φεβρουάριο και αυτός ο ένας μήνας μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά στην αντίληψη για το πού βρισκόμαστε, ιδίως δεδομένου ότι, φέτος, το Πάσχα έπεσε σε διαφορετικό μήνα σε σχέση με το 2023 (για τους Καθολικούς, ήταν τον Μάρτιο, έναντι του Απριλίου του 2023- για τους Έλληνες Ορθόδοξους, ήταν τον Μάιο αντί του Απριλίου).
Επιπλέον, οι έρευνες δείχνουν ότι οι δείκτες εμπιστοσύνης δυσκολεύονται να αυξηθούν από την άνοιξη του 2024 στην ΕΕ, παρά το γεγονός ότι το ποσοστό ανεργίας παραμένει σταθερό ή μειώνεται, και αυτό το παράδοξο είναι πιο έντονο στην Ελλάδα.
Οι καταναλωτές αναφέρουν πολύ μικρή βελτίωση του αντιλαμβανόμενου πληθωρισμού: αυτό σημαίνει ότι, παρόλο που ο μετρούμενος πληθωρισμός στην Ελλάδα ήταν 3,2% σε ετήσια βάση τον Μάρτιο, οι έρευνες δείχνουν ότι τα νοικοκυριά αισθάνονται πιθανώς τριπλάσιο ρυθμό.
Βελτίωση της οικονομικής κατάστασης των καταναλωτών τον Απρίλιο
Τον Απρίλιο πάντως, οι καταναλωτές ανέφεραν σημαντική βελτίωση της κατάστασης της οικονομίας και των αποταμιεύσεών τους, αλλά, μέχρι τον Μάρτιο, οι έρευνες ανέφεραν πολύ μικρή βελτίωση της οικονομικής τους κατάστασης και της οικονομίας συνολικά. Αυτό συμβαίνει παρά τη σταθερή μείωση της ανεργίας και τους ιστορικά χαμηλούς φόβους για μελλοντική ανεργία.
Επίσης, υπάρχει ένα μεγάλο χάσμα μεταξύ της αντίληψης που φαίνεται να υπάρχει και της πραγματικότητας για την πλειονότητα των καταναλωτών. Επιφανειακά, η αγορά εργασίας στην Ελλάδα είναι πολύ ισχυρή. Το ποσοστό ανεργίας συνεχίζει να μειώνεται κάθε μήνα, φθάνοντας στο 10,4% τον Μάρτιο, από 28% το 2013. Ο κατώτατος μισθός έχει αυξηθεί σωρευτικά κατά 41,6% από το 2018 και σήμερα ανέρχεται σε 830 ευρώ/μήνα.
Ήπια βελτίωση στην καταναλωτική πίστη
Ωστόσο, φαίνεται να υπάρχει μια ήπια βελτίωση στην καταναλωτική πίστη- σε συνδυασμό με την καταφανή αύξηση της εμπιστοσύνης που αναφέρθηκε τον Απρίλιο- και η Wood αναμένει σημαντική βελτίωση το 2ο τρίμηνο.
Μέχρι όμως να αποτυπωθούν σημαντικές βελτιώσεις στον αντιληπτό πληθωρισμό μεταξύ των νοικοκυριών, η ομαλοποίηση της κατανάλωσης φαίνεται να είναι απρόσιτη. Όσον αφορά τον αντίκτυπο στο ΑΕΠ, φαίνεται εύλογο ότι, το 1ο τρίµηνο του 24, η κατανάλωση συρρικνώθηκε σε τριµηνιαία βάση, µετά από µια ζωηρή ανάκαµψη 1,4% σε τριµηνιαία βάση σε πραγµατικούς όρους το 4ο τρίµηνο πέρυσι.
Για το ΑΕΠ, είναι δύσκολο να εκτιμηθούν οι προοπτικές επί του παρόντος, καθώς διαμορφώνεται σε μεγάλο βαθμό από τις επενδύσεις, οι οποίες είναι δυσκολότερο να παρακολουθούνται σε μηνιαία βάση. Η προηγούμενη εκτίµηση της Wood έκανε λόγο για αύξηση του πραγµατικού ΑΕΠ κατά 2,8% φέτος.