Μεγάλοι κατασκευαστές που επιμένουν (και) σε συμβατικά αυτοκίνητα, σκοπεύουν να αγοράσουν δικαιώματα ρύπων από εταιρείες όπως η Tesla.
Ασυνήθιστες συνεργασίες σχεδιάζουν αυτοκινητοβιομηχανίες ώστε να πετύχουν τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και έτσι να αποφύγουν ιλιγγιώδη πρόστιμα, σύμφωνα με δημοσιεύματα στο διεθνή Τύπο.
Οι εταιρείες που συνεχίζουν να παράγουν αυτοκίνητα με συμβατικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης και γι' αυτό θα δυσκολεύονταν να «πιάσουν» τους στόχους της ΕΕ για τις εκπομπές CO2 το 2025, αναμένεται να πληρώσουν κατασκευαστές που παράγουν 100% ηλεκτρικά, όπως η Tesla και η Polestar, για να αγοράσουν δικαώματα άνθρακα κι έτσι να μειώσουν, λογιστικά μιλώντας, τις δικές τους εκπομπές, αποφεύγοντας έτσι ιλιγγιώδη πρόστιμα.
Πρόστιμα πολλών δισ. ευρώ είναι έτοιμη να επιβάλει η ΕΕ
Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος των προστίμων που προσπαθούν να αποφύγουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες, ο CEO της Renault και πρώην επικεφαλής του Ευρωπαϊκού λόμπι αυτοκινήτου ACEA, Λούκα ντε Μέο υπολόγισε πως τα πρόστιμα αυτά για το 2025 θα μπορούσαν να φτάσουν αθροιστικά τα 15 δισ. ευρώ.
Ο επικεφαλής στην Ευρώπη της Stellantis (κατασκευάζει μεταξύ άλλων Alfa Romeo, Citroen, Fiat, Jeep, Opel, Peugeot) Ζαν-Φιλίπ Ιμπαρατό, είπε πως στόχος της εταιρείας του είναι να μην πληρώσει πρόστιμα στην ΕΕ το 2025. Για να το πετύχει αυτό με την… ορθόδοξη μέθοδο, θα πρέπει να αυξήσει τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων από το 12% στο 21%, ενώ για κάθε ποσοστιαία μονάδα του στόχου που χάσει, θα πληρώνει πρόστιμο 300 εκατ. ευρώ!
Δύο ομάδες αυτοκινητοβιομηχανιών
Οι συνεργασίες αυτές, σύμφωνα με έγγραφα της ΕΕ που επικαλείται το Reuters, φαίνεται πως γίνονται σε δύο ομάδες. Στην πρώτη ομάδα είναι η Tesla του Έλον Μασκ, με τις Stellantis, Toyota, Ford, Subaru και Mazda να εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο να την πληρώσουν για να αγοράσουν δικαιώματα άνθρακα.
Η δεύτερη ομάδα-δεξαμενή (pool) δικαιωμάτων άνθρακα δομείται γύρω από την Mercedes και φαίνεται να περιλαμβάνει την Volvo και τον κατασκευαστή ηλεκτροκίνητων οχημάτων Polestar. Η Mercedes μάλιστα, με ανακοίνωσή της, επιβεβαίωσε την συμμετοχή της σε αυτή την ομάδα.
Στον αντίποδα, οι εκπρόσωποι της Volvo αρνήθηκαν να δώσουν στη δημοσιότητα λεπτομέρειες για την εν λόγω συμφωνία και δήλωσαν πως αναμένουν ένα σημαντικό πλεόνασμα CO2 αυτή την χρονιά που μπορεί να πετύχει τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.