Στους ρυθμούς της ηλεκτροκίνησης κινείται, πλέον, όλη η Ευρώπη. Και δεν είναι μόνο ότι αποκαλούμενη «πράσινη μετάβαση» έχει καταστεί μονόδρομος, είναι επίσης ότι οι νέες προδιαγραφές ρύπων για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, φέρνουν σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς των Ευρωπαίων Κατασκευαστών, ο προτεινόμενος κανονισμός Euro 7 θα αυξήσει το κόστος κατασκευής αυτοκινήτων, φορτηγών, φορτηγών και λεωφορείων. Μια μελέτη της Frontier Economics υπολογίζει το κόστος ανά όχημα σε περίπου 2.000 ευρώ για αυτοκίνητα και φορτηγά με κινητήρα εσωτερικής καύσης και κοντά στα 12.000 ευρώ για φορτηγά ντίζελ και λεωφορεία. Αυτά τα στοιχεία είναι 4 έως 10 φορές υψηλότερα από τους υπολογισμούς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην εκτίμηση επιπτώσεων του Euro 7 (180-450 ευρώ για αυτοκίνητα και φορτηγά και 2.800 ευρώ για φορτηγά και λεωφορεία).
Η Ελλάδα «ψηφίζει» υβριδικά αυτοκίνητα
Επί του παρόντος, στην Ελλάδα η υβριδική τεχνολογία παραμένει η πιο δημοφιλής μεταξύ των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, γεγονός που πιθανόν οφείλεται στο περιορισμένο δίκτυο επαναφόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε το Pricefox, στο πρώτο τρίμηνο του έτους, οι πωλήσεις στα υβριδικά μοντέλα επέκτειναν το προβάδισμά τους έναντι άλλων τεχνολογιών φτάνοντας τα 9.177 έναντι των 6.187 την ίδια περίοδο του 2022, μία αύξηση 48%.
Αυξήθηκαν οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων ΙΧ στη χώρα μας
Ωστόσο, υπερδιπλασιάστηκαν οι πωλήσεις και στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ., την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου, αυξήθηκαν τα επιβατηγά οχήματα με πρώτη κυκλοφορία στην Ελλάδα κατά 24% το 2023 έναντι του 2022. Τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα επωφελήθηκαν από αυτήν την αύξηση των νέων αυτοκινήτων στον ελληνικό στόλο, καθώς αύξησαν το μερίδιο τους στην αγορά κατά 4,7 ποσοστιαίες μονάδες.
Συνολικά στην Ευρώπη, η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων σημειώνει εκθετική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια με τις πωλήσεις να ξεπερνούν τα 10 εκατομμύρια το 2022. Το 14% όλων των νέων αυτοκινήτων που πουλήθηκαν ήταν ηλεκτρικά το 2022, από περίπου 9% το 2021 και λιγότερο από 5% το 2020. Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat και της ΕΛΣΤΑΤ, που επεξεργάστηκε το Pricefox, το 2023 εκτιμάται ότι θα σπάσει νέο ρεκόρ πωλήσεων στα παντός είδους ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Ευρώπη: Αύξηση 25% στις πωλήσεις ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων
Στην Ευρώπη, τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά μετά την Κίνα, οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων αυξήθηκαν το 1ο τρίμηνο του 2023 κατά 25% φτάνοντας σχεδόν τις 1,2 εκατομμύρια πωλήσεις. Ίδιο ρυθμό ανάπτυξης κατέγραψε και η παγκόσμια αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων (25%). Επί του παρόντος, αναμένουμε να δούμε 14 εκατομμύρια πωλήσεις μέχρι το τέλος του 2023, που αντιπροσωπεύουν ετήσια αύξηση 35%, με τις νέες αγορές να επιταχύνονται το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους. Ως αποτέλεσμα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα μπορούσαν να αντιπροσωπεύουν το 18% των συνολικών πωλήσεων των αυτοκινήτων το 2023.
Όλες οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ηπείρου σημείωσαν αύξηση το 2023 σε σχέση με το 2022 στην αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων εκτός από την Δανία, τη Φινλανδία και τη Σουηδία. Η κορυφαία χώρα με το μεγαλύτερο αριθμό πωλήσεων ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων το πρώτο τρίμηνο του 2023 ήταν η Γαλλία με 206.433 πωλήσεις η οποία ξεπέρασε οριακά τη Γερμανία (203.077), τον περσινό πρωταθλητή. Ακολουθεί πολύ κοντά το Ηνωμένο Βασίλειο με 194.402 πωλήσεις και η Ιταλία με 172.366. Στη Βουλγαρία και τη Λετονία σημειώθηκαν οι λιγότερες πωλήσεις, 652 και 1.515 αντιστοίχως. Η Ελλάδα κατέγραψε 12.543 νέες πωλήσεις το πρώτο τρίμηνο του 2023.
Η Δανία κατέγραψε οριακή μείωση πωλήσεων ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, αν και οι συνολικές πωλήσεις νέων αυτοκινήτων αυξήθηκαν 17%. Οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στη Φινλανδία έπεσε κατά 13% και τη Σουηδία κατά 20%, αλλά σε αυτές τις χώρες παρατηρήθηκε μείωση και των συνολικών πωλήσεων κατά 3,5% και 9,2% αντιστοίχως.
Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία ετήσια αύξηση κατέγραψαν η Σλοβενία και η Πορτογαλία με 77% και 76% αντίστοιχα και η Βουλγαρία με 72%. Η Ελλάδα είχε τη δέκατη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση στο 43%.