«Τα μηνύματα από τις δύο πρώτες ημέρες λειτουργίας της εστίασης είναι ενθαρρυντικά», σχολίασε ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, Γιώργος Καββαθάς.
«Πήγαμε ιδιαίτερα καλά σε περιοχές που είναι κοντά στη θάλασσα. Εκεί είχαμε μεγάλη παρουσία πελατών, αλλά και σε άλλες περιοχές με πληρότητα περίπου στο 60%», είπε ο κ. Καββαθάς σε συνέντευξη που έδωσε στο Πρώτο Πρόγραμμα της ΕΡΤ, μιλώντας για το άνοιγμα της εστίασης.
Σχολίασε επίσης το γεγονός ότι πολλοί επιχειρηματίες επέλεξαν να καθυστερήσουν το άνοιγμα των μαγαζιών τους, λόγω έλλειψης εφοδιασμού και ρευστότητας, «θεωρώ ότι ένα μεγάλο ποσοστό της τάξεως του 20% δεν έχει ανοίξει λόγω έλλειψης εξωτερικών χώρων».
Μέχρι 10 Μαίου θα ανοίξει η πλατφόρμα
Ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ αναφέρθηκε και στην οικονομική ενίσχυση που θα λάβει ο χώρος της εστίασης από το υπουργείο Ανάπτυξης λέγοντας, «είναι μία σημαντική ανάσα τα 330 εκ. ευρώ». Η εν λόγω πλατφόρμα θα ανοίξει το αργότερο μέχρι τις 10 Μάιου, ενώ η εκταμίευση αναμένεται να γίνει μέχρι τέλος του μήνα. «Η ενίσχυση αυτή θα βοηθήσει ιδιαίτερα επιχειρήσεις που δεν έχουν ταμειακά διαθέσιμα», τόνισε ο κ. Καββαθάς.
Ερωτηθείς ο πρόεδρος για την απαγόρευση μουσικής υπογράμμισε πως, «είναι ένα κομμάτι των επιχειρήσεών μας και αυτό δημιουργεί προβλήματα στη βιωσιμότητα μας. Ελπίζω να λυθεί και αυτό την επόμενη εβδομάδα».
Κορκίδης: Η πασχαλινή αγορά ήταν μειωμένη κατά 30% σύμφωνα και με τα πρώτα στοιχεία
Όπως αναφέρεται στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης σε άρθρο του σημειώνει ότι, όπως εκτιμάται, μέχρι σήμερα το εμπόριο έχασε 10 δισ. ευρώ, ενώ η εστίαση 4 δισ. ευρώ αλλά τώρα πρέπει να κοιτάξουμε μπροστά ώστε να κερδίσουμε το μεγάλο στοίχημα του τουρισμού για να μην χαθούν, άλλα 15 δις ευρώ φέτος.
Επίσης υπογραμμίζει ότι αν και από τη Μεγάλη Τετάρτη που καταβλήθηκε το δώρο του Πάσχα σε 1,2 εκατ. εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα, παρατηρήθηκε αισθητή διαφορά στη ζήτηση επί τρεις μέρες και μια ικανοποιητική αύξηση των πωλήσεων στην αγορά ωστόσο, οι εποχικές πωλήσεις συγκριτικά με το 2019 και το 1,5 δισ. ευρώ που συνήθως κυμαίνεται ο τζίρος της πασχαλινής αγοράς τα τελευταία 10 χρόνια, πριν το 2020, ήταν μειωμένες κατά 30% σύμφωνα και με τα πρώτα στοιχεία.
Αναλυτικά στο άρθρο αναφέρει τα εξής:
Η «Μεγάλη Εβδομάδα» και τέταρτη κατά σειρά επαναλειτουργίας του λιανεμπορίου ήταν η πιο δραστήρια σε αγοραστική κίνηση, με τη χρήση βεβαίως των δύο μεθόδων αγορών του click in και click away. Από τη Μεγάλη Τετάρτη που καταβλήθηκε το δώρο του Πάσχα σε 1,2 εκατ. εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα, παρατηρήθηκε αισθητή διαφορά στη ζήτηση επί τρεις μέρες και μια ικανοποιητική αύξηση των πωλήσεων στην αγορά. 'Αλλο ένα χαρακτηριστικό στοιχείο της Μεγάλης Εβδομάδας ήταν ο υπερδιπλασιασμός του μέσου όρου της ημερήσιας επισκεψιμότητας πελατών στα εμπορικά καταστήματα από πέντε σε άνω των δέκα. Οι ελκυστικές τιμές και γενναίες προσφορές προς τους καταναλωτές ήταν το καλύτερο πασχαλινό δώρο από τους εμπόρους στους πελάτες τους για να ανταποκριθούν στις οικογενειακές και κοινωνικές υποχρεώσεις των ημερών.
Οι περιορισμοί των «κλικ αγορών» έχουν κουράσει εμπόρους και καταναλωτές, με αποτέλεσμα οι εποχικές πωλήσεις να έχουν καθηλωθεί σε χαμηλά επίπεδα, αλλά σίγουρα σε πολύ υψηλότερα επίπεδα από πέρυσι, που η μόνη διέξοδος για αγορές στο αυστηρό lockdown ήταν το διαδίκτυο. Οι εποχικές πωλήσεις συγκριτικά με το 2019 και το 1,5 δισ. ευρώ που συνήθως κυμαίνεται ο τζίρος της πασχαλινής αγοράς τα τελευταία 10 χρόνια, πριν το 2020, ήταν μειωμένες κατά 30% σύμφωνα και με τα πρώτα στοιχεία.
Οι απώλειες του λιανεμπορίου τις περιόδους των lockdown είχε ως αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις λιανικής να αντιμετωπίζουν σοβαρή έλλειψη ρευστότητας, εκ των οποίων 1 στις 2 να έχουν ταμειακά διαθέσιμα για ένα μόλις μήνα, γι αυτό η Επιστρεπτέα 7 και οι εισπράξεις από τη πασχαλινή αγορά ήταν μια σημαντική ανάσα. Ας μην ξεχνάμε πως οι απώλειες στο κύκλο εργασιών των επιχειρήσεων το α' τετράμηνο του 2021 συνέχισαν να είναι μεγάλες και υπολογίζονται κοντά στα 9 δις ευρώ, εάν κρίνουμε από τα στοιχεία των 4,8 δισ. ευρώ του α' διμήνου. Οι «μισάνοικτες» επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου έχασαν σε μηνιαία βάση κατά μέσο όρο το 30%, του τζίρου τους, ενώ οι επιχειρήσεις σε αναστολή λειτουργίας το 48% των εποχικών τους εσόδων.
Οι τεράστιες απώλειες τζίρου των 42 δις ευρώ του 2020, δεν μπορούν να ανακτηθούν και των 9 δισ. ευρώ του 2021 επίσης δεν μπορούν να αναπληρωθούν, αλλά τουλάχιστον μπορούν να σταματήσουν εδώ. Μέχρι σήμερα εκτιμάται πως το εμπόριο έχασε 10 δισ. ευρώ, ενώ η εστίαση 4 δισ. ευρώ και πρέπει να συνειδητοποιήσουμε πως αυτά χάθηκαν οριστικά. Τώρα πρέπει να κοιτάξουμε μπροστά ώστε να κερδίσουμε το μεγάλο στοίχημα του τουρισμού για να μην χαθούν, άλλα 15 δισ. ευρώ φέτος. Μετά την Ανάσταση της Ορθοδοξίας, η «Ανάσταση» της επόμενης μέρας της πανδημίας, που θέλουμε να δούμε είναι κοντά και θα επιδιώξουμε να τη διαχειριστούμε με την αξιοποίηση των μέτρων στήριξης και τις απαραίτητες «φοροανάσες» σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Τα πασχαλινά μέτρα που ανακοινώθηκαν διατηρούν τις ελπίδες μας για μία μεταπασχαλινή επιστροφή στην κανονικότητα, χωρίς άλλους περιορισμούς. Οι επιχειρήσεις αναμένουν πλέον το καθολικό άνοιγμα του εμπορίου, μετά και το άνοιγμα της εστίασης από τις 3 Μαΐου, αλλά και του τουρισμού στις 15 Μαίου, που θα ενεργοποιήσει όλες τις προϋποθέσεις για να μας οδηγήσουν στο «καλοκαίρι» της οικονομίας μας. Το ζητούμενο μετά το Πάσχα είναι να λειτουργήσουν όλες οι οικονομικές δραστηριότητες κανονικά με την ασφάλεια του εμβολιασμού και της αυτοδιάγνωσης, ώστε να σταματήσει η «αιμορραγία» της οικονομίας και βεβαίως με αφετηρία τον πασχαλινό τζίρο του εμπορίου και το άνοιγμα της εστίασης να οδηγηθεί η αγορά στην δική της οικονομική ανάσταση.