Σε κατάσταση συναγερμού παραμένουν τα συναρμόδια υπουργεία, καθώς αν και η ένταση των ανατιμήσεων στα τρόφιμα έχει αμβλυνθεί, απέχει πολύ από τα προσδοκώμενα.
Οι πρώτες εκτιμήσεις της Eurostat για τον πληθωρισμό του Οκτωβρίου προσφέρονται για διπλή ανάγνωση. Τα καλά νέα είναι ότι τόσο ο γενικός δείκτης στην Ευρωζώνη, όσο και ο δείκτης των τροφίμων- ποτών- καπνικών επιβραδύνουν. Τα κακά νέα είναι ότι ο ρυθμός επιβράδυνσης είναι αργός κι έχει διακυμάνσεις από μήνα σε μήνα, ενισχύοντας έτσι τη θέση των «γερακιών» της ΕΚΤ που κρατάνε ανοικτή την πόρτα και για άλλες αυξήσεις επιτοκίων, αποκρούοντας ταυτόχρονα τις πιέσεις για μειώσεις από την ερχόμενη Άνοιξη.
Ηχηρό είναι το «καμπανάκι» από τις πρώτες μετρήσεις για το ΑΕΠ της Ευρωζώνης, που μειώθηκε κατά 0,1% κατά το τρίτο τρίμηνο, σε σχέση με το δεύτερο τρίμηνο και προφανώς η εκρηκτική άνοδος του κόστους του χρήματος έχει σημαντικό μερίδιο σε αυτήν την εικόνα.
Τα πρώτα στοιχεία για τον Οκτώβριο δείχνουν ότι στο σύνολο της Ευρωζώνης ο πληθωρισμός «έτρεξε» με 2,9% από 4,3% το Σεπτέμβριο, ενώ τρόφιμα, αλκοόλ, καπνός «έτρεξαν» με 7,5% από 8,8%. Σημειωτέον ότι ο δείκτης της Ενέργειας εμφανίζεται 11,1% χαμηλότερα από πέρσι, αλλά προφανώς δεν έχουν ενσωματωθεί ακόμα οι αναταράξεις από την κρίση στη Μέση Ανατολή.
Περνώντας στα δικά μας, οι πρώτες μετρήσεις ενισχύουν τον προβληματισμό, καθώς τόσο ο γενικός δείκτης, όσο και ο «ευαίσθητος» δείκτης, που συμπεριλαμβάνει τα τρόφιμα, σήκωσαν κεφάλι τον Οκτώβριο.
Ειδικότερα, ο πληθωρισμός κατά Eurostat επιτάχυνε στο 3,9% από 2,4% το Σεπτέμβριο. Σημειωτέτον ότι εκτός από εμάς, μόνο στην Εσθονία (5% από 3,9%) και στην Ισπανία (3,5% από 3,3%) καταγράφεται επιτάχυνση του πληθωρισμού. Όσον αφορά στα Τρόφιμα, αλκοόλ, καπνός, ο δείκτης «έτρεξε» με 9,3% από 8,2% το Σεπτέμβριο.
Άκρως διαφωτιστικά για την καταναλωτική συμπεριφορά και τους κινδύνους που εγκυμονούν οι επίμονες ανατιμήσεις στα τρόφιμα, είναι τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τις λιανικές πωλήσεις τον Αύγουστο.
Μειώθηκε ο όγκος των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ
Ο τζίρος των super markets τον Αύγουστο σημείωσε αύξηση 7,3% αλλά ο όγκος των πωλήσεων ήταν μειωμένος κατά 3%. Τι σημαίνει αυτό; Αγοράσαμε λιγότερα αλλά πολύ πιο ακριβά. Αν λάβει, μάλιστα, κανείς υπόψιν ότι ο μεγάλος όγκος των ξένων επισκεπτών τον Αύγουστο θα έπρεπε να αμβλύνει αυτήν την εικόνα, τότε η καθημερινότητα των Ελλήνων καταναλωτών μπορεί να είναι χειρότερη.
Πτώση πωλήσεων καταγράφηκε, επίσης, σε καύσιμα (3,2%), καλλυντικά και φάρμακα (4,8%), ηλεκτρικά είδη- έπιπλα (8,5%), e-shops (9,9%). Αύξηση πωλήσεων κατά 18,2% καταγράφηκε στα πολυκαταστήματα λόγω των θερινών εκπτώσεων.