Την ενίσχυση της συνδεσιμότητας των μεταφορών και της ανθεκτικότητας των υποδομών που ισχυροποιούν τον γεωπολιτικό και οικονομικό ρόλο της Ελλάδας, επισημαίνει ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας.
Προτεραιότητες και πολιτικές του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που παρέχουν την ώθηση για τη διαμόρφωση ενός πιο ανθεκτικού οικονομικού τοπίου, την επίτευξη υψηλής και βιώσιμης ανάπτυξης, τη δημιουργία περισσότερων νέων θέσεων εργασίας και την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής, παρουσίασε, χθες, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας, στο ετήσιο Επενδυτικό Συνέδριο της Capital Link για την Ελλάδα, με τίτλο «26th Annual Capital Link Invest in Greece Forum», που πραγματοποιείται στη Νέα Υόρκη.
Κατά την τοποθέτησή του, ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε σε οκτώ προτεραιότητες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που ενισχύουν τη συνδεσιμότητα των μεταφορών και την ανθεκτικότητα των υποδομών, με στόχο την ισχυροποίηση του περιφερειακού, γεωπολιτικού και οικονομικού ρόλου της Ελλάδας.
Αυτές είναι:
1. Η υλοποίηση πολλών έργων μεγάλης κλίμακας σε όλη τη χώρα.
2. Η υλοποίηση μεγάλων αντιπλημμυρικών και αρδευτικών έργων.
3. Η συντήρηση των υφιστάμενων έργων υποδομής.
4. Η μεταρρύθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου.
5. Η ανανέωση του στόλου των αστικών λεωφορείων.
6. Η προώθηση της ηλεκτροκίνησης.
7. Η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας στην επικράτεια.
8. Η εξεύρεση κονδυλίων για την υλοποίηση όλων των παραπάνω έργων.
Ακολουθεί η ανεπίσημη μετάφραση της ομιλίας του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα στα ελληνικά και η ομιλία του στα Αγγλικά:
Το 26ο Annual Capital Link Forum αποτελεί μία μοναδική εκδήλωση κύρους, που λαμβάνει χώρα σε μια περίοδο που η ελληνική οικονομία αναβαθμίζεται, δυναμώνει και επιδεικνύει αξιοσημείωτη αντοχή.
Πρόκειται για ένα επίτευγμα που οφείλεται πρωτίστως στις μακροχρόνιες θυσίες της ελληνικής κοινωνίας, σε συνδυασμό με τη συνετή δημοσιονομική πολιτική που εφαρμόζεται τα τελευταία πέντε χρόνια, την επιτυχή διαχείριση αλλεπάλληλων εξωτερικών κρίσεων, καθώς και την πολιτική σταθερότητα.
Ωστόσο, παρά τις θετικές προβλέψεις και τις ευοίωνες προοπτικές της ελληνικής οικονομίας, θα πρέπει να παραμείνουμε συνετοί και προνοητικοί στις αποφάσεις μας, καθώς το ευρύτερο περιβάλλον δείχνει σημάδια αστάθειας και αβεβαιότητας.
Στο πλαίσιο αυτό, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια ενίσχυσης της συνδεσιμότητας στις μεταφορές και της ανθεκτικότητας στις υποδομές, με στόχο να συμβάλει τελικά στην ισχυροποίηση του περιφερειακού, γεωπολιτικού και οικονομικού ρόλου της Ελλάδας.
Η στρατηγική μας βασίζεται στις παρακάτω προτεραιότητες:
1η Προτεραιότητα: Υλοποίηση πολλών έργων μεγάλης κλίμακας σε όλη τη χώρα.
Το 2024 ολοκληρώσαμε, με την πολύτιμη συμβολή του ιδιωτικού τομέα, και παραδώσαμε στην κυκλοφορία την οδική σύνδεση από το Άκτιο μέχρι την Αμβρακία, τον κύριο οδικό άξονα της Λέσβου, και ένα σημαντικό τμήμα του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας, Ε65.
Επιπλέον, υπογράφηκε η νέα Σύμβαση Παραχώρησης της Αττικής Οδού και ο αυτοκινητόδρομος συνεχίζει να λειτουργεί, απρόσκοπτα, υπό τον νέο Παραχωρησιούχο.
Και, τέλος, τέθηκε σε λειτουργία το Μετρό Θεσσαλονίκης, το πιο εμβληματικό αστικό έργο της τελευταίας δεκαετίας.
Η Θεσσαλονίκη ενδυναμώνεται, γίνεται πιο ελκυστική, ενισχύει την αυτοπεποίθησή της.
Η επέκταση του Μετρό στην Καλαμαριά προχωράει και θα ολοκληρωθεί σε ένα χρόνο από τώρα.
Ο αυτοκινητόδρομος Πατρών – Πύργου θα ολοκληρωθεί επίσης το 2025.
Με γοργούς ρυθμούς υλοποιείται η κατασκευή του Flyover στη Θεσσαλονίκη.
Την επόμενη εβδομάδα θα υπογραφεί η σύμβαση για τον οδικό άξονα από τα Ιωάννινα έως την Κακαβιά.
Το ποσοστό ολοκλήρωσης του νέου αεροδρομίου Καστελλίου είναι 40%.
Και προχωρά η κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης.
Πράγματι, οι εργασίες έχουν ξεκινήσει, οι μελέτες εκπονούνται, οι διαδικασίες απαλλοτριώσεων προχωρούν και τα συμβατικά έγγραφα για το κύριο υποέργο Χανιά – Ηράκλειο θα οριστικοποιηθούν τις επόμενες 50 ημέρες.
2η Προτεραιότητα: Υλοποίηση μεγάλων αντιπλημμυρικών και αρδευτικών έργων.
Το 2024 υπογράψαμε συμβάσεις ή προκηρύξαμε διαγωνισμούς για φράγματα και αντιπλημμυρικά έργα σε Μεσσηνία, Αιτωλοακαρνανία, Λέσβο, Ρέθυμνο και Αττική.
Επίσης, υπογράψαμε συμβάσεις και ολοκληρώσαμε αρδευτικά έργα σε Αργολίδα, Ημαθία, Φθιώτιδα, Χαλκιδική, Σέρρες, Καστοριά, Λάρισα, Τρίκαλα, Μαγνησία και Κορινθία.
3η Προτεραιότητα: Συντήρηση υφιστάμενων έργων υποδομής.
Μέσω του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος υλοποιείται το έργο «Έξυπνες Γέφυρες», με στόχο την αναβάθμιση οδικών γεφυρών σε όλες τις περιοχές της χώρας, καθώς και 100 σιδηροδρομικών γεφυρών, με καινοτόμες μεθόδους και σύγχρονα εργαλεία.
Ταυτόχρονα, τις επόμενες δύο ημέρες, προχωράμε στην αποκατάσταση των ζημιών στο οδικό δίκτυο που επλήγη από την καταιγίδα Daniel, διασφαλίζοντας λειτουργικότητα, ασφάλεια και κλιματική ανθεκτικότητα, με παρεμβάσεις σε τουλάχιστον 200 σημεία, 2.100 χλμ. του περιφερειακού οδικού δικτύου, έξι νομών.
4η Προτεραιότητα: Μεταρρύθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου.
Σιδηρόδρομος που έχει μακροχρόνιες συσσωρευμένες ελλείψεις και ασυνέπειες.
Για την αντιμετώπισή τους απαιτείται συστηματική, επίμονη και μακροχρόνια προσπάθεια.
Προχωράμε προς τη σωστή κατεύθυνση.
- Ένα σχέδιο δράσης για την ασφάλεια και τη διαλειτουργικότητα των σιδηροδρόμων, που συμφωνήθηκε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έχει αρχίσει να εφαρμόζεται.
- Η Οργανωτική Μεταρρύθμιση του Σιδηροδρομικού Τομέα, με νέο, ενιαίο, σύγχρονο δημόσιο φορέα, που αναλαμβάνει πλήρως τον ρόλο, τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες του Διαχειριστή της Σιδηροδρομικής Υποδομής, βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση και η ψήφιση του νόμου αναμένεται μέχρι το τέλος του έτους.
- Υπεγράφη σύμβαση με την ΕΤΕπ, τον περασμένο Οκτώβριο, για την προετοιμασία της Σιδηροδρομικής Στρατηγικής και του Πολυετούς Επενδυτικού Προγράμματος.
- Τέλος, εγκαινιάζουμε τη συμμετοχή της Ελλάδας στους νέους σιδηροδρομικούς διαδρόμους, όπως το «3 SEAS», δηλαδή «Βαλτική Θάλασσα – Μαύρη Θάλασσα – Αιγαίο Πέλαγος», καθώς και «Δυτικά Βαλκάνια – Ανατολική Μεσόγειος».
Προς αυτή την κατεύθυνση, έχουμε απορροφήσει, για πρώτη φορά τις τελευταίες δεκαετίες, 1,5 δισ. ευρώ για:
- την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου της Κεντρικής Ελλάδας,
- την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής στη Μακεδονία,
- την κατασκευή νέας, μονής γραμμής που συνδέει το λιμάνι της Καβάλας με το σιδηροδρομικό δίκτυο,
- και την αναβάθμιση του προαστιακού σιδηροδρόμου Δυτικής Αττικής και Δυτικής Θεσσαλονίκης.
5η Προτεραιότητα: Ανανέωση του στόλου των αστικών λεωφορείων.
Ήδη, 270 νέα οχήματα, κυρίως ηλεκτρικά λεωφορεία, κυκλοφορούν στην Αθήνα, ενώ αναμένονται συνολικά 950 έως τον Ιούλιο του 2025.
Επιπλέον, έχει προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός για την προμήθεια περισσότερων λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.
6η Προτεραιότητα: Προώθηση της ηλεκτροκίνησης.
Σε εξέλιξη βρίσκονται 4 σχετικά – πιο ευέλικτα τον τελευταίο χρόνο – προγράμματα, με σημαντικές επιδοτήσεις για ιδιώτες και επιχειρήσεις.
Ήδη, η συνολική επιδότηση για την αγορά 19.000 οχημάτων τα τελευταία 2 χρόνια ανέρχεται σε 52 εκατ. ευρώ.
Ταυτόχρονα, τα δημόσια διαθέσιμα σημεία φόρτισης, από 73 το 2019, αυξάνονται πλέον στα 6.700.
Επιπλέον, το Υπουργείο δίνει ιδιαίτερη έμφαση στον αειφόρο σχεδιασμό των συγκοινωνιακών συστημάτων, εισάγοντας – μεταξύ άλλων – Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, ως κύριο εργαλείο σχεδιασμού για τους δήμους και τις περιφερειακές αρχές.
7η Προτεραιότητα: Ενίσχυση της οδικής ασφάλειας στην επικράτεια
Μεταξύ άλλων πρωτοβουλιών:
· εκσυγχρονίζουμε το πλαίσιο κυρώσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας,
· ιδρύσαμε το Εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας,
· και δρομολογούμε την ψηφιακή καταγραφή των παραβάσεων και την αποτελεσματική είσπραξη των προστίμων.
8η Προτεραιότητα: Εξεύρεση κονδυλίων για την υλοποίηση όλων των παραπάνω έργων.
Σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, βρίσκονται σε εξέλιξη σχετικές πρωτοβουλίες για τον εξεύρεση και την εξασφάλιση πηγών χρηματοδότησης και χρηματοδοτικών μέσων.
Αυτό περιλαμβάνει την αξιοποίηση εθνικών και ευρωπαϊκών κονδυλίων, με τη συμμετοχή και τη συμβολή του ιδιωτικού τομέα, μέσω παραχωρήσεων και Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα.
Αυτά είναι:
- Τα κεφάλαια που προέρχονται τόσο από το εθνικό όσο και από το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος της νέας προγραμματικής περιόδου.
- Το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, μέσω της υφιστάμενης κατανομής κονδυλίων και της ανακατανομής των διαθέσιμων πόρων.
- Το Ταμείο Αλληλεγγύης της ΕΕ, για την αποκατάσταση ζημιών στις πληγείσες – από φυσικές καταστροφές – περιοχές.
- Το «Συνδέοντας την Ευρώπη» (Connecting Europe Facility), ειδικά για την αναδιάρθρωση και τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου.
· Η δανειοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την Τράπεζα Ανάπτυξης του Συμβουλίου της Ευρώπης.
· Η χρηματοδότηση από έναν πολύ πιο υγιή και σταθερό – τα τελευταία πέντε χρόνια – τραπεζικό τομέα, τόσο στον ενεργητικό όσο και στον παθητικό του ισολογισμού του.
· Και, φυσικά, η αξιοποίηση του δημοσιονομικού χώρου, που δημιουργείται σταθερά την τελευταία πενταετία, στον Κρατικό Προϋπολογισμό.
Μοιράστηκα μαζί σας κάποιες προτεραιότητες και πολιτικές του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Αυτά παρέχουν την ώθηση για τη διαμόρφωση ενός πιο ανθεκτικού οικονομικού τοπίου, για την επίτευξη υψηλής και βιώσιμης ανάπτυξης, για τη δημιουργία περισσότερων νέων θέσεων εργασίας και για την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.
Ακολουθεί η ομιλία του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών στα Αγγλικά:
I would like to thank Mr. and Ms. Bornozis for giving me the chance to make the Keynote Address at the 26th Annual Capital Link Forum.
A unique, prestigious event, that takes place at a time that the Greek economy is being upgraded, becomes stronger and shows remarkable resilience.
This is an achievement primarily due to the long-lasting sacrifices of the Greek society, combined with the prudent fiscal policy implemented over the last five years, the successful management of consecutive external crises, as well as the political stability.
However, despite the positive outlook and the promising prospects of the Greek economy, we should remain cautious and proactive on our decisions, as the wider environment shows signs of instability and uncertainty.
In this context, the political leadership of the Ministry of Infrastructure and Transport has embarked on an effort to enhance connectivity in transport and resilience in infrastructure, aiming ultimately to contribute to levering Greece’s regional, geopolitical and economic role.
Our strategy is based on priorities:
1st Priority: Implementing many large-scale projects throughout the country.
In 2024, we completed, with the valuable contribution of the private sector, and handed over to traffic the road connection from Aktio to Amvrakia, the main road axis in Lesbos, and a significant section of the Central Greece highway, E-65.
Moreover, the new Attica Highway Concession Agreement was signed and the highway continues to operate, uninterruptedly, under the new Concessionaire.
And, finally, the Thessaloniki Metro, the most emblematic urban project over the last decade, has been put into operation.
Thessaloniki is getting stronger, is becoming more attractive, is boosting its self-confidence.
Moving forward, the expansion to Kalamaria will be completed in a year from now.
The Patra – Pyrgos highway will be completed also in 2025.
The construction of Thessaloniki Flyover is carried out at a rapid pace.
The contract for the road axis from Ioannina to Kakavia will be signed next week.
The new Kastelli Airport completion ratio is 40%.
And the construction of the Cretan Northern Highway is advancing.
Indeed, works have started, studies are carried out, expropriation procedures are progressing, and the Contract Documents for the main subproject Chania – Irakleio will be finalized over the next 50 days.
2nd Priority: Implementing major flood-prevention and irrigation projects.
Indeed, in 2024, we signed contracts or we announced tenders for dams and flood-prevention projects in Messinia, Aitoloakarnania, Lesvo, Rethymno and Attica.
Moreover, we signed contracts and we completed irrigation projects in Argolida, Imathia, Fthiotida, Chalkidiki, Serres, Kastoria, Larisa, Trikala, Magnisia and Korinthia.
3rd Priority: Maintaining existing infrastructure projects.
Through the Technical Chamber of Greece, the "Smart Bridges" project is implemented, with the aim of upgrading road bridges in all regions, as well as 100 railway bridges, with innovative methods and modern tools.
At the same time, over the following couple of days, we move forward with the restoration of the damage to the road network affected by storm Daniel, ensuring functionality, safety and climate resilience, with interventions of at least 200 locations on 2,100 km of the regional road network, in 6 prefectures.
4th Priority: Reforming the Greek railway.
Railway which has long-lasting accumulated deficiencies and inconsistencies.
To address them, systematic, persistent and long-term effort is required.
We are moving in the right direction.
· An Action Plan on Railway Safety and Interoperability, agreed with the European Commission, has started being implemented.
· The Organisational Reform of the Railway Sector, with a new, single, modern public entity, fully assuming the role, obligations and responsibilities of the Railway Infrastructure Manager, is on public consultation, and the law enactment is expected by the end of the year.
· A contract was signed with EIB, last October, for the preparation of the Railway Strategy and the Multiannual Investment Program.
· Finally, we are launching Greece's participation in the new railway Corridors, such as the “3 Seas”, namely the "Baltic Sea - Black Sea - Aegean Sea", as well as the “Western Balkans - Eastern Mediterranean”.
Towards that direction, we have absorbed, for the first time over the last decades, 1.5 bn euros, for:
· the restoration of the railway network of Central Greece,
· the upgrade of the railway line in Macedonia,
· the construction of a new single line connecting the port of Kavala with the rail network,
· and the upgrade of the sub-urban railway of West Attica and West Thessaloniki.
5th Priority: Renewing the public bus fleet.
Already, 270 new vehicles, mainly electric buses, are circulating in Athens, expecting a total number of 950 by July 2025.
Additionally, a new tender for the supply of more anti-pollution technology buses has been launched.
6th Priority: Promoting electro-mobility.
4 relevant – more flexible over the last year – programs are in progress, with significant subsidies for individuals and companies.
Already, the total subsidy for the purchase of 19,000 vehicles over the last 2 years amounts to 52 mn euros.
At the same time, the publicly available charging points, from 73 in 2019, are now rising to 6,700.
Moreover, the Ministry places particular emphasis on the sustainable planning of transportation systems, by introducing – among others – Sustainable Urban Mobility Plans, as the main planning tool for municipalities and regional authorities.
7th Priority: Enhancing the road safety nationwide.
Among other initiatives:
· we are modernizing the sanctions framework of the Road Traffic Code,
· we established the National Road Safety Observatory,
· and we are launching digital recording of violations and the effective collection of fines.
8th Priority: Allocating funds for the implementation of all the above projects.
In close coordination with the Ministry of National Economy and Finance, relevant initiatives are underway to identify and secure funding sources and financial instruments.
This involves leveraging national and European funds, with the involvement and contribution of the private sector, through concessions and Public-Private Partnerships.
These are:
· The funds coming from both the national and co-financed leg of the new programming period.
· The Recovery and Resilience Fund, through the existing allocation of funds and the redistribution of available sources.
· The EU Solidarity Fund, for the restoration of damages in the affected – from natural disasters – areas.
· The "Connecting Europe Facility", specifically for the restructuring and modernization of the railway network.
· Lending from the European Investment Bank and the Council of Europe Development Bank.
· Funding from a much healthier and more stable – over the last five years – banking sector, both on the asset and liability side of its balance sheet.
· And, of course, leveraging the fiscal space, steadily created over the last five years, in the State Budget.
I shared with you some priorities and policies of the Ministry of Infrastructure and Transport.
These provide the impetus to form a more resilient economic landscape, to achieve high and sustainable growth, to create more new jobs and to enhance social cohesion.