Το σχέδιο για τη φοροδιαφυγή: Αλλαγές σε φορολογικές διαδικασίες -Πρόστιμα και έλεγχοι για να κλείσουν οι «τρύπες» - iefimerida.gr

Το σχέδιο για τη φοροδιαφυγή: Αλλαγές σε φορολογικές διαδικασίες -Πρόστιμα και έλεγχοι για να κλείσουν οι «τρύπες»

Φοροδιαφυγή στον κλάδο των ελεύθερων επαγγελματιών
Φοροδιαφυγή στον κλάδο των ελεύθερων επαγγελματιών / Φωτογραφία: INTIMENEWS
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΠΟΥΣ
Γιώργος Παππούς

Αλλαγές σε φορολογικές διαδικασίες- πρόστιμα και έλεγχοι για να κλείσουν οι «τρύπες»- Τι θα ισχύσει με τα κίνητρα για αποδείξεις και... appodixi

Το Σεπτέμβριο θα ληφθούν οι πρώτες αποφάσεις για το πώς θα περιοριστεί το «πάρτι» της φοροδιαφυγής και είναι πιθανό να δούμε ένα ξεχωριστό νομοσχέδιο με τις σχετικές νομοθετικές παρεμβάσεις.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η μάχη κατά της φοροδιαφυγής θα εξελιχθεί σε 5 πεδία: 

  1. Εκσυγχρονισμός του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας. Το ΥΠΕΘΟ σε συνεργασία με ειδική ομάδα εργασίας της ΑΑΔΕ έχει ξεκινήσει την καταγραφή των διατάξεων, οι οποίες εκτός του ότι προσθέτουν αχρείαστα γραφειοκρατικά βάρη για επιχειρήσεις κι επαγγελματίες, διευκολύνουν τη φοροδιαφυγή 
  2. Εντοπισμός και καταγραφή του πραγματικού τζίρου επιχειρήσεων- επαγγελματιών. Ένα από τα “κλειδιά” είναι η υποχρεωτική εγκατάσταση POS σε όσες δραστηριότητες σήμερα εξαιρούνται και η υποχρεωτική διασύνδεση τους με τις ταμειακές μηχανές και το Taxis. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι τεχνικές δυσκολίες, που οδήγησαν τελικά στην παράταση των αρχικών προθεσμιών, προκάλεσαν δυσφορία στην ηγεσία του ΥΠΕΘΟ και της ΑΑΔΕ και έχει δοθεί ρητή οδηγία προς πάσα κατεύθυνση ότι η διασύνδεση θα πρέπει να έχει γίνει το αργότερο μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2024 
  3. Υποχρεωτικότητα ηλεκτρονικών πληρωμών. Η παρέμβαση δεν θα είναι οριζόντια, έτσι ώστε να μην τεθούν ζητήματα αντισυνταγματικότητας, όπως επίσης για να μην υπάρξει αρνητική γνωμοδότηση της ΕΚΤ ανάλογη με αυτήν του 2019. Στο επίκεντρο της σχετικής παρέμβασης βρίσκονται οι επαγγελματίες, οι οποίοι σε ποσοστό 67% δηλώνουν φορολογητέα έσοδα μικρότερα από 10.000 ευρώ, εμφανίζοντας “παραφουσκωμένες” δαπάνες. Ένα από τα σενάρια προβλέπει υποχρεωτικότητα ηλεκτρονικών πληρωμών, προκειμένου να εκπίπτουν οι εν λόγω δαπάνες από τα ακαθάριστα έσοδα, ενώ δεδομένη θα πρέπει να θεωρείται- έστω σε δεύτερο χρόνο- η υποχρεωτικότητα ηλεκτρονικής δήλωσης στο Taxis όλων των επαγγελματικών δαπανών. Στο σχετικό σχεδιασμό του ΥΠΕΘΟ συμπεριλαμβάνεται και η διευρυμένη χρήση του συστήματος ηλεκτρονικών πληρωμών IRIS μεταξύ των επιχειρήσεων 
  4. Επανεξέταση των προστίμων για τυπικές και ουσιαστικές παραβάσεις. Όπου κριθεί αναγκαίο, οι “καμπάνες” θα γίνουν πιο ηχηρές, έτσι ώστε να λειτουργούν αποτρεπτικά, ειδικά σε περιπτώσεις υποτροπής. Η προσέγγιση θα γίνει, πάντως, με μεγάλη προσοχή, καθώς δεν είναι μυστικό ότι τα μεγάλα πρόστιμα δεν συνεπάγονται αυτομάτως και συμμόρφωση ή εισπράξεις για το Δημόσιο. Είναι ενδεικτικό ότι από το “βουνό” των ληξιπρόθεσμων οφειλών, τα 34 δισ ευρώ αφορούν σε απλήρωτα πρόστιμα του ΚΒΣ, εκ των οποίων τα 15 δισ ευρώ χαρακτηρίζονται επισήμως ως ανεπίδεκτα είσπραξης 
  5. Διασταυρώσεις και εφαρμογή έμμεσων τεχνικών ελέγχου. Προφανής στόχος είναι να εντοπιστούν κατ’ αρχάς οι ουκ ολίγες περιπτώσεις αναντιστοιχίας εσόδων- εξόδων, δηλούμενων εισοδημάτων- δαπανών διαβίωσης- περιουσιακών στοιχείων. Το πρώτο κύμα διασταυρώσεων σε χιλιάδες επαγγελματίες με δηλωθέν εισόδημα μικρότερο των 10.000 ευρώ, θα έχει ολοκληρωθεί μέσα στον επόμενο μήνα και θα είναι μόνο η αρχή.

Αλλαγές σε φορολογικές διαδικασίες-

Στο συρτάρι βρίσκονται, επίσης, σενάρια για παρεμβάσεις και στη φορολογία εισοδήματος των ελευθέρων επαγγελματιών, αν και εφόσον κριθεί αναγκαίο να συμπληρωθεί το πλαίσιο των αλλαγών, που δρομολογούνται στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας με στόχο να περιοριστούν οι απώλειες λόγω φοροδιαφυγής.  

Αναπόφευκτα μεγάλη είναι η συζήτηση για το ρόλο που θα κληθούν να παίξουν οι ίδιοι φορολογούμενοι στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής ήτοι αν θα υπάρξουν νέα κίνητρα ή υποχρεωτικότητες για τη συλλογή αποδείξεων και τις ηλεκτρονικές πληρωμές.  

Τι θα ισχύσει με τα κίνητρα για αποδείξεις και... appodixi

Η αλήθεια είναι ότι τα κίνητρα που θεσμοθετήθηκαν, (“διπλές” αποδείξεις για ηλεκτρονικές πληρωμές σε γιατρούς κλπ και φοροεκπτώσεις για ηλεκτρονικές πληρωμές σε τεχνίτες κλπ), δεν απέδωσαν τα προσδοκώμενα κι αυτό αποτυπώνεται στα ποιοτικά στοιχεία της εκκαθάρισης των δηλώσεων αλλά και στα στοιχεία των ηλεκτρονικών συναλλαγών που παίρνει το ΓΛΚ από τις τράπεζες. Με τα έως τώρα δεδομένα, τα κίνητρα αυτά θα παραμείνουν σε ισχύ αλλά δεν θα ενισχυθούν, καθώς οι συναλλαγές με μετρητό κάτω από το τραπέζι θα έχουν πάντα το πλεονέκτημα. Η πεποίθηση είναι ότι αυτή η φοροδιαφυγή μπορεί να περιοριστεί μόνο δια της πλαγίας, δηλαδή με την ενεργοποίηση όλων των υποχρεωτικών ηλεκτρονικών διαδικασιών- ασφαλιστικών δικλείδων.  

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Εκεί που εκτιμάται, όμως, ότι υπάρχει περιθώριο πιο ενεργητικής συμμετοχής των φορολογούμενων, είναι η χρήση του appodixi με τη θεσμοθέτηση των σχετικών κινήτρων. Επί της ουσίας μιλάμε για την ολοκλήρωση αυτού του σχεδιασμού, που άγνωστο για ποιόν λόγο έμεινε ημιτελής. Το Σεπτέμβριο θα έρθει σχετική διάταξη, πιθανότατα στο ειδικό νομοσχέδιο για τη φοροδιαφυγή, με την οποία θα οριστεί το χρηματικό κίνητρο για όσους χρησιμοποιούν την εφαρμογή appodixi, για να καταγγέλλουν στο Taxis είτε “μαϊμού” αποδείξεις είτε αποδείξεις που δεν έχουν διαβιβαστεί στο Taxis. Αυτό το bonus για τους χρήστες του appodixi θα έχει είτε τη μορφή πίστωσης χρηματικού ποσού είτε φοροέκπτωσης.  

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ