Πολύ κοντά στην… παρακαμπτήριο του 3,5% για το 2020, βρίσκεται η Αθήνα, καθώς όπως αναφέρουν ευρωπαϊκές πηγές, το αίτημα της ελληνικής πλευράς για συνυπολογισμό των εσόδων από τα κέρδη του Ευρωσυστήματος στο πλεόνασμα, θα συζητηθεί πριν φτάσουμε στο τέλος της χρονιάς.
Συγκεκριμένα, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το αίτημα έχει πάρει σειρά και θα συμπεριληφθεί στην ατζέντα του Euroworking Group είτε στις 30 Οκτωβρίου είτε στις 25 Νοεμβρίου. Οπως έχει γράψει το iefimerida, τα ANFA- SMP (δηλαδή τα κέρδη από τα ελληνικά ομόλογα που διακρατούν οι Κεντρικές Τράπεζες), τα οποία ανέρχονται σε 1,2 δις ευρώ ανά έτος, ενώ προσμετρώνται στο δημοσιονομικό αποτέλεσμα από την Eurostat, εξαιρούνται με βάση τους κανόνες Ενισχυμένης Εποπτείας, γιατί οι Θεσμοί είχαν κρίνει ότι με αυτόν τον τρόπο οι Ελληνικές Αρχές θα πιεστούν περισσότερο για τη διατήρηση της δημοσιονομικής πειθαρχίας.
Τι σημαίνει πρακτικά η τροποποίηση αυτής της πρόβλεψης; Ότι ενώ ο στόχος για το πλεόνασμα του 2020 θα παραμείνει ο ίδιος, δηλαδή 3,5%, στην πραγματικότητα με τον συνυπολογισμό αυτών των εσόδων, το υπουργείο θα «κυνηγά» γύρω στο 2,9%.
Υποστηρικτικό κλίμα από τις Βρυξέλλες
Για να αλλάξει ο κανόνας που αφορά στα ANFA- SMP απαιτείται απόφαση από το Eurogroup, άρα και θετική εισήγηση από το Euroworking Group, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι στο ευρωπαϊκό στρατόπεδο δεν προτίθενται να μπλοκάρουν μια κατά βάση τεχνική απόφαση, ούτε καν οι «σκληροί» της Ευρωομάδας. Οι ίδιες πληροφορίες επιμένουν, δε, ότι ειδικά στις Βρυξέλλες το κλίμα απέναντι σε αυτήν την εξέλιξη είναι κάτι παραπάνω από υποστηρικτικό.
Ενα τέτοιο «μαξιλάρι», που υπολογίζεται στο 0,6% του ΑΕΠ, κρίνεται υπερπολύτιμο για τις δύσκολες διαπραγματεύσεις που θα έχει από τις 16 Σεπτεμβρίου το οικονομικό επιτελείο με τους Θεσμούς για την επόμενη χρονιά. Αν και μια τέτοια θετική εξέλιξη φαίνεται ότι μπορεί να «κλειδώσει» την επίτευξη του στόχου και για το 2020, δεν αναιρεί το γεγονός ότι πρόθεση της ελληνικής πλευράς είναι να μπουν στην εξίσωση και άλλες φοροελαφρύνσεις, πέρα από αυτές που έχουν δρομολογηθεί για τις επιχειρήσεις, για τον Τουρισμό και την οικοδομή. Το κόστος για αλλαγές στην κλίμακα των φυσικών προσώπων αλλά και για την περαιτέρω μείωση του ΕΝΦΙΑ είναι, πάντως, υψηλό, ειδικά από τη στιγμή που έχει ψηφιστεί με ευρεία πλειοψηφία η διατήρηση του αφορολογήτου στα σημερινά επίπεδα.
Εν όψει των πολύ πιο πολύπλοκων- καθώς εμπλέκεται και η Ανάλυση Βιωσιμότητας του Χρέους- διαπραγματεύσεων για την ονομαστική μείωση των στόχων για το πλεόνασμα, οι οποίες κατά την ελληνική πλευρά θα ξεκινήσουν μετά τον Απρίλιο της επόμενης χρονιάς, το οικονομικό επιτελείο θα επιδιώξει τεχνικές αλλαγές στους υπολογισμούς για το πλεόνασμα, ανάλογες με αυτές των AMFA- SMP. Τέτοιες αλλαγές μπορούν να αφορούν για παράδειγμα έσοδα αποκρατικοποιήσεων, για τα οποία ισχύουν ανάλογες εξαιρέσεις στον υπολογισμό του δημοσιονομικού αποτελέσματος, σύμφωνα με τους κανόνες Ενισχυμένης Εποπτείας.