«Φρένο» στη «βιομηχανία» των… «μαϊμού» βεβαιώσεων εργαζομένων αλλά και στην καταστρατήγηση των ειδικών κανόνων για την εφαρμογή του μέτρου της υποχρεωτικής τηλεργασίας, θέλουν να βάλουν οι συναρμόδιες υπηρεσίες και το «σαφάρι» ξεκινά με νέα «εργαλεία».
Οι μποτιλιαρισμένοι δρόμοι των τελευταίων εβδομάδων κατά τους συγκοινωνιολόγους δεν δικαιολογούνταν από τη στιγμή που η αγορά υπολειτουργούσε και η τηλεργασία ήταν υποχρεωτική τουλάχιστον στο 50% των εργαζομένων σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα.
Οι καταγγελίες στην Επιθεώρηση Εργασίας και στη ΓΣΕΕ, για εργοδότες που δήλωναν εργαζόμενους τους ως απασχολούμενους εξ αποστάσεως αλλά τους επέβαλαν τη φυσική παρουσία, απλώς ενίσχυαν την αίσθηση ότι το μέτρο καταστρατηγήθηκε, καθώς και η δυνατότητα ελέγχων ήταν περιορισμένη, ειδικά από τα μπλόκα της Αστυνομίας. Και κάπως έτσι φτάσαμε στο τρίτο lockdown και στην αναθεώρηση του σχεδίου ελέγχων.
Τι αποφασίστηκε στη σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου
Το πρώτο που αποφασίστηκε στη χθεσινή σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου, με τη συμμετοχή όλων των συναρμόδιων υπουργείων και υπηρεσιών, ήταν πρέπει να μπουν ασφαλιστικές δικλείδες. Η πρώτη από αυτές αφορά στους ελεύθερους επαγγελματίες, οι οποίοι δεν αρκεί, πλέον, να φέρουν μια απλή βεβαίωση υπογεγραμμένη από τους ίδιους, για τη μετακίνηση τους. Όσοι είναι αυτοπασχολούμενοι, επιστήμονες και ελεύθεροι επαγγελματίες, θα πρέπει κατ’ αρχάς να έχουν μαζί τους τη βεβαίωση «τύπου Α'» που εκδίδεται από το forma.gov.gr. Η συγκεκριμένη βεβαίωση δεν συμπληρώνεται χειρογράφως, αλλά αντλεί τα στοιχεία του επιτηδευματία απευθείας από το Taxis και την ΕΡΓΑΝΗ.
Επιπλέον, οι εν λόγω εργαζόμενοι θα πρέπει να φέρουν και εκτύπωση από το Taxisnet των φορολογικών στοιχείων φυσικού προσώπου και επιχειρηματικής δραστηριότητας, έτσι ώστε να επιβεβαιώνεται η επαγγελματική τους ιδιότητα στην περίπτωση καθ’ οδόν ελέγχου.
Το μεγάλο στοίχημα
Το μεγάλο στοίχημα για τις ελεγκτικές Αρχές είναι οι μισθωτοί. Το πρώτο μέτρο, που αποφασίστηκε χθες, είναι ότι θα πυκνώσουν οι έλεγχοι στις επιχειρήσεις, ειδικά σε κλάδους που υψηλό δείκτη παραβατικότητας, με βάση τα στοιχεία ανάλογων ελέγχων τους προηγούμενους μήνες. Η μεγάλη αλλαγή είναι ότι οι εργαζόμενοι που βρίσκονται σε καθεστώς τηλεργασίας, καθώς και εκείνοι σε αναστολή σύμβασης, δηλώνονται προκαταβολικά στην ΕΡΓΑΝΗ κι αυτό σημαίνει ότι στην περίπτωση επιτόπιου ελέγχου, μπορούν να εντοπισθούν εύκολα οι παραβάσεις. Τι γίνεται, όμως, με τους ελέγχους στα μπλόκα της Αστυνομίας;
Η πρώτη παρέμβαση είναι ότι όσοι εργαζόμενοι βρίσκονται σε καθεστώς τηλεργασίας ή σε καθεστώς αναστολής συμβάσεων εργασίας, δεν μπορούν να παίρνουν βεβαιώσεις μετακίνησης από τον εργοδότη τους (είτε από το ΕΡΓΑΝΗ είτε από το forma.gov.gr), όπως επίσης ότι οι άδειες μετακίνησης που βρίσκονται σε ισχύ για τους ευρισκόμενους σε τηλεργασία και σε καθεστώς αναστολής συμβάσεων, παύουν να ισχύουν. Και πώς μπορεί να ξέρει ο αστυνομικός που διενεργεί τον έλεγχο, ότι η βεβαίωση που του παρουσιάζει ένας εργαζόμενος, δεν είναι «μαϊμού»; Με απευθείας σύνδεση στα δεδομένα της ΕΡΓΑΝΗΣ.
Πρόκειται για το μεγάλο στοίχημα των συναρμόδιων υπηρεσιών, που θα πρέπει να κερδηθεί μέχρι τη Δευτέρα. Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, σε συσκέψεις που θα γίνουν στη διάρκεια αυτών των ημερών, θα διερευνηθούν οι δυνατότητες της «διαλειτουργικότητας», δηλαδή το πώς θα μπορούν τα στελέχη της Αστυνομίας που θα διενεργούν τους ελέγχους, να συνδέονται on line με τη βάση δεδομένων της ΕΡΓΑΝΗΣ και να διασταυρώνουν αν ο εργαζόμενος που ελέγχουν βρίσκεται σε τηλεργασία ή όχι. Ήδη από χθες η Εθνική Αρχή Διαφάνειας, έχει άμεση διασταυρωτική πρόσβαση σε όλα τα στοιχεία των εργαζομένων του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα.
Αντίστοιχοι έλεγχοι θα γίνονται και για τους εργαζόμενους στο στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα. Συγκεκριμένα:
- οι έλεγχοι θα γίνονται με βάση το πλάνο εργασιών που οφείλουν να διαθέτουν οι δημόσιες υπηρεσίες και από το οποίο θα αποδεικνύεται ότι λειτουργούν μόνο με το απολύτως αναγκαίο προσωπικό και θα αναφέρεται και στους εργαζομένους που έχουν τεθεί σε καθεστώς τηλεργασίας και εκ περιτροπής εργασία.
- οι βεβαιώσεις κίνησης θα πρέπει να φέρουν τη στρογγυλή σφραγίδα της υπηρεσίας, με τη φροντίδα των οικείων διευθύνσεων προσωπικού, ενώ θα διενεργούνται συστηματικοί έλεγχοι για την ορθή εφαρμογή των διατάξεων του υπαλληλικού κώδικα.
Σημειωτέον ότι από τον Οκτώβριο ως το τέλος Δεκεμβρίου, η Επιθεώρηση Εργασίας πραγματοποίησε 5.136 ελέγχους ειδικά για την τηλεργασία και οι παραβάσεις ξεπέρασαν τις 400, με τα πρόστιμα να ανέρχονται στις 3.000 ευρώ ανά επιχείρηση. Φυσικά οι έλεγχοι δεν περιορίζονται στην εξ αποστάσεως απασχόληση και καλύπτουν περιπτώσεις «μαύρης» εργασίας, αναστολών συμβάσεων, ορθής τήρησης των κανόνων του «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ», μη καταβολή μισθών κι επιδομάτων, καθώς και την τήρηση των μέτρων προστασίας για τον κορωνοϊό. Από το ξέσπασμα της πανδημίας, πραγματοποιήθηκαν 54.911 έλεγχοι, εκ των οποίων οι 29.634 αφορούσαν στην τήρηση των διατάξεων για τον Covid.
Τα κριτήρια για τη στόχευση των ελέγχων είναι:
1.Υψηλή παραβατικότητα
2. Επιχειρήσεις με υψηλό συγχρωτισμό εργαζομένων και κατ’ επέκταση υψηλό κίνδυνο διασποράς του κορωνοϊού
3. Επιχειρήσεις με ιδιαίτερα αυξημένο φόρτο εργασίας λόγω της υγειονομικής πανδημίας
Με αυτά τα δεδομένα, στη πρώτη γραμμή βρίσκονται:
- Επιχειρήσεις τηλεφωνικής εξυπηρέτησης (call center-συγχρωτισμός)
- Ταχυδρομικές και ταχυμεταφορικές δραστηριότητες (courier)
- Αποθήκευση
- Χονδρικό εμπόριο
- Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Νοσοκομεία (κυρίως σε υπεργολάβους- συνεργεία καθαρισμού, φύλαξης, επισκευές)
- Γηροκομεία, φυσικοθεραπευτήρια, μικροβιολογικά εργαστήρια κλπ)
- Δραστηριότητες χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών
- Λιανικό εμπόριο τροφίμων
- Επιχειρήσεις εστίασης take away κυρίως για τους εργαζόμενους στο delivery
- Δραστηριότητες παροχής υπηρεσιών (κομμωτήρια, μανικιούρ-πεντικιούρ, κτλ)
- Συνεργεία καθαρισμού
- Εκπαίδευση (Φροντιστήρια, ιδιωτικά σχολεία, κτλ)