Μια σειρά από δυτικούς επιχειρηματικούς κολοσσούς εγκαταλείπουν τη Ρωσία, καθώς μαίνεται ο πόλεμος στην Ουκρανία για 13η ημέρα.
Μετά τη McDonald's, που θα κλείσει προσωρινά όλα τα εστιατόρια και θα σταματήσει όλες τις δραστηριότητες στη Ρωσία, αλλά και τη Unilever, που αναστέλλει εισαγωγές και εξαγωγές προϊόντων στη χώρα, σειρά πήραν η Rolex, η Coca Cola και η αλυσίδα πώλησης καφέ Starbucks.
Η Rolex, η ελβετική μάρκα κατασκευής πολυτελών ρολογιών (πιθανότατα η πιο δημοφιλής στον πλανήτη), ενώθηκε με τους ομολόγους της Swatch Group και Richemont στη διακοπή των εξαγωγών της στη Ρωσία.
Τα μόνα ρολόγια Rolex που πωλούνται αυτήν τη στιγμή στη Ρωσία είναι από ανεξάρτητους και τοπικούς λιανοπωλητές με απόθεμα, που παραδόθηκε πριν από την εισβολή στην Ουκρανία, όπως διευκρίνισε εκπρόσωπος της εταιρείας μέσω email.
Με 8 δισεκατομμύρια ελβετικά φράγκα (8,6 δισεκατομμύρια δολάρια) σε ετήσιες πωλήσεις, σύμφωνα με τη Morgan Stanley, η Rolex κυριαρχεί στον κλάδο των ελβετικών ρολογιών πολυτελείας, με συνολικό μερίδιο αγοράς περίπου 29%. Η εταιρεία δεν κατέχει εταιρείες ή ακίνητα στη Ρωσία, είπε η εκπρόσωπος.
Ρωσία: Σταματούν τη δραστηριότητά τους η Coca Cola και η Pepsi
Η τελευταία από μια σειρά από εταιρείες-κολοσσούς που ανακοίνωσαν ότι θα αναστείλουν τις δραστηριότητές τους στη Ρωσία είναι η Coca-Cola Company.
Η μάρκα αναψυκτικών ανέφερε σε δήλωσή της ότι «οι καρδιές μας είναι με τους ανθρώπους που υφίστανται τις τραγικές συνέπειες από τα γεγονότα στην Ουκρανία». Η εταιρεία δεν έδωσε χρονοδιάγραμμα για την αναστολή, αλλά ξεκαθάρισε: «Θα συνεχίσουμε να παρακολουθούμε και να αξιολογούμε την κατάσταση, καθώς εξελίσσονται οι συνθήκες».
Με τη σειρά της, και η PepsiCo Inc ανακοίνωσε ότι θα αναστείλει όλες τις πωλήσεις στη Ρωσία, ενώνοντας μια σειρά δυτικών εταιρειών που έκαναν το ίδιο την Τρίτη 8 Μαρτίου.
Η εταιρεία θα αναστείλει όλες τις κεφαλαιουχικές επενδύσεις, τις διαφημίσεις και τις δραστηριότητες προώθησης στη χώρα και θα σταματήσει τις δραστηριότητές της στην Ουκρανία, ώστε να επιτρέψει στους συνεργάτες της να αναζητήσουν ασφάλεια, καθώς κλιμακώνεται ο πόλεμος.
Η ανακοίνωση από την Pepsi ακολουθεί μια προηγούμενη αναφορά της «Wall Street Journal» σήμερα ότι οι αξιωματούχοι της εταιρείας εργάζονταν για να δουν πώς θα μπορούσαν να αποφύγουν την αναστολή των εργασιών στη χώρα.
Τα έσοδα από τη ρωσική μονάδα της Pepsi ήταν 3,4 δισεκατομμύρια δολάρια το 2021 -μείωση 30% από το ανώτατο όριο των 4,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2013-, καθιστώντας την την τρίτη μεγαλύτερη αγορά για την εταιρεία μετά τις ΗΠΑ και το Μεξικό.
Η αλυσίδα καφέ Starbucks αναστέλλει κάθε δραστηριότητα
Στο ίδιο πλαίσιο, και η αλυσίδα καφέ Starbucks Corp ανακοίνωσε ότι αναστέλλει κάθε επιχειρηματική δραστηριότητά της στη Ρωσία. Ως εκ τούτου, θα κλείσουν προσωρινά τα καταστήματα με την επωνυμία της, ενώ η εταιρεία θα «παγώσει» τις αποστολές προϊόντων στη χώρα.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, ο όμιλος Alshaya Group με έδρα το Κουβέιτ, ο οποίος είναι υπεύθυνος για τη διαχείριση περίπου 100 καταστημάτων Starbucks στη Ρωσία, θα μεριμνήσει για την υποστήριξη των περίπου 2.000 συνεργατών στη χώρα.
Νωρίτερα, σήμερα η αλυσίδα McDonald’s Corp ανακοίνωσε επίσης πως θα αναστείλει προσωρινά τη λειτουργία των 847 εστιατορίων της στη Ρωσία, διαβεβαιώνοντας ότι θα συνεχίσει να καταβάλει τους μισθούς στους 62.000 υπαλλήλους της.
Η αλυσίδα fast-food είναι εξαιρετικά δημοφιλής στη Ρωσία, με περίπου 850 καταστήματα και 62.000 υπαλλήλους. Σε δήλωσή του, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας είπε ότι η σύγκρουση «προκάλεσε ανείπωτα βάσανα σε αθώους ανθρώπους», «ακολουθούμε τον κόσμο στην καταδίκη της επιθετικότητας και της βίας και προσευχόμαστε για ειρήνη».
Υπενθυμίζεται ότι τις προηγούμενες ημέρες τόσο η McDonald's όσο και η Coca Cola έχουν δεχτεί έντονες επικρίσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την αποχή σχολιασμού για τη ρωσική επίθεση στην Ουκρανία και για τη συνέχιση των δραστηριοτήτων τους στη Ρωσία.
Το #BoycottMcDonalds και το #BoycottCocaCola ήταν τάσεις στο Twitter το Σαββατοκύριακο και τη Δευτέρα.
Ακολουθώντας το κύμα αποχωρήσεων από τη Ρωσία, η εταιρεία-κολοσσός στα τρόφιμα και τα καταναλωτικά αγαθά, Unilever, ανέστειλε όλες τις εισαγωγές και εξαγωγές των προϊόντων της στη Ρωσία και σταμάτησε κάθε επένδυση.
Η εταιρεία, στην ομπρέλα της οποίας ανήκουν δημοφιλή brands, όπως τα Ben & Jerry's και Dove, θα σταματήσει επίσης όλες τις δαπάνες για διαφήμιση στη Ρωσία.
Σε ανακοίνωσή της η εταιρεία ανέφερε: «Θα συνεχίσουμε να προμηθεύουμε καθημερινά βασικά τρόφιμα και προϊόντα υγιεινής που κατασκευάζονται στη Ρωσία στους πολίτες της και θα το εξετάζουμε στενά. Συμφωνούμε με τις εκκλήσεις για τερματισμό αυτού του πολέμου και ελπίζουμε ότι η ειρήνη, τα ανθρώπινα δικαιώματα και το διεθνές κράτος δικαίου θα επικρατήσουν».