Με νέα διάταξη που κατατέθηκε στο πολεοδομικό νομοσχέδιο ως τροπολογία, από 1-1-2021, επιβάλλεται επί του πετρελαίου εσωτερικής καύσης («diesel»), με εξαίρεση του χρησιμοποιούμενου ως καυσίμου θέρμανσης, πράσινο τέλος ύψους 30 ευρώ ανά χιλιόλιτρο.
Τα έσοδα θα διατίθενται για τη χρηματοδότηση πράσινων έργων και δράσεων ειδικού σκοπού, στο πλαίσιο συγκεκριμένων ενεργειακών και κλιματικών Στόχων έως το έτος 2030, σύμφωνα με τις ειδικότερες προβλέψεις.
Αιτιολογική έκθεση
Άρθρο 4
Επιβολή πράσινου τέλους στο πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (diesel) της παρ. 1 του αρ. 73 ν. 2960/2001 (Α1 265)
Η προτεινόμενη ρύθμιση συνιστά μία αναγκαία ρυθμιστική παρέμβαση, σε συναρμογή με το σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων ρύπων, υπό τη μορφή οικονομικής επιβάρυνσης, με απώτερο σκοπό την επίτευξη των εθνικών στόχων που έχουν τεθεί στο ΕΣΕΚ (Β' 4893/31.12.2019) για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και τη μείωση των εκπομπών Αερίων του Θερμοκηπίου (ΑτΘ).
Το πράσινο τέλος επιβάλλεται κατά τη θέση σε ανάλωση του diesel κίνησης, δηλαδή κατά τον τελωνισμό του και βεβαιώνεται και εισπράττεται από τις Τελωνειακές Αρχές της ΑΑΔΕ, μαζί με τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και τον ΦΠΑ. Η συνολική διοικητική διαδικασία καταβολής συναρτάται απολύτως και ακολουθεί τις διατάξεις του Τελωνειακού Κώδικα για τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης που επιβάλλεται στα ενεργειακά προϊόντα (αρ. 53, επ. του ν. 2960/2001 - Α' 265).
Το πράσινο τέλος επιβάλλεται για την εξυπηρέτηση ειδικού σκοπού. Ειδικότερα, οι πόροι από το πράσινο τέλος, οι οποίοι συνιστούν δημόσιο έσοδο, διατίθενται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την υλοποίηση δράσεων ειδικού σκοπού στο πλαίσιο των συγκεκριμένων Ενεργειακών και Κλιματικών Στόχων έως το έτος 2030, όπως αυτοί προσδιορίζονται στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (Β' 4893/31.12.2020) και, ειδικότερα, νια την επίτευξη των εθνικών στόχων για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και τη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου, την ενίσχυση των έργων ΑΠΕ, την αύξηση του ποσοστού διείσδυσης των ΑΠΕ στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας, τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και εξοικονόμησης, την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, για την κάλυψη κοινωφελών σκοπών, δαπανών μελετών και ερευνών στον τομέα της ενέργειας.