Μπορεί οι εταιρείες ελληνικών συμφερόντων της ποντοπόρου ναυτιλίας να μεγαλουργούν και οι μετοχές τους να διαπραγματεύονται στα μεγαλύτερα χρηματιστήρια του κόσμου, αλλά καμία από αυτές μέχρι σήμερα δεν έχει επιδιώξει να εισαγάγει τις μετοχές της στο Ελληνικό Χρηματιστήριο.
Πολλοί πλέον υποστηρίζουν ότι είναι θέμα χρόνου να συμβεί αυτό και αναφέρουν ως παράδειγμα τις πετυχημένες εκδόσεις μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών για την εισαγωγή των ομολογιών τους στην αγορά τίτλων σταθερού εισοδήματος του ΧΑ.
Μια αγορά που μετρά λίγα χρόνια ζωής αλλά είχε τη δυνατότητα να βάλει στο «παιχνίδι» και τους μικροκαταθέτες, οι οποίοι «διψασμένοι» για ικανοποιητικές αποδόσεις υπερκαλύπτουν όλες τις εκδόσεις από το Καλοκαίρι του 2016, όταν η συγκεκριμένη αγορά έκανε πρεμιέρα.
Το ατού της αγοράς αυτής ακόμη δεν είναι η ρευστότητα, αφού οι αγοραπωλησίες είναι ελάχιστες αλλά το υψηλό τοκομερίδιο για τους επενδυτές, την ώρα που και οι προθεσμιακές καταθέσεις προσφέρουν σχεδόν μηδενικά επιτόκια. Από την άλλη μεριά, η αγορά αυτή αποτελεί και για τις επιχειρήσεις μια δεξαμενή χρηματοδότησης, αφού οι τράπεζες είτε προσφέρουν κεφάλαια με το σταγονόμετρο, είτε ζητούν υψηλές εξασφαλίσεις. Επίσης, μια έκδοση ελληνικής εταιρείας στο εξωτερικό, όσο και αν η επιχείρηση έχει μικρή έκθεση στην Ελλάδα, εξακολουθεί να τιμολογείται με υψηλά επιτόκια.
Στο πλαίσιο αυτό τρεις ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων έχουν περάσει το κατώφλι της αγοράς τίτλων σταθερού εισοδήματος του ΧΑ. Την αρχή έκανε η Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου (άντληση 100 εκατ ευρώ με επιτόκιο 2,7%) ακολούθησε η CPLP του Βαγγέλη Μαρινάκη (άντληση 150 εκατ με επιτόκιο 2,65%) και χθες το βράδυ ολοκληρώθηκε η έκδοση του πενταετούς ομολόγου της κυπριακής Safe Bulkers του Πόλυ Χατζηιωάννου.
Η έκδοση συγκέντρωσε προσφορές αξίας 165,14 εκατ ευρω και ο συντελεστής κάλυψης διαμορφώθηκε στο 1,65, καθώς η εταιρεία ζητούσε 100 εκατ ευρώ. Το επιτόκιο ορίστηκε στο 2,95%
Η εταιρεία ελέγχεται από τον Πόλυ Χατζηιωάννου σε ποσοστό 39,77% και είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης από το 2008 με free float 60,23% και τρέχουσα κεφαλαιοποίηση 427 εκατ δολαρίων.
Διαθέτει στόλο από 39 φορτηγά – πλοία και έχει παραγγείλει άλλα εννέα που κατασκευάζονται σε ιαπωνικά ναυπηγεία τα οποία θα παραλάβει σταδιακά.
To 2021 η εταιρεία εκμεταλλεύτηκε την άνοδο των ναύλων και κατάφερε να μειώσει τον δανεισμό της κατά 200 εκατ δολάρια. Στο 9μηνο του 2021 τα καθαρά έσοδα της Safe Bulkers διαμορφώθηκαν στα 236 εκατ δολ και τα καθαρά της κέρδη στα 109 εκατ δολάρια.
Οι εκτιμήσεις της διοίκησης της Safe Bulkers είναι ότι η ναυλαγορά τα επόμενα δύο χρόνια θα σημειώνει ετήσια άνοδο κατά 4,5%.
Τα κεφάλαια της ομολογιακής έκδοσης σε συνάρτηση με τα υφιστάμενα διαθέσιμα -περίπου 94 εκατ δολ- δίνουν το περιθώριο στην εταιρεία να αναζητήσει επενδυτικές ευκαιρίες. Η εισαγωγή των νέων ομολογιών στην αγορά τίτλων σταθερού εισοδήματος του ΧΑ έχει οριστεί για τη Δευτέρα 14 Φεβρουαρίου.