Πριν από το τέλος του χρόνου, θα αρχίσει να «τρέχει» ο… «Ηρακλής» ή τουλάχιστον αυτή είναι η πρόθεση του υπουργείου Οικονομικών, που ήδη έχει ξεκινήσει να επεξεργάζεται την επόμενη φάση για τη μείωση των κόκκινων δανείων.
Σε αυτήν την πρώτη φάση, ο σχεδιασμός προβλέπει το «ξεφόρτωμα» 30 δις κόκκινων δανείων, ωστόσο, όπως σημείωσε αρμόδια κυβερνητική πηγή «ο πρωθυπουργός έχει ζητήσει μονοψήφιο ποσοστό». Με δεδομένο, λοιπόν, ότι ακόμα και μετά την ενεργοποίηση του «Ηρακλή» θα απομένουν περίπου 40 δις ευρώ προβληματικών δανείων αλλά κι ότι σε 2, 3 χρόνια θα πρέπει να έχει ξεκαθαρίσει το πρόβλημα- σύμφωνα με το στρατηγικό στόχο κυβέρνησης και τραπεζών- είναι προφανές ότι θα απαιτηθούν νέες κινήσεις.
Οι προμήθειες από τις τράπεζες για τις κρατικές εγγυήσεις θα δίνονται κάθε χρόνο και όχι προκαταβολικά κι όπως σημείωσε η ίδια πηγή, σχολιάζοντας έτσι πληροφορίες των προηγούμενων ημερών, σύμφωνα με τις οποίες υπήρξε κόντρα με τις τράπεζες γι’ αυτό το θέμα. «Χαμηλότερες κι από Ιταλίας, στο 1,80% σήμερα», παρατήρησε η ίδια πηγή, συμπληρώνοντας ότι για πρώτη φορά χώρα με rating B μπορεί να παράσχει εγγυήσεις για rating BB-.
Για να ενεργοποιούνται οι κρατικές εγγυήσεις στα senior δάνεια (υψηλής εξασφάλισης), θα πρέπει να έχουν πωληθεί το 50%+1 των χαμηλότερης διαβάθμισης, άρα δεν τίθεται ζήτημα επιβάρυνσης του Δημοσίου. Αντιθέτως, από τις προμήθειες τα κρατικά ταμεία θα έχουν έσοδα.
Οι τράπεζες θα έχουν περιθώριο 18 μηνών για να μπουν, αν και θα δίνεται παράταση για 6 μήνες όπως στην Ιταλία. Ο ίδιος αξιωματούχος σημείωσε, όμως: «η ελληνική κυβέρνηση έκανε το χρέος της, είναι σειρά των τραπεζών», αφήνοντας αιχμές για την ετοιμότητα των τραπεζών να εντάξουν στο σχήμα ελκυστικά πακέτα δανείων για τιτλοποιήσεις.
Το σχέδιο της ΤτΕ για τα κόκκινα δάνεια
Όσον αφορά στο σχέδιο της ΤτΕ για την απομείωση κόκκινων δανείων, φαίνεται ότι δεν προχωρά. «Αυτήν τη στιγμή υπάρχει μόνο μια επίσημη πρόταση» σημείωσε ο ίδιος αξιωματούχος, συμπληρώνοντας ότι θα συζητηθεί κάθε πρόταση αρκεί να συγκεντρώνει τα εξής χαρακτηριστικά: 1) να μην επηρεάζει τα εποπτικά κεφάλαια των τραπεζών 2) να μην έχει δημοσιονομική επίπτωση 3) να μην ενεργοποιεί θέμα κρατικής ενίσχυσης άρα και bail in 4) να είναι αποδεκτό ως προϊόν της επενδυτικής κοινότητας.
Στο ίδιο νομοσχέδιο έρχονται αλλαγές στη λειτουργία Χρηματιστηρίου και Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς καθώς και πλαίσιο για τις μικροπιστώσεις σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, χωρίς τη μεσολάβηση τραπεζών.