Αποκαλυπτική είναι η νέα έρευνα της Eurostat για τους περιβαλλοντικούς φόρους στην Ευρώπη, καθώς δείχνει ότι η Ελλάδα βρίσκεται στην 3η θέση!
Μήπως οι Αρχές απέκτησαν «πράσινη» συνείδηση; Μήπως επιτέλους εφαρμόζεται ο κανόνας «ο ρυπαίνων πληρώνει;». Προφανώς όχι.
Σύμφωνα με τις μετρήσεις της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας (2018), το υψηλότερο ποσοστό περιβαλλοντικών φόρων, σε σχέση με το σύνολο των εσόδων από φόρους- εισφορές, έχει η Λετονία (10,9%) και ακολουθούν η Βουλγαρία (9,8%) και σε μικρή απόσταση η Ελλάδα (9,5%). Στον αντίποδα, τα χαμηλότερα ποσοστά καταγράφονται στο Λουξεμβούργο, στη Γερμανία και στη Σουηδία. Το σύνολο των εισπράξεων από περιβαλλοντικούς φόρους στην Ε.Ε. άγγιξε τα 325 δις. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 49% σε σχέση με το 2002!
Επιστρέφοντας στο... γρίφο, η απάντηση βρίσκεται στην ανάλυση αυτών των φόρων, όπου αποκαλύπτεται ότι οι φόροι στην Ενέργεια αποτελούν κατά μέσο όρο το 77,7% των περιβαλλοντικών φόρων. Αν σκαλίσει, δε, κανείς παραπίσω θα δει ότι η εικόνα διαφέρει εντυπωσιακά ως προς το ποσοστό των φόρων στα καύσιμα σε σχέση με το σύνολο των εσόδων από φόρους και εισφορές και εκεί βρίσκεται το «κλειδί» ειδικά για την Ελλάδα.
Πάνω από 7% οι φόροι στην Ελλάδα για την ενέργεια
Στο σύνολο της Ευρωζώνης, οι φόροι στην Ενέργεια αντιστοιχούν στο 4,55% των εσόδων, ωστόσο στην Ελλάδα φτάνουν στο 7,44% κι αυτό οφείλεται στις αλλεπάλληλες αυξήσεις την περίοδο των Μνημονίων. Είναι ενδεικτικό ότι το 2009 οι φόροι των καυσίμων ανέρχονταν στο 4,28%, δηλαδή χαμηλότερα από το μέσο όρο της Ευρωζώνης που παραμένει σχεδόν αμετάβλητος αυτά τα δέκα χρόνια και η εκρηκτική αύξηση των ποσοστών στην Ελλάδα κάνει ακόμα πιο σαφή τη διάρρηξη της κοινωνικής συνοχής με μέτρα όπως η εξίσωση και η αύξηση των φόρων στο πετρέλαιο θέρμανσης.
Η εικόνα των επιβαρύνσεων γίνεται ακόμα πιο καθαρή, εάν ανατρέξει κανείς στα συγκριτικά στοιχεία για τις λιανικές τιμές των καυσίμων ανά την Ευρώπη. Η σύγκριση δείχνει ότι η Ελλάδα κάνει... πρωταθλητισμό, ανταγωνίζεται στα... ίσα τις πλούσιες χώρες του Βορρά κι αυτό σημαίνει πολύ απλά ότι οι Έλληνες επιβαρύνονται δυσανάλογα σε σχέση με την αγοραστική τους δύναμη. Το crash test δείχνει ότι η απλή αμόλυβδη στην Ελλάδα φτάνει κατά μέσο όρο στα 1,592 ευρώ/λίτρο, δηλαδή 19 ολόκληρα λεπτά πάνω από το μέσο κοινοτικό όρο. Με αυτήν... επίδοση, οι Έλληνες πληρώνουν την 3η ακριβότερη βενζίνη στην Ευρωζώνη...