Ιδιαιτέρως σύνθετη αποδεικνύεται η διαδικασία λειτουργίας της πλατφόρμας για τη νέα πάγια ρύθμιση οφειλών. Το αποτέλεσμα είναι το... εναρκτήριο λάκτισμα να μην αναμένεται νωρίτερα από το Φεβρουάριο ή ακόμα και το Μάρτιο.
Όπως λένε στελέχη της Φορολογικής Διοίκησης, η λογική δεν είναι να γίνουν απλώς “μπαλώματα” στο υφιστάμενο λογισμικό, αλλά να στηθεί από μηδενική βάση μια νέα πλατφόρμα. Πέρα από την τελείως διαφορετική φιλοσοφία της νέας πάγιας ρύθμισης, πέρα από τα νέα εισοδηματικά κριτήρια που προβλέπονται για συγκεκριμένες κατηγορίες φορολογούμενων, πέρα από το διαφορετικό τρόπο υπολογισμού των προσαυξήσεων, που επιβάλλουν την αλλαγή της υφιστάμενης πλατφόρμας, στόχος στην ΑΑΔΕ είναι να διευκολυνθούν ακόμα περισσότερο όσοι πολίτες θέλουν να ρυθμίσουν τα χρέη τους. Έτσι για παράδειγμα, ενώ αν σήμερα κάποιος πρέπει να υποβάλει ξεχωριστές αιτήσεις ρύθμισης, εάν έχει οφειλές σε διαφορετικές εφορίες, με τη λειτουργία της νέας πλατφόρμας, το λογισμικό θα επιτρέπει μια και μόνο αίτηση ρύθμισης.
Πάγια ρύθμιση οφειλών: Τι γίνεται με τις ρυθμίσεις των 24 δόσεων
Ένα ακόμα ζήτημα που “καίει” όσους έχουν εντάξει τα χρέη τους στη 12άρα πάγια ρύθμιση ή την έχουν χάσει, είναι το κατά πόσο θα δοθεί η δυνατότητα μετάπτωσης στη νέα ρύθμιση των 24 δόσεων. Το αίτημα είναι δίκαιο, είναι λογικό, ωστόσο δεν παύει να προβληματίζει, καθώς ήταν μια από τις ανησυχίες που είχαν εκφράσει οι ξένοι τεχνοκράτες κατά τις συζητήσεις για τη νέα πάγια ρύθμιση, αφού επί της ουσίας μια τέτοια μετάπτωση “απλώνει” τις οφειλές τουλάχιστον 12 μήνες πιο πίσω, τροποποιώντας και το σχεδιασμό των σχετικών εσόδων.
Το χαρακτηριστικό γνώρισμα της νέας πάγιας ρύθμισης είναι ότι οι τακτικές φορολογικές υποχρεώσεις, δηλαδή φόρος εισοδήματος, ΦΠΑ και ΕΝΦΙΑ, θα μπορούν να εξοφληθούν εφεξής ως και σε 24 δόσεις, ενώ όσοι έχουν οφειλές από έκτακτες φορολογικές υποχρεώσεις π.χ. από κληρονομιές ή πρόστιμα τροχαίας- δήμων- αυθαιρέτων, θα έχουν τη δυνατότητα πληρωμής ως και σε 48 δόσεις. Το "κλειδί" είναι ότι κάθε μήνα απαιτείται ελάχιστη καταβολή μόλις 30 ευρώ, γεγονός που διευκολύνει ιδιαιτέρως τη συντριπτική πλειοψηφία των οφειλετών του Δημοσίου, με χρέη ως 1.000 ευρώ.
Ποια είναι τα εισοδηματικά κριτήρια που λαμβάνονται υπόψιν
Εισοδηματικά κριτήρια, παρά τις πιέσεις των ξένων τεχνοκρατών, δεν υιοθετήθηκαν, παρά μόνο για όσους θέλουν να χρησιμοποιήσουν το “εργαλείο” των 48 δόσεων. Τα κριτήρια αυτά είναι ίδια με τα αυτά των 120 δόσεων. Συγκεκριμένα, θα λαμβάνεται υπόψη:
– Ο μέσος όρος του συνολικού εισοδήματός τους (ατομικό, φορολογούμενο ή απαλλασσόμενο, πραγματικό ή τεκμαρτό) κατά τα τελευταία τρία φορολογικά έτη πριν από την αίτηση υπαγωγής στη ρύθμιση.
– Το συνολικό εισόδημα (ατομικό, φορολογούμενο ή απαλλασσόμενο, πραγματικό ή τεκμαρτό) του αμέσως προηγούμενου φορολογικού έτους από την ημερομηνία αίτησης υπαγωγής στη ρύθμιση εφόσον αυτό είναι μεγαλύτερο. Το συνολικό εισόδημα πολλαπλασιάζεται τμηματικά με προοδευτικά κλιμακωτό συντελεστή ως εξής. Για εισόδημα:
- Από 0,01 ευρώ έως 15.000 ευρώ με συντελεστή 4%.
- Από 15.000,01 ευρώ έως 20.000 ευρώ με συντελεστή 6%.
- Από 20.000,01 ευρώ έως 25.000 ευρώ με συντελεστή 8%.
- Από 25.000,01 ευρώ έως 30.000 ευρώ με συντελεστή 10%.
- Από 30.000,01 ευρώ έως 50.000 ευρώ με συντελεστή 12%.
- Από 50.000,01 ευρώ έως 75.000 ευρώ με συντελεστή 15%.
- Από 75.000,01 ευρώ έως 100.000 ευρώ με συντελεστή 20%.
- Πάνω από 100.000 ευρώ με συντελεστή 25%.
Δεν “παγώνουν” οι κατασχέσεις λογαριασμών για όσους υπαχθούν στη ρύθμιση, μπαίνει "καπέλο” 15% για όσους καθυστερούν τις δόσεις αλλά και "καπέλο” 1,5% στο επιτόκιο αν κάποιος επιλέξει πάνω από 12 δόσεις, κάτι που σημαίνει πρακτικά ότι το ετήσιο κόστος διαμορφώνεται γύρω στο 6,2%. Το ίδιο “καπέλο” θα μπαίνει και σε όσους χάσουν τη ρύθμιση και θέλουν να ξαναμπούν. Πώς χάνει κανείς τη νέα ρύθμιση; Εάν δημιουργήσει καινούργια χρέη, αν τα στοιχεία της αίτησης του είναι ελλιπή ή αναληθή, αν δεν υποβάλει δήλωση φόρου εισοδήματος ή ΕΝΦΙΑ, αν δεν πληρώσει εγκαίρως για δεύτερη φορά μια δόση.