Η θέση της Ελλάδας ως ένας διεθνής κόμβος logistics (διαμεταφοράς) αποτελεί στρατηγικό στόχο της ελληνικής κυβέρνησης. Η γεωγραφική τοποθεσία της χώρας προσφέρει σημαντικά οφέλη καθώς αποτελεί εμπορικό διάδρομο μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, όπως ανέφερε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης, στο πλαίσιο του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, στο πάνελ «Greece as a logistics gateway connecting Europe».
Ο υφυπουργός, στην ομιλία του, περιέγραψε τον στρατηγικό σχεδιασμό της Ελλάδας να αναπτύξει τα logistics ώστε να μετατραπεί σε κέντρο διασύνδεσης με την Ευρώπη. Ωστόσο, σημείωσε πως η Ελλάδα αναβαθμίζεται συνεχώς στους διεθνείς δείκτες ως προς την ανταγωνιστικότητα του εμπορίου και της διαμεταφοράς αλλά απαιτούνται πολλά βήματα ακόμα σχετικά με τις σιδηροδρομικές εμπορικές μεταφορές, τις χερσαίες μεταφορές, και τη διασυνδεσιμότητα της ελληνικής μεταφοράς και του τομέα των logistics. Τόνισε ότι η κυβέρνηση ενισχύει τις υποδομές που θα δώσουν τη δυνατότητα στη χώρα μας να γίνει διεθνής παίκτης, αλλά, όπως εξήγησε, «η Ελλάδα υστερεί έναντι των ανταγωνιστών της».
Ο κ. Κεφαλογιάννης μίλησε για τον σημαντικό ρόλο της ναυτιλίας, επισημαίνοντας πως το λιμάνι του Πειραιά, μετά την ιδιωτικοποίησή του, έχει μεταλλαχθεί μέσω σημαντικών επενδύσεων σε έναν ανταγωνιστικό σύνδεσμο μεταξύ ασιατικών λιμανιών και διεθνών εμπορικών παικτών, συγκρινόμενο με τα λιμάνια της βόρειας Ευρώπης σε επίπεδο διάρκειας μεταφοράς, αξιοπιστίας, συχνότητας υπηρεσιών και κόστους. Η τοπική παρουσία σημαντικής ναυτιλιακής κοινότητας, το εκτενές οδικό δίκτυο, μέρος του TEN-T δικτύου που συνδέει την νοτιοανατολική Ευρώπη με εμπορικά-βιομηχανικά κέντρα της κεντρικής Ευρώπης και οι εκσυγχρονισμένες υποδομές logistics, προσφέρουν ένα μεγάλο παράθυρο ευκαιρίας στη χώρα να γίνει ένα ανταγωνιστικό, διεθνές εμπορευμτικό και logistics κέντρο.
Για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της χώρας, βασική προτεραιότητα του του υπουργείου Υποδομών, όπως είπε ο υφυπουργός, είναι η ολοκλήρωση ενός ανταγωνιστικού και αξιόπιστου δικτύου εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών.
Ο ίδιος αναφέρθηκε στην ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης του σιδηροδρομικού δικτύου, καθώς και στα νέα έργα που βρίσκονται σε επεξεργασία και θα συνδέσουν το σιδηροδρομικό δίκτυο με βασικά εμπορευματικά λιμάνια, όπως η Θεσσαλονίκη, ο Βόλος, η Καβάλα καθώς και εμπορευματικά χερσαία πάρκα.
«Εργαζόμαστε για να βρούμε λύση στα τρία βασικά δομικά προβλήματα της εμπορευματικής σιδηροδρομικής αγοράς. Ειδικότερα την απουσία διαθέσιμων εμπορευματικών μηχανών (σιδηροδρομικών) που θα επιτρέψουν την αύξηση της χωρητικότητας, την απουσία μηχανοδηγών, τα προβλήματα του τροχαίου υλικού και τέλος την εκλογίκευση των χρεώσεων για τις σιδηροδρομικές υποδομές. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι τα τέλη χρήσης πρέπει να σχετίζονται με τα λειτουργικά έξοδα ώστε να εξασφαλίζεται η υψηλότερη δυνατή αποτελεσματικότητα στη χρήση των υφιστάμενων υποδομών και της χωρητικότητας του δικτύου», υπογράμμισε ο κ. Κεφαλογιάννης. Όπως πρόσθεσε, θα ανακοινωθεί άμεσα σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς ένα 10ετές πλάνο ανάπτυξης, το οποίο θα περιλαμβάνει και φιλικές χρεώσεις που θα προκύπτουν από τη χρήση σιδηροδρομικών υπηρεσιών. «Μέσω της ΓΑΙΑΟΣΕ πρόκειται να επενδύσουμε σε νέο τροχαίο υλικό, επικετρώνοντας σε νέες τεχνολογίες, όπως είναι η ηλεκτροκίνηση, η υβριδική τεχνολογία και το υδρογόνο, ενώ στοχεύουμε να αναβαθμίσουμε το υφιστάμενο υλικό που διαθέτουμε Αναζητούμε αυτήν τη στιγμή μαζί με μεγάλους διεθνούς παίκτες της αγοράς νέες επενδύσεις σε τροχαίο υλικό αλλά και υποδομές συντήρησης», σημείωσε.
Το δεύτερο βασικό σημείο κλειδί για το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι η δημιουργία και ανάπτυξη εμπορευματικών κέντρων διαμεταφοράς.
Ο υφυπουργός αναφέρθηκε, αρχικά, στο Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, το οποίο είναι έτοιμο προς παράδοση καθώς αναμένει τις τελικές εγκρίσεις, και με την ολοκλήρωσή του θα μετατραπεί σε ένα από τα βασικότερα πάρκα logistics στη νοτιοανατολική Ευρώπη. Στη συνέχεια, μίλησε για την κατασκευή του Εμπορευματικού Κέντρου Γόνου στη Θεσσαλονίκη, το οποίο θα έχει γεωστρατηγική σημασία καθώς θα εξυπηρετεί εκτός από τη χώρα και τα σύνορα με τα Βαλκάνια. Τέλος, ανακοίνωσε ότι η κυβέρνηση είναι έτοιμη να διεξάγει μελέτη ενός διαμετακομιστικού κέντρου logistics στην κεντρική Ελλάδα, στη Θεσσαλία, κοντά στη Λάρισα, στις εγκαταστάσεις της πρώην Βιομηχανίας Ζάχαρης.
Πάντως, όπως τόνισε ο κ. Κεφαλογιάννης, χωρίς να ικανοποιήσουμε τις παραπάνω προϋποθέσεις, οποιαδήποτε συζήτηση περί μετατροπής της χώρας σε κέντρο διαμεταφοράς θα παραμείνει σε θεωρητικό επίπεδο.