Νέο Taxis: Πώς θα επιλέγονται οι στόχοι για έλεγχο - iefimerida.gr

Νέο Taxis: Πώς θα επιλέγονται οι στόχοι για έλεγχο

ένας άνδρας δουλεύει στο λαπτοπ του μέσω gov.gr
Φωτογραφία: SHUTTERSTOCK
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΠΟΥΣ
Γιώργος Παππούς

Το αργότερο σε πέντε χρόνια, όταν θα έχει παραδοθεί το σύνολο του αναβαθμισμένου Taxis, οι φορολογικοί έλεγχοι θα μοιάζουν βγαλμένοι από ταινία επιστημονικής φαντασίας.    

Αυτοματοποιημένες διαδικασίες συλλογής κι επεξεργασίας στοιχείων, επιλογή «στόχων» με βάση διαμορφούμενους δείκτες επικινδυνότητας, «ακτινογραφία» φυσικών και νομικών προσώπων επί τόπου ή εξ αποστάσεως, παρακολούθηση όλων των σταδίων του ελέγχου, δημιουργία αριθμοδεικτών- στατιστικών δεδομένων που θα ανατροφοδοτούν το risk analysis και θα θωρακίζουν τις έμμεσες τεχνικές ελέγχου, έλεγχος και στους ελεγκτές, είναι τα βασικά ζητούμενα από το νέο Taxis- Elenxis.  

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Για να λειτουργήσει αποτελεσματικά αυτό το “δίχτυ” θα ανοίξουν δίαυλοι αυτοματοποιημένης επικοινωνίας (διεπαφές) με πιστωτικά ιδρύματα, κτηματολόγιο-υποθηκοφυλακεία, συμβολαιογράφους, ξένες φορολογικές Αρχές, το ΓΕΜΗ, Επιμελητήρια, την Οικονομική Αστυνομία, Εισαγγελείς, το ΣΔΟΕ, άλλες δημόσιες υπηρεσίες εντός κι εκτός ΑΑΔΕ, το ΣΕΠΕ, τους ασφαλιστικούς φορείς/ΗΔΙΚΑ/e-ΕΦΚΑ, το ICISnet.   

Πώς θα επιλέγονται οι «στόχοι»

Αφήνοντας οριστικά πίσω το μοντέλο “ελέγχουμε στα τυφλά”, το νέο σύστημα θα “χτίσει” την αποτελεσματικότητα του από το σημείο “0”, δηλαδή την επιλογή των υποθέσεων, που θα περνούν από “κόσκινο”: 

  • δημιουργία λιστών υποθέσεων προς έλεγχο που έχουν παραχθεί αυτόματα από την ενότητα λειτουργικοτήτων «Ανάλυση Κινδύνων» και διαδικασία προτεραιοποίησης και μοριοδότησης των υποθέσεων προς έλεγχο 
  • λήψη υποθέσεων από τη λειτουργική περιοχή «Ανάθεση και Διαχείριση Υποθέσεων» και από συστήματα εκτός της ΑΑΔΕ, προκειμένου να υιοθετεί λίστες υποθέσεων προς έλεγχο και να δημιουργεί επίσημα στατιστικά στοιχεία για την αξιοποίηση από τον έλεγχο 
  • συλλογή δεδομένων από χρηματοπιστωτικούς και ασφαλιστικούς φορείς προκειμένου να συλλέξει δεδομένα που αφορούν στην επιλογή υποθέσεων για έλεγχο 
  • παραγωγή λιστών υποθέσεων για έλεγχο με βάση παραμετροποιήσιμα κριτήρια με συντελεστές βαρύτητας που αφορούν σε χαρακτηριστικά φορολογουμένων που περιλαμβάνονται στο μητρώο φορολογουμένου όπως ενδεικτικά ΚΑΔ, γεωγραφικά κριτήρια 
  • παραγωγή λιστών υποθέσεων για έλεγχο με βάση παραμετροποιήσιμα κριτήρια με συντελεστές βαρύτητας που αφορούν σε σχέσεις φορολογουμένων όπως σχέσεις μελών, συνδεόμενες επιχειρήσεις, συμμετοχές σε διοικήσεις, και αξία συναλλαγών μεταξύ των συνδεόμενων επιχειρήσεων 
  • παραγωγή λιστών υποθέσεων για έλεγχο με βάση παραμετροποιήσιμα κριτήρια με συντελεστές βαρύτητας που αφορούν σε χαρακτηριστικά της συμπεριφοράς του φορολογουμένου όπως, συνέπεια σε υποχρεώσεις, δηλώσεις, πληρωμή οφειλών, διαφορές από διασταυρώσεις π.χ. δεδομένων δηλώσεων εισοδήματος και δεδομένα δηλώσεων Φ.Π.Α., καθώς επίσης και με βάση Δελτία Πληροφοριών που έχουν περιέλθει στη Φορολογική Διοίκηση, κ.ά. 
  • παραγωγή λιστών υποθέσεων για έλεγχο συνθέτοντας πληροφορίες από υφιστάμενες λίστες με βάση κριτήρια ή/και συντελεστές βαρύτητας 
  • δυνατότητα επιλογής υποθέσεων για τελωνειακούς ελέγχους (post release controls /audits) με βάση συγκεκριμένα κριτήρια, σύμφωνα με τις κατευθυντήριες οδηγίες τις Ευρωπαϊκής Επιτροπής 
  • δημιουργία φακέλου υπόθεσης προς έλεγχο, συγκεντρώνοντας τα διαθέσιμα ηλεκτρονικά αρχεία και προβάλλοντας συνόψεις δεδομένων (π.χ. τα στοιχεία του ελεγχόμενου, πληροφοριακά δελτία, στοιχεία συναλλαγών με άλλες χώρες, συνοπτικούς πίνακες με τα δεδομένα των δηλώσεων, ακίνητα κ.λπ.) για τον προγραμματισμό και την εκτέλεση του επιτόπιου ή του απομακρυσμένου ελέγχου και πληροφόρηση για τους ελέγχους που διενεργούνται από υπηρεσίες εκτός ΑΑΔΕ πχ. ΣΔΟΕ, Οικονομική Αστυνομία κ.α. 

Έλεγχοι- εξπρές 

Η αποτελεσματικότητα των ελέγχων δεν κρίνονται μόνο από την επιλογή των στόχων, αλλά κι από την ταχύτητα διενέργειας τους. Κι αυτό ακριβώς είναι ένα ακόμα βασικό ζητούμενο από το νέο σύστημα.     Πέρα από το προφανές, δηλαδή τη διαλειτουργικότητα με βάσεις δεδομένων, το ίδιο το σύστημα θα “σπρώχνει” τους ελεγκτές στα επόμενα βήματα, διευκολύνοντας τους με αυτοματοποιημένες διαδικασίες.    

Ενδεικτικά, το νέο σύστημα θα υποστηρίζει αυτοματοποιημένους ελέγχους και διασταυρώσεις δεδομένων που αφορούν στον ελεγχόμενο όπως π.χ. αυτόματη συλλογή των τραπεζικών δεδομένων και συναλλαγών του σε ενιαίο επεξεργάσιμο αρχείο ή/και απεικόνιση όπου θα έχουν πραγματοποιηθεί αυτόματες διασταυρώσεις κι επεξεργασία των δεδομένων αυτών.    

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Για να μη χάνεται πολύτιμος χρόνος- που πολλές φορές δίνει την ευκαιρία και για συναλλαγές κάτω από το τραπέζι- το ίδιο το σύστημα θα υποστηρίζει αυτοματοποιημένες λειτουργίες για την προετοιμασία και την σύνταξη των εγγράφων (λ.χ. ο ελεγκτής θα έχει τη δυνατότητα συμπλήρωσης ορισμένης φόρμας, με δυνατότητα επιλογής ανάμεσα από συγκεκριμένες απαντήσεις ανά ελεγκτική επαλήθευση).    

Επιπλέον, ο ελεγκτής θα ειδοποιείται από το ίδιο το σύστημα στο κατάλληλο στάδιο του ελέγχου, προκειμένου να διαπιστώνει αν υφίστανται οι προϋποθέσεις για τη σύνταξη μηνυτήριων αναφορών, εκθέσεων και πράξεων για τη λήψη μέτρων διασφάλισης συμφερόντων του Δημοσίου, αναφορών για το ξέπλυμα μαύρου χρήματος και σε περίπτωση που υπάρχει τέτοια υποχρέωση, να υποστηρίζεται από το σύστημα η σύνταξη όλων των παραπάνω εγγράφων.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ TAXIS στόχοι στοιχεία διαδικασία
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ