Τα τελευταία ευρήματα από τους τελωνειακούς ελέγχους στη διάρκεια του καλοκαιριού είναι εντυπωσιακά, πλην όμως έχουν πάψει να προκαλούν έκπληξη.
Λαθραία τσιγάρα και καπνός κρυμμένα στα πιο απίθανα σημεία, ποτά-«μπόμπες» και παράνομα παρασκευαστήρια ακόμα και εντός κέντρων διασκέδασης, βενζίνες και πετρέλαια νοθευμένα ακόμα και στο 100%. Αποτέλεσμα είναι οι απώλειες εσόδων από το λαθρεμπόριο να αγγίζουν ή να ξεπερνούν ετησίως τα 700 εκατ. ευρώ.
Σε αυτή τη συγκυρία, όπου όλα δείχνουν έξαρση του λαθρεμπορίου, η ΑΑΔΕ ανασυντάσσει τις δυνάμεις της και εντάσσει στον ελεγκτικό της βραχίονα δύο νέα ελεγκτικά κέντρα για εφόδους τελωνειακού ενδιαφέροντος και ετήσιο προϋπολογισμό περί τα 500.000 ευρώ.
Από τις 16 Δεκεμβρίου, λοιπόν, αναλαμβάνουν δράση δύο νέες ειδικές, αποκεντρωμένες Υπηρεσίες, επιπέδου Διεύθυνσης: το Τελωνειακό Ελεγκτικό Κέντρο Αττικής και το Τελωνειακό Ελεγκτικό Κέντρο Θεσσαλονίκης.
Το πεδίο δράσης
Η επεξεργασία των υπό έλεγχο υποθέσεων για την εκτίμηση των πιθανών κινδύνων και η αναζήτηση συμπληρωματικών πληροφοριών και στοιχείων μέσω των Ολοκληρωμένων Πληροφοριακών Συστημάτων της ΑΑΔΕ, οι φυσικοί έλεγχοι όταν κρίνεται αναγκαίο, η ανταλλαγή πληροφοριών με τα κατά τόπους τελωνεία για επαλήθευση των παραστατικών που υποδεικνύονται για έλεγχο από το Υποσύστημα Ανάλυσης Κινδύνου, η βεβαίωση των προβλεπόμενων δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων, είναι το πεδίο δράσης των νέων Ράμπο, που αναλαμβάνουν έναν ακόμα στρατηγικό ρόλο: να ανατροφοδοτούν τα ειδικά λογισμικά της ΑΑΔΕ με τον νέο «χάρτη» των τελωνειακών παραβάσεων.
Ειδικότερα, τα δύο ελεγκτικά κέντρα αναλαμβάνουν κεντρικό ρόλο στην εκτίμηση των τάσεων παραβατικότητας, βάσει των αποτελεσμάτων ελέγχου, στην υποβολή προτάσεων προς τις αρμόδιες Υπηρεσίες της ΑΑΔΕ για τη δημιουργία κανόνων και προφίλ κινδύνου, καθώς και στην υποστήριξη του Υποσυστήματος Λήψης Αποφάσεων και Ανάλυσης Κινδύνου (Risk Analysis).
Ποιες είναι οι νέοι οδοί διέλευσης λαθραίων; Ποιες χώρες προέλευσης θεωρούνται, πλέον, «υψηλού κινδύνου»; Ποιες μεταφορικές ενέχονται σε περισσότερες περιπτώσεις λαθρεμπορίου; Υπάρχουν συγκεκριμένα χρονικά «παράθυρα» όπου επιχειρείται η διέλευση λαθραίων; Ποιες είναι οι νέοι μέθοδοι των κυκλωμάτων και οι διασυνδέσεις τους; Ποιες είναι οι νέες αγορές όπου καταλήγουν τα λαθραία; Πώς διακινούνται στο εσωτερικό της χώρας; Ποια είναι τα νέα υλικά νόθευσης; Αυτά είναι μόνο μερικά από τα ερωτήματα, οι απαντήσεις των οποίων θα δοθούν (και) από τα δύο νέα ελεγκτικά κέντρα.
Καύσιμα
Εν τω μεταξύ, μετά τα αλλεπάλληλα περιστατικά πρατηρίων με νοθευμένα/λαθραία καύσιμα, που πολλές φορές έχουν «υπόγειες» σχέσεις μεταξύ τους, η ΑΑΔΕ έδωσε νέες οδηγίες για τα μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται από τις εταιρείες καυσίμων και τα διυλιστήρια.
Συγκεκριμένα, από τη στιγμή που ενημερώνονται για την τέλεση λαθρεμπορίας ή νοθείας καυσίμων ή μη εγκατάστασης ή μη πλήρωσης των όρων, προϋποθέσεων και προδιαγραφών της εγκατάστασης και λειτουργίας του συστήματος εισροών-εκροών ή παραποίησης φορολογικών μηχανισμών από πρατήριο καυσίμων, δεν αρκεί να «απομονώνονται» μόνο τα συγκεκριμένα πρατήρια (διακοπή εφοδιασμού, απάντληση καυσίμων, απόσυρση εταιρικών σημάτων και αντλιών), αλλά τα ίδια μέτρα θα πρέπει να εφαρμόζονται εντός 30 ημερών και σε ΚΑΘΕ πρατήριο που:
- είτε ανήκει κατά ποσοστό τουλάχιστον 50% σε πρόσωπο που έχει διαπιστωθεί ότι έχει τελέσει μια από τις παραπάνω παραβάσεις,
- είτε διοικείται από πρόσωπο στο οποίο ανήκει ή διοικεί το πρατήριο καυσίμων για το οποίο έχει διαπιστωθεί ότι έχει τελέσει παράβαση.
Ο στόχος της ΑΑΔΕ είναι να έχουν γίνει ως το τέλος του χρόνου πάνω από 110.000 τελωνειακοί έλεγχοι και να καταλογιστούν τουλάχιστον 160 εκατ. ευρώ από μικρές ή μεγαλύτερες παραβάσεις.