Έμφαση στη Μακεδονία και τη Θράκη αλλά και ευρύτερα σε όλη την ελληνική περιφέρεια θα δοθεί με τον νέο Αναπτυξιακό Νόμο, ύψους 900 εκατ. ευρώ, που πρόκειται να ανακοινώσει εντός των επόμενων ημερών ο Υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος.
Αυτό επισήμανε η υφυπουργός Ανάπτυξης Άννα Μάνη – Παπαδημητρίου, μιλώντας στη θεματική ενότητα «Περιφερειακή Ανάπτυξη και Αυτοδιοίκηση» του 8ου Αναπτυξιακού Συνεδρίου Θεσσαλονίκης του Ελληνικού Ινστιτούτου Έρευνας και Ανάπτυξης.
«Μέσα στο 2024 είχαμε 63.000 νέες ενάρξεις επιχειρήσεων. Επίσης, για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, έχουμε καταγράψει μονοψήφιο αριθμό στην ανεργία. Αυτά τα αποτελέσματα δεν είναι τυχαία, αλλά αποτελέσματα δουλειάς αυτής της κυβέρνησης», ανέφερε η υφυπουργός, προσθέτοντας ότι η κυβερνητική πολιτική είναι προσανατολισμένη στην ισόρροπη και δίκαιη ανάπτυξη για όλους.
Σε ό,τι αφορά τη Θεσσαλονίκη η κ. Παπαδημητρίου επισήμανε ότι το Κέντρο Καινοτομίας και Τεχνολογίας Thess Intec «θα είναι ένα τεχνολογικό πάρκο τέταρτης γενιάς που θα δώσει άλλη όψη όχι μόνο στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και σε ολόκληρη τη χώρα», ενώ για τη ΒΙ.ΠΕ. Σίνδου είπε ότι «με 12.000 τετραγωνικά μέτρα και 660 ενεργές επιχειρήσεις θα αποτελέσει το μεγαλύτερο βιομηχανικό επιχειρηματικό πάρκο όλων των Βαλκανίων».

«Έχουμε εντάξει στο Ταμείο Ανάκαμψης 20 βιομηχανικά πάρκα σε όλη την Ελλάδα και κυρίως στην ελληνική περιφέρεια- στη Βόρεια Ελλάδα στην Αλεξανδρούπολη, το Κιλκίς, τη Δράμα, την Καβάλα, τη Θεσσαλονίκη […] Αυτή είναι η περιφερειακή ανάπτυξη. Τονώνουμε την παραγωγή, τονώνουμε τη βιομηχανία», υπογράμμισε η υφυπουργός, ενώ ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο έργο του υπουργείο Ανάπτυξης για τα ζητήματα απλοποίησης των διαδικασιών και συγκεκριμένα στο νέο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Άσκησης Δραστηριοτήτων και Ελέγχων - OpenBusiness.
Αυξημένοι πόροι στην Περιφέρεια
Το νέο ΕΣΠΑ κατανέμει αυξημένους πόρους κοινοτικής χρηματοδότησης στην περιφέρεια -περίπου το ένα τρίτο της συνολικής διαθέσιμης ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, επισήμανε στην τοποθέτηση του ο πρόεδρος της ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας και Δήμαρχος Πυλαίας–Χορτιάτη, Ιγνάτιος Καϊτεζίδης.
«Ίσως είναι η πρώτη φορά που γίνεται αυτό. Η κατανομή γίνεται με βάση τις εθνικές και κοινωνικές προτεραιότητες, με θωράκιση απέναντι στην κλιματική κρίση, με έμφαση στις πράσινες επενδύσεις, την κοινωνική ανάπτυξη, τη βιώσιμη ανάπτυξη και το δημογραφικό», σημείωσε, προσθέτοντας ότι «η απορροφητικότητα αυτών των πόρων είναι το μεγάλο στοίχημα που όλοι θα πρέπει να προσέξουμε για να κερδίσουμε».
«Στις περισσότερες ανεπτυγμένες και ανταγωνιστικές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η απόσταση μεταξύ πρωτεύουσας και περιφέρειας είναι λιγότερο έντονη, όπως λιγότερο έντονο είναι το χάσμα ανάμεσα στις ίδιες τις περιφέρειες τους. Εδώ, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η Αττική βρίσκεται στο 43% της συμμετοχής στην Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία, η Κεντρική Μακεδονία στο 14%, ενώ οι υπόλοιπες περιφέρειες πολύ πιο χαμηλά από 1,3 έως 5%. Άρα έχουμε δρόμο να διανύσουμε μπροστά μας», παρατήρησε ο κ.Καϊτεζίδης, καταλήγοντας ότι ο ρόλος της αυτοδιοίκησης «είναι κομβικός, γιατί η αυτοδιοίκηση είναι απόλυτα ταυτισμένη με την περιφερειακή ανάπτυξη», δηλαδή «περιφερειακή ανάπτυξη δεν μπορεί να υπάρχει ή να νοηθεί χωρίς την αυτοδιοίκηση».
Ο επικεφαλής της παράταξης «Αλλαγή στην Περιφέρεια», Γιάννης Μυλοπουλος, επισήμανε ότι «όλοι οι αναπτυξιακοί δείκτες μας θυμίζουν ότι στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας κάτι δεν πάει καλά και πρέπει να το βρούμε, να το εντοπίσουμε και να το διορθώσουμε». Μιλώντας για τη βιώσιμη ανάπτυξη επισήμανε την ανάγκη επενδύσεων σε σιδηροδρομικά έργα. «Το μετρό πρέπει να επεκταθεί. Το μετρό πρέπει να επεκταθεί …χθες δυτικά και πρέπει να επεκταθεί … χθες προς το αεροδρόμιο. Επικροτώ την απόφαση του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Στέλιου Αγγελούδη να πάει στον επίτροπο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Απόστολο Τζιτζικώστα και να ζητήσει τραμ», σημείωσε, προσθέτοντας ότι και ο προαστιακός σιδηρόδρομος, αποτελεί «ένα μεγάλο κενό στη Θεσσαλονίκη και στην Κεντρική Μακεδονία, καθώς οι Σέρρες, το Κιλκίς, η Έδεσσα, η Βέροια, η Κατερίνη είναι σιδηροδρομικά αποκομμένες από τη Θεσσαλονίκη», τη στιγμή που «τα ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης ανοίγουν αμέσως για να χρηματοδοτήσουν σιδηροδρομικά έργα, είτε αυτά είναι μετρό, είτε αυτά είναι τραμ, είτε αυτά είναι σιδηρόδρομος».
«Το αναπτυξιακό πλάνο της χώρας μας πρέπει να έχει άμεση σύνδεση με το παραγωγικό και το καταναλωτικό μοντέλο», επισήμανε ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Κυριάκος Μερελής.
«Θα πρέπει κάποια στιγμή να εξετάσουμε σοβαρά την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου, να περάσουμε δηλαδή από το δανείζομαι- εισάγω- καταναλώνω στο το μοντέλο του παράγω- καινοτομώ- εξάγω, καθώς επίσης και στην αλλαγή του καταναλωτικού μοντέλου, να στραφούμε περισσότερο στις ελληνικές επιχειρήσεις, να ενισχύσουμε δηλαδή τις ελληνικές παραγωγικές μονάδες», είπε ο κ. Μερελής, εκφράζοντας την άποψη ότι «μόνο έτσι θα μπορέσουμε να έχουμε ένα συνεκτικό και ολοκληρωμένο αναπτυξιακό, παραγωγικό και καταναλωτικό μοντέλο και όλα αυτά προφανώς πρέπει να γίνουν με την συνδρομή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τόσο του πρώτου όσο και του δεύτερου βαθμού, καθώς η Τοπική Αυτοδιοίκηση αποτελεί μοχλό περιφερειακής ανάπτυξης, ωστόσο, ο ρόλος της μπορεί και πρέπει να αναβαθμιστεί και για να καταστεί αυτό δυνατό, χρειάζεται επικαιροποιημένος σχεδιασμός, πολιτική βούληση και ενδυνάμωση».
Γ.Γ. ΥΠ.ΕΣ: Χρειάζεται καλύτερη οργάνωση στην απορρόφηση των αναπτυξιακών προγραμμάτων
Στο ζήτημα της απορρόφησης των πόρων αναπτυξιακών προγραμμάτων από τους φορείς της αυτοδιοίκησης αναφέρθηκε ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου Εσωτερικών Σάββας Χιονίδης.
Τα αναπτυξιακά προγράμματα είναι περισσότερα από 6,5 δισεκατομμύρια, που δόθηκαν σε διάφορες περιπτώσεις προγραμμάτων - Φιλόδημος, Αντώνης Τρίτσης, Ταμείο Ανάκαμψης, πυρασφάλεια, φυσικές καταστροφές, σημείωσε, προσθέτοντας ότι για την απορρόφησή τους «όπως το κεντρικό κράτος, σε άλλες περιπτώσεις και η αυτοδιοίκηση έδειξε μια μεγάλη αδυναμία». «Υπάρχει δήμος στον νομό Θεσσαλονίκης, ο οποίος είχε 5,5 εκατομμύρια έργο, αλλά μετά από 5 χρόνια δεν κατάφερε ούτε καν να το δει και λογικά απεντάχθηκε», σημείωσε.
«Υπάρχουν πολλά αναπτυξιακά προγράμματα και χρειάζεται καλύτερη οργάνωση και στην απορρόφηση. Δεν είμαστε εδώ να χαϊδεύουμε αυτιά μεταξύ μας, αλλά για να βλέπουμε τα πράγματα κατάματα και να δούμε τι είναι αυτό που κάνει να μην μπορεί να απορροφηθεί αυτό το επίπεδο αναπτυξιακών προγραμμάτων», υπογράμμισε ο κ. Χιονίδης. Αναφέρθηκε τέλος στο ζήτημα των εκπτώσεων στα έργα. «Το 2023 η μέση έκπτωση στα έργα ήταν 11%. Για το 2024 βλέπουμε ότι είναι 5%. Είναι αυτό κάτι καλό; Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχουν εργολαβικές εταιρείες για να υπάρχει επαρκής ανταγωνισμός; Έχουν αυξηθεί πια τόσο πολύ οι τιμές; Τίποτα από αυτά δε συμβαίνει και είναι ένα από τα θέματα που πρέπει να δούμε», επισήμανε ο γενικός γραμματέας.