Μια προσωρινή συμφωνία σχετικά με νέους κανόνες οδικής χρέωσης για τα φορτηγά, βάσει της απόστασης που θα διανύεται και όχι βάσει του χρόνου, εγκρίθηκε στη Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, τη Δευτέρα.
Οι κανόνες που συμφωνήθηκαν ανεπίσημα από την πορτογαλική Προεδρία του Συμβουλίου και τους διαπραγματευτές του Ευρωκοινοβουλίου, καθορίζουν τις χρεώσεις που μπορούν να επιβάλουν τα κράτη μέλη της ΕΕ σε φορτηγά και νταλίκες που κάνουν χρήση των διευρωπαϊκών δικτύων. Η συμφωνία επεκτείνει το πεδίο εφαρμογής των κανόνων ώστε να καλύπτει και άλλα οχήματα, όπως, λεωφορεία, βαν και επιβατικά αυτοκίνητα, και δίνει εντολή να ορίσει σταδιακά διαφορετικούς ρυθμούς χρέωσης χρήσης του οδικού δικτύου με βάση τις εκπομπές CO2 ή την περιβαλλοντική απόδοση.
Ο στόχος των νέων κανόνων είναι να μετατοπίσει τη χρέωση του οδικού δικτύου από ένα μοντέλο με βάση το χρόνο σε ένα σύστημα που βασίζεται στην απόσταση ή σε πραγματικό χιλιόμετρο, ώστε να αντικατοπτρίζει καλύτερα τις αρχές «ο ρυπαίνων πληρώνει και ο χρήστης πληρώνει».
Οι ευρωβουλευτές της επιτροπής Μεταφορών εξασφάλισαν ότι τα κράτη-μέλη θα καταργήσουν σταδιακά τα «χρονογραφήματα» (οδική χρέωση βάσει χρόνου) μέσω του βασικού διευρωπαϊκού δικτύου από το 2029 για βαρέα οχήματα (φορτηγά, νταλίκες και λεωφορεία) και αντ 'αυτού θα αρχίσουν να εφαρμόζουν διόδια (με βάση την απόσταση).
Ωστόσο, τα κράτη-μέλη θα εξακολουθούν να είναι σε θέση να διατηρούν χρονογραφήματα για συγκεκριμένα τμήματα αυτού του δικτύου, εάν μπορούν να αποδείξουν ότι ο νέος τρόπος χρέωσης θα ήταν δυσανάλογα μεγαλύτερος σε σχέση με τα αναμενόμενα έσοδα.
Οι ευρωβουλευτές εξασφάλισαν επίσης ότι τρία χρόνια μετά την έναρξη ισχύος των συμφωνηθέντων κανόνων, τα κράτη μέλη θα αναφέρουν δημοσίως τα διόδια και τα τέλη χρήσης που επιβάλλονται στην επικράτειά τους, συμπεριλαμβανομένων πληροφοριών σχετικά με τη χρήση αυτών των εσόδων. Για τους ευρωβουλευτές, είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ότι τα έσοδα που προκύπτουν από αυτές τις χρεώσεις συμβάλλουν στις βιώσιμες μεταφορές, τις υποδομές και την κινητικότητα.
Η συμφωνία για τους νέους κανόνες εγκρίθηκε από την Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού, τη Δευτέρα με 28 ψήφους υπέρ και 21 κατά. Πρέπει τώρα να εγκριθεί από το Συμβούλιο και στη συνέχεια από την ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου.