Για πολλούς η έμπνευση να εκφράσουν τον έρωτά τους... ηλεκτρονικά, αποδείχθηκε ολέθρια, καθώς το περιεχόμενο των λογαριασμών τους ή άλλα «ευαίσθητα» δεδομένα, έκαναν φτερά.
Η Checkpoint μετρά συστηματικά τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις που στήνονται κάθε μήνα εδώ και μια τριετία, επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον της στην περίοδο που πλησιάζει η ημέρα των ερωτευμένων. Το αποτέλεσμα της καταγραφής ήταν πραγματικά εντυπωσιακό, καθώς οι ηλεκτρονικές διευθύνσεις εκτινάχθηκαν σε τριψήφιο ποσοστό, όπως και τη διετία 2020- 2021.
Πόσες κυβερνοεπιθέσεις σχετίζονταν με την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου
Συγκεκριμένα, τον Ιανουάριο, καταγράφηκε αύξηση 152% σε σχέση με το Δεκέμβριο, ενώ από την επεξεργασία αυτών των νέων ηλεκτρονικών διευθύνσεων, προέκυψε ότι το 6% αυτών ήταν κακόβουλες και το 55% ύποπτες για κυβερνοεπιθέσεις. Σημειωτέον, ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της Checkpoint, ανά 371 κακόβουλα e-mails το 1 σχετιζόταν με την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου.
Με ποια μέθοδο «ψαρέματος» έδρασαν οι κυβερνοεγκληματίες
Η μέθοδος του «ψαρέματος» ήταν η πιο διαδεδομένη. Το κόλπο γνωστό και δοκιμασμένο. Χιλιάδες παραλήπτες έλαβαν ηλεκτρονικό μήνυμα από κάποια γνωστή επιχείρηση π.χ. ανθοπωλείο, με προσφορές για την ημέρα των ερωτευμένων. Οι πιο παρατηρητικοί εντόπισαν κάποια μικροδιαφορά στην επωνυμία της επιχείρησης και έστειλαν κατευθείαν το ηλεκτρονικό μήνυμα στον κάλαθο των αχρήστων. Υπήρξαν, όμως, πολλοί που έκαναν το λάθος να πατήσουν το σχετικό link, μεταφέρθηκαν σε «μαϊμού» site και θεωρώντας ότι βρήκαν μια καλή ευκαιρία, ολοκλήρωσαν τη συναλλαγή, πέφτοντας στην παγίδα των κυβερνοεγκληματιών.
Διωκτικές Αρχές και τράπεζες βρίσκονται πολλού σε συνεργασία, με στόχο κατ’ αρχάς την καλύτερη ενημέρωση των πολιτών, ειδικά εκείνων που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες και αποτελούν τα εύκολα θύματα εγχώριων και διεθνών κυκλωμάτων. Ωστόσο, η φρενήρεις ρυθμοί της καθημερινότητας, ειδικά στο εργασιακό περιβάλλον, κάνουν ευάλωτους ακόμα και τους πιο υποψιασμένους.
Τι να αποφεύγετε, πώς να προφυλάσσεστε
Τα ηλεκτρονικά μηνύματα, που ζητούν από τους παραλήπτες την αλλαγή κωδικών τραπεζικών λογαριασμών, υποτίθεται για λόγους ασφάλειας, είναι οι πιο καραμπινάτες απόπειρες εξαπάτησης, ενώ λάθη ορθογραφικά ή συντακτικά βοηθούν στο να εντοπίζονται οι προσπάθειες υφαρπαγής «ευαίσθητων» δεδομένων. Υπάρχει, όμως και η έμφυτη τάση της ανταπόκρισης σε σημαντικές ευκαιρίες- π.χ. μεγάλη έκπτωση- αγοράς προϊόντων υψηλής τεχνολογίας, που πολλές φορές κάνει τους καταναλωτές απρόσεκτους.
Αυτό που επισημαίνουν οι ειδικοί είναι ότι πολλοί συνηθίζουν να χρησιμοποιούν ίδιο username και password σε διαφορετικούς λογαριασμούς. Έτσι οι κυβερνοεγκληματίες κλέβοντας αυτά τα προσωπικά στοιχεία από έναν και μόνο λογαριασμό π.χ. site γνωριμιών, αποκτούν πρόσβαση σε όλους τους λογαριασμούς των θυμάτων, με ολέθριες επιπτώσεις πολλές φορές και για την τσέπη τους...