Ούτε... βαλτή να ήταν η Eurostat, η οποία δημοσιοποίησε συγκριτικό πίνακα μεταξύ των κρατών της Ευρώπης, λίγο πριν σηκωθεί η αυλαία των διαβουλεύσεων για τον κατώτατο μισθό.
Βγάζοντας από το κάδρο τη Δανία, την Ιταλία, την Κύπρο, την Αυστρία, τη Φινλανδία και τη Σουηδία, όπου πολύ απλά δεν υφίσταται κατώτατος μισθός, η Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία χωρίζει τους υπόλοιπους σε 3 κατηγορίες. Όπως προκύπτει από τον πλέον κατατοπιστικό χάρτη, στη χαμηλότερη «ταχύτητα» παίζουν οι χώρες του αποκαλούμενου πρώην ανατολικού μπλοκ, με τους κατώτατους μισθούς να «παίζουν» από τα 312 ευρώ ως τα 611 ευρώ και μάλιστα σε 12μηνη βάση. Στην πρώτη «ταχύτητα» παίζουν οι (λίγες) χώρες της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης, κατώτατους μισθούς πάνω από 1.500 ευρώ και κάπου στη... μέση βρίσκεται η Ελλάδα.
Κατώτατος μισθός: Οι συγκρίσεις στους μισθούς σε όρους Αγοραστικής Δύναμης
Η εικόνα αυτών των τεράστιων διαφορών αλλάζει όταν ληφθούν υπόψιν οι τιμές, δηλαδή όταν η μέτρηση και η σύγκριση γίνει σε όρους Αγοραστικής Δύναμης. Έτσι, τα 312 ευρώ ονομαστικού κατώτατου μισθού στη Βουλγαρία γίνονται «πραγματικά» 618 ευρώ και η διαφορά του χαμηλότερου με τον υψηλότερο κατώτατο μισθό περιορίζεται στο 3πλάσιο, από 7πλάσιο όταν η σύγκριση γίνεται σε ονομαστικούς όρους.
Με αυτόν τον τρόπο μέτρησης, τα 758 ευρώ του ελληνικού κατώτατου μισθού γίνονται 904 ευρώ, χωρίς όμως να αλλάζει η κατάταξη της Ελλάδας, που παραμένει στη μέση του βαθμολογικού πίνακα.
Αν μπει κανείς στη διαδικασία να ανατρέξει στην περίοδο πριν καταργηθούν οι συλλογικές διαπραγματεύσεις, πριν δηλαδή θεσμοθετηθεί το σύστημα του διοικητικού καθορισμού του κατώτατου μισθού, βρίσκει τον κατώτατο μισθό στα 876 ευρώ (πάντα σε 12μηνη βάση). Ένα εξάμηνο αργότερα, ο κατώτατος μισθός διαμορφωνόταν στα 683 ευρώ και πλέον ανέρχεται στα 758 ευρώ. Τι μέλλει γενέσθαι τον Ιούνιο;
Κατώτατος μισθός: Αναπροσαρμογή με αύξηση ως 5%
Οι εργοδοτικοί φορείς προσέρχονται με εισηγήσεις για λελογισμένη αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού, θεωρώντας ότι μια αύξηση 4-5% κινείται στα πλαίσια των αντοχών των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ενισχύοντας παράλληλα την αγοραστική δύναμη των εργαζομένων. Θετικός εμφανίστηκε και ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας, βάζοντας, όμως, μια προϋπόθεση: η αύξηση να συνάδει με την παραγωγικότητα. Το πρόβλημα είναι ότι οι μετρήσεις της ΤτΕ για φέτος δείχνουν αύξηση μικρότερη από μισή μονάδα, οπότε έχει ενδιαφέρον το πώς θα τοποθετηθούν οι επιστημονικοί φορείς που θα κάνουν τις προβλεπόμενες εισηγήσεις.
Εργατολόγοι παρατηρούν, πάντως, ότι αν και τα φώτα της δημοσιότητας πέφτουν στον κατώτατο μισθό, η απόφαση του ΣτΕ για τις τριετίες μπορεί να αλλάξει όλα τα δεδομένα και τις ισορροπίες. Το επίδικο είναι αν ισχύουν ή όχι οι προσαυξήσεις με ποσοστό 10% για κάθε τριετία προϋπηρεσίας και έως τρεις τριετίες και συνολικά 30% για προϋπηρεσία 9 ετών και άνω, για όσους το 2012 είχαν συμπληρώσει μία ως τρεις 3ετίες.