Το σχέδιο της κυβέρνησης να μετατρέψει την Ελλάδα σε κόμβο υποδομών και μεταφορών ανέλυσε ο αρμόδιος υπουργός, Κώστας Καραμανλής.
Στον κύκλο της συζήτησης του 2ου Thessaloniki Metropolitan Summit «Πως να μετατρέψουμε την κρίση σε ευκαιρία», στο πλαίσιο του συνεδρίου του Economist, εκτός του κ. Καραμανλή, μίλησαν ο αντιπρόεδρος του ΔΣ και CEO της Intrakat, Αλέξανδρος Εξάρχου, καθώς και ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΥΔΑΠ, Χάρης Σαχίνης.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε στο συνεκτικό σχέδιο της κυβέρνησης προκειμένου η Ελλάδα, και ειδικά η Βόρεια Ελλάδα, να καταστεί κόμβος υποδομών, μεταφορών και logistics. Τόνισε ότι, από εκεί που η Ελλάδα κινδύνευε να γίνει ο «αποδιοπομπιαίος τράγος» της Ευρώπης, τα πράγματα έχουν αλλάξει δραστικά τα τελευταία χρόνια. Σημείωσε ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας κατάφερε να αντιμετωπίσει πολλές κρίσεις με επιτυχία: Τη διαχείριση της πανδημίας, την ενεργειακή κρίση και το μεταναστευτικό.
Καραμανλής: Η Θεσσαλονίκη μπορεί να παίξει έναν πολύ σημαντικό ρόλο ως λιμάνι εξόδου της ΝΑ Ευρώπης
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στο ρόλο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και στο πρόγραμμα έργων ύψους 13 δισ. ευρώ, το μεγαλύτερο πρόγραμμα υποδομών στη χώρα μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. «Έχουμε καταφέρει να προσελκύσουμε ξένους επενδυτές στον κατασκευαστικό τομέα, ο οποίος τώρα είναι ένας από τους πιο αναπτυσσόμενους τομείς στην Ελλάδα. Έχουμε έναν αριθμό project που ξεδιπλώνονται και αυτά τα project βασικά έχουν μία συνοχή και θέλω να δώσω έμφαση σε αυτό, καθώς η κυβέρνηση έχει ένα σχέδιο για κάνει την Ελλάδα κόμβο υποδομών και μεταφορών», τόνισε ο κ. Καραμανλής.
Συνεχίζοντας την τοποθέτησή του, πρόσθεσε: «Κοιτάξτε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, κοιτάξτε το λιμάνι της Καβάλας και το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Η Θεσσαλονίκη με όλα τα προγράμματα υποδομών σε εξέλιξη -συνδέουμε για παράδειγμα το λιμάνι με το σιδηρόδρομο και τον μοντέρνο αυτοκινητόδρομο- μπορεί να παίξει έναν πολύ σημαντικό ρόλο ως λιμάνι εξόδου της ΝΑ Ευρώπης».
Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε επίσης στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, που αποκτά στρατηγική σημασία και στρατιωτικά, αλλά και ενεργειακά, καθώς ουσιαστικά παρακάμπτονται τα Στενά του Βοσπόρου. Και τόνισε ότι όλα αυτά εντάσσονται σε ένα πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων ύψους 5 δισ. ευρώ, με ένα νέο αποδοτικό τρόπο δημοπράτησης, κατόπιν συμφωνίας με την Κομισιόν.
«Τώρα νομίζω ότι έχουμε κάνει πολύ σημαντικά βήματα ώστε η Ελλάδα - και ειδικά η βόρεια Ελλάδα, η Θεσσαλονίκη, η Καβάλα, η Αλεξανδρούπολη, καθώς θα συνδέσουμε αυτά τα λιμάνια με ένα μοντέρνο ηλεκτρικό σιδηροδρομικό δίκτυο - να γίνει ένας κόμβος logistics, κάτι που ξεκίνησε το 2008 με την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά», υπογράμμισε ο κ. Καραμανλής.
Αναφέρθηκε επίσης στο Μετρό της Αθήνας, ένα από τα μεγαλύτερα δημόσια έργα στην Ευρωπαϊκή Ένωση ύψους 1,2 δισ. ευρώ, στον αυτοκινητόδρομο Ε65, σε προγράμματα ύδρευσης ανά την περιφέρεια που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Και σημείωσε ότι αυτή η κυβέρνηση προσπαθεί να χρησιμοποιήσει όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία.
Τέλος, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, εξέφρασε την πεποίθηση ότι αυτή η κυβέρνηση θα συνεχίσει και τα επόμενα χρόνια, ολοκληρώνοντας όλα αυτά τα σημαντικά πρότζεκτ.
Εξάρχου (Ιntrakat): Χρειάζονται υγιείς εταιρείες με ισχυρή κεφαλαιακή βάση
Ο Αλέξανδρος Εξάρχου, αντιπρόεδρος ΔΣ και CEO της Intrakat, στην τοποθέτησή του επεσήμανε πως για να γίνει μια κρίση ευκαιρία (σύνηθες φαινόμενο), για να γίνει μια κρίση θεμέλιο ενός success story χρειάζεται σαφές σχέδιο ενεργειών με ρεαλιστική στοχοθέτηση, αποφασιστική υλοποίηση και σύμπραξη και συστράτευση όλων των εμπλεκομένων μερών, σε όλα τα επίπεδα με ανιδιοτέλεια για τον κοινό στόχο. Στο τέλος τα οφέλη θα είναι πολύ μεγαλύτερα για όλους.
Μάλιστα, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, έκανε λόγο «για τρίτο μεταπτυχιακό στην κρίση» για τη χώρα μας, η οικονομική κρίση το 2009, η πανδημία και τώρα η ενεργειακή κρίση». Σύμφωνα με τον κ. Εξάρχου η χώρα βρίσκεται αντιμέτωπη με τη μεγαλύτερη εθνική πρόκληση για τον ευρύτερο εκσυγχρονισμό των υποδομών με την κυβέρνηση να έχει κάνει σημαντικά βήματα.
Σε ό,τι αφορά την πορεία των δημοσίων έργων τόνισε: «Θα πρέπει να ομολογήσουμε ότι στον τομέα των δημοσίων έργων η κυβέρνηση τα πήγε εξαιρετικά. Τα έργα ξεκίνησαν, την ώρα που όλοι προέβλεπαν πως τίποτα δεν θα γίνει, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών πέτυχε τους στόχους του. Γι' αυτό κι εμείς επενδύσαμε στην Intrakat. Γιατί οι μέτοχοι είδαν τις προοπτικές που υπάρχουν».
Τέλος, ο κ. Εξάρχου ανέφερε πως αυτό που χρειάζεται είναι υγιείς εταιρείες με ισχυρή κεφαλαιακή βάση. «Κι εδώ σας υπόσχομαι ότι η νέα INTRAKAT θα είναι παρούσα στις προκλήσεις που μας επιφυλάσσει το μέλλον» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Σαχίνης (ΕΥΔΑΠ): Η λύση στην κρίση είναι οι υποδομές
Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΥΔΑΠ, Χάρης Σαχίνης, ανέφερε πως σήμερα μιλάμε για μια διπλή κρίση. Η κρίση από τον πόλεμο στην Ουκρανία με επιρροή σε τιμές ενέργειας και υλικών και η κρίση από την κλιματική αλλαγή με επίδραση στην ανθεκτικότητα των υποδομών. Η λύση, όπως επεσήμανε, και για τις δύο κρίσεις είναι στις υποδομές και πως «με τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για τις τιμές υλικών προχωρούν τα έργα μας».
Ανέφερε πως η διαχείριση του κύκλου του νερού δεν είναι απλή υπόθεση. Απαιτεί πολύ ενέργεια στις λειτουργίες και για τον λόγο αυτό η ΕΥΔΑΠ ενισχύει την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ, μέσω έργων που σχεδιάζει και υλοποιεί σε φωτοβολταϊκά, υδροηλεκτρικά, έργα αντλησιοταμίευσης, ενώ ταυτόχρονα στοχεύει στη μείωση ενέργειας με βελτιστοποίηση των αντλιοστασίων της αντικατάσταση του στόλου οχημάτων με ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα και με την κατασκευή νέου βιοκλιματικού κτιρίου για τη στέγαση των υπηρεσιών της.
Επίσης, ανέφερε πως στα 1,6 δισ. επενδύσεις της εταιρείας περιλαμβάνονται τα έργα αποχέτευσης της Ανατολικής Αττικής καθώς και έργα αντικατάστασης δικτύου και το smart grid, που θα μειώσει τις διαρροές, μειώνοντας και την κατανάλωση ενέργειας. «Για την απειλή της κλιματικής αλλαγής, ανάμεσα σε άλλα έργα που σχεδιάζουμε και υλοποιούμε, είναι και η ανάθεση από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έργων 80 εκατ. ευρώ που θα βελτιώσει την ανθεκτικότητα του Εξωτερικού Υδροδοτικού Συστήματος της Αθήνας», είπε.
Τέλος, ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΥΔΑΠ δήλωσε πως τα έργα νερού είναι έργα κοινωνικής συνοχής, επισημαίνοντας: «Στόχος μας είναι η διατήρηση της χαμηλής τιμής του νερού, να διατηρήσουμε χαμηλά τα κόστη, παρέχοντας φθηνό νερό άριστης ποιότητας στους πολίτες της Αθήνας».