Ηχηρή δικαστική ήττα για τον τεχνολογικό κολοσσό της Google, ο οποίος έχασε και το εφετείο ενάντια στην απόφαση της ΕΕ να επιβάλει πρόστιμο ύψους 2,4 δισεκατομμυρίων ευρώ στη μηχανή αναζήτησης.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα του Bloomberg, η Google παραβίασε το πλαίσιο ανταγωνισμού αναφορικά με την προβολή άλλων ηλεκτρονικών εμπορικών καταστημάτων, που υποβαθμίζονταν στη λίστα αναζήτησης υπέρ των προϊόντων και υπηρεσιών του τεχνολογικού κολοσσού.
Το δημοσίευμα κάνει λόγο για απόφαση που ενισχύει την προσπάθεια της ΕΕ να τιθασεύσει την επιρροή της Σίλικον Βάλεϊ (του τεχνολογικού παραδείσου των ΗΠΑ) στο μπλοκ των 27.
Απόφαση που θέτει ψηλά τον πήχη
Οι δικαστές επανέλαβαν τη στήριξή τους στη διαπίστωση της ΕΕ πως η Google δεν έπρεπε να ευνοεί τη δική της υπηρεσία αγορών έναντι των ανταγωνιστών της, ένα ζήτημα που έχει προκαλέσει καταγγελίες και έναντι άλλων τεχνολογικών κολοσσών.
«Η απόφαση θα δυσκολέψει τις πλατφόρμες να ευνοούν τις δικές τους υπηρεσίες, διότι κινδυνεύουν να παραβιάσουν τη νομοθεσία περί ανταγωνισμού μόλις αυτό βλάψει έναν αντίπαλο», δήλωσε ο Ντιρ Άουερ, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Λιέγης στο Βέλγιο. «Δυστυχώς, αυτό θα είναι επιζήμιο για τους καταναλωτές» πρόσθεσε ο ίδιος.
Η «Σταυροφορία» της Κομισιόν κατά της Σίλικον Βάλεϊ
Η κύρωση της Κομισιόν στην Goolge, η υψηλότερη που είχε επιβληθεί ποτέ ως το 2017, είναι η πρώτη από μια τριάδα αποφάσεων που αποτελούν κεντρική πολιτική της Επιτρόπου Ανταγωνισμού της ΕΕ, Μαργκρέτε Βεστάγκερ προκειμένου να περιορίσει την αυξανόμενη κυριαρχία των μεγάλων εταιρειών τεχνολογίας.
Ως σήμερα η Κομισιόν έχει επιβάλει πρόστιμα στην υπηρεσία της Alphabet Inc. (όπου υπάγεται η Google) ύψους περίπου 9,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων ενώ εξακολουθεί να εξετάζει τον ύποπτο ασφυκτικό έλεγχο της εταιρείας στην ψηφιακή διαφήμιση.
Η δικαστική απόφαση «αποστέλει ένα σαφές μήνυμα ότι η συμπεριφορά της Google ήταν παράνομη και παρέχει την απαραίτητη νομική σαφήνεια» δήλωσε η εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Αριάννα Ποντέστα στους δημοσιογράφους σε συνέντευξη Τύπου στις Βρυξέλλες.
Η ΕΕ «θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί όλα τα εργαλεία που έχει στη διάθεσή της για την αντιμετώπιση του ρόλου των μεγάλων ψηφιακών πλατφορμών».
Η Google θα εξετάσει προσεκτικά την απόφαση, ανέφερε σε γραπτή δήλωση που έστειλε ηλεκτρονικά ο τεχνολογικός κολοσσός, ενώ επέμεινε ότι συμμορφώνεται πλήρως με την εντολή της ΕΕ από το 2017 και έπειτα.
«Η προσέγγισή μας λειτουργεί με επιτυχία για περισσότερα από τρία χρόνια, δημιουργώντας δισεκατομμύρια κλικ για περισσότερες από 700 υπηρεσίες συγκριτικών αγορών» αναφέρεται στην εν λόγω ανακοίνωση.
Μια μικρή ήττα και για την Κομισιόν
Ωστόσο, η Κομισιόν δεν κατάφερε να αποδείξει πως η Google με τις πρακτικές της έβλαψε και την αγορά γενικής αναζήτησης στο διαδίκτυο, απορρίπτοντας τη διαπίστωση της Ένωσης περί παραβίασης στο ζήτημα αυτό. Με άλλα λόγια, το ευρωπαϊκό δικαστήριο δεν εντόπισε παράνομες ενέργειες αναφορικά με τη λειτουργία της μηχανής στην γενικευμένη αναζήτηση, πλην εκείνης που αφορούσε στην αναζήτηση αγορών.
Το Bloomberg χαρακτηρίζει αυτή την τελευταία απόφαση ως ήττα της Βεστάγκερ στην Σταυροφορία της να μειώσει την εξουσία των τεχνολογικών κολοσσών στην ΕΕ και η οποία αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για άλλες αντιμονοπωλιακές ρυθμιστικές αρχές, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου.
Μια μηχανή αναζήτησης αποτελεί «υποδομή»
Οι ενέργειες μιας εταιρείας προκειμένου να καταστήσει τις δικές της υπηρεσίες πιο εξέχουσες «ενέχουν μια ορισμένη μορφή ανωμαλίας», σημείωσε το δικαστήριο. «Μια γενική μηχανή αναζήτησης αποτελεί υποδομή», πρόσθεσε, αντικρούοντας την άποψη ότι η Google είναι ελεύθερη να ενεργεί όπως επιθυμεί στον δικό της ιστότοπο.
Το αποτέλεσμα αυτό θα μπορούσε να επηρεάσει άλλες μεγάλες εταιρείες όπως η Amazon.com Inc., η Apple Inc. και η Meta (το γνωστό Facebook) ώστε να επανεξετάσουν την επιθετική νομική τους στρατηγική έναντι της ΕΕ σε παρόμοια ζητήματα.
Η απόφαση μπορεί επίσης να βοηθήσει τις μικρότερες επιχειρήσεις να διεκδικήσουν αποζημιώσεις εκατομμυρίων δολαρίων στα εθνικά δικαστήρια με ισχυρισμούς ότι η Google έβλαψε τις εκκολαπτόμενες επιχειρήσεις τους.
Οι αλλαγές που ζήτησε η ΕΕ στην Google
Μαζί με το πρόστιμο, η Google υποχρεώθηκε το 2017 να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο εμφανίζει τα αποτελέσματα αναζήτησης για αγορές, οι οποίες μπορεί να βοηθήσουν τους αντιπάλους να καταλάβουν μέρος του πολύτιμου διαφημιστικού χώρου στις σελίδες αναζήτησης.