«Η Ελλάδα προχώρησε καλά με την εφαρμογή αριθμού μεταρρυθμίσεων», σημειώνει η Κομισιόν στην Έκθεση Αξιολόγησης, αναφέροντας όμως ότι ο οίστρος των μεταρρυθμίσεων έχει επιβραδυνθεί λόγω των αναταράξεων από την πανδημία.
Επιμένοντας στην πρόβλεψη για ύφεση 10% το 2020 και ανάκαμψη 3,5% το 2021, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στέκεται στα περιοριστικά μέτρα που τέθηκαν σε εφαρμογή στο τέλος του 2020 αλλά και στη διατήρηση των απαγορευτικών στο λιανεμπόριο, στην εκπαίδευση ειδικά στην Αττική, αναδεικνύοντας το βαρύ πλήγμα στον Τουρισμό ως τον καθοριστικό παράγοντα για το σοκ στην ελληνική οικονομία.
Στα θετικά, η συγκράτηση της ανεργίας σε διαχειρίσιμα επίπεδα, με την επισήμανση ότι η πραγματική δοκιμασία θα έρθει με τη σταδιακή απόσυρση των μέτρων στήριξης. Στα θετικά καταγράφονται, επίσης, οι πρόσφατες μεταρρυθμίσεις στην Εκπαίδευση, η αξιολόγηση των διοικητικών συμβουλίων των ΔΕΚΟ, οι προκηρύξεις για νέες αποκρατικοποιήσεις, οι παρεμβάσεις στο πεδίο της Ενέργειας (market test), οι μεταρρυθμίσεις στο ΠΔΕ, το νέο μισθολόγιο της ΑΑΔΕ. Υπάρχουν, όμως και «καμπανάκια».
Σε μια συγκυρία όπου οι Ευρωπαίοι επιχειρούν να βρουν το βηματισμό τους για την έξοδο από την κρίση, οι Ευρωπαϊκοί Θεσμοί καλωσορίζουν τη δέσμευση των ελληνικών Αρχών επί των αναθεωρημένων χρονοδιαγραμμάτων και ενθαρρύνουν για επιτάχυνση έτσι ώστε όλα να είναι έτοιμα για την επόμενη Αξιολόγηση, η οποία συνοδεύεται από νέα εκταμίευση. Ποια είναι τα «αδύναμα» σημεία;
Η αποτροπή δημιουργίας νέων κρατικών χρεών και η μείωση των υφιστάμενων, η ανάγκη μεγαλύτερης απλοποίησης στις αδειοδοτήσεις επιχειρήσεων, ο εκσυγχρονισμός του εργατικού δικαίου, η μεταρρύθμιση στη Δικαιοσύνη, τα μέτρα αντιμετώπισης της διαφθοράς, η μεταρρύθμιση της Δημόσιας Διοίκησης.
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στο πεδίο των «κόκκινων» δανείων, του Πτωχευτικού, των πλειστηριασμών, όπου αποτυπώνονται σαφώς οι επιφυλάξεις των Βρυξελλών στην απόφαση της κυβέρνησης να «παγώσει» τη λήψη μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης, προτρέποντας την Αθήνα να υιοθετήσει προσωρινές και πιο στοχευμένες λύσεις, προστατεύοντας, πάντως, τα πιο «αδύναμα» νοικοκυριά.
Ο λογαριασμός της πανδημίας του κορωνοϊού
Περίπου 3,5 δισ ευρώ παραπάνω, υπολογίζει η Κομισιόν το κόστος της χρονικής επέκτασης των μέτρων στήριξης, λόγω της παρατεταμένης υγειονομικής κρίσης κι αυτό σημαίνει πρακτικά ότι αντί για 7,5 δισ ευρώ, ο "λογαριασμός" θα ανέβει στα περίπου 11 δισ ευρώ, δηλαδή στο 6,5% του ΑΕΠ για το 2021. Αίσθηση προκαλεί, δε, η επισήμανση της Κομισιόν ότι το συνολικό μέγεθος των μέτρων στήριξης, που ενεργοποίησαν οι Ελληνικές Αρχές ως αντίβαρο στις επιπτώσεις του κορωνοϊού, υπερβαίνει ελαφρώς το μέσο ευρωπαϊκό όρο.
Αν και η ρήτρα "διαφυγής" από το Σύμφωνο Σταθερότητας ισχύει και φέτος, οι Βρυξέλλες με έναν… κομψό τρόπο συστήνει στην Αθήνα όταν το επιτρέψουν οι οικονομικές συνθήκες, να στοχεύσει σε μια συνετή μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική πολιτική, λαμβάνοντας υπόψιν αφενός τη βιωσιμότητα του Χρέους αφετέρου την ενίσχυση των επενδύσεων.
Ακόμα κι αυτές οι προβλέψεις σκιάζονται από σημαντικούς κινδύνους, που σχετίζονται κυρίως με την εξέλιξη της υγειονομικής κρίσης άρα και την ανάγκη παράτασης ή ενίσχυσης των μέτρων στήριξης, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για το τελικό κόστος. Πέραν τούτων, η Κομισιόν επιμένει στο ρίσκο των επικείμενων αποφάσεων του ΣτΕ για τα αναδρομικά των συνταξιούχων και των διεκδικήσεων κατά της ΕΤΑΔ. Από την άλλη πλευρά, σημειώνονται τα μεγάλα οφέλη που μπορεί να έχει η Ελλάδα από την αξιοποίηση των κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης