Σε νέες πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση της ακρίβειας προχωρά και επίσημα από σήμερα η κυβέρνηση, με στόχο τη μείωση του κόστους ζωής για τα νοικοκυριά.
Πρωτοβουλία «Μόνιμη μείωση τιμής»
Μία από τις νέες πρωτοβουλίες αποτελεί η «Μόνιμη μείωση τιμής», η οποία θα αφορά βασικά καταναλωτικά προϊόντα. Οι επιχειρήσεις παραγωγής ή χονδρικής εμπορίας που θα συμμετέχουν στην πρωτοβουλία θα πρέπει να αποστείλουν έγγραφη δέσμευση στο Υπουργείο Ανάπτυξης μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2023. Ως τιμή αναφοράς για τον υπολογισμό της μείωσης θα λαμβάνεται η τιμή ραφιού στις 19/9/23.
Τα σούπερ μάρκετ θα πρέπει να τοποθετήσουν στο ράφι με τα προϊόντα μειωμένης τιμής, ειδικό σήμα που θα φέρει συγκεκριμένες επισημάνσεις και προδιαγραφές. Η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (Δ.Ι.Μ.Ε.Α.) θα είναι αρμόδια για την επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση που κάποια εταιρεία δηλώσει ψευδώς ότι προχώρησε σε μείωση τιμής.
Υποχρέωση ανακοίνωσης ανατιμήσεων από τα σούπερ μάρκετ
Μια άλλη νέα πρωτοβουλία είναι η υποχρέωση των σούπερ μάρκετ να ανακοινώνουν στο Υπουργείο Ανάπτυξης τις ανατιμήσεις σε βασικά καταναλωτικά προϊόντα, όπως ψωμί, γάλα, λάδι, ρύζι, ζυμαρικά, κ.λπ. Οι ανακοινώσεις θα αποστέλλονται κάθε Τρίτη, έως τις 15:00 και αφορά όλες τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90 εκατ. ευρώ.
Σε περίπτωση που ο υπόχρεος αποκρύπτει, παραποιεί ή δεν προσκομίζει τα στοιχεία, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 50.000 ευρώ από τη Δ.Ι.Μ.Ε.Α.
Υποχρέωση ανακοίνωσης λιανικών τιμών πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων
Τέλος, η κυβέρνηση προχωρά στην υποχρέωση των σούπερ μάρκετ να ανακοινώνουν στο Υπουργείο Ανάπτυξης τις λιανικές τιμές πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων. Οι ανακοινώσεις θα αποστέλλονται κάθε Τρίτη, στις 09:00 μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e-katanalotis.gr.
Το Υπουργείο Ανάπτυξης θα μπορεί να ανακοινώνει το εύρος των τιμών που επικρατούν στα καταστήματα είτε μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας, είτε στη σελίδα της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου.
O αντίκτυπος των πρωτοβουλιών
Οι νέες πρωτοβουλίες της κυβέρνησης έχουν στόχο να μειώσουν το κόστος ζωής για τα νοικοκυριά, τα οποία έχουν πληγεί από την ακρίβεια.
Η «Μόνιμη μείωση τιμής» ενδεχομένως να οδηγήσει στη μείωση των τιμών σε βασικά καταναλωτικά προϊόντα, τα οποία είναι απαραίτητα για την καθημερινή ζωή των νοικοκυριών. Η υποχρέωση ανακοίνωσης ανατιμήσεων από τα σούπερ μάρκετ θα συμβάλει στη διαφάνεια της αγοράς και στην προστασία των καταναλωτών.
Επιπλέον, η υποχρέωση ανακοίνωσης λιανικών τιμών πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων θα βοηθήσει τους καταναλωτές να συγκρίνουν τιμές και να κάνουν πιο συμφέρουσες αγορές.