Τώρα που η διαδικτυακή αγορά είναι μονόδρομος λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, οι κινήσεις μας θα πρέπει να είναι ακόμα πιο προσεκτικές, προκειμένου να διασφαλίσουμε τα χρήματα μας και να αποφύγουμε τυχόν κακοτοπιές που εμφανίζονται στο διαδίκτυο.
Με το κλείσιμο των καταστημάτων και την απαγόρευση κυκλοφορίας λόγω του κορωνοϊού, οι καταναλωτές στράφηκαν μαζικά στα e-shops προκειμένου να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους σε είδη πρώτης ανάγκης αλλά και είδη ψυχαγωγίας, τεχνολογίας και χόμπι. Η στροφή αυτή σηματοδότησε την ενίσχυση της εξοικείωσης του καταναλωτή με το ψηφιακό περιβάλλον, κατάσταση η οποία αναμένεται να παγιωθεί και με το πέρας της πανδημίας. Ωστόσο, οι online αγορές, όσο εύκολες και γρήγορες και αν είναι, κρύβουν παγίδες που ο καθένας από εμάς πρέπει να γνωρίζει, προκειμένου να προστατεύσει τα χρήματά του και τα προσωπικά του δεδομένα.
Προσέξτε τις υπερχρεώσεις
Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που δημοσιεύτηκε τον Φεβρουάριο του 2019, σχεδόν 6 στα 10 ηλεκτρονικά καταστήματα στην Ευρώπη παρέχουν λανθασμένες ή ασαφείς πληροφορίες για τις εκπτώσεις που διαφημίζουν, γι’αυτό είναι πολύ σημαντικό προτού προχωρήσουμε σε κάποια αγορά να αποσαφηνίζουμε με το κατάστημα πώς κατοχυρώνεται η έκπτωση, αν δηλαδή η μείωση της τιμής γίνεται αυτόματα στο καλάθι αγορών ή θα πρέπει να καταχωρήσετε ηλεκτρονικά κουπόνια. Στην ίδια έρευνα βρέθηκε ότι το 39% των ευρωπαϊκών ηλεκτρονικών καταστημάτων δεν παρέχουν ακριβείς πληροφορίες σχετικά με το κόστος αποστολής, την προμήθεια της συνεργαζόμενης μεταφορικής εταιρείας ή οποιοδήποτε άλλο τέλος που μπορεί να επιβαρύνει το συνολικό κόστος της παραγγελίας. Υπολογίστε όλα τα κρυφά έξοδα προτού προβείτε σε ολοκλήρωση παραγγελίας.
Βρείτε πληροφορίες για το κατάστημα
Το πιο κρίσιμο βήμα πριν την αγορά κάποιου προϊόντος είναι να «γνωρίσετε» το κατάστημα με το οποίο προτίθεστε να πραγματοποιήσετε κάποια συναλλαγή. Η βασική συμβουλή της Ανεξάρτητης Αρχής «Ο Συνήγορος του Πολίτη» είναι να πραγματοποιείτε έρευνα του διαδικτυακού καταστήματος πριν από οποιαδήποτε άλλη ενέργεια. Τσεκάρετε τη σελίδα «σχετικά με εμάς» του κάθε καταστήματος, σιγουρευτείτε ότι παρέχουν τηλέφωνα και ηλεκτρονικές διευθύνσεις για την επικοινωνία με τους πελάτες τους, αλλά κυρίως τη φυσική διεύθυνση της έδρας τους. Επιπλέον, ψάξτε για σχόλια και κριτικές άλλων πελατών και βεβαιωθείτε ότι στις περισσότερες περιπτώσεις οι αγορές των άλλων κύλησαν χωρίς προβλήματα.
Κοιτάξτε την ασφάλεια του καταστήματος
Ένας πολύ γρήγορος τρόπος για να καταλάβετε αν το ηλεκτρονικό κατάστημα είναι ασφαλές προς χρήση, είναι να κοιτάξετε τη διεύθυνσή του, στη γραμμή διευθύνσεων του browser σας. Αν αυτός ο διαδικτυακός τόπος ξεκινά με «https:», τότε είστε ελεύθεροι να προχωρήσετε στις αγορές σας, καθώς υποδηλώνει ότι πρόκειται για πιστοποιημένο ιστότοπο που παρέχει ασφαλές περιβάλλον περιήγησης. Έτσι λοιπόν, είστε σίγουροι ότι παρέχει το πρωτόκολλο SSL (Secure Sockets Layer), το οποίο προστατεύει τα προσωπικά σας δεδομένα όταν επιχειρήσετε πληρωμή μέσω πιστωτικής, χρεωστικής ή προπληρωμένης κάρτας. Αντίστοιχα, ελέγξτε το σύστημα πληρωμών που ενσωματώνει – θα πρέπει να παρέχεται από κάποιο γνωστό χρηματοοικονομικό οργανισμό ή αρχή ελέγχου ώστε να είναι ασφαλής η διαδικασία πληρωμής.
Ελέγξτε τις κάρτες σας
Πέρα από την ευθύνη των online καταστημάτων να παρέχουν τις σωστές πληροφορίες, οι διαδικτυακές αγορές επιβάλλουν και μια συνετή χρήση των χρεωστικών, προπληρωμένων ή πιστωτικών σας καρτών, καθώς και τον διαρκή έλεγχό τους από εσάς, προκειμένου να διασφαλίσετε την προστασία του εισοδήματός σας. Ιδιαίτερα αν οι κάρτες σας χρησιμοποιούνται και από άλλα μέλη της οικογένειας αυτό το διάστημα, για αγορές ή πληρωμές.
Με την υπηρεσία Cards Control της Eurobank, μπορείτε να έχετε συνεχή έλεγχο όλων σας των καρτών 24 ώρες το 24ωρο και να ρυθμίζετε συγκεκριμένες λειτουργικότητες από το Eurobank Mobile App. Μέσα από την εφαρμογή, μπορείτε να ενεργοποιήσετε ή να απενεργοποιήσετε τη δυνατότητα online αγορών μέσω της κάρτας σας σε καταστήματα από την Ελλάδα ή το εξωτερικό. Παράλληλα, η υπηρεσία προσφέρει μια πλειάδα άλλων επιλογών, που προστατεύουν τις κάρτες σας. Για παράδειγμα, μπορείτε να αλλάξετε το ημερήσιο όριο ανάληψης μετρητών από το λογαριασμό σας, να απενεργοποιήσετε ή να ενεργοποιήσετε τις δυνατότητες ανάληψης μετρητών, να παγώσετε την κάρτα σε περίπτωση προσωρινής απώλειας, αλλά και να ενεργοποιήσετε μια καινούρια σας κάρτα που μόλις εκδόθηκε ή επανεκδόθηκε μαζί με το PIN της, χωρίς να χρειάζεται να πάτε σε κάποιο ΑΤΜ της Eurobank.
Αξίζει να σημειωθεί πως ακόμα και αν απενεργοποιήσετε την κάρτα σας μέσω της υπηρεσίας Cards Control του Eurobank Mobile App, μερικές βασικές λειτουργίες της κάρτας μπορούν να παραμένουν ενεργές. Για παράδειγμα, οι πάγιες εντολές που χρεώνονται στην κάρτα δεν θα σταματήσουν, ενώ θα μπορείτε να μεταφέρετε χρήματα από και προς λογαριασμούς που είναι συνδεδεμένοι με την κάρτα σας. H υπηρεσία Cards Control ενεργοποιείται εύκολα μέσα από την εφαρμογή της τράπεζας Eurobank Mobile App, ενώ αντίστοιχα μπορείτε να την απενεργοποιήσετε οποιαδήποτε στιγμή θελήσετε.
Επιδείξτε εγκράτεια
Οι διαδικτυακές αγορές, λόγω της αμεσότητας και της ευκολίας που προσφέρουν, αφού με ένα κλικ μπορείτε να αγοράσετε σχεδόν τα πάντα, μερικές φορές μας παρασύρουν. Είναι πολύ σημαντικό λοιπόν να δείξετε εγκράτεια, προκειμένου να προστατεύσετε το εισόδημά σας. Αγοράστε αυτά που πραγματικά σας χρειάζονται, χωρίς να προχωράτε σε περιττές αγορές, που μπορεί να τινάξουν τον προϋπολογισμό σας στον αέρα! Αντισταθείτε στις παρορμητικές αγορές, βάζοντας στον εαυτό σας έναν περιορισμό τουλάχιστον 24 ωρών πριν την αγορά, ώστε να έχετε το περιθώριο να το ξανασκεφτείτε. Παρακολουθείτε τακτικά τις κινήσεις των καρτών μέσω e-Banking ή Mobile Banking και περιορίστε τις δαπάνες όταν ξεπεράσετε το όριο που θεωρείτε υψηλό. Γιατί και στις αγορές, πάνω απ’ όλα είναι η ασφάλεια!