Με... φόρα από τη φετινή χρονιά, οδεύει προς το 2025 ο ελληνικός Τουρισμός, βάζοντας πλώρη για νέο ρεκόρ εισπράξεων.
Πέρσι, τέτοια εποχή, ο Προϋπολογισμός προέβλεπε, ως βασικό σενάριο, τουριστικά έσοδα ανάλογα με αυτά του 2023, ωστόσο από την Άνοιξη κιόλας φαινόταν ότι πάμε ψηλότερα. Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν ότι το 2024 θα «κλείσει» γύρω στα 21 δισ. ευρώ, δηλαδή περίπου 1 δισ. ευρώ πάνω από τις αρχικές εκτιμήσεις κι αυτό παρά τη μείωση της κατά κεφαλήν δαπάνης των ξένων επισκεπτών.
Ο Προϋπολογισμός του 2025, που ψηφίζεται αυτές τις ημέρες, ανεβάζει ακόμα πιο ψηλά τον πήχη των εισπράξεων, προβλέποντας ότι ο Τουρισμός θα φέρει 22 δισ ευρώ, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για την απασχόληση και κυρίως για τα φορολογικά έσοδα. Δύο είναι οι βασικοί λόγοι αυτής της πρόβλεψης: 1) όπως αποδείχθηκε ήδη από φέτος, ο ελληνικός τουρισμός κερδίζει το στοίχημα της διεύρυνσης της σεζόν πέρα από τους καλοκαιρινούς μήνες, άρα απευθύνεται και σε διαφορετικό προφίλ επισκεπτών 2) η τάση διεθνώς είναι ότι το 2025 θα γίνουν περισσότερα ταξίδια, με διάθεση αύξησης του προϋπολογισμού ανά ταξίδι.
Οι τάσεις για το 2025
Σύμφωνα με πανευρωπαϊκή έρευνα της Accor, παρά τις προβλέψεις για αργή ανάπτυξη ή στασιμότητα σε πολλές από τις μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρώπης το 2025, τα ταξίδια παραμένουν ψηλά στη λίστα προτεραιοτήτων των Ευρωπαίων, συνεχίζοντας να αποδεικνύουν την ανθεκτικότητά τους.
Περισσότεροι από τους μισούς ταξιδιώτες (53%), που απάντησαν στην έρευνα σε όλη την Ευρώπη, αναμένουν ότι θα έχουν περισσότερα χρήματα για να ξοδέψουν για ταξίδια το 2025 απ' ό,τι το 2024, σε σύγκριση με μόλις 10% που αναμένουν ότι ο ταξιδιωτικός προϋπολογισμός τους θα μειωθεί.
Όπως αναφέρει το Greek Hotelier, η έρευνα δείχνει επίσης ότι το 90% των ταξιδιωτών θα επηρεαστεί από τον υπερτουρισμό, με το 31% να αποφεύγει ταξίδια στην αιχμή της τουριστικής περιόδου και το 22% να επιλέγει λιγότερο γνωστούς προορισμούς. Επιπλέον, οι προσδοκίες για τα workation (συνδυασμένα επαγγελματικά και ψυχαγωγικά ταξίδια) αυξάνονται, ενώ η πίεση από το κόστος ζωής επηρεάζει τις ταξιδιωτικές επιλογές. Προφανές είναι ότι αυτά τα ευρήματα ενισχύουν την πεποίθηση ότι ο ελληνικός Τουρισμός θα πρέπει να επενδύσει στην ποιότητα του προσφερόμενου προϊόντος, έτσι ώστε να καλύψει τις νέες τάσεις. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η Ελλάδα παραμένει μεταξύ των πιο δημοφιλών προορισμών και μάλιστα με αυξημένα ποσοστά σε σχέση με τη χρονιά που φεύγει. Όπως προκύπτει από την έρευνα της Accor, από το σύνολο των ερωτηθέντων, το 16% δήλωσε ότι προτίθεται να ταξιδέψει το 2025 στην Ελλάδα, έναντι 13% φέτος κι αυτό φέρνει τη χώρα μας στην 3η θέση προτίμησης μαζί με τη Γαλλία.
Πώς «ψηφίζουν» οι Αμερικανοί
Με τη συμπλήρωση του 9μήνου τα στοιχεία έδειξαν ότι επί συνόλου 18,8 δισ ευρώ, οι εισπράξεις από Αμερικανούς ταξιδιώτες έφτασαν στα 1,253 δισ ευρώ, όντας αυξημένα κατά 6,5% σε σχέση με πέρσι. Πρόκειται για την 3η μεγαλύτερη “πηγή” εσόδων, μετά τους Βρετανούς (2,884 δισ ευρώ) και τους Γερμανούς (3,144 δισ ευρώ), με τη διαφορά ότι αυτές οι ... δολαριακές εισπράξεις προήλθαν από 1,2 εκατ. Αμερικανούς επισκέπτες, όταν χρειάστηκαν σχεδόν 4 εκατ. Βρετανοί και 4,5 εκατ. Γερμανοί τουρίστες για να φέρουν τα αντίστοιχα έσοδα. Τα στοιχεία αυτά δεν είναι τυχαία. Όπως σημειώνει το Greek Hotelier, η Ελλάδα αναδείχθηκε για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά ως «Καλύτερος Τουριστικός Προορισμός» στα GT Tested Reader Survey Awards 2024, που διοργανώνει το ταξιδιωτικό περιοδικό Global Traveler. Αυτή είναι η έκτη διάκριση της χώρας στην αμερικανική τουριστική αγορά φέτος, με προηγούμενα βραβεία από θεσμούς όπως τα Leisure Lifestyle Awards και τα Travvy Awards.
Θετικά είναι τα μηνύματα κι από τη γερμανική αγορά. Η γερμανική εταιρεία Urlaubsguru Touristik μετατρέπεται από ταξιδιωτικό blog σε tour operator, ξεκινώντας τη δραστηριότητά της στις αρχές του 2025. Η εταιρεία, που μέχρι σήμερα παρουσίαζε ταξιδιωτικές προσφορές μέσω του blog "Urlaubsguru", θα προσφέρει πλέον πακέτα διακοπών μέσω των σελίδων Urlaubsguru και 5vorFlug.de, σε προορισμούς όπως Ισπανία, Ελλάδα, Αίγυπτος και Τουρκία, με έμφαση στις διακοπές σε νησιά.