Η φετινή έρευνα της Grant Thornton «Women in Business 2025» καταγράφει για ακόμα μία χρονιά την εκπροσώπηση των γυναικών σε ανώτερες διοικητικές θέσεις και αποτυπώνει τις προκλήσεις που εξακολουθούν να υπάρχουν για την ισότητα των φύλων στον εργασιακό χώρο. Παρότι παγκοσμίως το ποσοστό των γυναικών σε ηγετικές θέσεις αυξάνεται σταδιακά, η πρόοδος δεν είναι ούτε γραμμική ούτε ομοιόμορφη, με την Ελλάδα ειδικότερα να δείχνει σημάδια επιβράδυνσης και να αντιμετωπίζει προκλήσεις στη διατήρηση του ρυθμού βελτίωσης που παρατηρείται διεθνώς.
Διεθνείς τάσεις: Προς μια πιο ισότιμη επιχειρηματική ηγεσία
Σε παγκόσμιο επίπεδο, το 2025 καταγράφεται μια συγκρατημένη αύξηση του ποσοστού των γυναικών σε ανώτερες διοικητικές θέσεις, το οποίο φτάνει το 34%, μόλις 0,5% υψηλότερα από το 2024. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση το ποσοστό ανέρχεται στο 36%, ενώ η Νότια Αμερική αναδεικνύεται σε πρωταγωνιστή της αλλαγής, φτάνοντας στο 37,2%.
Παρότι τα νούμερα υποδηλώνουν πρόοδο, οι γυναίκες εξακολουθούν να υποεκπροσωπούνται σε καίριες ηγετικές θέσεις. Είναι εντυπωσιακό πως, ενώ μόλις το 21,7% των CEO παγκοσμίως είναι γυναίκες, την ίδια στιγμή κατέχουν σχεδόν τις μισές θέσεις σε ρόλους CFO (44,6%) και HR Director (47,6%), γεγονός που αντανακλά μια σταδιακή μετατόπιση της παρουσίας τους σε κρίσιμες λειτουργίες των επιχειρήσεων. Από την έρευνα προκύπτει επίσης ότι η πιο ισχυρή πίεση για βελτίωση της ισότητας στις επιχειρήσεις προέρχεται από εξωτερικούς συμβούλους και επενδυτές, γεγονός που αναδεικνύει την ανάγκη για στρατηγικές που προάγουν την ισότιμη εκπροσώπηση σε ανώτερες θέσεις.
Η Γυναίκα στην ελληνική επιχειρηματική σκηνή
Στην Ελλάδα, το ποσοστό των γυναικών σε ανώτερες διοικητικές θέσεις διαμορφώνεται στο 30,7%, σημειώνοντας μικρή πτώση από το 31,6% του 2024. Ακόμη πιο ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι το 18,8% των επιχειρήσεων εξακολουθεί να μην διαθέτει καμία γυναίκα σε ηγετική θέση. Εντούτοις, παραμένει ελπιδοφόρο το γεγονός ότι το 81,2% των ελληνικών εταιρειών διατηρεί τουλάχιστον μία γυναίκα σε θέσεις στρατηγικής σημασίας. Η μεγαλύτερη ανισότητα εμφανίζεται στη θέση του CEO, όπου το ποσοστό των γυναικών μειώθηκε στο 20% από 27% το 2024.
Στον αντίποδα, θετικές εξελίξεις παρατηρούνται στους τεχνολογικούς ρόλους, με το ποσοστό των γυναικών CTO να εκτοξεύεται στο 7,8% από 2,4% το προηγούμενο έτος, μια εξέλιξη που προμηνύει σταδιακή άρση των έμφυλων στερεοτύπων στον τομέα της τεχνολογίας. Επιπλέον, με τις επιχειρήσεις, σε παγκόσμιο και εθνικό επίπεδο, να δείχνουν πως αντιλαμβάνονται την ανάγκη στρατηγικών παρεμβάσεων, το 63,5% των ελληνικών επιχειρήσεων έχει υιοθετήσει στρατηγικές διατήρησης ταλέντων, ενώ το 58,8% δίνει προτεραιότητα στην εφαρμογή ίσων αμοιβών για ισότιμη εργασία. Παρ’ όλα αυτά, μόλις το 48,2% των επιχειρήσεων εφαρμόζει πρακτικές ισότητας κατά την πρόσληψη νέων εργαζομένων.
Η διαμόρφωση ενός σύγχρονου επιχειρηματικού περιβάλλοντος που διασφαλίζει διαφάνεια στις προαγωγές, ενίσχυση της γυναικείας παρουσίας μέσω προγραμμάτων ανάπτυξης ηγετικών δεξιοτήτων και κουλτούρα συμπερίληψης αποτελεί πλέον επιτακτική ανάγκη. Η Grant Thornton, μέσα από την έρευνά της, επισημαίνει την ανάγκη για επιτάχυνση των δράσεων υπέρ της ενίσχυσης της ισότητας, μέσω της συνεχούς εκπαίδευσης όλων των εμπλεκόμενων μερών, αλλά και της έμπρακτης ευαισθητοποίησης προς αυτήν την κατεύθυνση εξωτερικών συνεργατών και εταίρων.
Με αφορμή τα αποτελέσματα της έρευνας, ο κ. Βασίλης Καζάς, Managing Partner της Grant Thornton στην Ελλάδα, δήλωσε: «Παρά τις θετικές ενδείξεις, η μείωση του ποσοστού των γυναικών σε ηγετικές θέσεις αποδεικνύει ότι απαιτούνται πιο τολμηρές παρεμβάσεις. Οι επιχειρήσεις δεν θα πρέπει να αρκεστούν σε επιμέρους πρωτοβουλίες, αλλά χρειάζεται να διαμορφώσουν μια ολιστική στρατηγική για την ενίσχυση της γυναικείας παρουσίας σε κρίσιμους διοικητικούς ρόλους. Απαιτούνται στρατηγικές που θα ενσωματώσουν την ισότητα στον πυρήνα της επιχειρηματικής λειτουργίας. Η μετάβαση προϋποθέτει βαθιά πολιτισμική αλλαγή, όπου η διαφορετικότητα και η συμπερίληψη δεν θα αποτελούν απλώς στόχους, αλλά θεμελιώδεις αρχές της εταιρικής στρατηγικής. Η καλλιέργεια μιας κουλτούρας ισότητας, η ενίσχυση των πολιτικών επαγγελματικής ανέλιξης και η παροχή καθοδήγησης μέσω mentoring συνιστούν καταλυτικούς παράγοντες αυτής της μετάβασης. Οι επιχειρήσεις που υιοθετούν αυτή την προσέγγιση δεν επενδύουν μόνο στην ηθική διάσταση της ισότητας, αλλά και στη βιωσιμότητα και την ανταγωνιστικότητά τους».
Από την πλευρά της, η κ. Αλεξάνδρα Μπαλτούκα, Partner, Head of Marketing & Client Experience της Grant Thornton στην Ελλάδα, τόνισε: «Η έρευνα επιβεβαιώνει ότι η διαφορετικότητα στις επιχειρήσεις δεν αποτελεί μόνο ηθική επιταγή, αλλά στρατηγική επιλογή που οδηγεί σε καλύτερες αποφάσεις και ισχυρότερη ανάπτυξη. Ωστόσο, τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι η πρόοδος παραμένει αργή. Συνεπώς, δεν μπορούμε να επιτρέψουμε στις επόμενες γενιές να περιμένουν δεκαετίες για να έχουν πρόσβαση σε ίσες ευκαιρίες. Η πραγματική πρόκληση σήμερα είναι να διαμορφώσουμε ένα σύστημα που δεν δημιουργεί εμπόδια αλλά προάγει τη συλλογική εξέλιξη. Η ανέλιξη των γυναικών δεν αφαιρεί ευκαιρίες από τους άνδρες και σαφώς δεν αποτελεί απειλή. Πρόκειται για μία παρωχημένη αφήγηση που παραβλέπει την ουσία: ότι η ισότητα δεν είναι αφαίρεση. Είναι πολλαπλασιασμός. Αποτελεί επένδυση σε ένα πιο ισορροπημένο, συνεργατικό και αποδοτικό επιχειρηματικό περιβάλλον. Όλοι κερδίζουν από την πολυμορφία, την πολυφωνία και την ισότητα. Και η δύναμη για την αλλαγή είναι στα χέρια μας.»
Για περισσότερες πληροφορίες και για να κατεβάσετε την έρευνα, κάντε κλικ εδώ.