Στο γραφείο του Πρωθυπουργού βρίσκονται, σύμφωνα με πληροφορίες του iefimerida, όλες οι εισηγήσεις για τη στήριξη των κλάδων και των επιχειρήσεων τους που πλήττονται βάναυσα από την πανδημία, όπως και η αναλυτική κοστολόγηση τους.
Πέρα από τις φορολογικού τύπου παρεμβάσεις, που άλλες θα είναι οριζόντιες (μείωση προκαταβολής φόρου) και άλλες στοχευμένες, πλην όμως προσωρινές (μείωση ΦΠΑ στην εστίαση και στις μεταφορές), ο όγκος των παρεμβάσεων βασίζεται στην παροχή ρευστότητας μέσω κρατικών εγγυήσεων αλλά και απευθείας «ενέσεις» από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
Όπως αναφέρει αρμόδια πηγή, το βασικό «εργαλείο», που αναμένεται να ενεργοποιηθεί μέσα στις επόμενες ημέρες, είναι τα 2,25 δις ευρώ από το Ταμείο Εγγυοδοσίας, τα οποία υπολογίζεται ότι τα μοχλεύσουν χαμηλότοκα τραπεζικά δάνεια 7 δις ευρώ, για κεφάλαια κίνησης. «Μακάρι να τα απορροφήσουν όλα» ήταν η απάντηση της ίδιας πηγής στο ερώτημα εάν κρίνονται αρκετά αυτά τα κεφάλαια, για να καλυφθούν οι ανάγκες ρευστότητας των «ευαίσθητων» κλάδων.
Αυτό που πρέπει να γίνει σαφές είναι ότι οι κρατικές εγγυήσεις δεν είναι «ανώδυνες» για τα ταμειακά διαθέσιμα. Τουναντίον. Τα κονδύλια αυτά θα βγουν από τον Ειδικό Λογαριασμό της Γενικής Κυβέρνησης στην Τράπεζα της Ελλάδας και θα μεταφερθούν στις εμπορικές τράπεζες ως cash collateral για τα δάνεια που χορηγήσουν κι αυτό σημαίνει ότι πέρα από την εγγραφή τους στο Χρέος, επιβαρύνουν και ταμειακά. Στην περίπτωση, δε, που καταπέσουν, τότε αυτές οι εγγυήσεις έχουν και δημοσιονομική επίπτωση.
Στον «κουμπαρά» των 7 δις ευρώ προστίθενται τα 2 δις ευρώ της επιστρεπτέας προκαταβολής, δηλαδή τα 5ετή κρατικά δάνεια, με επιτόκιο χαμηλότερο από 1% και περίοδο χάριτος το πρώτο έτος. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το 1 δις της πρώτης φάσης, που ήδη έχει αρχίσει να πιστώνεται στους λογαριασμούς των επιχειρήσεων που πέρασαν από την κρισάρα του ΓΛΚ, εκταμιεύεται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, ωστόσο υπάρχει συμφωνία να επιβαρύνει τελικά το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του ΠΔΕ, άρα να καλυφθεί από κοινοτικά κονδύλια. Το 1 δις ευρώ της δεύτερης φάσης, που ξεκινά μέσα στο μήνα, θα καλυφθεί εξ ολοκλήρου από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
Επιστρεπτέα προκαταβολή: Πώς και πότε μπορεί να γίνει τροποποίηση της αίτησης από επιχειρήσεις
Σύμφωνα με διευκρινίσεις της ΑΑΔΕ, που διαχειρίζεται την πλατφόρμα για την επιστρεπτέα προκαταβολή, μετά την υποβολή της οριστικής αίτησης χορήγησης της ενίσχυσης, η επιχείρηση μπορεί να τροποποιήσει την αίτηση αυτή περισσότερες από μία φορές μέχρι το τέλος της ημέρας της αρχικής υποβολής της (23:59:59). Μετά το πέρας της ημέρας αυτής, η οριστική αίτηση δεν δύναται να τροποποιηθεί. Επιπλέον, γίνεται σαφές ότι ΔΕΝ δικαιούνται ενίσχυσης όσες επιχειρήσεις:
- είναι σε αδράνεια αδιαλείπτως από την 1η Απριλίου 2019 μέχρι και τις 2 Απριλίου 2020
- υπέβαλαν μηδενικές περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ στο ίδιο χρονικό διάστημα
- βρίσκονται σε πτώχευση ή διαδικασία εκκαθάρισης
Σε αυτό το «πακέτο» ρευστότητας, που απευθύνεται κυρίως στις επιχειρήσεις του Τουρισμού και της εστίασης, θα έρθει να προστεθεί- αν όλα πάνε καλά- μια ακόμα δέσμη χαμηλότοκων δανείων 3 δις ευρώ, αυτήν τη φορά με την εγγύηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων. Οι πληροφορίες αναφέρουν, πάντως, ότι η διαδικασία έγκρισης στο δ.σ. της ΕτΕΠ θα είναι χρονοβόρα, καθώς ήδη καταγράφονται δυσκολίες στο κομμάτι των εγγυήσεων, που πρέπει να παράσχουν τα κράτη- μέλη, προκειμένου η ΕτΕΠ να στήσει το ειδικό ταμείο των 25 δις ευρώ, μέσω του οποίου θα πέσουν συνολικά 200 δις δανείων στην Ευρώπη.
Η στήριξη της απασχόλησης
Η επιδότηση των θέσεων εργασίας στην κρίσιμη φάση της επανεκκίνησης και ανάκαμψης της οικονομίας, θα χρηματοδοτηθεί από το πρόγραμμα SURE της Κομισιόν, με έναν προϋπολογισμό 100 δις ευρώ για όλα τα κράτη- μέλη. Με φόντο τις δυσοίωνες εκτιμήσεις για απώλεια 250.000 θέσεων εργασίας στον Τουρισμό και στην εστίαση, το οικονομικό επιτελείο δεν θα αρκεστεί στο 1,5 δις ευρώ που αναλογεί στην Ελλάδα από αυτό το πρόγραμμα.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι με βάση τις προβλέψεις της ίδιας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το βάθος της ύφεσης και της ανεργίας στην Ελλάδα, η Αθήνα θα διεκδικήσει διπλάσια κονδύλια, με στόχο να καλύψει επαρκώς το διάστημα ως το τέλος του έτους. Υπενθυμίζεται ότι μόνο η έκτακτη αποζημίωση των 800 ευρώ για το διάστημα Μαρτίου- Απριλίου και τα 534 ευρώ για το Μάιο, έχουν κόστος που ξεπερνά τα 1,6 δις ευρώ.