Τουλάχιστον τρεις εστίες αβεβαιότητας εντοπίζει στο Προσχέδιο του Προϋπολογισμού το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, εκφράζοντας επιφυλάξεις για βασικές παραδοχές του.
Σύμφωνα με το ΓΠΚΒ, η ταχύτητα επαναφοράς της ελληνικής οικονομίας το 2021 θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες, μεταξύ των οποίων είναι η εξέλιξη της ίδιας της πανδημίας, η χρήση των πόρων του ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης και η αποτελεσματικότητα των επεκτατικών δημοσιονομικών μέτρων που εφαρμόζονται ήδη.
«Από την πλευρά μας επισημαίνουμε ότι η αποτελεσματικότητα της δημοσιονομικής επέκτασης δεν εξαρτάται μόνο από το ύψος της αλλά και από τη σύνθεσή της», παρατηρεί το ΓΠΚΒ, τονίζοντας ότι η επέκταση μέσω μεταβιβάσεων και φορολογικών/ασφαλιστικών αναστολών και απαλλαγών είναι φυσικά απαραίτητη για την προστασία των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, ωστόσο έχει μόνο έμμεση οικονομική επίδραση (μέσω της κατανάλωσης) και όχι άμεση, καθώς οι συγκεκριμένες συναλλαγές δεν προσμετρώνται στο ΑΕΠ. Αντίθετα, η επέκταση μέσω αγορών αγαθών και υπηρεσιών, δηλαδή μέσω δημόσιας κατανάλωσης και επένδυσης, μπορεί να αποτελέσει αποτελεσματικότερο εργαλείο για την οικονομική ανάκαμψη.
Σε αυτό το πλαίσιο, οι καταναλωτικές και επενδυτικές δαπάνες για τη δημόσια υγεία και εκπαίδευση θα είχαν ισχυρότερα θετικά αποτελέσματα, τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα.
Σχετικά με την άρση των δημοσιονομικών μέτρων, επισημαίνεται πως η πρόβλεψη για την επαναφορά των δημόσιων δαπανών το 2021 -ή για την κάλυψή τους από την εισροή ευρωπαϊκών πόρων- μπορεί να θεωρηθεί σχετικά ασφαλής. Ωστόσο, αυτό δεν ισχύει για την επαναφορά των δημόσιων εσόδων που περιλαμβάνουν και την αποπληρωμή μέρους των υποχρεώσεων που έχουν ανασταλεί για το 2020.
Σύμφωνα με το ΓΠΚΒ, αυτό θα εξαρτηθεί από την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών και επιχειρήσεων και τη δυνατότητά τους να αντεπεξέλθουν στις συσσωρευμένες υποχρεώσεις τους. Σε κάθε περίπτωση, χαρακτηρίζεται ως σημαντικό δημοσιονομικό ρίσκο που θα πρέπει να παρακολουθείται στενά.